memebuy23buy

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LongJohn
    replied
    Originally posted by Silvio View Post
    Itsekin innostuin tutkimaan asiaa ja oikeastaan tilanteesta (kylmä kone/ajossa/ajon jälkeen) riippumatta Charge air temp on reilun 60 celsiusta joten tilasin uuden anturin.
    Raportoin myöhemmin paljonko persdynossa tulee lisää tehoa jahka osa saapuu ja pääsen vaihtamaan.
    Mielenkiintoista.

    Voiko tästä nyt tehdä loogisen johtopäätöksen että riippuen mihin asentoon anturi hajotessaan jumittaa ja miten koodi on kirjoitettu se sotkee sitten minkä sotkee?

    Eli risakin anturi näyttäessään alle softan turvarajojen olevia arvoja ei tee mitään mutta jos se jumii sitä korkeammille arvoille kakkurajoitus on aina ja ikuisesti päällä?

    Leave a comment:


  • Silvio
    replied
    Itsekin innostuin tutkimaan asiaa ja oikeastaan tilanteesta (kylmä kone/ajossa/ajon jälkeen) riippumatta Charge air temp on reilun 60 celsiusta joten tilasin uuden anturin.
    Raportoin myöhemmin paljonko persdynossa tulee lisää tehoa jahka osa saapuu ja pääsen vaihtamaan.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Samppale View Post
    Ajoin aamulla töihin mennessä noin 25km testiä.
    Kerätyt lukemat ovat loogisia, joten ahtoilman lämoötila-anturin (ja MAF:in vastaavan) toiminta vaikuttaa autossasi normaalilta.

    Leave a comment:


  • Samppale
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Luotettavin tulos saadaan kun katsotaan anturitiedot sekä kylmästä koneesta että ajon aikana ja ajon jälkeen, kun kone on lämmin.

    Lisäksi mielellään vertailun vuoksi seurantaan myös imuilman lämpötila (MAF:ilta), jotta näkee miten ne käyttäytyvät em. tilanteissa.
    Ajoin aamulla töihin mennessä noin 25km testiä. Ei päässyt kunnolla polkemaan että olisi saanut kunnolla lämpöjä nostettua. Maantieajossa BOOST lämmöt noin 15 astetta. Valoissa seistessä nousevat reiluun 20 asteeseen. Imuilman lämpötila noin 10 astetta (en ole 100 varma tuleeko tieto maffilta). Ulkona oli 6,5 astetta lämmintä.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Tässäpä tuleekin dilemma, kannattaisiko tehoja ryhtyä laskemaan loivemmin jo aikaisemmassa vaiheessa - ei tule niin äkkillinen puutuminen.

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by Jacques View Post
    Näinpä, ja softatuissa se ero onko koko imulämmön lämpötilatarkkailu otettu pois käytöstä..

    Jep. Omassa on softa ja koodarin mukaan 80 asteen jälkeen alkaa kakkua leikkaantua.



    Tervettähän tuo olisi pitää käytössä. Se oikeasti sulaa koko masiina jos lukema sattuu pitämään paikkaansa ja ominaisuus on kokonaan poissa käytöstä. Jos tuo nyt edellyttää jonkun vuoden välein uusimaan 20-30 euron luteen putken kylkeen ei ole kallis henkivakuutus motille.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Näinpä, ja softatuissa se ero onko koko imulämmön lämpötilatarkkailu otettu pois käytöstä..

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Originally posted by LongJohn View Post
    Onkos tuohon imuilma-anturin oireiluun liittyvää persdynotietoa olemassa?

    Tuossa kaivelin jotain arkistoja vanhemmista ketjuista joissa ilmeisesti vakiosoftalla ei ole huomattu käytännössä mitään eroa vaikka anturi antanut aivan piposta olevia lämpöarvoja.

    Omassa autossa softa alkaa rajailla kakkua kun tuon anturin näyttämä ylittää 80 astetta.
    Kuulostaisiko se loogiselle että vakioautoissa ahtolämmöt ääriharvoin nousee niin ylös että softan tarvitsisi rajoittaa mitään (vakio ic) mutta softattuna tilanne tyystin eri....?

    Leave a comment:


  • LongJohn
    replied
    Onkos tuohon imuilma-anturin oireiluun liittyvää persdynotietoa olemassa?

    Tuossa kaivelin jotain arkistoja vanhemmista ketjuista joissa ilmeisesti vakiosoftalla ei ole huomattu käytännössä mitään eroa vaikka anturi antanut aivan piposta olevia lämpöarvoja.

    Omassa autossa softa alkaa rajailla kakkua kun tuon anturin näyttämä ylittää 80 astetta.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Samppale View Post
    Katselin testolla boost Airin lämpötiloja. Noin puolentunnin päästä ajosta. Coolant oli 64 astetta ja boost temp 39 astetta. Voiko jo päätellä jotain anturin kunnosta vai käynkö tarkistamassa uudelleen ihan kylmästä koneesta? Autona sigun 335d.
    Luotettavin tulos saadaan kun katsotaan anturitiedot sekä kylmästä koneesta että ajon aikana ja ajon jälkeen, kun kone on lämmin.

    Lisäksi mielellään vertailun vuoksi seurantaan myös imuilman lämpötila (MAF:ilta), jotta näkee miten ne käyttäytyvät em. tilanteissa.

    Leave a comment:


  • Samppale
    replied
    Katselin testolla boost Airin lämpötiloja. Noin puolentunnin päästä ajosta. Coolant oli 64 astetta ja boost temp 39 astetta. Voiko jo päätellä jotain anturin kunnosta vai käynkö tarkistamassa uudelleen ihan kylmästä koneesta? Autona sigun 335d.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Kävin liittämässä ELMin M57 moottoriin. Pitää vielä irroittaa siitäkin IMM että tietää kummasta lukee imulämmön, auto ulkona niin en alkanut konehuoneeseen. Epäilen lukeman tulevan coolerin ja imusarjan välisestä anturista.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    ELM327 joka minulla on jos sitä tarkoitit, mittaa imuilman erilliseltä anturilta, imusarjasta. Koska asia kiinnosti hankinnan yhteydessä otin kokeeksi IMM johdon irti ja seurasin mittaustuloksen muuttumista. Toki jo lämmöistä pystyi päättelemään.
    En oikein nyt pysy kärryillä mikä homman pointti on. Tämä topicci on M57 dieseleitä koskeva, niissä on ahtoilman lämpöanturi ahtoputkessa välijäähyn ja imusarjan välissä, DDE:n flashissä bitti josta valita käytetäänkö MAFfin sisäänrakennettua (imuilma) vaiko ahtoputken lämpöanturia (ahtoilma), tämä toiminta on minulle epäselvä joten en ala siitä sen enempää arvailemaan, volvotdi/tuikku kertonee totuuden... Testolla löytyy molemmat arvot, tosin on kyllä tullut vastaan yksilöitä joissa molemmat arvot näyttää täysin samaa, jolloin taas selviää kummasta on kyse irroittamalla joko maffi tai ahtoputken anturi.
    ELM327 on ohjelmoitava mikropiiri jonka ympärille on kaapeli rakennettu, se tukee jonkin verran eri kommunikointistandardeja, ja yleisin tapa käyttää on jonkin yleismallisen softan kanssa joka osaa pyytää väylästä saatavilla olevat OBD-PID:t. INPA/ISTA/testo jne ei lue niitä obd-arvoja vaan menee vähän ”syvemmälle” bemarin omaa protokollaa käyttäen.
    Last edited by Supra^; 05-05-2019, 15:07.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Noista ei aina voi tietää, onko näkyvä imuilman lämpöarvo MAFfin mittaama vaiko erillisen anturin mittaama. Softissakin taisi olla oma bitti sille kumpaa käytetään...
    ELM327 joka minulla on jos sitä tarkoitit, mittaa imuilman erilliseltä anturilta, imusarjasta. Koska asia kiinnosti hankinnan yhteydessä otin kokeeksi IMM johdon irti ja seurasin mittaustuloksen muuttumista. Toki jo lämmöistä pystyi päättelemään.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    i910 Carsoftalla jne. Ja sen saa näkyville vaikka puhelimeen Elm327:lla.
    Itsellä imulämpö on näytöllä jatkuvasti yhtenä tietona.
    Saahan OBD:sta yleis-PID:tä vaikka mitä ulos joo, mutta jos kysyjällä jo on toimiva INPA ja sitämyötä hardispuoli valmiina phenon tekemälle ohjelmalle jolla oikeasti kaivaa _kaikki_ DDE:stä luettavissa olevat tiedot/arvot/datat, niin se on minun mielestäni paras vaihtoehto, varsinkin jos auton sielunelämä yhtään muuten kiinnostaa. Toki se vaatii hieman tutkiskelua että pääsee jyvälle, mutta todella tehokas työkalu, ja vielä ilmainen. Tämäkin olisi sulle selvinnyt jos olisit edes viitsinyt avata kommenttini linkin sen sijaan että alat jotain mittalaitefirman anturitekniikkaa dissaamaan.

    Noista ei aina voi tietää, onko näkyvä imuilman lämpöarvo MAFfin mittaama vaiko erillisen anturin mittaama. Softissakin taisi olla oma bitti sille kumpaa käytetään...

    Leave a comment:

Working...
X