Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    Joo, periaatteessa olet tehoista aivan oikeassa.
    Muttakun esitettyyn tehokysymykseen on mahdoton vastata "oikein" vaikka haluaisikkin.
    Siksi vastasin että mikä taso nyt hyvin hyvin suurella todennäköisyydellä ainakin toteutuu.
    Näissä(kin) malleissa saadun tehon määrä riippuu orjallisesti ahtimen/maffin kunnosta, sekä hyväksyttävän seoksen (savun) tasosta.
    Nämä määrittää ne mekaaniset rajat, joita ei voi loppuviimein ohittaa, tai huijata mitenkään, ohjelmalla vaan oikeastaan otetaan käyttöön mekaanisten osien oikeasti määrittämät ominaisuudet.

    Vaikka "vanhemmassa" järjestelmässä on periaatteessa hiukan "huonommat" osat, niin siinä on kuitenkin käytettävissä kaksi tehokeinoa, verrattuna uudempaan.
    Vanhemman suutinkartasta on tehtaalla unohtunut sadan mg,n, sekä 1800baarin akselit.
    Näiden kanssa pelaamalla on mahdollisuus oikeastaan helppoon lisäsyöttöön.
    Se kaventaa näiden mallien eroa.

    Uudemmassa on taas periaatteessa hiukan parempi ahdinkin - jos on riittävästi iskussa.
    Ruiskutuspaineiden kanssa pelaamisessa on tieten sellainen "etu" tai henkinen tuki, että on se paine testattu noilla, kun on laitettu kaikki karttaan jo valmiiksi asti.
    Piezo sähköinen suutin on toiminnaltaan kaikin tavoin parempi, nopeudeltaan sekä annostelu tarkkuudeltaan.

    No, molemmista reilut lisätehot, pitäis riittää kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tilanteisiin tiellä.


    Pitää käydä arkena hakemassa omaan uusia suutinputkia, jos ei muuten asetu.
    Kova paine sotkee konetilaa muuten aika tehokkaasti...
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      ... Eipä ollut putkissa vika, suutin näkyy menneen rikki.
      Eipäs taida nyt sormien vääntely auttaa, vaan täytyy yrittää hommata tilalle toinen, tai korjuuttaa.
      Tyhjäkäynnillä on korjausarvot vielä niin hyvät ja ihan hyvin käynnistyykin, että oliskohan jokin tiiviste antautunut vaan paineesta.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        Pakko välikommenttina heittää, että erittäin mielenkiintoista puuhastelua tuikulta ja muilta! Tuli joskus aikoinaan seurattua tuikun mersun (200CDI?) virittelyä muistaakseni mese.fi:n puolelta, joka sekin oli koukuttavaa luettavaa. Mitä muutes jäi silloin mersun viimeisimmiksi teholukemiksi?
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          Originally posted by tuikku View Post
          .
          ... Eipä ollut putkissa vika, suutin näkyy menneen rikki.
          Eipäs taida nyt sormien vääntely auttaa, vaan täytyy yrittää hommata tilalle toinen, tai korjuuttaa.
          Tyhjäkäynnillä on korjausarvot vielä niin hyvät ja ihan hyvin käynnistyykin, että oliskohan jokin tiiviste antautunut vaan paineesta.
          Jaa miten tuo rikkoontuminen näkyy ?
          ulkoisia vaurioita ? runko halki ? tms ??

          millä BOSCH numerolla tuo suutin on ? 0 445 110 216 ??
          olisikohan se teflon tiiviste haljennut kuten tavallisesti ?
          tai todennäköisesti tällä hetkellä alkava kuluma teflon renkaassa joka oireilee kovemmassa paineessa
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            .
            Kun en alun perin tarkasti nähnyt sitä vuotokohtaa, syystä että polttoainesumu niin tehokkaasti ja tasaisesti kasteli käytännössä kaiken kopan alla.
            Niin käärin jokaisen suutinputken ympärille erillisen kankaan suojaksi ja sitten koeajolle.
            Luulin tosiaan että kakkosen suutinputki vuotaa, halusin kuitenkin varmistuksen kohdasta.
            Koelenkin jälkeen huomasin, että kangas oli juurikin kakkosen kohdalla märkä, mutta vain päältä, putkea vasten oleva puoli oli kuiva.
            Ja märkyys oli vain suuttimen puolella.
            Polttoainetta tulee läpi varmaankin vaan "ylipaineen" +1600 alueella, kun sitä ei kuitenkaan lammikoksi asti tule ja moottori pelaa nyt ihan ok.
            Ulospäin suutin on virheetön silmämääräisesti.
            No, huomenna haen toisen suuttimen tilalle.


            ... Jaahas, Peksi joutuukin varmaan mulle tekemään pakosarjan holsetille, kunhan joskus kesä tulee - näyttää siltä.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              Originally posted by tuikku View Post
              .... Jaahas, Peksi joutuukin varmaan mulle tekemään pakosarjan holsetille, kunhan joskus kesä tulee - näyttää siltä.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                Eiköhän se sitten todennäköisemmin vuoda siitä korkeapainenipan suuttimen puoleisesta liitoksesta, kuten Torniosta jo aiemmin veikattiin. Siinä on tiivisteprikka välissä. Tuon takia ei ole tarvetta suutinta irrottaa.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  .
                  Pikkunippa on ihan tiukasti kiinni ja kierteet niin törsteiset, ettei mahda siitä olla vuotanut.
                  Suuttimen päällys ja "pakeliittihatun" ympärys on sen sijaan ihan kirkas.
                  Olisko kuitenkin niin, että suutin on vuotanut paluupuolelle niin paljon, ettei paluulinja ole pystynyt kaikkea imemään talteen, vaan isommilla paineilla paluuvirtausta on riittänyt sotkemiseenkin.
                  Sen ison mutterin kierteetkin on kiillottuneet kaikesta moskasta puolen suuttimen alalta.
                  No kuitenkin, sillä on tulleet kilometrit täyteen.

                  Olishan tuolla mukava ajaa ihan pyhätön viikko ilman vikoja.
                  Vähän on olleet bemarit nyt huonon onnen autoja, mutta jospa se onni tämän vaikeamman alun jälkeen alkaakin oikein potkimaan.
                  Toisaalta kyllä pitää sanoa, että se 330d oli tähän mennessä ainoa ostamani käytetty auto, jolla ei oikeasti tarvinnut kun ajaa ja tankata.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1327
                    • Tornio

                    Originally posted by tuikku View Post
                    .
                    Pikkunippa on ihan tiukasti kiinni ja kierteet niin törsteiset, ettei mahda siitä olla vuotanut.
                    Suuttimen päällys ja "pakeliittihatun" ympärys on sen sijaan ihan kirkas.
                    Olisko kuitenkin niin, että suutin on vuotanut paluupuolelle niin paljon, ettei paluulinja ole pystynyt kaikkea imemään talteen, vaan isommilla paineilla paluuvirtausta on riittänyt sotkemiseenkin.
                    Sen ison mutterin kierteetkin on kiillottuneet kaikesta moskasta puolen suuttimen alalta.
                    No kuitenkin, sillä on tulleet kilometrit täyteen.

                    Olishan tuolla mukava ajaa ihan pyhätön viikko ilman vikoja.
                    Vähän on olleet bemarit nyt huonon onnen autoja, mutta jospa se onni tämän vaikeamman alun jälkeen alkaakin oikein potkimaan.
                    Toisaalta kyllä pitää sanoa, että se 330d oli tähän mennessä ainoa ostamani käytetty auto, jolla ei oikeasti tarvinnut kun ajaa ja tankata.
                    Hmmm. Kuhan arvailen, Jotkut näistä suuttimista on tullut tehtaalta keraamisella esiohjain kuulalla. Nykyään varaosana tulee VAIN teräskuulaa. Eli voisikohan tuo juuri paluuvirtaus kanavaan johtava esiohjaus kuula olla se "vika" joka aiheuttaa liian kovan paluu paineen joka ei pysy O-renkaan pitämänä siellä mag kelan / paluuvirtus nipan O- renkaan takana vaan sotkee sitten ympäristönsä.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      Ai. Onko paluuyhteen o-rengas ehjä? Siinä solenoidin ja rungon välissä on myös o-rengas tiivisteenä, mutta se tuskin itsestään vaurioituu (sielläkin ainoastaan paluuvirtauksen paine tiivistettävänä). Oletko suuttimien paluuvuodot mitannut? Toki reilusti muista poikkeava paluuvirtaus voisi altistaa tuolle vuodolle, mutta kyllä sen paluusysteemin pitäisi tikissä ollessaan pysyä silti tiiviinä.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9158
                        • Oulu

                        Originally posted by e46touring View Post
                        Hmmm. Kuhan arvailen, Jotkut näistä suuttimista on tullut tehtaalta keraamisella esiohjain kuulalla. Nykyään varaosana tulee VAIN teräskuulaa. Eli voisikohan tuo juuri paluuvirtaus kanavaan johtava esiohjaus kuula olla se "vika" joka aiheuttaa liian kovan paluu paineen joka ei pysy O-renkaan pitämänä siellä mag kelan / paluuvirtus nipan O- renkaan takana vaan sotkee sitten ympäristönsä.
                        Jos paluuvuoto olisi niin reilua (vaikkapa sen kuulan huonon tiiviyden takia), että paluusysteemi vuotaa ylipaineen takia, niin kyllä se todennäköisesti näkyisi reilusti poikkeavana paluuvuotona tyhjäkäynnilläkin, eikä auto todennäköisesti lähtisi enää käyntiin.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          No niin, suutin on vaihdettu ja pienoista toiveikkuuta polttoainejärjestelmän toimivuuden suhteen on ilmassa.
                          Muutamat koekiihdytykset ei aiheuta polttoaine vuotoa enää, eikä railpaine herjaa tunnu tulevan.
                          Pikkuisen saan jo savuakin näkyviin, tulkitsen asian niin että kaikki syötöt lopultakin toteutuu haluamallani tavalla.
                          "Perstuntuma" myös vahvistaa tulkintaani, hyvin kulkee.

                          Edellisen vian korjaantumista vahvistaa myös se, että seuraava vaiva ilmaantui jo, muutaman tunnin taisi taas toimiakkin.
                          Jokin alipainejärjestelmän venttiili ääntää.
                          Ääni muistuttaa ompelukoneen sirinää.
                          Uskoisin, että kyseessä on järjestelmän alipaineen määrää säätelevä täysin mekaaninen osa, koska surina kuuluu vielä muutaman sekunnin virran katkaisun jälkeenkin, sähköinen venttiili hiljenisi heti.
                          Jarrun polkeminen hiljentää äänen myös.
                          Osaisikko joku tämän kuvauksen perusteella auttaa tai antaa vihjettä "oikeaan" suuntaan ?
                          Ääni ei kuulosta siltä, että mikään olisi varsinaisesti "rikki", mutta on kuitenkin sen verran kova, että kuuluu selvästi moottorin käynnin yli tyhjäkäynnillä.
                          On voinut kuulua jo kauankin, mutta moottorin päällä olevat suojat ovat voineet hiljentää sitä niin, etten ole kiinnittänyt huomiota asiaan, nyt moottorin yläpää on aivan "paljas", kun haluan seurata polttoainelinjan tiiviyttä, varmaan siksi hoksasin äänen nyt, se kuuluu imusarjan kohdilta.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            Originally posted by tuikku View Post
                            .
                            No niin, suutin on vaihdettu ja pienoista toiveikkuuta polttoainejärjestelmän toimivuuden suhteen on ilmassa.
                            Muutamat koekiihdytykset ei aiheuta polttoaine vuotoa enää, eikä railpaine herjaa tunnu tulevan.
                            Pikkuisen saan jo savuakin näkyviin, tulkitsen asian niin että kaikki syötöt lopultakin toteutuu haluamallani tavalla.
                            "Perstuntuma" myös vahvistaa tulkintaani, hyvin kulkee.

                            Edellisen vian korjaantumista vahvistaa myös se, että seuraava vaiva ilmaantui jo, muutaman tunnin taisi taas toimiakkin.
                            Jokin alipainejärjestelmän venttiili ääntää.
                            Ääni muistuttaa ompelukoneen sirinää.
                            Uskoisin, että kyseessä on järjestelmän alipaineen määrää säätelevä täysin mekaaninen osa, koska surina kuuluu vielä muutaman sekunnin virran katkaisun jälkeenkin, sähköinen venttiili hiljenisi heti.
                            Jarrun polkeminen hiljentää äänen myös.
                            Osaisikko joku tämän kuvauksen perusteella auttaa tai antaa vihjettä "oikeaan" suuntaan ?
                            Ääni ei kuulosta siltä, että mikään olisi varsinaisesti "rikki", mutta on kuitenkin sen verran kova, että kuuluu selvästi moottorin käynnin yli tyhjäkäynnillä.
                            On voinut kuulua jo kauankin, mutta moottorin päällä olevat suojat ovat voineet hiljentää sitä niin, etten ole kiinnittänyt huomiota asiaan, nyt moottorin yläpää on aivan "paljas", kun haluan seurata polttoainelinjan tiiviyttä, varmaan siksi hoksasin äänen nyt, se kuuluu imusarjan kohdilta.
                            EGR ja Läppiä ohjaavissa "servo"/ mag. venttiileistä lähtee tuon tapainen ääni JOS tukitaan ao.venttiililtä LÄHTEVÄ alipaineletku. Ääni poistuu kun tukkimisen tekee ALIPAINE jakotukin puolelta ja ei päästä alipainetta mag. venttiilille.
                            Olisiko sitten tuossa "vika" ??
                            Puritko jo rikkonaisen suuttimen ja tutkitko mitä sieltä oli mennyt rikki ?
                            Last edited by e46touring; 28-12-2013, 15:09. Reason: kysysmys lisäys??
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1327
                              • Tornio

                              tuplat
                              Last edited by e46touring; 28-12-2013, 15:12. Reason: tuplat
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Juuri näin olen tehnyt.
                                Kiitos taas.


                                E:En purkanut, vaihdoin vaan ehjään.
                                Isompien suuttimien tekijä (Antti), saa purkaa, kunhan suurentaminen tulee ajankohtaiseksi.
                                Last edited by tuikku; 28-12-2013, 15:15.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎