Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60: Hehkujen + Hehkuyksikön vaihto-opas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    #76
    Originally posted by ptikkala View Post
    pystyy, ei tuosta imusarjan irrotuksesta siihen oikein apua edes ole. Toinen pää laturin nokkaan ja toinen menee sinne boksille pyöreään liittimeen. Minulla oli jäänyt sitä sulaa muovia sinne boksin liittimeen niin jouduin dremelilla ajeleen sitä pois.
    Selvä tapaushan minullakin. osa päästä oli sulanut, mutta oksidin poistospray:n jälkeen itse metalliliitin (siis johdossa) näytti hyvältä.
    vaihtohommahan ei sitten ihan vartissa mene, kun minulla on se hydrauliikkapumppu (dynamic drive) siinä laturin yläpuolella köllöttelemässä. Käsikopelolla joutuu sen laturin mutterin pudottamaan (irrottamaan).

    EDIT: putsasin siis tuon liittimen oksidipray:lä ja mekaanisesti. Nyt pari viikkoa ja monia kylmäkaynnistyksiä ilman mitään lämmityksiä joskus kunnon hehkutuksellakin. Auto käynnistyy todella nopeasti ja käy heti aivan tasaisesti. Inpa vahvistaa tuon = ei yhtään vikakoodia DDE:ltä
    No, jossakin vaiheessa ehkä kannattaa tuo kaapeli kuitenkin vaihtaa.
    Last edited by jaki; 25-03-2013, 17:19.
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • makeclick
      BTCF Member
      • Mar 2005
      • 268
      • Turku

      #77
      Saa laittaa vaikka alkusivun ohjeeseen.

      Sain tossa uuden hehkumoduulin ja mittailin sen arvot. Eli diodialueelle yleismittari ja miinus johto yksittäiseen napaan ja mittarilla näkyi nämä arvot! Voitte verrata omia purkkeja, jos epäilette epäkuntoa. Omalla 1-4 oliääretön ja 6 oli joku 1100 verrattuna uuteen purkkiin. Meinasin avata ja tutkia, että mikä tuon purkin tuhoo.. Säälittäviä nämä purkit! Virhevastuuseen ku kaikki paukkuu!

      X= ääretön arvo

      linkki kuvaan
      Last edited by makeclick; 09-09-2013, 22:34. Reason: Ei pystynyt jäätävää kuvaa pienentämään, joten linkki.
      Harrastepaholainen 335d:
      Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
      Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        #78
        En kahlannu koko ketjua läpi,mutta loistavaan ohjeeseen pakko lisäkonnettina laittaa että kannattaa muistaa irrottaa öljytikun kiinnitys imusarjasta niin ei valu öljyt kartanolle.
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • Freed
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 425
          • Helsinki

          #79
          Herjasi kaikki kuutta hehkua joten ohjausyksikkö saksasta 70e. Vaihdoin ottamatta imusarjaa irti.. Aika pienet on tilat ja meinasi paikoitellen usko loppua kesken, aikaa meni noin 2 tuntia.

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #80
            Originally posted by Freed View Post
            Herjasi kaikki kuutta hehkua joten ohjausyksikkö saksasta 70e. Vaihdoin ottamatta imusarjaa irti.. Aika pienet on tilat ja meinasi paikoitellen usko loppua kesken, aikaa meni noin 2 tuntia.
            Ei tuossa sitten aikaa kyllä säästynyt, kun hehkut ja ohjainyksikön vaihtaa imusarja irroitettuna 45 minuuttiin..
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Freed
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 425
              • Helsinki

              #81
              Originally posted by Rahu View Post
              Ei tuossa sitten aikaa kyllä säästynyt, kun hehkut ja ohjainyksikön vaihtaa imusarja irroitettuna 45 minuuttiin..
              Jep, lähinnä meni aika meni ihmetellessä ja muttereiden takaisin laitossa.

              Comment

              • poteroa
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 311
                • Tuusula

                #82
                Hehkuhommelit

                Onhan tässä mennyt pari vuotta tuosta kun aloitin tämän säikeen. Ihan kivasti on tullut palautetta.
                Monien kyselyyn tuosta että saako alakautta, niin kyllä, alakautta se on alunperin tarkoitettukin vaihtaa, mutta kun ei aina ole mahdollista saada autoa ylös, että saisi tuon pohjamuovin pois..

                Tuo imusarjan irroitus ei ole mikään iso juttu, tiivisteet olisi syytä vaihtaa aina kun irroittaa, mutta ei ole välttämätöntä jos niitä ei riko, tai ne eivät ole kovettuneet. Eli ottakaa vain imusarja irti ja mitatkaa ne hehkut.
                Muistaakseni jos yleismittari näyttää 1 ohmia, on hehku ehjä, jos ei mitään tai täysi yhteys (0.00), niin hehku on entinen. (muista käyttää yleismittarista sitä pienintä ohmilukemaa).
                Minullakin korkkasi 1 hehku sitten 1kk vaihdon jälkeen, kun yritin säästää ja laitoin Bo"shit". Eli Berun kamaa vain sinne koneeseen, niin kestänee hieman pidempään.

                (Syynä on että tuo Bosh ei ole samalle jännitteelle tehty (ainakin näin on minulle kerrottu)), eli Beru kestää kun on korkeammalle jännitteelle valmistettu. Onko sitten totta vai tarua... 1 voltin erosta olisi kuulemma kyse.

                Tulevaisuudessa laittaisin ehkä tuon hehkuyksikön ja lohkon väliin alumiinilevyn, joka estäisi mahdollisesta lämpötilan vaihtelusta aiheutuvaa hajoamista, joten boksi voisi kestää hieman pidempään. En tiedä kauan tuon pitäisi kestää, mutta kyllä nyt 5 vuotta pitäisi mennä helposti.

                Summa summarum, jatketaan samaan malliin!
                E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                Ex: E34 520i "winter wagen"
                Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                Comment

                • exautisti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 1267
                  • oulu

                  #83
                  Originally posted by poteroa View Post
                  Onhan tässä mennyt pari vuotta tuosta kun aloitin tämän säikeen. Ihan kivasti on tullut palautetta.
                  Monien kyselyyn tuosta että saako alakautta, niin kyllä, alakautta se on alunperin tarkoitettukin vaihtaa, mutta kun ei aina ole mahdollista saada autoa ylös, että saisi tuon pohjamuovin pois..

                  Tuo imusarjan irroitus ei ole mikään iso juttu, tiivisteet olisi syytä vaihtaa aina kun irroittaa, mutta ei ole välttämätöntä jos niitä ei riko, tai ne eivät ole kovettuneet. Eli ottakaa vain imusarja irti ja mitatkaa ne hehkut.
                  Muistaakseni jos yleismittari näyttää 1 ohmia, on hehku ehjä, jos ei mitään tai täysi yhteys (0.00), niin hehku on entinen. (muista käyttää yleismittarista sitä pienintä ohmilukemaa).
                  Minullakin korkkasi 1 hehku sitten 1kk vaihdon jälkeen, kun yritin säästää ja laitoin Bo"shit". Eli Berun kamaa vain sinne koneeseen, niin kestänee hieman pidempään.

                  (Syynä on että tuo Bosh ei ole samalle jännitteelle tehty (ainakin näin on minulle kerrottu)), eli Beru kestää kun on korkeammalle jännitteelle valmistettu. Onko sitten totta vai tarua... 1 voltin erosta olisi kuulemma kyse.

                  Tulevaisuudessa laittaisin ehkä tuon hehkuyksikön ja lohkon väliin alumiinilevyn, joka estäisi mahdollisesta lämpötilan vaihtelusta aiheutuvaa hajoamista, joten boksi voisi kestää hieman pidempään. En tiedä kauan tuon pitäisi kestää, mutta kyllä nyt 5 vuotta pitäisi mennä helposti.

                  Summa summarum, jatketaan samaan malliin!
                  Mitäs ihmettä se alumiini levy siellä auttaisi? Ainoa mitä tuolle pitäs tehdä niin tuoda sieltä koneen kyljestä kokonaan pois.
                  -99 punane passatti

                  https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                  Tuikun softat
                  Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                  BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                  Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                  Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                  www.mcars.fi

                  Kysy 041-5056506

                  https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                  INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                  Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                  Comment

                  • poteroa
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 311
                    • Tuusula

                    #84
                    Originally posted by exautisti View Post
                    Mitäs ihmettä se alumiini levy siellä auttaisi? Ainoa mitä tuolle pitäs tehdä niin tuoda sieltä koneen kyljestä kokonaan pois.
                    Estäisi suoraa lämmön siirtymistä siihen ohjausyksikköön. Mutta totta, parasta olisi siirtää se siitä lohkon kyljestä kokonaan pois. Kone kuitenkin aina tärisee jne. joka ei tuolle ainakaan hyvää tee, olisi myös helpompi vaihtaa tulevaisuudessa. Tuohon kun joku tekisi siirtosarjan piuhoilla. :think
                    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                    Ex: E34 520i "winter wagen"
                    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                    Comment

                    • exautisti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1267
                      • oulu

                      #85
                      Originally posted by poteroa View Post
                      Estäisi suoraa lämmön siirtymistä siihen ohjausyksikköön. Mutta totta, parasta olisi siirtää se siitä lohkon kyljestä kokonaan pois. Kone kuitenkin aina tärisee jne. joka ei tuolle ainakaan hyvää tee, olisi myös helpompi vaihtaa tulevaisuudessa. Tuohon kun joku tekisi siirtosarjan piuhoilla. :think
                      No sitä minä tässä jotta kun se alumiini johtaa lämpöä aikasta perskeleen hyvin
                      -99 punane passatti

                      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                      Tuikun softat
                      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                      www.mcars.fi

                      Kysy 041-5056506

                      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                      Comment

                      • Fabsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1754

                        #86
                        Kysymys: Mulla on kaksi vuotta sitten vaihdettu autooni hehkut, muttei ilmeisesti tuota hehkuyksikköä. Nyt vikakoodia tulee kaikilta hehkuilta ja auto lähtee huonosti käyntiin. Riittääkö pelkkä hehkureleen vaihto, vai pitääkö kaikki hehkut taas vaihtaa?
                        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                        e30 318i -88

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9156
                          • Oulu

                          #87
                          Originally posted by Fabsu View Post
                          Kysymys: Mulla on kaksi vuotta sitten vaihdettu autooni hehkut, muttei ilmeisesti tuota hehkuyksikköä. Nyt vikakoodia tulee kaikilta hehkuilta ja auto lähtee huonosti käyntiin. Riittääkö pelkkä hehkureleen vaihto, vai pitääkö kaikki hehkut taas vaihtaa?
                          Mahdoton sanoa mittaamatta hehkujen resistanssia. Risa moduli voi rikkoa myös hehkut. Myös hehkuyksikön jännitesyötön pätkiminen voi aiheuttaa vikakoodin kaikilta hehkuilta. Yleensä tuossa on kuitenkin taustalla modulin vaihto, jonka yhteydessä sinne jännitesyötön liittimeen on jäänyt öljymoskaa väliin ja ajansaatossa liittimen kontakti sulaa kasvaneen ylimenovastuksen takia.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            #88
                            Tuo hehkujen mittaaminen on hieman kyseenalaista, sillä hehku saattaa näyttää oikeata vastusta, mutta hehkuukin kyljestä eli väärin eli on rikki! Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun tämä on tullut todettua. Vastuskin saattaa olla hyvinkin lähellä oikeata määrää ja sen verran, että auton oma diagnostiikka ei sitä huomaa.

                            Jos ei ole tietoa hehkujen (kaikkien) vaihdosta niin itse ainakin panostaisin sen verran, että uusisin kaikki + ohjainlaitteen. Se ei maksa ollenkaan niin paljon, että tuota ei kannattaisi tehdä, tai sitten ajaa väärällä merkillä ja ei tiedä mitä on tullut tehtyä.
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9156
                              • Oulu

                              #89
                              Originally posted by VolvoTDi View Post
                              Tuo hehkujen mittaaminen on hieman kyseenalaista, sillä hehku saattaa näyttää oikeata vastusta, mutta hehkuukin kyljestä eli väärin eli on rikki! Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun tämä on tullut todettua. Vastuskin saattaa olla hyvinkin lähellä oikeata määrää ja sen verran, että auton oma diagnostiikka ei sitä huomaa.

                              Jos ei ole tietoa hehkujen (kaikkien) vaihdosta niin itse ainakin panostaisin sen verran, että uusisin kaikki + ohjainlaitteen. Se ei maksa ollenkaan niin paljon, että tuota ei kannattaisi tehdä, tai sitten ajaa väärällä merkillä ja ei tiedä mitä on tullut tehtyä.
                              Onhan tuo varmasti mahdollista. Melkoinen määrä on tullut näiden hehkuja vaihdettua, enkä muista ainuttakaan, jossa löydökset olisivat viitanneet tuollaiseen kyljestä hehkumiseen. Ei tosin ole tapana jännitteellä irtonaisena niitä huvikseen testailla.

                              Toki itsekin yleensä suosin koko paketin uusimista kerralla, mutta tässä kysyjän tapauksessa muutaman vuoden ikäisten hehkujen uusiminen varmuuden vuoksi menee ehkä romanttisen ylihuoltamisen puolelle. Diagnostiikka nyt joka tapauksessa väittää kaikkien hehkujen olevan rikki. Eli tuolla vastusmittauksella selviää, aiheutuuko vikakoodi hehkuista vai ohjausyksiköstä.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • yrd3
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2013
                                • 163
                                • Ylistaro

                                #90
                                asenna uusi hehkujen ohjausboxi ja sitten nollaat vikakoodit, hetken käytön jälkeen lukaiset koodit, pakkaa monella jäämään vikakoodit päälle kun ei ole boxin vaihdon jälkeen nollattu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎