Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni666
    Bimmer Rookie
    • Mar 2009
    • 168
    • Kotka

    Originally posted by JaniLap View Post
    Tuo mainitsemasi jäähdytinneste voi hyvinkin olla yksi vaikuttava tekijä, koska termostaatin vahaelementin toimintaan liittyen saattaa olla mahdollista että jäähdytinnestettä pääsee pieniä määriä elementin sisäpuolelle tiivisterenkaan tms. rakenteen kautta etenkin kylmissä olosuhteissa rakenteiden kutistuminen myötä. Moottorin käydessä ja lämpötilan noustessa vahaelementin sisään jääneen vesi-glykoliuoksen tilavuus suurenee ja tämä laajenemistilavuuden kasvu yhdessä elementin vahamassan tilavuuden muutoksen kanssa johtaa termostaatin aukeamiseen suunniteltua matalammassa lämpötilassa. Tämä mekanismi tuntuu uskottavammalta kuin varsinaisen vahaelementin ominaisuuksien muuntuminen. Sen sijaan vanhempien termostattien vahaelementit ilmeisesti lähinnä vuotivat ulospäin mikä nosti avautumislämpötilaa ja johti liian kuumana käymiseen.

    Toisaalta on epäselvää millaisessa ajassa tuota mahdollista jäähdytinnesteen vuotoa elementin sisään tapahtuu, koska termostaatin vikaantuminen näyttää ajallisesti vaihtelevan huomattavasti. Ja kun massatuotannosta on kyse, niin termostaattien laatuerojen luulisi olevan pieniä? Jäähdytinnesteen epäpuhtauksilla ja käyttöiälläkin saattaa olla oma osuutensa asiaan. BMW:n jäähdytinneste ei tietääkseni eroa merkittävästi muiden valmistajien käyttämästä, eikä nämä termostaattiongelmat rajoitu vain BMW-dieseleihin, vaan samanlaisia murheita on muillakin merkeillä. Kuinka sitten mahtaisi esim. vedetön Evans-jäähdytinneste toimia kun on viskositeettiarvoltaan korkeampi kuin vesipohjaiset? Tosin vesipumppua kuormittaa tästä syystä enemmän.

    Onko näissä muka muita valmistajia kuin Motorad ja joku OEM?

    Mulla oli alkuperäinen termostaatti vielä viime talvena kun vaihdoin. Gates/Swag oli oikeasti Motorad ja kesti reilu kuukauden. Nyt on ollut Schmiedmannin tiskiltä alkuperäisosa ja ainakin vielä toimii vuoden ja 70tkm jälkeen. Mutta olen sitä mieltä että vika on huonolaatuisessa termostaatissa, ei nesteessä eikä asennuksessa.
    Last edited by Doni666; 09-11-2016, 07:39.
    1995 E38 740iAL
    1994 E38 740iA
    2004 E61 530d touring
    1989 Nissan 200SX S13
    1981 Datsun Sunny B310

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1327
      • Tornio

      Originally posted by JaniLap View Post
      Tuo mainitsemasi jäähdytinneste voi hyvinkin olla yksi vaikuttava tekijä, koska termostaatin vahaelementin toimintaan liittyen saattaa olla mahdollista että jäähdytinnestettä pääsee pieniä määriä elementin sisäpuolelle tiivisterenkaan tms. rakenteen kautta etenkin kylmissä olosuhteissa rakenteiden kutistuminen myötä. Moottorin käydessä ja lämpötilan noustessa vahaelementin sisään jääneen vesi-glykoliuoksen tilavuus suurenee ja tämä laajenemistilavuuden kasvu yhdessä elementin vahamassan tilavuuden muutoksen kanssa johtaa termostaatin aukeamiseen suunniteltua matalammassa lämpötilassa. Tämä mekanismi tuntuu uskottavammalta kuin varsinaisen vahaelementin ominaisuuksien muuntuminen. Sen sijaan vanhempien termostattien vahaelementit ilmeisesti lähinnä vuotivat ulospäin mikä nosti avautumislämpötilaa ja johti liian kuumana käymiseen.

      Toisaalta on epäselvää millaisessa ajassa tuota mahdollista jäähdytinnesteen vuotoa elementin sisään tapahtuu, koska termostaatin vikaantuminen näyttää ajallisesti vaihtelevan huomattavasti. Ja kun massatuotannosta on kyse, niin termostaattien laatuerojen luulisi olevan pieniä? Jäähdytinnesteen epäpuhtauksilla ja käyttöiälläkin saattaa olla oma osuutensa asiaan. BMW:n jäähdytinneste ei tietääkseni eroa merkittävästi muiden valmistajien käyttämästä, eikä nämä termostaattiongelmat rajoitu vain BMW-dieseleihin, vaan samanlaisia murheita on muillakin merkeillä. Kuinka sitten mahtaisi esim. vedetön Evans-jäähdytinneste toimia kun on viskositeettiarvoltaan korkeampi kuin vesipohjaiset? Tosin vesipumppua kuormittaa tästä syystä enemmän.
      Vähän heikko laatuinen kuva auki puretusta vahaelementistä.
      Tuo musta silikonikumityyppinen tiiviste karan ja sulavan/paisuvan vahan välissä on todettu ehjäksi. Samoin rst:stä valmistetun karaan tuleva huulitiiviste on todettu tiiviiksi karan akseliin.

      Noita karoja olen irrottanut rikki menneistä termareista ja koe mielessä puhdistanut ja voidellut jarrukumi rasvalla josko vika olisi jumittuneessa karassa. Ei vaikutusta.

      Seuraava koe?
      Last edited by e46touring; 06-04-2018, 18:03.
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        Ei noita M57 termostaattien valmistajia ole maailmassa kuin 2, ehkä 3. Tarvikkeet tulee kaikki samasta paikasta. Kaikkien tarvikevalmistajien paketissa aina sama Italiassa tehty termari, eli jos se yksi tehdas tekee paskaa, niin sitä samaa paskaa on kaikki tarviketermostaatit.

        Enkä oikein usko tuohonkaan, että vanha jäähdytysneste rikkoo termostaatin. Suurin osa varmaan kuitenkin täyttää järjestelmän uusilla nesteillä termostaatin vaihdon yhteydessä.


        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10031
          • KVLA

          Ja merkkiliikkeissäkin asennetuissa oem termareissa on ollut samaa ongelmaa. Tällöin ei pitäisi olla asennus virheestäkään kyse,jota täällä ehdoteltiin. Vai eikö edes heiltä onnistu noinkin helppo asennus ryssimättä?

          PS.Tänään tuossa kaupunkipyörityksessä lämmöt tsekkasin,niin 83-84 näytti pyörivän. Korkkaamista odotellessa...

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Ja merkkiliikkeissäkin asennetuissa oem termareissa on ollut samaa ongelmaa. Tällöin ei pitäisi olla asennus virheestäkään kyse,jota täällä ehdoteltiin. Vai eikö edes heiltä onnistu noinkin helppo asennus ryssimättä?

            PS.Tänään tuossa kaupunkipyörityksessä lämmöt tsekkasin,niin 83-84 näytti pyörivän. Korkkaamista odotellessa...
            Onko merkkiliikkeen viallisista termareista tilastoa ?

            Tuttavapiirissä on ja ollut useita e6x dieseleitä, kenenkään en ole kuullut kertovan että olisi tunnissa, päivässä tai kuukaudessa uusi tarvike tai OMG termostaatti antautunut, toki näitä ihan varmasti on viallisia mutta tämän topicin otanta on todella pieni että voidaan puhua paskasta laadusta tarvikkeena tai alkuperäisenä tuotteena. 50-60tkm on kyllä jokunen tapahtunut, mutta näissäkin puhutaan useammasta vuodesta käyttöä.

            Omassa on nyt Motonet termarit ja Motonet glykolit, pelannut kymmeniä tuhansia moitteetta. Mittasin muuten eilen nesteen pakkaskestävyydenkin, -38.

            Jos vertaa näitä termareita bemarissa muihin merkkeihin, paljonko enemmän näitä menee rikki ?. Väitän ettei yhtään sen enempää kuin muissakaan merkeissä.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2712
              • Tampere

              Originally posted by Doni666 View Post
              Mutta olen sitä mieltä että vika on huonolaatuisessa termostaatissa, ei nesteessä eikä asennuksessa.
              Näiden termostaattien kestävyysongelmista vallitsee kohtalainen yksimielisyys. Ja koska termostaatin kestävyyttä ja toimintavarmuutta lisäävää korjaussarjaa ei toistaiseksi ole saatavilla, on kiinnostavaa pohtia muiden vikaantumista mahdollisesti nopeuttavien tekijöiden osallisuutta sillä kestävyys näyttää käyttäjäkokemusten perusteella vaihtelevan huomattavasti. Sekä orggisosa että tarvike näyttää vikaantuvan ennen pitkää, ja usein odottavattoman aikaisin, mikä viittaa laatuongelmaan. Tarvikeosa ilmeisesti pettää jonkin verran nopeammin, vaikkei ajosuoritteen määrä tms. huomioon otettava olekaan tiedossa. Useimmat autonomistajat olisivat kuitenkin todennäköisesti valmiita pidentämään termostaattien käyttöikää esim. vuodella tai kahdella mikäli sellainen olisi realistisilla olosuhdetekijöiden huomioimisella mahdollista. Jäljelle jäävät käyttöolosuhteet, joista esim. jäähdytinneste on vain yksi mahdollinen vaikuttava tekijä. Ei kuitenkaan ainoa, eikä varmastikaan termostaatin rikkova tekijä.
              Last edited by JaniLap; 09-11-2016, 18:47.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                Originally posted by e46touring View Post
                kop kop. puuta pitäisi koputtaa , mutta vuonna 2004 vaihdoin M47N koneeseen Gates termarin ja toimii vielä tänäkin päivänä. M57N koneessa menossa 2012 jälkeen 5. termari ja on kokeiltu BMW orggis 3kpl ja Gates , Behr laatikossa tulevat mallit.

                Hajonneita ja uusia termareita tullut keitettyä vesiastiassa. On tullut todettua että huonoimmat alkavat avautua jo 60C jälkeen, kun ehjä toimiva alkaa avautua 88C.
                Onko tarvike termostaateissa ollut ulkoisesti tutkailtuna eroa alkuperäiseen?

                Vaihdoin tässä jokin aika sitten termarin omaan kulkineeseen ja siinä yhteydessä vertailin uutta alkuperäistä vanhaan tarvike malliin. Huomattava ero oli termostaatin rakenteen vahvuudessa orkkiksen hyväksi. Etenkin jousen materiaalin vahvuudessa oli iso ero, kuten tietysti myös jousen tuottamassa voimassa. Oireena tarvikemallissa oli että se avautui jo pelkästä vedenpaineen voimasta hiukankin isommilla kierroksilla, n. 3000 rpm.

                Kyseessä kylläkin E39, mutta sillä ei nyt ole merkitystä, pointtina tarvikkeen ja orkkiksen ero.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7524
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by Hezman View Post
                  Oireena tarvikemallissa oli että se avautui jo pelkästä vedenpaineen voimasta hiukankin isommilla kierroksilla, n. 3000 rpm.
                  Kyllä orkkistermarikin aukeaa isommilla kierroksilla ja näin se on suunniteltu tapahtuvankin, yli 3000 rpm lämmöt laskee vaikka termarit olisivat uudet.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Hezman
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2012
                    • 708
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Kyllä orkkistermarikin aukeaa isommilla kierroksilla ja näin se on suunniteltu tapahtuvankin, yli 3000 rpm lämmöt laskee vaikka termarit olisivat uudet.
                    Ehkä, mutta avautumispaineessa on huomattavissa oleva ero.

                    Comment

                    • asdteme
                      BTCF Member
                      • Mar 2015
                      • 756
                      • P-Savo

                      Originally posted by Hezman View Post
                      Onko tarvike termostaateissa ollut ulkoisesti tutkailtuna eroa alkuperäiseen?

                      Vaihdoin tässä jokin aika sitten termarin omaan kulkineeseen ja siinä yhteydessä vertailin uutta alkuperäistä vanhaan tarvike malliin. Huomattava ero oli termostaatin rakenteen vahvuudessa orkkiksen hyväksi. Etenkin jousen materiaalin vahvuudessa oli iso ero, kuten tietysti myös jousen tuottamassa voimassa. Oireena tarvikemallissa oli että se avautui jo pelkästä vedenpaineen voimasta hiukankin isommilla kierroksilla, n. 3000 rpm.

                      Kyseessä kylläkin E39, mutta sillä ei nyt ole merkitystä, pointtina tarvikkeen ja orkkiksen ero.
                      Ensimmäinen ja viimenen tarviketermari minkä ostin tuossa syksyllä oli jo koteloltaan susi. Alavesiletkun liitännän "kaula" oli uutena jo puoli milliä soikea, siinäpä ihmetellä miksi ei nesteet pysy sisällä siinä liitoksessa...
                      better late than never

                      E90 325i
                      E30 M3
                      E92 M3 Competition

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10031
                        • KVLA

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Onko merkkiliikkeen viallisista termareista tilastoa ?
                        Ei varmaankaan ole. Tai jos on,niin tilasto löytyy heidän omista tiedostoistaan. Ja niitä ei satavarmasti ulkopuolisille julkisteta.

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Jos vertaa näitä termareita bemarissa muihin merkkeihin, paljonko enemmän näitä menee rikki ?. Väitän ettei yhtään sen enempää kuin muissakaan merkeissä.
                        Ja onkohan tästä sitten tilastoa?
                        Last edited by Heguli 31; 10-11-2016, 08:32.

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1327
                          • Tornio

                          Originally posted by Hezman View Post
                          Onko tarvike termostaateissa ollut ulkoisesti tutkailtuna eroa alkuperäiseen?

                          Vaihdoin tässä jokin aika sitten termarin omaan kulkineeseen ja siinä yhteydessä vertailin uutta alkuperäistä vanhaan tarvike malliin. Huomattava ero oli termostaatin rakenteen vahvuudessa orkkiksen hyväksi. Etenkin jousen materiaalin vahvuudessa oli iso ero, kuten tietysti myös jousen tuottamassa voimassa. Oireena tarvikemallissa oli että se avautui jo pelkästä vedenpaineen voimasta hiukankin isommilla kierroksilla, n. 3000 rpm.

                          Kyseessä kylläkin E39, mutta sillä ei nyt ole merkitystä, pointtina tarvikkeen ja orkkiksen ero.
                          Onhan noissa PALJON ulkoisia eroja orggis BMW versus KAIKKI tarviketermarit jotka näyttää tulevan todella usein made in ITALY logolla. Motorad oli kaiken huippu >> kuoressa hiushalkeama jota ei hoksannut ennen kuin asensi paikoilleen ja kun kone ekan kerran lämpeni niin vuotohan siellä termarin muovikotelossa keskellä!!

                          Jousesta ei oikein voi suoraan langan vahvuudesta sanoa paljonko siinä on voimaa ja etenkin paljonko se vahaelementti sitä jousivoimaa vaatii. Riippuu mm. siitä onko jousi kierretty kartiolle (BMW orggis) vai suoraan sylinterin malliin kuten tarvike termareissa tapaa olla.
                          Myös orggis BMW / tarvike vahaelementti fyysisesti täysin erinäköisiä tarkalleen ottaen.
                          Näyttää siltä että nuo BMW vahaelementit kaliproidaan ulkopuolelta 6 leukaisella puristimella sisäistä tilavuutta puristamalla muuttamalla. Puristus kohdissa selviä puristus syvyys vaihteluja eri termareiden välillä. Voisiko nyt olla niin että tuo messinki runko ei kestä käytössä ja lämmön/kylmän vaikutuksesta tilavuus muuttuu. Kuvittelisin äkkiä ajateltuna että sisätilavuus kasvaisi, mutta sen KAIT pitäisi tehdä juuri päinvastoin eli termari aukeaisi myöhemmin. Vai kutistuuko sitten koko vahaelementin messinkirunko?

                          Jotain sitä on koitettu ihmetellä näiden "laatu" termareiden kanssa, mutta pikkuisen alkaa tuntumaan että seinä tulee vastaan, kun pitäisi saada tuosta vahaelementistä selko mitä tuo sulava/paisuva aine on ja kuinka sen kuuluisi käyttäytyä etenkin kovilla alle -15C pakkasilla.
                          Tuosta vahaelementin aineesta semmoinen havainto että nykyisin aineen ulkonäkö on hopean väristä, kun se ennen muinoin on ollut kuparin väristä. Mitä sitten koostumus lienee?
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2712
                            • Tampere

                            Originally posted by e46touring View Post
                            Tuosta vahaelementin aineesta semmoinen havainto että nykyisin aineen ulkonäkö on hopean väristä, kun se ennen muinoin on ollut kuparin väristä. Mitä sitten koostumus lienee?
                            Vahaelementissä olevien ja lämpötilaominaisuuksiltaan sopivien (parafiini)hiilivetyjen mukaan on sekoitettu hienojaoista metallijauhetta parantamaan lämmönjohtavuutta, jotta vahaelementtimassan lämpölaajeneminen on tasaista. Perinteisesti se on ollut kuparia, jolla on hyvä lämmönjohtavuus. Hopealla on lähes yhtä hyvä lämmönjohtavuus kuin kuparilla, mutta alumiinilakin se voisi olla, vaikka lämmönjohtavuus onkin selvästi alhaisempi kuin edellä mainittujen.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • RRR77
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2016
                              • 232
                              • Tuusula

                              Outoa hommaa näiden termarien kanssa

                              Omakohtasta kokemysta on nyt 2xe61 m57 joissa kummassakin oli termarivika ostaessa. Lisäksi kaverin X5 30d jossa oli kans termarivika. Kaikkiin vaihdettiin termarit ja egr-termarit, X5 ja mun aiempi e61 sai kumpiki Behrit, ja nykyseen en löytäny päätermaria behrinä jote n se tuli Triscan merkkisenä.

                              Kaikki toimii edelleen, kaveri on ajanut X5:llä nyt 10000km, minä kerkesin ajaa edellisellä termarinvaihdon jälkeen 10000km suunnilkeen, ja nykyisellä vasta 1500km.

                              Termarit ilmeisesti toimii melkolailla samoissa lämmöissä, koska X5 käy ~87c, nykynen käy ~87c ja edellinen e61 näytti -89-91c. Erona on se että X5 ja mun nykynen on kumpikin maatteja, ja edellinen oli manuaali. Edellisessä ja X5:ssä on siis Behrit ja mulla nykysessä Triscan/Behr.

                              Mikään noista ei ole osottanu mieltään, vielä ainakaan.


                              Hiukan edittiä, tuli mieleen että miten ootte ilmannu/lämmityskäyttäny kamppeet termarinvaihdon jälkeen? Voisko se aiheuttaa tuon termarin ennenaikasen hajoamisen? Ite oon ilmannu niin että auto käy tyhjää tai korotettua tyhjäkäyntiä termarin aukeamiseen asti, ja vielä jonkin aikaa jälkeenkin. Kertaakaan ei ole nestettä tarvinut lisätä muutoin kuin nimellinen mäörä, kahvikupillinen tjsp.
                              Last edited by RRR77; 15-11-2016, 21:49.
                              535d F07
                              120d M-Sport F20

                              Comment

                              • ///THe
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2009
                                • 840
                                • Espoo

                                Onko muilla ollut ongelmaa, että paluuputken ja termarin liitos vuotaa? Näköjään alkanut tippasemaan nyt, kun kelit kylmeni. Joku o-rengashan siinä return pipen päässä on, mutta esim. realoem tarjoaa koko putkea. Onko kellään hajua o-renkaan koosta, niin voisi valmiiksi hankkia.

                                Itsellä ollut tarviketermari reippaat 2,5 vuotta ja lämmöt näköjään kipuaa vieläkin 90 asteeseen normi moottoritie nopeuksissa, mutta huomattavasti hitaammin kuin uutena. Ja muutenkin ihan pienemmälläkin kierrosten nostamisella tuntuu termari aukeavan ja lämmöt lähtee reippaaseen laskuun (90c -> alle 70c). Taitaa olla viisain samalla jumpalla vaihtaa termari. :think
                                X5 F15 ///Msport
                                CRX 2gen +25psi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎