Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    Originally posted by Laku View Post
    Ratkaisin E61 lämpenemisongelman ostamalla F11 korimallin . Ei ole sen jälkeen ongelmia ollut !
    Kohtuu kallis ratkaisu :think

    Jos vaihtais tuon uudemman F11:n tekniikan E61:een .

    Kai nyt tässä universumissa joku on löytänyt pysyvän ratkaisun ongelmaan?! Siis muun kuin auton vaihdon.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...

    Comment

    • Tuoppo
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 558
      • Joensuu

      Originally posted by Orvix View Post
      Heitänpä ilmoille foorumin tietäjille pähkinän. Oletetaan, että kaikki termarit (1-3 kpl) toimii niinkuin pitää, mutta auto ei silti lämpene riittävän paljon tai lämpöjen nousu kestää tolkuttoman pitkään. Missä vika voisi olla?

      Jotain muuta hämärää näissä pitää olla muutakin kuin termareissa kun toisilla ei lämpeä vaikka mitä tekee ja toisilla lämmöt on 90 kelissä kuin kelissä ilman webastoja tai pahveja. Toki nämä lämpenemiset on sillä tavalla subjektiivisia, että toisen mielestä nopeasti lämpenevä onkin toiselle jääkaappi.
      Täällä e92 325d manuaali ilman wepastoa ja autossa tarkenee yleisesti todella hyvin. Päätermostaatti on edelleen alkuperäinen, mutta Egr termarin vaihdoin, kun lämmöt ei noussut enää yli 84 asteeseen. Nyt korjauksen jälkeen käytännössä voi taas ajaa talvellakin vaikka t-paidassa, kun ensimmäisen 10 kilometrin jälkeen auto on lämmennyt. Vertailukohtana minulla on ex.525d e39 wepastolla, joka oli käsittämättömän lämmin auto. Ei e92 ihan niin lämmin ole ilman wepastoa, mutta tuskin mikään on.

      Kun autossa oli latausongelma viime viikolla niin kyyti oli kuitenkin ihan superkylmää, koska lämmityslaitteessa olevat vastukset eivät menneet päälle sekä epäilen, että vesiventtiili ei toiminut oikein vähällä virralla.
      G30 530e xDrive iPerformance -20
      E70 X5 xDrive40d -10

      Comment

      • 530xdTouring
        Bimmer Rookie
        • Jan 2016
        • 58
        • Siikajoki

        Hyvin näissä kyllä tarkenee, kun kaikki pelaa. Maanantaina välillä Roi-Kittilä pahimmillaan mittari näytti -29,5 eikä mitään ongelmia.

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 609
          • Espoon haja-asutus

          Kyllä BMW:n konekin noudattaa jotain termodynamiikan lakeja. Lämpöä tulee palotapahtumasta ja siitä tehdään kulkua eteenpäin, (hyöty-)lämpöä kabiiniin ja hukkalämpöä pakokaasuina ja jäähdyttimien kautta pois, egr-lämmönvaihtimen kautta pakokaasusta nesteeseen ja öljynjäähdyttimen kautta öljyn ja veden välillä ja muuna lämmönsiirtona ympäröivään ilmaan.

          Joko lämpöä ei synny palotapahtumasta hukkalämmöksi tarpeeksi tai sitten jostain tulee liikaa jäähdytystä: vesivirtaa menee jäähdyttimelle (kun ei pitäisi), liikaa lämpöä siirtyy sisätiloihin, jäähdyttävää ilmavirtaa pääsee liikaa konetilaan tai muualle, jossa vettä/vesikiertoa on. Veden kovin suureen kiertämättömyyteen en oikein usko, luulisi ongelmia tulevan muuallakin ja jonkin paikan hajoavan ylikuumenemisen takia. Vastaan tulleet koneet ja vedet on olleet ihan siistejä eli nykynesteillä ja -materiaaleilla jäähdytysjärjestelmät on aika puhtaita.

          Koneen öljynjäähdyttimessä ei käsittääkseni ole termostaattia eli ohjautuu lähinnä virtaamilla (öljy ja jäähdytysneste). Useimmissa autoissahan (siis muunmerkkisistä puhun) moista hienoutta edes ole. Tuonkin idea taitaa olla ennemmin laskea kovassa ajossa öljyn lämpötilaa. Kevyessä ajossa (esim.suomalainen talvirajoitusköröttely on) öljyt ei kovin nopeasti kuumene muutenkaan, joten lämmönsiirtoa välttämättä kovin paljoa ole öljystä veteen muutenkaan. Tuohan siirtää lämpöä ihan siihen suuntaan, miten päin sattuu lämpötilaero olemaan ja lopputulos on joka tapauksessa kunnolla lämmenneessä koneessa vedet noin 90 astetta ja öljyt jossain sadan asteen nurkilla eli ei kovin iso ero.

          Tähän mennessä itselle vastaan tulleet autot on kaikki ruvenneet lämpenemään (nyt pihassa 330xd manuaali E91 ja 530xda E61), kun on laittanut uudet termostaatit ja autot kohtuullisen vakiokunnossa ohjelman puolesta (korkeintaan joku kevyt ekan tason teho-ohjelmointi) ja imusarjaläpät poistettuna, ei suuria muutoksia jäähdytyssysteemissä (korkeintaan letkulämmitin oikeaan paikkaan asennettuna), nestettä oikea määrä ja ilmaakaan systeemissä pahemmin ja kaikki ilmanohjausmuovit paikallaan ja ehjinä. Yhdessäkään ei ole sattunut olemaan Webastoa tai pahveja tai sähkökaihtimia tms. erikoisuuksia. Manuaalit saattaa lämmetä hiukan nopeammin, kun ei tarvitse lämmittää niin isoa öljymäärää vaihteistossa.

          Sinänsähän perinteinen mekaaninen termostaatti ole mikään varsinainen high-tech –ratkaisu yhdistettynä mekaaniseen hihnakäyttöiseen vesipumppuun eli säätö ei ole kovinkaan tarkkaa – muutaman asteen heilumista esiintyy muissakin autoissa, vaikka kaikki olisi ehjää. Ja mitattu lämpötilahan ei ohjaa suoraan mitään (onpahan vain pelkkä lopputulos), kun termostaatit ja vesipumppu ovat mekaanisia. Toisin on uudemmissa autoissa, joissa on kartoilla ohjattua toimintaa myös termostaateissa ja vesipumpussakin.

          Kun samaan järjestelmään laitetaan useita tällaisia säätölaitteita itsenäisesti (useita termostaatteja, joissa sama toimintaperiaate), niin homma ei tule sen helpommaksi, koska ne kaikki kuitenkin vaikuttavat yhteen ja samaan jäähdytysnesteeseen ja sen lämpötilaan. Kun vielä kunkin noista kautta voi talvioloissa mennä tarpeeksi virtausta kylmentämään koko kone, niin homma muuttuu aina vain hauskemmaksi. Vaikka kaikki olisi ehjää, on teoriassa mahdollista seuraava: termostaatti 1 on kiinni (koska lämpötila siinä ei ole haluttu), termostaatti 2 onkin jo auki (koska juuri siellä ollaankin jo jäähdytystarpeen puolella) ja termostaatti 3 on juuri avautumassa (koska ollaan just tulossa avautumislämpötilaan) ja tähän vielä päälle pumpun vaihtelu kierrosten mukaan. Sen puolesta jotkut muutokset koneeseen tai ehkä joku tukos jossain periaatteessa saattaisikin muuttaa joko lämpöjen jakaumaa tai virtausten balanssia s.e. jostain menisi ei-toivottua virtausta. Lämpömittari (salavalikko tai obd) ylipäänsä kertoo lämpötilan yhdestä kohtaa konetta. Muistaakseni M57:ssa kannessa aika lailla koneen takaosassa eli ei yhdenkään noista termareista "vieressä".

          Mihinkään jäähdytysnesteen tuhoaviin erikoisominaisuuksiin en oikein usko. Ehkei teoria hajoamisesta polttojen yhteydessäkään ihan hullu ole, koska konehan käy tuolloin varsin kuumana, mutta olisiko termarien alueella kuitenkaan niin kuumaa, että hajoaisi, jolloin olisi jonkinlainen design-virhe? Toisaalta hajoaahan näitä myös autoista, joissa ei dpf:ää ole ollutkaan tai joista se ja poltot on poistettu myöhemmin. Kuumuushajoaminen kuitenkin usein edellyttää ennemmin keittämisylikuumenemista ja silloin ollaan usein ihan eri lämmöissä kuin termarin ollessa vedellä ympäröity.

          Itse olisin taipuvainen olemaan sitä mieltä, että kyseessä on pääasiassa yhdistelmä varsin mutkikasta jäähdytysjärjestelmää (paljon hajoavia kohteita ja yhdenkin vioittuminen edes jonkin verran riittää sotkemaan tilanteen) ja nykyaikaa vastaavaa osien laatua (mitä halvempaa valmistajalle, sen halvempaa - sama monella muullakin merkillä) olipa orggista tai tarviketta. Vähän tämmöinen "toimii laboratorio-olosuhteissa" -systeemi.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            Originally posted by ErkkiE View Post
            Itse olisin taipuvainen olemaan sitä mieltä, että kyseessä on pääasiassa yhdistelmä varsin mutkikasta jäähdytysjärjestelmää (paljon hajoavia kohteita ja yhdenkin vioittuminen edes jonkin verran riittää sotkemaan tilanteen) ja nykyaikaa vastaavaa osien laatua (mitä halvempaa valmistajalle, sen halvempaa - sama monella muullakin merkillä) olipa orggista tai tarviketta. Vähän tämmöinen "toimii laboratorio-olosuhteissa" -systeemi.
            Rinnakkain kolme yksinkertaista mekaanisen termostaatin säätelemää nestekiertoa. Aika kaukana Hi-tech:stä, mutta yhdenkin vahaelementin tilttaaminen riittää pudottamaan lämmöt, vaikka sillä ei olisi mitään vaikutusta muihin rinnakkaisiin nestekiertoihin.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • revote
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2013
              • 1886
              • Hollola

              E61 535d lämpeää tosi hitaasti, kiekkamittarissa oleva asteikko näyttää vähimmillään neljää viivaa.

              Joten termarijumppaa olisi tiedossa, mutta sitä ennen niin onko ensiapukeinona pahvista keulassa mitään apua?
              | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Originally posted by revote View Post
                E61 535d lämpeää tosi hitaasti, kiekkamittarissa oleva asteikko näyttää vähimmillään neljää viivaa.

                Joten termarijumppaa olisi tiedossa, mutta sitä ennen niin onko ensiapukeinona pahvista keulassa mitään apua?
                Kyllähän se vähän auttaa, jos vetäiset riitävästi keulaa tukkoon.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jeppe56
                  Bimmer Rookie
                  • May 2005
                  • 65
                  • Keminmaa

                  Onhan siitä keulan tukkimisesta apua, eikä haittaa vaikka on talvella hieman peitetty, vaikka oiskin termarit kunnossa.
                  Kurkkaa siitä salavalikosta, mitä tarkalleen lämmöt on.

                  Comment

                  • revote
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2013
                    • 1886
                    • Hollola

                    Mistä olette ostaneet termarit, vai onko väliä jos jumppa pitää toistaa kuitenkin kahden vuoden välein?
                    | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1225
                      • Pori

                      Originally posted by revote View Post
                      E61 535d lämpeää tosi hitaasti, kiekkamittarissa oleva asteikko näyttää vähimmillään neljää viivaa.

                      Joten termarijumppaa olisi tiedossa, mutta sitä ennen niin onko ensiapukeinona pahvista keulassa mitään apua?
                      Eihän se sitä vähempää näytäkään koskaan. Toki se tippuu siihen jo jossain 70+ lämpötilassa.

                      Mulla on nyt orkkistermari ollut vaihdon jälkeen 3 vuotta ja edelleen lämpiää 89 asteiseksi.
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17522
                        • Turku

                        Originally posted by revote View Post
                        Mistä olette ostaneet termarit, vai onko väliä jos jumppa pitää toistaa kuitenkin kahden vuoden välein?
                        Pielmeierilta ostin orkkispäätermarin. EGR vaikka Motonetista (Behr) tai samasta paikkaa.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • revote
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2013
                          • 1886
                          • Hollola

                          Originally posted by Laku View Post
                          Pielmeierilta ostin orkkispäätermarin. EGR vaikka Motonetista (Behr) tai samasta paikkaa.
                          Oliko minkälaisissa hinnoissa?
                          | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                          Comment

                          • revote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1886
                            • Hollola

                            Originally posted by Juspa View Post
                            Eihän se sitä vähempää näytäkään koskaan. Toki se tippuu siihen jo jossain 70+ lämpötilassa.

                            Mulla on nyt orkkistermari ollut vaihdon jälkeen 3 vuotta ja edelleen lämpiää 89 asteiseksi.
                            Nyt kovemmilla pakkasilla näytti min 6 viivaa. Mutta pitääpä katsoa ensin lämmöt, en ole vielä sitä kerennyt tekemään. Mutta jotain feelua on, viime talvena lämpesi nopeammin ja lämpimämmäksi.
                            | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                            Comment

                            • bore^
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2016
                              • 169
                              • Vantaa

                              Originally posted by revote View Post
                              Nyt kovemmilla pakkasilla näytti min 6 viivaa. Mutta pitääpä katsoa ensin lämmöt, en ole vielä sitä kerennyt tekemään. Mutta jotain feelua on, viime talvena lämpesi nopeammin ja lämpimämmäksi.
                              Mikäs tää viivahomma on? En oo edes huomannu tällästä. Tänään kun katoin oli 9 viivaa punarajan yläpuolella mutta en kylmänä tajunnu kattoa. Mulla on kyllä kännykkä appi käytössä mistä ajoittain seuraan lämpöjä mutta miten tota tulkitaan ja missä vuosimalleissa tuo näyttää jotain osviittaa?
                              E61 2006 530d m-sport

                              Comment

                              • asdteme
                                BTCF Member
                                • Mar 2015
                                • 756
                                • P-Savo

                                Originally posted by bore^ View Post
                                Mikäs tää viivahomma on? En oo edes huomannu tällästä. Tänään kun katoin oli 9 viivaa punarajan yläpuolella mutta en kylmänä tajunnu kattoa. Mulla on kyllä kännykkä appi käytössä mistä ajoittain seuraan lämpöjä mutta miten tota tulkitaan ja missä vuosimalleissa tuo näyttää jotain osviittaa?
                                Omassa mahtaa olla tuo rikki, aina pohjassa tämä "viivasto", myös kylmänä...
                                better late than never

                                E90 325i
                                E30 M3
                                E92 M3 Competition

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎