Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paarma78
    BTCF Member
    • Jun 2014
    • 291
    • Klaukkala

    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Jos on 4satanen turbo, daunpaippi ja cooleri vaihdettuna ja auto kunnossa, niin pienemmän pumpun tuotto loppuu.
    Olen kokeillut, useamman kerran.
    Laatikko , voivoi ......
    - Turbo
    - Daunpaippi, no DPF poistetaan ja se LCI putki on aika virtaava...
    - Cooleri mallia iso
    - EGR lähtee myös

    Laatikko sekä jakolaatikko vakiot (LCI). Ja niitä vääntöjähän pitää rajata, max 750nm, ehkä mieluummin lähemmäs 700nm että tuo 4WD jakolaatikko kestää. Väännöt taitaa tarvita rajaamista enempi siellä alemmilla kierroksilla. Maksimitehoalueella taitaa väännötkin olla maltillisemmat, mutta vaatiiko sielläkin syöttöjen rajoittamista, en tiedä. Tähän kiinnostaisi kuulla vielä kommenttia?

    Pahoittelut muuten OT, tämähän oli 535d topikki mutta mielellään silti kuulisin tuikulta mietteitä...

    EDIT: niin eli tässä tapauksessa kun vääntöjä rajoitetaan niin saattaisi tuo pienempi pumppukin riittää paremmin tarkoitukseensa? Siis jos olen yhtään oikein ymmärtänyt...
    Last edited by Paarma78; 29-07-2015, 22:35.
    BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
    BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
    ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
    ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

    Comment

    • -rik
      BTCF Member
      • Nov 2009
      • 827
      • Rovaniemi

      Nyt kun tuli tuo pumppu puheeksi, minkälainen homma on vaihtaa, vaatiiko erikoistyökaluja tai muuta erityistä huomioitavaa?
      ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        Originally posted by -rik View Post
        Nyt kun tuli tuo pumppu puheeksi, minkälainen homma on vaihtaa, vaatiiko erikoistyökaluja tai muuta erityistä huomioitavaa?
        Vaatii pumpun irrotus holkin. Muuten ei mikään älyttömän ihmeellinen homma ole.
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          535,n kansi kestää pakopainetta, 530,sen ei.
          Tämähän se on se tilanne - vaikkei sitä (toistaiseksi) osaa kukaan selittää.

          530,ssä max teho viritettynä tulee selkeästi alle 3500rpm.
          Ja paras vääntö viriahtimella välille 2500-3000rpm.
          Siinä ei vaan jää oikein tilaa sille väännön rajoittamiselle, se teho on vaan otettava sillä suurella väännöllä (=syöttömäärällä).
          Kierroksilla ei voi oikein pelata.
          Lci,n tilanne "perstuntumalla" - ja mitattunakin pikkuisen parempi.
          Kaksi olen noita "nelisatasia" nelivetoja tehnyt isolla pumpulla, pienemmällä se ei vaan oikeasti onnistu.

          Mekaanisen pumpun (polttoainejärjestelmän) rasitus on suurimmillaan juuri suht pienillä kierroksilla suurimman väännön kohdilla, jolloin pitäisi kyetä tuottamaan maksimaalinen määrä virtausta ja painetta.
          Kierrosten noustessa pumpun tilanne paranee tietysti.

          Antti laittaa syöttöjä, mitä pumppu antaa perään ja jos laatikko ottaa kipeää, niin suunta Maaningan riihitonttujen tykö, Siekkisen pajalle.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • kaikkonen___
            Bimmer Rookie
            • Nov 2010
            • 101
            • las woikas

            sotketaan nyt tätä topiccia hieman lisää, saako tollasesta 525da:sta minkä verran lisää voimaa pikkumuutoksilla? esim. putkisto/downpipe, isommat suuttimet ja ohjelmointi? riittääkö pumpun tuotto isommille suuttimille, jääkö ahdin pieneksi? ja joo tiedän, 530d olis varmaan parempi lähtökohta mutta kun tommonen vajaa tehonen on jo pihassa.

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              Originally posted by kaikkonen___ View Post
              sotketaan nyt tätä topiccia hieman lisää, saako tollasesta 525da:sta minkä verran lisää voimaa pikkumuutoksilla? esim. putkisto/downpipe, isommat suuttimet ja ohjelmointi? riittääkö pumpun tuotto isommille suuttimille, jääkö ahdin pieneksi? ja joo tiedän, 530d olis varmaan parempi lähtökohta mutta kun tommonen vajaa tehonen on jo pihassa.
              Onko kummalla koneella. 2.5 vai 3.0?
              Kaks puokista saa softalla noin palttiarallaa vastaavan ku 530d vakiona mutta ongelma on laatikko. 6hp19 ei kestä vääntöä niinku isoveljensä. 2.5l koneisessa parempi laatikko. Uudemmassa heikompi.
              Lci 525 on sitten vähä parempi lähtökohta muuten paitsi juurikin laatikko . Tästä tuikku ja kumppanit osaa kettoa paremmin.
              Last edited by Kissvesala; 30-07-2015, 08:45.
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • kaikkonen___
                Bimmer Rookie
                • Nov 2010
                • 101
                • las woikas

                2.5 toi on... eli softaus lienee ainut mitä tolle kannattaa alkaa suunittelemaan? ja partikkeli suodatin ilmeisesti poistaa? mikä verran vääntöjä toi laatikko kestää ja saako ohjelmoitua terävämmäksi? tollasenaan se on vähän turhan herrasmiesmainen mun makuun.

                Comment

                • Kissvesala
                  Moderator
                  • Jun 2010
                  • 3110
                  • Liminka

                  Originally posted by kaikkonen___ View Post
                  2.5 toi on... eli softaus lienee ainut mitä tolle kannattaa alkaa suunittelemaan? ja partikkeli suodatin ilmeisesti poistaa? mikä verran vääntöjä toi laatikko kestää ja saako ohjelmoitua terävämmäksi? tollasenaan se on vähän turhan herrasmiesmainen mun makuun.
                  Sikäli mulla meni nyt itellä loodat sekasin. Eli vanhemmassa on 6hp26 ja 3.0ssa se hp19. Vin numerolla vielä varmuus asiaan.
                  Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                  Kissvesala.fi
                  Priva tai o443424479

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    .
                    Tehoihin sopiva ahdin, pakoputkisto, cooleri, polttoainelaitteet - tämähän se on se resepti käytännössä aina.

                    Käytettyjen osien laatu ja mitoitus sitten määrittää ulos saatavan tehon määrän. Esim. Purkaamolta jostain 530,stä osat ottamalla voi tehdä loppupelissä hyvänkin kaupan ahtimen, suuttimien ja pumpun suhteen.

                    Voimansiirron vahvistaminen.
                    Myös sitä pikkulaatikkoa voi vahvistuttaa.
                    Lci,ssä se moottorin ero taisi olla vaan suuttimissa, ne on hiukan pienemmät.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • Paarma78
                      BTCF Member
                      • Jun 2014
                      • 291
                      • Klaukkala

                      Originally posted by tuikku View Post
                      .
                      535,n kansi kestää pakopainetta, 530,sen ei.
                      Tämähän se on se tilanne - vaikkei sitä (toistaiseksi) osaa kukaan selittää.

                      530,ssä max teho viritettynä tulee selkeästi alle 3500rpm.
                      Ja paras vääntö viriahtimella välille 2500-3000rpm.
                      Siinä ei vaan jää oikein tilaa sille väännön rajoittamiselle, se teho on vaan otettava sillä suurella väännöllä (=syöttömäärällä).
                      Kierroksilla ei voi oikein pelata.
                      Lci,n tilanne "perstuntumalla" - ja mitattunakin pikkuisen parempi.
                      Kaksi olen noita "nelisatasia" nelivetoja tehnyt isolla pumpulla, pienemmällä se ei vaan oikeasti onnistu.

                      Mekaanisen pumpun (polttoainejärjestelmän) rasitus on suurimmillaan juuri suht pienillä kierroksilla suurimman väännön kohdilla, jolloin pitäisi kyetä tuottamaan maksimaalinen määrä virtausta ja painetta.
                      Kierrosten noustessa pumpun tilanne paranee tietysti.

                      Antti laittaa syöttöjä, mitä pumppu antaa perään ja jos laatikko ottaa kipeää, niin suunta Maaningan riihitonttujen tykö, Siekkisen pajalle.
                      Kiitos, tämä selkeytti.

                      Tietääkseni ainakin toisen nelisatasen nelivedon jakolaatikko on myös vahvistettu? Eikös se ole heikompi lenkki ennen automaattilaatikkoa?

                      Vaikka kuinka tekisi mieli ottaa kaikki irti tuosta laitteesta niin pyrin kuitenkin pitämään sellaisena että Maaningan keikalle ei tarvitsisi lähteä!
                      BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                      BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                      ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                      ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                      Comment

                      • PetriPT
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 290
                        • Ylöjärvi

                        Originally posted by tuikku View Post
                        .
                        535,n kansi kestää pakopainetta, 530,sen ei.
                        Tämähän se on se tilanne - vaikkei sitä (toistaiseksi) osaa kukaan selittää.
                        Selvittelin asiaa kun hankin omaan rutkuttimeeni virikantta.
                        Puhun nyt Pre-lci:stä.


                        Ainoa ero mitä noissa kannen sisuskaluissa on nokat; Olisi mukava tietää mitä käytännön eroa niissä on - osaisiko joku viisaampi vastata tähän?
                        Kuva aiheesta liitteenä.

                        Ostinkin itseasiassa 535d:n kannen nokkineen päivineen kun sopivasti löytyi aihio. Pitäisi ensin vaan porttauttaa tuo ja sovittaa jäykemmät jouset. Jouset on nimittäin samat 535d vs. 530d ainakin realoem:n mukaan.

                        Jospa sen saisi pelaamaan tässä 530d:ssä.

                        Itselläni ongelmana juuri tuikun kuvailema rajattu kierrosalue ja voimakas savutus/puutuminen n. 3700 kierroksen jälkeen (tehoja/vääntöä varmaan olisi löytynyt alempaa enemmänkin mutta laatikko on antautumassa jo sigun luvuilla ).

                        Edit: 535d:ssä ja 530d:ssä on muuten eri männätkin koneessa.
                        Attached Files
                        Last edited by PetriPT; 30-07-2015, 10:52.
                        now. 530D E61 2005
                        ex. 325i A Touring 2004

                        Comment

                        • Fabsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1754

                          Originally posted by PetriPT View Post
                          Selvittelin asiaa kun hankin omaan rutkuttimeeni virikantta.
                          Puhun nyt Pre-lci:stä.


                          Ainoa ero mitä noissa kannen sisuskaluissa on nokat; Olisi mukava tietää mitä käytännön eroa niissä on - osaisiko joku viisaampi vastata tähän?
                          Kuva aiheesta liitteenä.

                          Ostinkin itseasiassa 535d:n kannen nokkineen päivineen kun sopivasti löytyi aihio. Pitäisi ensin vaan porttauttaa tuo ja sovittaa jäykemmät jouset. Jouset on nimittäin samat 535d vs. 530d ainakin realoem:n mukaan.

                          Jospa sen saisi pelaamaan tässä 530d:ssä.

                          Itselläni ongelmana juuri tuikun kuvailema rajattu kierrosalue ja voimakas savutus/puutuminen n. 3700 kierroksen jälkeen (tehoja/vääntöä varmaan olisi löytynyt alempaa enemmänkin mutta laatikko on antautumassa jo sigun luvuilla ).
                          Onko sulla manuaali? Onko vakio kytkin?
                          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                          e30 318i -88

                          Comment

                          • PetriPT
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 290
                            • Ylöjärvi

                            Originally posted by Fabsu View Post
                            Onko sulla manuaali? Onko vakio kytkin?
                            Automaatti.
                            now. 530D E61 2005
                            ex. 325i A Touring 2004

                            Comment

                            • Indigoah
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2004
                              • 103
                              • Oulu

                              Hyvää keskustelua vajaaturbojen piristyksestä! Omassa katiskassa luvut samassa haarukassa kuin Petrillä. Muutokset myös suht samat. Siksi kiinnostaakin saada tehoa korkeammille kierroksille.

                              Näyttää siltä, että pelkästään 530d M57N koneissa on eri nokat kuin muissa kutosdieseleissä. Muissa moottoreissa on samat nokat keskenään, mm. 335d.
                              Kun kerta jouset on samat, niin onko nokkien vaihto helpoin ratkaisu saada tehoa myös yläkierroksille?

                              Onko tuota teho-ongelmaa myös LCI-malleissa, että huippu tulee jo about 3500 kohdalla modatulla ahtimella?

                              F11 530d M-Sport

                              ex.
                              E91, E61, E39, E46, E36

                              Comment

                              • PetriPT
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2010
                                • 290
                                • Ylöjärvi

                                535d:ssä M57N koneessa puristussuhde on 16,5:1 ja 530d:ssä 17:1. Lähdekritiikkiä saa esittää,sillä tämä löytyi googlettamalla. Tämä varmaan selittyy männillä, jotka erilaiset.
                                Osaisiko esim. tuikku ottaa kantaa meneekö 535d nokkien laittaminen 530d koneeseen persielleen huuhtelun ym. näkökulmasta vai voisiko peräti toimia paremmin?
                                now. 530D E61 2005
                                ex. 325i A Touring 2004

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎