Valitettavasti säästäminen on viisainta. Turbiini kai siellä humppaa mutta vika voi olla myös venttiilikoneistossa. Vaihdat massi-miehenä(naisena) molemmat kerralla,...
Hinta arviota tuolle operaatiolle?
Oliskin rahaa ylimääräistä
Mitä voi tehdä kun kierrokset seilaa kylmällä laatikolla, tuntuu kuin ei tiedä minkä vaihteen laittaisi päälle? Lämpimällä laatikolla ei mitään ongelmaa.
Oletko todentanut, että tuo autoyksilö toimii jotenkin eri tavalla kuin muut samanlaiset? Kylmänähän turbiinin kuuluukin luistaa (normaali tilanne) ja vasta sitten lämmettyään kytkee turbiinilukon päälle.
Oletko todentanut, että tuo autoyksilö toimii jotenkin eri tavalla kuin muut samanlaiset? Kylmänähän turbiinin kuuluukin luistaa (normaali tilanne) ja vasta sitten lämmettyään kytkee turbiinilukon päälle.
Ennen toimi normaalisti mielestäni, täytyy selvittää asiaa.
Eipä tuolla nollauksella mitään varmaan häviä?
Ennen toimi normaalisti mielestäni, täytyy selvittää asiaa.
Eipä tuolla nollauksella mitään varmaan häviä?
Onko öljyjä vaihdettu millon(kaan) ?
Asiasta en mitään tiiä, mutta tuntuis että jos turbiini pitää kovemmissa vedoissa, ei kait sen pitäis tasakaasulla luistaa ? Eli humppaus tulee silloin turbiinin ohjauksesta ?
Omassa huomaa tuon humppauksen kun on pakkasta ja laatikko on tietyn lämpönen (yli 35 astetta (turbiini ei lukitu kylmemmällä laatikolla), mutta ei vielä täysin lämmin), tasamaalla ja tasakaasulla kun kierrokset 1300-1500. jos tulee vähän ala/ylämäkeä ei humppaa, eikä jos karvankaan verran kiihdyttää tai himmaa, tai jos kierrokset on luokkaa 1700 (ennen kun vaihtaa isommalle, eli jos ajaa vaikka 85, 90 nopeudessa vaihtaa 6:sen ja kierrokset 1300)
Täälläkin huomattu nyt muutamana viieämpänä aamuna rauhallisesti kiihdyttäessä, että jossakin vaihdossa(oiskohan 3-->4)kierrokset hieman humppaavat. Perseessä tota ei tunne mutta kiekkamittarista huomaa! Tää ilmenee vain ihan kylmällä autolla, lämpinänä ei oireile! Tai sit ku polkasee reilummin nii sillon ei humppaa, mutta ku ei raaski aina kylmää autoa rääkätä.
Toivottavasti tää on vaan ominaisuus, eikä alkava vika! Koska multa loppuu perkele huumori jos ei pemarin laatikko kestä ku 100tkm.
Asiasta en mitään tiiä, mutta tuntuis että jos turbiini pitää kovemmissa vedoissa, ei kait sen pitäis tasakaasulla luistaa ? Eli humppaus tulee silloin turbiinin ohjauksesta ?
Omassa huomaa tuon humppauksen kun on pakkasta ja laatikko on tietyn lämpönen (yli 35 astetta (turbiini ei lukitu kylmemmällä laatikolla), mutta ei vielä täysin lämmin), tasamaalla ja tasakaasulla kun kierrokset 1300-1500. jos tulee vähän ala/ylämäkeä ei humppaa, eikä jos karvankaan verran kiihdyttää tai himmaa, tai jos kierrokset on luokkaa 1700 (ennen kun vaihtaa isommalle, eli jos ajaa vaikka 85, 90 nopeudessa vaihtaa 6:sen ja kierrokset 1300)
Samankaltaiset oireet täällä.
Ei ole öljyjä vaihdeltu tietääkseni koskaan.
Täytyy muistaa että aina ei humppaus johdu laatikosta. Itsellä viime kesänä autorepairissa korjattiin venttiilikoneisto sonnax zip kitillä, lisäksi öljyjen sekaan on laitettu jotain lisäainetta joka vie lasittuneisuuden pois.
Vika on edelleen olemassa. Egr poistettu käytöstä tehosoftauksen yhteydessä, kokeiltu ajaa piuha irti kaasuläpästä jne... En jaksa enää tonneja syytää kokeiluun, antaa olla niin kauan kunnes joku ratkaisee ongelman.
Karvalakki suomipommista umpiot entiset ja sain tehtävän ettiä uudet järkihintaan. Iibein tarjonta oli yllättävän huono, jos vertaa vanhempiin korimalleihin, eli tarjontaa ei ollut niin paljon kuin oletin. Eka etsin pelkkiä kuoria, mutten niitä löytänyt. Sitten sattui silmään tuollaiset tuuninki valot, jotka ikävä kyllä auton omistajan silmää miellytti.
Onko nuo nyt ihan plug & play? Xenoneita, eikä muitakaan hienouksia ei ole vanhoissakaan valoissa. Korkeuden säätö systeemit käy varmaaankin vanhoista?
Omassa huomaa tuon humppauksen kun on pakkasta ja laatikko on tietyn lämpönen (yli 35 astetta (turbiini ei lukitu kylmemmällä laatikolla), mutta ei vielä täysin lämmin), tasamaalla ja tasakaasulla kun kierrokset 1300-1500. jos tulee vähän ala/ylämäkeä ei humppaa, eikä jos karvankaan verran kiihdyttää tai himmaa, tai jos kierrokset on luokkaa 1700 (ennen kun vaihtaa isommalle, eli jos ajaa vaikka 85, 90 nopeudessa vaihtaa 6:sen ja kierrokset 1300)
Originally posted by Ganes
Perseessä tota ei tunne mutta kiekkamittarista huomaa!
Humppauskeskustelua seurattuani jäi epäselväksi, että onko kyseessä vain ärsyttävä ominaisuus vaiko ihan vika, joka pitää korjata? Maalaisjärjellä ajateltuna turbiinin kitkalevy voi lähteä ajan mittaan kävelemään, jos tuollaista on jatkuvasti.
Itsekin olen huomannut, että kierrokset voi elää hetkellisesti ylös ja alas jossain ajotilanteessa, lähinnä vakionopeudensäätimellä. Heittely luokkaa 50 rpm mittarin mukaan.
Mutta sellaista ihmettelin tuossa, että kun tasamaalla ajaa esim. 100 km/h pintakaasulla ja pakkokuutosella ja siitä sitten painaa äkkiä kaasun pohjaan, huomaa kierroslukumittarista, miten kierrokset käväisee ehkä n. 50-100 rpm korkeammalla ja sitten ikään kuin lukko puraisee kiinni. Tämä tapahtuu sen verran nopeasti, että mittaria tuijottamalla huomaa, ei muuten. Muut havainneet vastaavaa?
Mutta sellaista ihmettelin tuossa, että kun tasamaalla ajaa esim. 100 km/h pintakaasulla ja pakkokuutosella ja siitä sitten painaa äkkiä kaasun pohjaan, huomaa kierroslukumittarista, miten kierrokset käväisee ehkä n. 50-100 rpm korkeammalla ja sitten ikään kuin lukko puraisee kiinni. Tämä tapahtuu sen verran nopeasti, että mittaria tuijottamalla huomaa, ei muuten. Muut havainneet vastaavaa?
Juu mulla tekee ihan samalla tavalla ja itteeni toi asia ei oo kyllä huolestuttanu!
Tämä nyt vaan on tämmönen mystinen vika jonka kaikkia syitä ei kukaan vielä ainakaan tunne. Tuolla automaattilaatikko topicissahan tästä on jauhettu todella paljon. Niinkuin edellisellä sivuilla sanoin, vian alkulähde ei läheskään aina ole laatikossa.
Juttelin tästä joskus käyttäjänimi "joko":n kanssa, hänellä samanlaiset oireet kuin minulla, eli lämmetessään vika on täysin poissa, ja ainut temppu millä hän oli saanut vian pariksi päiväksi pois, oli egr arvojen rukkaus, kunnes auto taas "oppi" kompensoimaan tehtyjä muutoksia ja palasi taas vanhoille tavoille. Kyseessä vieläpä eu3 normin auto, eli ilman dpf ja throttle valvea.
Jokuhan siellä sitä ongelmaa aiheuttaa joka on yhteydessä laatikon turbiinin ohjaukseen, mutta kuinka helvetisti niitäkin osia/antureita/komponentteja onkaan jotka välillisestikkin vaikuttavat sinne? Olisikin mielenkiintoa ja ylimääräistä rahaa ruveta osa kerrallaan vaihtaan autoa uuteen, kunnes vika löytyisi...
Eipä tuolle nyt oikeen mitään jaksa enää itse tehdä, eikä kannata, koska ei se tuosta mihinkään ole muuttunut. Myös "joko" kertoi ajaneensa humppaavalla autolla jo 140tkm eikä vika ollut muuttunut yhtään mihinkään suuntaan...
Ite en ainakaan tee asialle mitään jos se ei tuosta pahene, niin harvoin ilmenee. Öljyt meinasin vaihdattaa joskus vuoden sisällä, nykysillä ajettu jotain 75tkm. Oli yllättävän hyvän näköstä öljyä laatikossa, kun oli auto nosturilla niin huvikseen aukasin proppua ja valutin lirahduksen, ootin että olis ollu vähän sameeta ja tummempaa, mutta ihmeen läpinäkyvää oli.
Mistä tuonne muuten ajetaan uus öljy sisälle ? Ainut proppu mitä näin laatikossa oli öljynjäähdyttimen lähdön/tulon yläpuolella, tai siitä ainakin omassa tuli öljyä kun sitä käytin irti.
Comment