Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Automaattilaatikon öljyt (ZF 6HP26) IHMEELLISTÄ!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    Originally posted by markok View Post
    Tarkastin tänään omasta autosta automaatin (ZF6HP19) öljymäärän. Tarkastus lämpötilahan on 80-122F astetta. Avasin korkin 80F lämpötilassa ja lisäsin öljyä 3dl. Yhtään ei tullut ulos, mutta en uskaltanut heti enempää laittaa. Odottelin että lämmöt nousi 90F asteeseen jolloin öljyä alkoi tiputtamaan ulos ja laitoin korkin kiinni. Jäi vaan mietityttämään paljonko laatikon todellinen öljyvaje oli eli paljonko öljy laajenee tuonne max tarkastus lämpötilaan mennessä ja paljonko olisi pitänyt lisätä ennenkuin olisi alkanut tiputtamaan ulos tässä lämpötilassa? Millaisella vajeella alkaa olemaan vaikutusta toiminnan kannalta?
    Tasaisessa ajossa ei suurempaakaan vajetta heti huomaa. Jyrkissä kaarteissa / voimakkaasti kiihdytettäessä ja laatikon ollessa kylmä on tilanne vajeen kannalta pahimmillaan; käytännössä noin puolen litran vajeen alkaa huomata em. ajotilanteissa, eli merkitystä on vasta siinä vaiheessa kun suodatin pääsee haukkaamaan ilmaa. Toki kun vajetta on = lievää vuotoa jossakin on myös?

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      Originally posted by WSE1 View Post
      Tasaisessa ajossa ei suurempaakaan vajetta heti huomaa. Jyrkissä kaarteissa / voimakkaasti kiihdytettäessä ja laatikon ollessa kylmä on tilanne vajeen kannalta pahimmillaan; käytännössä noin puolen litran vajeen alkaa huomata em. ajotilanteissa, eli merkitystä on vasta siinä vaiheessa kun suodatin pääsee haukkaamaan ilmaa. Toki kun vajetta on = lievää vuotoa jossakin on myös?
      Näin vähän itsekin epäilin, että ei 3dl vielä toimintaan vaikuta. Pientä öljyn tihkumista on ollut lauhduttajan putkiliitoksista niin siitä vaje varmaankin on ajan kanssa tullut.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2319
        • Uusimaa

        Ajattelin vaihdattaa laatikon öljyt firmassa, joka tekee BG-laitteistolla huuhteluvaihtoja. He käyttävät kuulemma BG:n omia öljyjä, joka on tässä tapauksessa varmaankin BG312 ATF. Väittävät että ko. öljy ylittää kaikki "alkuperäisöljyjen" laatuvaatimukset. Mitä sanotte tästä? Uskaltaako laittaa?

        Aiheeseen liittyen löysin vielä tällaisen propagandasivun.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • atcc
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2014
          • 373
          • Joensuu

          Itselle teetätin noin vuosi sitten öljynvaihdon juuri tuollaisella BG:n systeemillä ja öljyillä puhdistusaineen kera. Kilsoja tullut sen jälkeen noin 40k ja toiminut aivan moitteetta, ei ainakaan huonompi mitä alkuperäisillä öljyillä. Auton mittarissa alkaa olla yli 255k ja varmaan vaihteisto ei enää uudenveroisessa kunnossa. Ainahan se laatikko voisi parempi olla mutta näillä mennään mitä on saatu. Seuraavan öljynvaihdon yhteydessä varmaan käytän laatikon Recrolla kunnostuksessa. Auto on 530xdA -07 LCI
          F15 X5 M50d -15
          Ex:
          F11 530dA xDrive -11
          E61 530xdA M-sport LCI -07

          Comment

          • AjE
            Bimmer Rookie
            • May 2004
            • 104
            • i3

            Onko käryä mitä kuluneen mutta toimivan laatikon kunnostus Recrolla kustantaa ja mitä tuollaisessa tapauksessa sinne oikein uusitaan? Turpiini varmaan ainakin?

            Comment

            • Macke
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1134
              • Porvoo

              Just kävin oman auton kanssa Recrolla, ja ei voi kuin suositella paikkaa. Mä en 6HP26 lootalle osaa hintoja sanoa, mutta pistele postia heille niin vastailevat kyllä sujuvasti Englanniksi.

              Mulle pääsivät rakentamaan lootan valmiiksi kun löytyi samanlainen aihio varastosta, niin auto meni pajalle noin 08:45 aamulla ja aski oli vaihdettuna ja opetettuna 14:30. Askin vaihdon yhteydessä sinne vaihdettiin myös turbiini, ja öljyjäähy on puhdistettu samassa rytäkässä. Eli yhden päivän keikka korjausten osalta, ja jos ne olis mun askin korjannu niin sitten se olisi ollut 2-päivää. Vaihto-operaation hinta oli sellainen ettei pali kiinnostanut alkaa ostamaan 200-250 euron halpis lootatunkkia ja vaihtaa askia itse...

              Cesis on muutenkin ihan kiva hansakaupunki, ja majoittuminen/safka/juoma on edullista meidän hintoihin verrattuna. Tallinnasta tulee aika tarkalleen 300-kilsaa sinne, että senkään puolesta ei paha. Jos nyt olette menossa, niin älkää ajako rantsua pitkin alas kun tie on aikalailla auki revittynä siitä Eestin ja Latvian rajalta eteenpäin. Itse täräytin takaisin Valmieran kautta ja takaisin Ainazin suuntaan rantsutielle noin 300-metriä ennen rajaa. Sitä kautta oli mun mielestä muutenkin parempikuntoiset tiet, ja vähän mutkaakin tiessä niin oli mielenkiintoisempaa ajella.

              Mutta jeah, yhteyksiä Recron suuntaan vaan niin sieltä saa kyllä erinomaista palvelua.

              Comment

              • Torppa
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 291
                • Vihti

                Moikka. Ostin juur muutama päivä sitten vuoden 2005 535D toukan.

                Laatikko vaihtaa kohtuu siisti, välillä hieman outoja vaihtoja ehkä tekee (ensimmäinen oma automaatti bmw, joten ei kokemusta)
                Kierroslukumittari esim cruise päällä 80-100 vauhdissa 5-6 vaihteilla seilaa parin neulan mitan, ja hieman tuntuu ajossa.

                Ei vikakoodeja laatikossa.
                Moottorin ohjauksessa koodi pakokaasun painetunnistimesta

                Huuhteluvaihtoa olen suorittamassa ja hankkimassa ravenoilit ebaystä, sekä asiaan kuuluvan öljypohjasuodattimen.

                Olen itse autokorjaamossa töissä, saimme viikko sitten juurikin automaattilaatikoiden huuhtelulaitteen. Tämä olisi eka käyttökerta mulle
                Laitteen mukana tuli laatikoille tarkoitettua puhdistusainetta, jota laite annostelee uskaltaako sellaista käyttää http://www.pro-tec-baltija.com/125eng.html? Entä vaihdon jälkeen uusiin öljyihin uskaltaako laittaa lisäainetta http://www.pro-tec-baltija.com/122eng.html

                Missä järjestyksessä mun kannattaa tehdä tämä huuhtelu ja suodattimen vaihtohomma? Entä kumpi laatikon vasemmalla puolella olevista öljylähdöistä on öljyn tulo vaihteistoon ja lähtö siitä lauhduttimelle?

                Tarkoitus ostaa 20L öljyä. Tehdä tarvittavat työt ja lopuksi nollata öljynvaihto ja sopeutukset laatikon ohjainlaitteelta
                ------------------------------------------------
                Entiset:
                E61 535D M-sport 11/-05
                E61 535D M-sport 12/-04
                E46 330D Touring 11/-03
                E36 325i Coupe 8/-92
                E30 318i Coupe -89

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2319
                  • Uusimaa

                  Mun autoon tehtiin tänään huuhteluvaihto BG:n laitteistolla ja aineilla. Ensin pyöritettiin jotain puhdistusainetta 15 minuuttia vanhan öljyn mukana. Sen jälkeen suodattimen (=öljypohjan) vaihto ja uutta ölperttiä sisään (BG312 ATF). Tämän jälkeen vielä täydellinen huuhtelu (12 litraa) laitteiston läpi.

                  Ero on kyllä huomattavissa vaihtojen siisteydessä. Ennen öljynvaihtoa ongelmana oli satunnaisesti hieman potkaiseva vaihto 2>3 vaihteelle. Ja aavistuksen "epäsiistit" vaihdot alaspäin. Nyt vaihtaa tosi pehmeästi joka suuntaan ja tuntuu kuin ajaisi uudella lootalla.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    Uudet öljyt ja suodatin paikalleen. Putkista paluu on se mihin jää kiinnike. Huuhtelu,koeajo ja tarkistus laatikon lämpötilan ollessa 30-50c. Siinäpä se.
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17515
                      • Turku

                      Originally posted by JKK View Post
                      Mun autoon tehtiin tänään huuhteluvaihto BG:n laitteistolla ja aineilla. Ensin pyöritettiin jotain puhdistusainetta 15 minuuttia vanhan öljyn mukana. Sen jälkeen suodattimen (=öljypohjan) vaihto ja uutta ölperttiä sisään (BG312 ATF). Tämän jälkeen vielä täydellinen huuhtelu (12 litraa) laitteiston läpi.

                      Ero on kyllä huomattavissa vaihtojen siisteydessä. Ennen öljynvaihtoa ongelmana oli satunnaisesti hieman potkaiseva vaihto 2>3 vaihteelle. Ja aavistuksen "epäsiistit" vaihdot alaspäin. Nyt vaihtaa tosi pehmeästi joka suuntaan ja tuntuu kuin ajaisi uudella lootalla.
                      Missä tämä tehtiin? Edellinen omistaja ilmeisesti vaihdattunut sigun toukkaan öljyt, mutta oireet ovat tuollaisia etenkin alaspäin vaihdolla tai ainakin nopeuden pudotessa ja sitten kaasua antaessa nykäisee ikävästi, kun laittaa pienemmän ilmeisesti sisään, kun matka jatkuu.
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        Originally posted by Laku View Post
                        Missä tämä tehtiin? Edellinen omistaja ilmeisesti vaihdattunut sigun toukkaan öljyt, mutta oireet ovat tuollaisia etenkin alaspäin vaihdolla tai ainakin nopeuden pudotessa ja sitten kaasua antaessa nykäisee ikävästi, kun laittaa pienemmän ilmeisesti sisään, kun matka jatkuu.
                        Tuohon nykäykseen auttaa softapäivitys,ehkä.
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • DriveFast
                          BTCF Member
                          • Apr 2010
                          • 165
                          • Turku

                          Tulipa itsekin ostettua ensimmäinen automaatti viime viikolla, 530dA e61 LCI.

                          Loota tuntuu pelaavan muuten sangen hyvin, mutta 1-2 vaihteella tuo luistaa kyllä lämpimänäkin. Välillä tuntuu että lähtee suoraan 2-vaihteella liikkeelle. Kolmoselle vaihdon jälkeen ei luistoa enää tapahdu. Vastaavasti sportilla lappu lattiassa laatikko pitää 1-2 vaihteilla luiston poissa.

                          Moottorin lämmöt ovat keskimäärin 75-astetta, en tiedä onko tuolla vaikutusta? Liekö tuo 1-2 vaihteen luisto mitenkä kuluttavaa laatikolle? Miten korjattavissa?
                          BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
                          Exät:
                          BMW e46 330i: 231hp/300Nm
                          BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
                          Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
                          Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17515
                            • Turku

                            Termareiden vaihto on ainakin edessä, jos lämmöt kesälläkin noin alhaalla. Vaikuttaa kulutukseenkin.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              Originally posted by Torppa View Post
                              Moikka. Ostin juur muutama päivä sitten vuoden 2005 535D toukan.

                              Laatikko vaihtaa kohtuu siisti, välillä hieman outoja vaihtoja ehkä tekee (ensimmäinen oma automaatti bmw, joten ei kokemusta)
                              Kierroslukumittari esim cruise päällä 80-100 vauhdissa 5-6 vaihteilla seilaa parin neulan mitan, ja hieman tuntuu ajossa.

                              Ei vikakoodeja laatikossa.
                              Moottorin ohjauksessa koodi pakokaasun painetunnistimesta

                              Huuhteluvaihtoa olen suorittamassa ja hankkimassa ravenoilit ebaystä, sekä asiaan kuuluvan öljypohjasuodattimen.

                              Olen itse autokorjaamossa töissä, saimme viikko sitten juurikin automaattilaatikoiden huuhtelulaitteen. Tämä olisi eka käyttökerta mulle
                              Laitteen mukana tuli laatikoille tarkoitettua puhdistusainetta, jota laite annostelee uskaltaako sellaista käyttää http://www.pro-tec-baltija.com/125eng.html? Entä vaihdon jälkeen uusiin öljyihin uskaltaako laittaa lisäainetta http://www.pro-tec-baltija.com/122eng.html

                              Missä järjestyksessä mun kannattaa tehdä tämä huuhtelu ja suodattimen vaihtohomma? Entä kumpi laatikon vasemmalla puolella olevista öljylähdöistä on öljyn tulo vaihteistoon ja lähtö siitä lauhduttimelle?

                              Tarkoitus ostaa 20L öljyä. Tehdä tarvittavat työt ja lopuksi nollata öljynvaihto ja sopeutukset laatikon ohjainlaitteelta
                              -huuhtelu- ja lisäaineen käytöstä ei haittaa ole, jos ei välttämättä suurta hyötyäkään.

                              -lasketaan öljyt ensin öljypohjan propusta pois, vaihdetaan sitten pohja suodattimineen. Suositeltavaa on vaihtaa sähköliittimen läpivientiholkki samalla erityisesti jos on hikoillut sen ympäristöstä.

                              -laatikon kyljestä katsottuna ylempi putki on kierron paluu öljynjäähdyttimeltä/lämmönvaihtimelta laatikon öljypohjaan, alempi on lähtö.

                              -lopputäyttö täytyy muistaa tehdä koneen käydessä täyttöpropusta (laatikon takana oikealla) propun alareunan tasoon kun laatikkoöljyn lämpötila on 30-50C välillä.

                              -adaptaationollauksen jälkeen on tehtävä zf oheistuksen mukainen sopeutusajo, käytä hakua, olen kirjoittanut oheet pariinkin kertaan Suomeksi tällekin foorumille, en enää jaksa kirjoittaa niitä uudelleen...

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                Originally posted by DriveFast View Post
                                Tulipa itsekin ostettua ensimmäinen automaatti viime viikolla, 530dA e61 LCI.

                                Loota tuntuu pelaavan muuten sangen hyvin, mutta 1-2 vaihteella tuo luistaa kyllä lämpimänäkin. Välillä tuntuu että lähtee suoraan 2-vaihteella liikkeelle. Kolmoselle vaihdon jälkeen ei luistoa enää tapahdu. Vastaavasti sportilla lappu lattiassa laatikko pitää 1-2 vaihteilla luiston poissa.

                                Moottorin lämmöt ovat keskimäärin 75-astetta, en tiedä onko tuolla vaikutusta? Liekö tuo 1-2 vaihteen luisto mitenkä kuluttavaa laatikolle? Miten korjattavissa?
                                Kytkinpakka laatikossa ei luista koska laatikko menisi heti vikatilaan; luiston tunne johtuu väljästä turbiinista. Ei sinällään ole haitallista mutta ei toki korjaannu itsekseen. Toki jos laatikkoöljy on kylmempää kuin sen pitäisi olla (moottorin lämpö vaikuttaa) ei turbiinin lukkoa myöskään ohjata kokonaan tai edes osittain kiinni niinkuin kuumempana.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎