Originally posted by Hunt
View Post
E60/E61 Automaattilaatikon öljyt (ZF 6HP26) IHMEELLISTÄ!!
Collapse
X
-
Originally posted by Hunt View PostLiittyy siten, että kun sinä luotat noihin bmw:n suosituksiin ja perustelet mm. sillä tuota näkemystäsi.
Miksi ihmeessä itse laatikon valmistaja käskee vaihtaa öljyt? Kerrotko mitä teknisesti tapahtuu, mikä poistaa öljynvaihtotarpeen, kun se kiinnitetään bmw:n kasaamaan autoon? Tapahtuuko jotain muuta kuin se, että bmw määrittää auton eliniäksi sen 200 tkm? Millaisella prosenttiosuudella kuvittelet bmw:n osallistuvan 400 tkm ajetun e60:sen laatikon korjauskuluihin, jos se porsii ihan normaalikäyyössä?
On muuten nuo sun linkkaamas purkaamojen laatikot hinnankiroissaan, ottaen huomioon, että ne ovat melkein ongelmajätettä.
Me emme kukaan tiedä kuinka paljon ZF speksein varustettu laatikko eroaa BMW:n alla olevista, emmekä sitä mikä politiikka/raha mitkäkin suositukset määrittelee.
BMW on ainoa joka määrittelee kulloisenkin osan/kokonaisuuden huoltotarpeen, ei todellakaan ko.osan alihankkija.
Tälläkään ei ole oikeasti mitään käytännön merkitystä niitä jo nyt hyvin tunnettuja taustoja vastaan ko.laatikon kestävyydestä.
Eli jos öljynvaihtotarve olisi olemassa, olisi maailma jo täynnä rikkinäisiä ZF laatikoita ja mm.BTCF.llä montakin topikkia ko.hajonneiden laatikoiden keskusteluja.
Näitä ei ole, eikä tule koskaan olemaankaan, koska nämä laatikot tulevat kestämään paalin leuoille asti ilman yhtäkään täysin turhaa öljynvaihtoa.
ko.laatikoiden hinnat ovat ns.vakuutusyhtiöhintoja, joista osasta saadaan tuottoa varastopaikalle seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Näitä laatikoita tulee menemään aikoinaan suurin osa romulavoille, joten niistä muutamista myytävistä pitää ottaa se hinta minkä yhtiö maksaa(suhteuttaa uuteen).
Comment
-
-
Originally posted by JP-76 View PostItse olen tämän öljynvaihtoasian kanssa paininut ja lueskellut näitä juttuja useammasta ketjusta.
Olen tullut siihen lopputulokseen että jos tuo laatikko nyt hajoaa vaikka 200 tkm:n kohdalle (wcs) niin käytän laatikon vaikka tuolla Recrolla jossa tekevät vanhasta laatikosta uudenveroisen ja päivittävät samalla turbiinin lukkoa kestävämpään suuntaan yms.
Jos tämä lysti maksaa sen ~ 2000€ ja keskimäärin öljynvaihto (jos sen teettää liikkeessä, ja huuhtelemalla) maksaisi vaikka 600€ niin olen saanut autooni uuden laatikon 800€:lla verrattuna siihen että olisin vaihdattanut öljyt 100 tkm:n välein ja laatikko olisi silti penikoinut 200-300tkm:n välillä.
400 tkm:n kohdalla jos tuo laatikko pettää, niin olen jo selvästi voitolla
Eiköhän tässä maassa suurin osa vm.-04-07 dieselkoneiden perässä olevista ZF.stä ole jo ylittänyt tuon 200tkm ajosuorotteen ja ihan ilman minkäänlaisia ongelmia vaikka öljyjä ei suurimpaan osaan ole vaihdettukaan.
Iso osa on jo nähnyt 300tkm:n rajapyykin ja aika monta laatikkoa on nähnyt jo 400tkm:nkin rajapyykin ilman öljynvaihtoja.
Eli edelleenkään ei tässä maassa, ei Ruotsissa eikä Sakassa ole herännyt minkäänlaista kiinnostusta vaihtolaatikoille, joka taas kielisi siitä missä kohtaa elinkaarta nämä alkavat vakavemmin oireilemaan.
Eli vaihtolaatikoista ei käytännössä ole lainkaan kysyntää vaikka liikenteessä on jo todella paljon yli 300tkm:n ylittäneitä yksilöitä.
Tästä voimme päätellä että ne spekulaatiot suunnitellusta 200tkm:n elinkaaresta ovat ihan puhdasta romantiikkaa ja huuhaata.
Kun tässä nyt mennään vielä 3-5-vuotta eteenpäin, aletaan tietämään mitä nämä laatikot ihan oikeasti kestävät ilman yhtäkään öljynvaihtoa ja silloin voidaan laskea kuinka järjettömiä nämä 150tkm:n vaihtovälispekulaatiot olivat.
LUPAAN että näillä ZF:llä tullaan menemään aika kevyesti jopa yli sen 500tkm:n ilman yhtäkään öljynvaihtoa Suomiolosuhteissa ja siitä voi sitten laskeskella kuinka tuuleen revittyjä euroja nuo turhien öljynvaihtojen eurot ovat.
Ok, jossain kohtaa tulee joka tapauksessa vastaan turbiinin ja laatikon kytkinpakkojen loppuminen, mutta tähänhän emme juurikaan näillä öljynvaihdoilla voi vaikuttaa, joten mikä ihme muu kuin taikausko/huuhaa on tämän vaihtoinnostuksen takana.
Tämä aski on kuitenkin suunniteltu niin että siihen jossain vaiheessa tehdään se täysremppa jossa myös ne öljyt vaihdetaan uusiin, jolloin tämäkin huuhaa tulee vain kuluttajille kalliiksi kun huoltoon käytettäviä pääomia revitään tuuleen.
Comment
-
-
E65 730d '08 Monaco blue
Ex: E60 523iA '08
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTämä aski on kuitenkin suunniteltu niin että siihen jossain vaiheessa tehdään se täysremppa jossa myös ne öljyt vaihdetaan uusiin, jolloin tämäkin huuhaa tulee vain kuluttajille kalliiksi kun huoltoon käytettäviä pääomia revitään tuuleen.
Auto vaan sellaisenaan paaliin tai alle "uusi" laatikko purkuautosta.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostJos nämä askit kestää lupaamasi +500tkm,niin kyllä se laatikon hajotessaan itse autokin on niin finaalissa,ettei siihen kukaan järkevä mitään kalliita "täysremontteja" rupea tekemään.Eli tuskin niitä on edes suunniteltu rempattavaksi noilla ajosuoritteilla.Öljyt kesti laatikon iän.
Auto vaan sellaisenaan paaliin tai alle "uusi" laatikko purkuautosta.
Ellei nyt satu 50 tkm ajetusta alle tuon ~2000€ löytymään :thinkKalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostJos nämä askit kestää lupaamasi +500tkm,niin kyllä se laatikon hajotessaan itse autokin on niin finaalissa,ettei siihen kukaan järkevä mitään kalliita "täysremontteja" rupea tekemään.Eli tuskin niitä on edes suunniteltu rempattavaksi noilla ajosuoritteilla.Öljyt kesti laatikon iän.
Auto vaan sellaisenaan paaliin tai alle "uusi" laatikko purkuautosta.
Oikeasti noita vaihtolaatikkoja saa kyllä jo tänä päivänä alle tonnin ja muutaman vuoden kuluttua ne on siinä 300-500€ kuten ZF viisipykäläiset e39:stä.
Comment
-
-
Originally posted by mr81 View PostAika outoa sit et useat kuluttajille suunnatut käytettyjen autojen sivut suosittelevat vaihteistolle öljynvaihtoa vaikka yhtään noita ZF vaihteistoja ei hajoa. ZF sivuilta löytyy huolto-ohjeet BMW:lle valmistetuille vaihdelaatikoille. Jokainen sit päättää noudattaako itse noita.
http://www.zf.com/media/media/docume...hselkit_EN.pdf
Tämäkään ei kerro kuitenkaan mitään siitä hajoaako näitä vajavaisen voitelun vuoksi ennen aikojaan, kun ne kiistattomat todistuskappaleet edelleen puuttuvat.
Eli kyllä netistä löytää tuhansia sivuja siitä miten asrtaali tai käsillä parantaminen vaikuttaa ja on totta?
Kuitenkin se todistusvastuu on sitten esittäjällä ja jos sinä nyt puolestasi tuot kaikkien nähtäväksi ne kiistattomat todisteet siitä että ko.laatikot kuluu ennen aikojaan loppuun mikäli öljyjä ei vaihdeta, niin toki myös minä muutan kantani( eli ei ole eneään hysteriaa/taikauskoa, vaan vaihtotarpeelle löytyy ihan kiistattomat tieteelliset perusteet=näyttö).
Eli missähän tähän näyttöön voi käydä tutustumassa?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostOletko lukenut mitä kaikkea muuta tämän tyyppiset "sivustot" suosittelevat huollettavaksi (tämä on itsessään bisnestä, ei mitään muuta)?
Tämäkään ei kerro kuitenkaan mitään siitä hajoaako näitä vajavaisen voitelun vuoksi ennen aikojaan, kun ne kiistattomat todistuskappaleet edelleen puuttuvat.
Eli kyllä netistä löytää tuhansia sivuja siitä miten asrtaali tai käsillä parantaminen vaikuttaa ja on totta?
Kuitenkin se todistusvastuu on sitten esittäjällä ja jos sinä nyt puolestasi tuot kaikkien nähtäväksi ne kiistattomat todisteet siitä että ko.laatikot kuluu ennen aikojaan loppuun mikäli öljyjä ei vaihdeta, niin toki myös minä muutan kantani( eli ei ole eneään hysteriaa/taikauskoa, vaan vaihtotarpeelle löytyy ihan kiistattomat tieteelliset perusteet=näyttö).
Eli missähän tähän näyttöön voi käydä tutustumassa?
Tekis mieli samallalailla kysyä että mistä ihmeestä se oma 500tkm näkemys tulee, näytä valmistajan lappu siitä että se kestää ilman öljynvaihtoja toi, kun kuitenkin selkeästi tuota(kin) ohjetta lukiessa vaihtotarpeeksi on _selkeästi_ valmistajan puolesta sanottu 80-120tkm. Missä kohtaa se lukemisen ymmärtäminen loppuu ? Missä menee BMW:n ja ZF:n raja ? Silloin kuin sitä itselle ostetaan ja itselle pidetään, ilman että on liisari tai jonkun muun hallinnoima omaisuus niin lienee yks vitun maku että vaihtaako sinne niitä öljyjä.
Tilanne on päinvastainen jos on itse omaa rahaa siihen sitonut ja haluaa siitä myydessäkin vielä jotain saada / yleensä ajaa pidemmälle kuin on normi ajosuoritteet.
Se, mitä aikaisemmin sanoin siitä maagisesta 0% käyttöarvosta ei ole ristiriidassa tämän 80-120tkm vaihtovälin kanssa, 200tkm jälkeen käyttöarvo on edelleen nolla, ja silloin valmistaja pesee kätensä pois. Nythän se on "lifetime" kun se oletettu kestoikä vakioöljyillä on hyvinkin liki tuota. Valmistajallehan se käy hienosti, voi myydä auton pienillä ajosuoritteen aikaisilla huoltokustannuksilla. OE valmistaja kyllä taas tekee omat suosituksensa perustuen omiin käytännön havaintoihinsa perustuen, jolloinka otantana on myös muitakin intressejä kuin pelkkä huollon halpuus.
Näissähän on ongelmana käytännössä se aikaisemmin mainitsemani kytkinpintojen materiaalin tarttuminen propoventtiilien ohjauskaran jännitteensyöttönastoihin ja asentoanturin pintaan, sekä myös kovaksi karkaistun propoventtiilin kiinnileikkautuminen pehmeään alumiiniin liian pieneksi kuluneen öljyn leikkausvoimankeston takia.
Se että näistä ei vielä ole pahemmin raportoitu varmaankin korreloi hyvin paljon käyttäjien kanssa, monihan ihmettelee että miksi käytös on sellaista kuin on, ja niitä korjataan parempaa tietämättä vaihtamalla kaikennäköistä osaa. Asia varmasti muuttuu, kun niillä pääsee ajamaan Hemin tapaiset taviksetkin. Sitten sitä huutoa rupeaa tulemaan erilailla. Nythän aiheesta voi kyllä lukea erilaisilta bmw-orientoituneilta forumeilta saksasta ja lätäkön toiselta puolelta
BTW. Ford on tehnyt lisenssillä oman vaihteistonsa tästä mainiosta ZF:n salkusta omiin USA laitteisiinsa, samat ongelmat / tyyppiviat ovat seuranneet sinnekin ja monesti siellä suositellaankin 50tmiles vaihtoväliä öljyille + suotimelle.
edit :
-edelleen olen sitä mieltä että tämä 6hp sarja on mainio salkkuperhe, kunhan sitä ylläpidetään valmistajan ohjeiden mukaan.
-olen sitä mieltä että Hemi vetää helvetin hyvin trollausta, oikein hetkellisesti pisti otsasuonen sykkimään. Hyvin harvoin tälläistä käy.Last edited by repsa; 19-04-2014, 19:38.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by repsa View PostJotenkin tuntuu että ois pää perseessä, mutta menkööt. Kaipa se on hyvä sillainkin, voi pitää oman mielipiteensä.
Tekis mieli samallalailla kysyä että mistä ihmeestä se oma 500tkm näkemys tulee, näytä valmistajan lappu siitä että se kestää ilman öljynvaihtoja toi, kun kuitenkin selkeästi tuota(kin) ohjetta lukiessa vaihtotarpeeksi on _selkeästi_ valmistajan puolesta sanottu 80-120tkm. Missä kohtaa se lukemisen ymmärtäminen loppuu ? Missä menee BMW:n ja ZF:n raja ? Silloin kuin sitä itselle ostetaan ja itselle pidetään, ilman että on liisari tai jonkun muun hallinnoima omaisuus niin lienee yks vitun maku että vaihtaako sinne niitä öljyjä.
Tilanne on päinvastainen jos on itse omaa rahaa siihen sitonut ja haluaa siitä myydessäkin vielä jotain saada / yleensä ajaa pidemmälle kuin on normi ajosuoritteet.
Se, mitä aikaisemmin sanoin siitä maagisesta 0% käyttöarvosta ei ole ristiriidassa tämän 80-120tkm vaihtovälin kanssa, 200tkm jälkeen käyttöarvo on edelleen nolla, ja silloin valmistaja pesee kätensä pois. Nythän se on "lifetime" kun se oletettu kestoikä vakioöljyillä on hyvinkin liki tuota. Valmistajallehan se käy hienosti, voi myydä auton pienillä ajosuoritteen aikaisilla huoltokustannuksilla. OE valmistaja kyllä taas tekee omat suosituksensa perustuen omiin käytännön havaintoihinsa perustuen, jolloinka otantana on myös muitakin intressejä kuin pelkkä huollon halpuus.
Näissähän on ongelmana käytännössä se aikaisemmin mainitsemani kytkinpintojen materiaalin tarttuminen propoventtiilien ohjauskaran jännitteensyöttönastoihin ja asentoanturin pintaan, sekä myös kovaksi karkaistun propoventtiilin kiinnileikkautuminen pehmeään alumiiniin liian pieneksi kuluneen öljyn leikkausvoimankeston takia.
Se että näistä ei vielä ole pahemmin raportoitu varmaankin korreloi hyvin paljon käyttäjien kanssa, monihan ihmettelee että miksi käytös on sellaista kuin on, ja niitä korjataan parempaa tietämättä vaihtamalla kaikennäköistä osaa. Asia varmasti muuttuu, kun niillä pääsee ajamaan Hemin tapaiset taviksetkin. Sitten sitä huutoa rupeaa tulemaan erilailla. Nythän aiheesta voi kyllä lukea erilaisilta bmw-orientoituneilta forumeilta saksasta ja lätäkön toiselta puolelta
BTW. Ford on tehnyt lisenssillä oman vaihteistonsa tästä mainiosta ZF:n salkusta omiin USA laitteisiinsa, samat ongelmat / tyyppiviat ovat seuranneet sinnekin ja monesti siellä suositellaankin 50tmiles vaihtoväliä öljyille + suotimelle.
edit :
-edelleen olen sitä mieltä että tämä 6hp sarja on mainio salkkuperhe, kunhan sitä ylläpidetään valmistajan ohjeiden mukaan.
-olen sitä mieltä että Hemi vetää helvetin hyvin trollausta, oikein hetkellisesti pisti otsasuonen sykkimään. Hyvin harvoin tälläistä käy.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMissä ne kaikki rikkoutuneet laatikot ja niistä olevat topikit ovat, joihin voidaan yhdessä tutustua?
oireista allaolevissa :
S-Type / S type R Supercharged V8 ( X200 ) - ZF 6HP26 trouble-shooting - Shamelessly grabbed from the UK jag forum, itself grabbed from, oh you get the idea: http://rangerovers.net/forum/download/file.php?id=1415
vikojen aiheuttajista, lue keskeltä sivustoa maininta öljystä
Sanon edelleen, pohjautuen OE-valmistajan ohjeisiin ja korjaamojen näkemykseen että se öljynvaihto on ihan aiheellista. Sanoi huuhaamiehet mitä vaan. Pitää vain tietää mitenkä se oikeasti tehdään.
Fysiikan lait kun pätevät nesteen ikääntymisen kannalta myös BMW:n vaihteistossa - vaikka BMW sille itse speksaa elinikätäytön. Suosittelisin lukemaan, sisäistämään eri vastuurajapinnat ja miksi valmistaja lupaa jotain - sekä minkä takia OE-valmistaja eriä.
Se että linkkejä ei ole Hemikään löytänyt, niin kertoo vaan siitä että asiaa ei haluta tiedostaa, onhan tälläkin forumille keskusteltu ko. vaihteiston "akileksen kantapäistä". Nämä autothan ovat, kuten olen tuumannut, enemmän toimeentulevan kansan laitteita, ja tähän (noin 10v ikään) saakka olleet ei-harrastajien-autoja ; korjaukset on teetetty mukisematta ja vaihteistoja vaihdettu vaihtolaitteina, samaten pelkkiä mekatroniikoita ja turbiineja.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by repsa View Post
Sanon edelleen, pohjautuen OE-valmistajan ohjeisiin ja korjaamojen näkemykseen että se öljynvaihto on ihan aiheellista. Sanoi huuhaamiehet mitä vaan. Pitää vain tietää mitenkä se oikeasti tehdään.
Fysiikan lait kun pätevät nesteen ikääntymisen kannalta myös BMW:n vaihteistossa - vaikka BMW sille itse speksaa elinikätäytön. Suosittelisin lukemaan, sisäistämään eri vastuurajapinnat ja miksi valmistaja lupaa jotain - sekä minkä takia OE-valmistaja eriä.
Se että linkkejä ei ole Hemikään löytänyt, niin kertoo vaan siitä että asiaa ei haluta tiedostaa, onhan tälläkin forumille keskusteltu ko. vaihteiston "akileksen kantapäistä". Nämä autothan ovat, kuten olen tuumannut, enemmän toimeentulevan kansan laitteita, ja tähän (noin 10v ikään) saakka olleet ei-harrastajien-autoja ; korjaukset on teetetty mukisematta ja vaihteistoja vaihdettu vaihtolaitteina, samaten pelkkiä mekatroniikoita ja turbiineja.
Sitä edelleen odotellessa voidaan vain ihmetellä miksi ihmeessä ehjät takuulaatikot eivät käytännössä mene lainkaan kaupaksi jos kerran öljyjen vaihtamottomuus "pullauttaa" ko.laatikot.
Pitää kuitenkin huomioida että suurimpaan osaan teillämme tällä hetkellä rullaavista 6hp laatikoista ei ole nähnyt vielä yhtäkään öljynvaihtoa, vaikka vanhimmissa jo 400tkm alkaa olemaan kohta jokaisessa?
Eli esim.tuo helmikuusta asti myynnissä oleva askin hinta näemmä jostain ihmeen syystä nyt putosi...vaikka niitä rikkinäisiä pitäisi olla pilvin pimein:
Purkaamoillakin näitä on jostain syystä hyllyt täynnä, vaikka halvimpia saa jo 1K€:llä(ja allekkin)?
Eli paljonko näihin pitää vielä kelata tauluihin kilsoja jotta se pauke alkaa ja nämä jo kohta kymmenen vuotta hyllyillä pölyttyneet 6hp askit saadaan kaupaksi(kuitenkin nyt on alkanut jo romiksilla alennusmyynnit kun eivät kertakaikkiaan mene).
Minullakin makaa näitä pari nurkassa joista vanhempi on ollut jo myytävänä kohta 5-vuotta?
Kummallista, kun kuitenkin aikoinaan GM dieselaskeista oli varauslistat(bensasteppejä on jo heitelty romuun)?
Comment
-
Comment