Originally posted by juxo
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
-
-
Tuohon auton ja laatikon valmistjan lupaamaan väännönkestoon liittyen pieni juttu Audin puolelta. 3l tdi:n perästä löytyy 6hp19 laatikko. Koneesta mallista riiipppuen 450-500nm. ZF lupaa tuolle laatikolle 400-450nm keston. Laatikon sisäinen raja puuttuu viitosella peliin 420nm kohdalla laatikon diagnostiikasta katsottuna. Moottorin puolella tuo raja näkyy 500nm kohdalla.tdituning.fi
Comment
-
-
Originally posted by Fabsu View PostEikös tässä nyt mietitty 530 xd voimansiirron kestävyyttä? Siinähän tuo jakolaatikko on tyypiltään ATC 300.
Tuosta ATC 300 jakolaatikosta en tiedä enkä tietoakaan löytänyt.Last edited by juxo; 02-03-2014, 00:35.G05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
Comment
-
-
Originally posted by diffas View PostMun korvaan kuulostaa vähä paskalta softalta, jos tarvii varoa millä vaihteella ja millä kierroksella uskaltaa painaa kaasua. :thinkLast edited by bmwbmw; 02-03-2014, 06:19.sigpic
Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostÄlkää nyt sotkeko hyvää ja mielenkiintoista topiikkia jollain jakolaatikko jänkkäämisillä.Avatkaa uusi topiikki sitä keskustelua varten,jos tuntuu aiheelliselle.
Tuikun ja muidenkin ahtopuuhasteluja on mukava lueskella ilman ylimääräistä jakolaatikko höpinää.Uutta penkistystä odotellessa...E60 530D
Comment
-
-
Originally posted by bmwbmw View Post....Tuota kun on softaan vähän huono suunnitella että isommilla vaihteilla olisi alhaalla vähemmän vääntöä. Tietysti jos liikaa jännittää niin ehkä ne kannattaa jättää vain vakioksi :think
Comment
-
-
.
Muutama oma huomio ja ajatus näistä ZF,n laatikoista.
Vähän pitkä juttu nyt tulee, mutta uskoisin että monelle ja monta asiaa selviää nyt.
Ihan ensimmäisenä sellainen yllättäväkin huomio minulle, kun alunperin luulin ihan muuta.
Nimittäin jo ihan vakio osilla on itse asiassa aika helppokin saada automaaatti kyykkyyn.
Tämä oli kyllä yllätys, varsinkin kun en ole täällä mielestäni sellaisesta lukenut.
Oppivasta laatikosta pari ajatusta:
"Oppimista" tapahtuu ja on vaan D - asennolla, sportilla oppimista ei tapahdu, vaan silloin on käytössä ennalta ohjelmoidut vaihtohetket ja korotettu vaihteiston öljynpaine, eri "kaasupoljin" ohjelmassa ja eri asetus ahtimen ohjauksessa. Siis vaikka sporttiasetuksella ajelisit maailman tappiin, asetus ei muutu, "opi".
Deellä ajellessa pyrkii ohjelma pitämään ja ohjaamaan kierroksia lähelle 1500rpm tasoa, sporttiasento nostaa kierroksia kahteen tonniin.
Mielikuvissa ja mainoksissa oppivaa vaihteistoa mainostetaan ajotapaan liittyväksi mukavuustekijäksi.
Itse olisin kuitenkin sitä mieltä, että "oppivuuden" päätehtävä valmistajan mielestä on kuitenkin muualla.
Uskoisin että tarkoituksena on oppivalla ohjelmalla kompensoida vaihteiston mekaanista kulumista sekä ympäristön tekijöitä ja saada vaihteisto toimimaan kuluneilla osilla ja vanhoillakin öljyillä mahdollisimman "kunnolla".
Tuunauksen kannalta tämä oppivaisuus on hiukan ongelmallinenkin asia.
Ongelmat korostuu ja näkyy helpoimmin 80,n ja satasen vauhdeissa, silloin kierrokset viitosella ja kuutosella on se 1500rpm ja molempien välitys on jo "ylivaihteinen".
Siinä nimenomaan tämä tekijä, joka on itsessään hyvä, nimittäin laatikon pyrkimys 1500rpm tasoon ja allekkin aiheuttaa murhetta.
Jos vetoa on "tarpeeksi", kytkinpakkojen pito ei riitä ja vaihteisto päästää irti.
Tästä ilmiöstä ei etukäteen tiedä mitään, kun oppiva ohjelma on kätevä piilottamaan kaikki epänormaalit toimet, kunnes sitten voiman edessä yllättäen nöyrtyy.
No, tästä ongelmasta pääsee yleensä eroon vähentämällä vääntöä.
Sporttiasetuksella ongelmia ei yleensä ole, vaikka D,llä olisikkin.
Näissä autoissa on jo sellainen ohjelma, jossa vääntöä voi rajoittaa vaihdekohtaisesti haluttaessa.
Henkilökohtaisesti en ole ollenkaan halukas ohjelmalla korjaamaan mekaanista vaivaa.
Käytännössä suurimmassa osassa ns kovemman lastun autoissa joutuu alavääntöä rajoittamaan ~2500rpm tasoon asti.
Tämä on fakta.
Käytännössä alaväännön rajoitus kaikilta vaihteilta, ei siis pelkästään viitoselta ja kuutoselta, parantaa laatikon käytöstä ja tekee ajamisesta huomattavasti miellyttävämpää.
"Ongelma" on siis siinä, että oppiva asetus ajaa vaihdelaatikon sellaiseen tilaan tai sellaisille kierros luvuille matka-ajossa, ettei kytkinpakkojen mekaaninen pito oikein riitäkkään reilummassa kaasutukseesa, kun se on toisaalla "oppinut", että vääntöä on eikä pienemmälle tarvi vaihtaa voiman puutteen takia ja on myös haluton vaihtamaan.
Tästä "ominaisuudesta" ei etukäteen tiedä mitään, oppiva ohjelma on sen taitavasti peitellyt.
Varmaan suurimmat kilometrimäärät ajetaan juurikin viitosella kuutosella juuri näillä "ongelmakierroksilla" ja tietty kuluminen voimansiirrossa tässä kohtaa ei ainakaan auta tässä yhtään.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Asiallista settiä tullut taas tuikulta! Jatka vain tarinointia virityksen saralta, vaikkei aina tule mitään kommentoituakaan, niin luetaan kyllä silti sitäkin tarkemmin
.. mutta mutta, tuo automaatin "luiskahtaminen" ja sitä seuraava irti päästö oli uusi juttu ja sitä jo aikaisemmin hiljaa itsekseni ihmettelin, kun siitä ensimmäisen kerran raportoit. En ole nimittäin minäkään törmännyt vielä missään samaan "vaivaan", vaikka aika monia yli 800nm vääntävien pelien omistajia onkin tullut jututettua..
Toki aika harvahan yleensä d-llä, tai muutenkaan käyttää kaikkea vääntöä (ainakaan toivottavasti ei) pienillä kierroksilla. Eli voihan se olla ihan todellisuuttakin, mutta jotenkin vielä haluaisin ajatella että kyseessä oli yksilö vika, eikä vielä kaikkiin tsetähväläisiin liitettävä ominaisuus.
Voisihan sitä joskus uskaltaa moista omallakin kokeilla, ja katsoa mitä tapahtuu
Tästä laatikon "oppivuudesta" tuli vielä mieleen, että joskus vuosia sitten luin jotain valmistajan(?) tms "raporttia". Jossa lopputulema oli muistaakseni se että D-llä ajeassa, laatikko seuraa ajotapaa, ja valitsee(oppii) silloin kahdesta eri softasta jota käyttää. Eron piti näkyä niinkin yksinkertaisesti, että ns. normi "eco"-ohjelmalla auto lähtee ykkösellä ja eco-ecolla kakkosella + jotain muuta pientä vaihtamisiin liittyen.
Eli se siitä oppimisesta, mitä välillä tunnutaan hehkuttavan hyvinkin isoina muutoksina käytökseen, että "kun on saanut opettua nyt oman laatikonsa niin hyväksi että vaihtaa ihan eri tyyliin".. ei opi vanha koira uusia temppuja, ne kaks ja jommalla kummalla mennään
Kulumiseen liittyvästä oppimisesta/kompensoinnista, en osaa sanoa muutakuin että sitä varmasti tapahtuu kuten kirjoititkin, että laatikko säilyttäisi koko elinkaarensa about siedettävän käytöksen.Last edited by Matson^; 03-03-2014, 21:10.| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
Comment
-
-
Originally posted by Matson^ View PostTästä laatikon "oppivuudesta" tuli vielä mieleen, että joskus vuosia sitten luin jotain valmistajan(?) tms "raporttia". Jossa lopputulema oli muistaakseni se että D-llä ajeassa, laatikko seuraa ajotapaa, ja valitsee(oppii) silloin kahdesta eri softasta jota käyttää. Eron piti näkyä niinkin yksinkertaisesti, että ns. normi "eco"-ohjelmalla auto lähtee ykkösellä ja eco-ecolla kakkosella + jotain muuta pientä vaihtamisiin liittyen.
Eli se siitä oppimisesta, mitä välillä tunnutaan hehkuttavan hyvinkin isoina muutoksina käytökseen, että "kun on saanut opettua nyt oman laatikonsa niin hyväksi että vaihtaa ihan eri tyyliin".. ei opi vanha koira uusia temppuja, ne kaks ja jommalla kummalla mennäänE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
-
.
Joo, sillä uudelleenopetuksella ei valitettavasti saa mitään oikeaa muutosta aikaan.
Jos kaikki on kunnossa, vaeltaa säätö juuri siihen samaan kohtaan ja asetukseen takaisin, minkä se oli oppinut jo aikaisemmin.
Ainoan muutoksen tekee ohjelmointi, tai korjaus, tai mekaanisten osien vaihto, jolloin jotain oikeasti muuttuu järjestelmässä ja oppimisen laskennan lopputulos muuttuu.
No, alaväännön helppous ja helppous tuli tietysti taas vähän huonosti ilmaistua.
Näiden alkupään autojen ohjelmassa suutinkartan max arvo on 85mg, sillä ei vielä ongelmia saa aikaiseksi, kun sillä määrällä todellista syöttöä tulee vaan noin 650nm.
Ohjelmaan täytyy tehdä sadan millin mahdollistavia muutoksia, tai väännellä suutinkarttaa niin, ettei kukaan ilkiä.
Ongelmaraja parissa tonnissa on noin 95mg tod syöttöä, siihen pääsemiseksi täytyy ohjelmaan tehdä paljon muutoksia, kymmeniä karttoja muuttaa.
Vissiin kukaan muu, kun tällainen vanha tollo ei kehtaa, mutta lopputuloksena saa satakin milliä näkymään vakio osillakin ja ruiskutuspaineen nosto 1600->1800 antaa kymmenen tuohon vielä lisää, 800nm "raja" on noin 105mg kohdalla.
Siis tarkoitin että jos syöttömäärän saa alhaallakin nousemaan haluamallaan tavalla, niin on ihan helppo päästä vakion vaihteiston sietokyvyn ylikin, ainoastaan joku erittäin hyvässä kunnossa vielä oleva "kaiken kestää"
Lisätään vielä sellainen huomio, joka vähän niin kuin jäi pois, tai unohtu.
Nimittäin siinä face liftissä, missä suuttimet muuttuu, mutta vaihdekeppi vielä ei, tiedätte kyllä, mitä tarkoitan.
Siinä on joko vaihteiston ohjelmassa joku muutos, tai vaihteiston mekaniikassa erilaisuutta, näytöstäisi olevan parempi, erittäin vähän ongelmia.
Minkäslaisia dynoja on Oulussa päin ?
Sais olla joko raskaat rullat, tai vähän jarrua.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Originally posted by Fabsu View PostPaljon manuaaliin uskaltaa laittaa tehoja/vääntöjä?
kytkimen vaihdon jälkeen ajettu 35tkm, ei ole mitään vikaa.
Näillä tehoilla 2000rpm jälkeen vasta talla lattiaan asti, niin ei jyrise kytkin.Last edited by JMTN; 04-03-2014, 21:03.BMW e91 320d -08
ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...
Comment
-
-
.
No, kirjoitetankos pikkuisen alkuperäisestä aiheestakin, ahdinpuuhastelusta.
Ahtimen valinnasta näihin jos jotain omasta päästä, niin kuin linnunpönttö ...
Saatavana on edullinen ja pikkuvirityksiin aivan hyvä pakosiipi näihin garrettin pikkukeskiöisiin.
Se on mersuissakin käytetty 47millinen, esim näitten bemareiden vakiosiipeen tulee kuitenkin parin millin parannus.
Se on ok, selvä parannus virtaamaan.
Imusiipiä on jo sitten monenlaisia kokoluokassa 60-66 milliä.
Paineenkeston ja keveyden takia suosisin billettiä, tosin parhaat valusiivet hyvin hyvin lähelle pääsee.
Garrettilta on mielenkiintoisia billettisiipiä, 11 lapaisia, joilla erinomaiset kartat yhdistettynä pieneen kokoon.
Imusiiven ottopäällä on väliä.
Mitä suurempi ottopään aukko, sen enemmän siipi pystyy ja puskeee ilmaa paineen nousun suhteessa - tämä on toiminnan kannalta tärkeä ymmärtää.
Kolmelitraisessa moottorissa ottopään aukko voi olla sen pakosiiven kokoinen, tai korkeintaan millin tai pari suurempi, muutoin imu- ja pakopuolen suhde menee virtauksen kannalta vaikeaksi.
Käytännössä siis 45-50 milliä.
Mitä suurempi ottopää, sen enemmän kompurakartta makaa pitkällään.
Parilitraisessa käy sama 47mm pakosiipi, imusiiven ottopää mahdollisimman pieni, korkeintaan jotain 45mm luokkaa, näin saadaan paketti, joka ei heti herätessään ala liiaksi puskemaan ilmaa pieneen moottoriin, vaan ilman määrä nousee sopivassa suhteessa paineen nousun kanssa.
Hyvin toimii, eikä sakkaa niin niin herkästi.
Jos käytännössä muuten mennään vakioilla osilla, niin ilman tuotoksi riittää kyllä joku 0,26-0,3 m^3/s max ilman tuotto.
Kolmelitraisessa varmaan joku 2,2-2,3bar vähintään hyvällä suhteella pitäis painetta kyetä tuottamaan, pikkumoottorissa enemmän, 2,5bar.
Näillä eväillä ahtimen puolesta joku "savuton" kolmepuolisataa on realismia.
Muutos maksaa ehjään ahtimeen muutaman satasen.
Pankaa ahtimen tekijät lujille !CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
Comment