Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    No patenttii patentin perään sit vaan, mistäs löytyis kiva kotelo ja joku vaikka Kubotan pikkutermari niin ei tarttis lootan lämmönvaihdinta vaihtaa? Tunkkailis siihen letkuun vaan senkin...

    Comment

    • Kulmikas
      Bimmer Rookie
      • Nov 2015
      • 98
      • Kajaani

      Tukin lämmönvaihtimen letkun ja 2km matkalla lämmöt nousi 73-->85.. vaikuttaa siltä että vika löytyi.:think
      BMW 530D E61 -04
      BMW 530D E60 -04

      Comment

      • bavaristi
        Newbiemmer
        • Jan 2014
        • 21
        • pohjanmaa

        Originally posted by Kulmikas View Post
        Tukin lämmönvaihtimen letkun ja 2km matkalla lämmöt nousi 73-->85.. vaikuttaa siltä että vika löytyi.:think
        Pidä tukittuna vaan ja keväällä sit otat kuristimen pois Näin minä tein kun se parinsadan mötikkä kesti siellä muutaman kuukauden.

        Comment

        • TommiT
          Bimmer Rookie
          • Mar 2015
          • 81
          • Äänekoski

          Mitenkähän laatikon öljyn lämmöt pysyy sopivana jos termari haistelee pelkästään veden lämpöä? Tuossa lämmönvaihtimessa termarin vahapatruuna on muistaakseni öljytilassa eikä vedessä.

          Joissain moottoripyörissä on letkunväliin asennettavia termareita. Letkujen kokokin voisi olla aika sopiva. Siis jos letkutermaria etsii.
          E61 535d M-Sport

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7524
            • Jyväshyvä

            Originally posted by TommiT View Post
            Mitenkähän laatikon öljyn lämmöt pysyy sopivana jos termari haistelee pelkästään veden lämpöä? Tuossa lämmönvaihtimessa termarin vahapatruuna on muistaakseni öljytilassa eikä vedessä.

            Joissain moottoripyörissä on letkunväliin asennettavia termareita. Letkujen kokokin voisi olla aika sopiva. Siis jos letkutermaria etsii.
            No sen termarin pitäisikin olla vähän pienemmällä asteilla jos sen siihen jäähdytysletkuun pistää, öljyletkuun ei tietystikkään voi termaria pistää...
            Last edited by MajorDrake; 29-11-2016, 11:06.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Axel Gardan
              Newbiemmer
              • Apr 2012
              • 22
              • Kanta-Häme

              Tunnustaako kukaan muu täällä modanneensa päätermarin runkoa?

              Comment

              • Vesa
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 363
                • Oulu

                Originally posted by Axel Gardan View Post
                Tunnustaako kukaan muu täällä modanneensa päätermarin runkoa?
                Kerro lisää. Mitä tarkoitat?
                Nykyiset:
                BMW F11 535DA xDrive -15
                Toyota Yaris Hybrid -20

                Exiä noin 60 kpl...

                Comment

                • Kulmikas
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2015
                  • 98
                  • Kajaani

                  Osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua, että auto lämpesi pari päivää sitten vain 75°C, 30-40km 80-90km/h -6°C ja tänään 90°C 10-20km kaupunkiajoa -16°C. Aika kummallista :think Autona bmw 530d e61 -04
                  Last edited by Kulmikas; 28-11-2016, 21:33.
                  BMW 530D E61 -04
                  BMW 530D E60 -04

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10031
                    • KVLA

                    Originally posted by Vesa View Post
                    Kerro lisää. Mitä tarkoitat?
                    Minäkin pähkäilin,että wtf???

                    Comment

                    • Axel Gardan
                      Newbiemmer
                      • Apr 2012
                      • 22
                      • Kanta-Häme

                      Tarkoitti sitä, että kerran alettiin testaamaan tuota termaria, mikä siinä "hajoaa".
                      Testipenkissä vaikutti siltä, että runko myötää, ja termari pääsee puhaltamaan ohi.
                      Yksi päätermari kaivettiin roskiksesta ja vahvisteltiin/jäykisteltiin.
                      Nyt vaan ukko muisti että hänellähän on ollut yli 50 tkm paikallaan se kötöstys.
                      Ja edelleen lämmin auto...

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9156
                        • Oulu

                        Puhutaanko tässä nyt orkkis (Behr) päätermarista, vai jostain tarvikekapistuksesta?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Axel Gardan
                          Newbiemmer
                          • Apr 2012
                          • 22
                          • Kanta-Häme

                          Itseasiassa en enää edes muista oliko orkkis vai tarvike. Kotitallin testeissä
                          kyllä molemmat käyttäyty aika samanlailla (yhtä "laadukkaita)
                          Sama suunnittelu/materiaalivirhe on siis onnistuneesti saatu kopioitua ainakin
                          Johonkin tarvikemerkkiin, en muista merkkejä valitettavasti enää.

                          Comment

                          • zeizei
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 147
                            • Oulu

                            Originally posted by Kulmikas View Post
                            Osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua, että auto lämpesi pari päivää sitten vain 75°C, 30-40km 80-90km/h -6°C ja tänään 90°C 10-20km kaupunkiajoa -16°C. Aika kummallista :think Autona bmw 530d e61 -04
                            Ei kait tuossa mitään ihmeellistä. Termostaatti vuotaa hiukan kuten suurella osalla porukasta. Tasaisella ajolla moottori tuottaa vähemmän lämpöä (vrt. kulutus pienempi) ja kaupunkiajossa taas lämpöä moottorille tulee enemmän (kulutus suurempi). Suurempi lämmöntuotto kompensoi termostaatin pienen ohivuodon. Laita munuaiset ja alaosa Gorilla-teipillä tukkoon niin lämmöt pysyy tasaisella ajollakin.
                            BMW X3 -15
                            BMW 530D -08
                            BMW 320D -99
                            BMW 525TDSA Touring -98
                            BMW 318IS -90

                            Comment

                            • Axel Gardan
                              Newbiemmer
                              • Apr 2012
                              • 22
                              • Kanta-Häme

                              Originally posted by e46touring View Post
                              On tutkittu ja hiukan saatu apuja wahlerin suunnasta vaikka he eivät tiettävästi valmistakkaan näitä M47 ja M57 konetyypin termareita.

                              Vika on 100% varmuudella siinä vahapatruuna elementissä josta tulee se voima jolla termarin veden kierron estävä lautanen avataan.

                              Myös vastavoimana oleva jousi on tutkittu riittävällä tarkkuudella. uusi orggis ja lähes kaksin kertaisella jousi vakoilla olevalla omavalmiste jousella yritetty selvittää vahaelementin toimintaa.

                              Vahapatruunassa tapahtuu jokin ns. "ilmiö" kun se ensin lämpiää ja sen jälkeen riittävästi jäähtyy arviolta yli -15c pakkasasteeseen.

                              Löytyykö ketään "Sergius Vernet" tyyppiä joka tietää vahaelementistä jotain syvällisempää.


                              voisihan sitä yrittää tilata muutaman 1000kpl sopivia 100 varmasti toimivia vahaelementtejä?
                              http://www.vernatherm.com/thermal_actuators.html

                              Liittyen aikaisempaan postiini, ja viitaten tähän edellä kirjoitettuun.

                              En väitä etteikö vahapatruunan ominaisuuksien muuttumisella olisi osuutta termostaatin toiminnan muuttumiseen.

                              Tarkistin asian vielä aiemmin viritellyistä termareista (jotka siis olleet koekäytössä kahdessa samanlaisessa autossa), ja itseasiassa omatekoisesti vahvistettu termarin runko ei muuttunut sen paremmaksi kuin muut, pitkällä aikavälillä.
                              Sen sijaan evo2-modattu termari toimii edellenkin, n. 50tkm:n jälkeen.

                              Tässä versiossa venttiilin metallista karaa lyhennettiin hiomalla, n. 2-3mm. Ei muuta muutosta.
                              Samalla alkuperäisen (toimivan) 88 asteen sijaan termari muutettu/ mitattu arvoon 90 astetta.

                              Tänään asennetaan seuraava vastaavasti modattu, ehkä joskus selviää oliko kyseessä vain onnekas sattuma.

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7524
                                • Jyväshyvä

                                Originally posted by Axel Gardan View Post
                                Liittyen aikaisempaan postiini, ja viitaten tähän edellä kirjoitettuun.

                                En väitä etteikö vahapatruunan ominaisuuksien muuttumisella olisi osuutta termostaatin toiminnan muuttumiseen.

                                Tarkistin asian vielä aiemmin viritellyistä termareista (jotka siis olleet koekäytössä kahdessa samanlaisessa autossa), ja itseasiassa omatekoisesti vahvistettu termarin runko ei muuttunut sen paremmaksi kuin muut, pitkällä aikavälillä.
                                Sen sijaan evo2-modattu termari toimii edellenkin, n. 50tkm:n jälkeen.

                                Tässä versiossa venttiilin metallista karaa lyhennettiin hiomalla, n. 2-3mm. Ei muuta muutosta.
                                Samalla alkuperäisen (toimivan) 88 asteen sijaan termari muutettu/ mitattu arvoon 90 astetta.

                                Tänään asennetaan seuraava vastaavasti modattu, ehkä joskus selviää oliko kyseessä vain onnekas sattuma.
                                Sama on käynyt mielessä. Testatkaa paljonko se termari lyhennettynä avautuu kiehuvassa vedessä? Jos avautuu tarpeeksi (mikä sitten lienee tarpeeksi?) niin on riskitön modaus...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎