Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    Originally posted by Vesa View Post
    No niin, Renaultin letkutermari (89C) asennettu . Noin tunnin homma rauhallisesti tehtynä.

    Koeajon perusteella pelittää hienosti. Lämmöt nousee nopeasti 85-90 asteeseen ja vakiintuu tasolle 85C, ennen modia 65C. Voi tätä onnea !! Tosin näissä termariasioissa on niin monesti pettynyt, että vaikea uskoa, että 10 euron sijoituksella lämpöongelma on oikeasti ja lopullisesti ratkaistu. Mutta Briteissä ovat tällä modilla ilmeisimmin ongelman selättäneet. Seuraan tilannetta ja raportoin, jos tulee ongelmia.

    SUOSITTELEN AINAKIN TOISTAISEKSI KAIKILLE!!!!!!
    No niin, hieman päivitystä. Oulussa pakkasta 16. Autossa siis letkutermari ja automaattivaihteiston lämmönvaihtimen jäähdytysnesteputki tulpattu (puristettu lyttyyn). Lisäksi autossa on Webasto. Lämmöt nousee max 75 asteeseen.

    Aika käsittämätöntä... Vetää sanattomaksi. Tuo moottori on luultavasti syönyt tuon letkutermarinkin pilalle.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      Originally posted by Vesa View Post
      No niin, hieman päivitystä. Oulussa pakkasta 16. Autossa siis letkutermari ja automaattivaihteiston lämmönvaihtimen jäähdytysnesteputki tulpattu (puristettu lyttyyn). Lisäksi autossa on Webasto. Lämmöt nousee max 75 asteeseen.

      Aika käsittämätöntä... Vetää sanattomaksi. Tuo moottori on luultavasti syönyt tuon letkutermarinkin pilalle.
      :think Se saksalainen insenjööri tuskin on ajatellut bemariin tuollaista viritelmää. :think Koska jos olis niin se olis sinne rakennettu..:think
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • Vesa
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 363
        • Oulu

        Originally posted by Arnolds View Post
        :think Se saksalainen insenjööri tuskin on ajatellut bemariin tuollaista viritelmää. :think Koska jos olis niin se olis sinne rakennettu..:think
        No eihän näihin virityksiin lähtisi, jos nuo insinöörin suunnittelemat termarit kestäisi. Ei ne kestä kuin päivästä kuukausiin. Ei nappaa vaihtaa koko ajan termareita. Siltä osin kiintiö täyttyi jokin aika sitten. Mutta eipä nämä virityksetkään ole avain onneen.

        Pitää vaihtaa autoa.
        Nykyiset:
        BMW F11 535DA xDrive -15
        Toyota Yaris Hybrid -20

        Exiä noin 60 kpl...

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          Oliko sulla klemmarit sen rellutermarin molemmissa päissä? Meinaan vaan että josko olis tärinän myötä nakertanu sitä letkua sen verran että pääsee kusemaan reunoilta ohi?

          Comment

          • Vesa
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 363
            • Oulu

            Originally posted by Macke View Post
            Oliko sulla klemmarit sen rellutermarin molemmissa päissä? Meinaan vaan että josko olis tärinän myötä nakertanu sitä letkua sen verran että pääsee kusemaan reunoilta ohi?
            On klemmarit molemmissa päissä ja kunnolla kiinni.

            Kyllä kai tuossa jäähdytinnesteessä täytyy olla jotain, mikä tuhoaa termostaatit. Eilen polton aikana lämmöt kävi 93 asteessa. Aiemminkin olen huomannut, että polttojen (korkeiden lämpöjen) jälkeen termarit hajoaa.

            Sitä tosin ihmettelen, että myöskään lämmönvaihtimet ei kestä. Niiden termareiden reagoivat päät ovat laatikon öljyjen puolella.

            Termarit siis hajoaa mun kokemuksen mukaan, kun ne käyvät muutaman kerran täysin auki. Eivät sen jälkeen enää sulkeudu kunnolla.

            Ja näyttää nuo Renaultin letkutermaritkin hajoavan parissa kuukaudessa, kun ovat Bemussa kiinni. Tämä moottori siis tuhoaa termarin kuin termarin. Saavutus sekin.
            Nykyiset:
            BMW F11 535DA xDrive -15
            Toyota Yaris Hybrid -20

            Exiä noin 60 kpl...

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              Originally posted by Vesa View Post
              On klemmarit molemmissa päissä ja kunnolla kiinni.

              Kyllä kai tuossa jäähdytinnesteessä täytyy olla jotain, mikä tuhoaa termostaatit. Eilen polton aikana lämmöt kävi 93 asteessa. Aiemminkin olen huomannut, että polttojen (korkeiden lämpöjen) jälkeen termarit hajoaa.

              Sitä tosin ihmettelen, että myöskään lämmönvaihtimet ei kestä. Niiden termareiden reagoivat päät ovat laatikon öljyjen puolella.

              Termarit siis hajoaa mun kokemuksen mukaan, kun ne käyvät muutaman kerran täysin auki. Eivät sen jälkeen enää sulkeudu kunnolla.

              Ja näyttää nuo Renaultin letkutermaritkin hajoavan parissa kuukaudessa, kun ovat Bemussa kiinni. Tämä moottori siis tuhoaa termarin kuin termarin. Saavutus sekin.
              En usko, että johtuu jäähdytysnesteestä. Lähinnä veikkaisin paskaa suunnittelua/materiaalivalintoja/valmistusta. On näitä muissakin. esim. m52 (vai olikos se m50) termostaattikotelot on kieroja jo valmiiksi marmorin hyllyssä (tai ainakin oli jossain vaiheessa).
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • ///THe
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2009
                • 840
                • Espoo

                Originally posted by Vesa View Post
                On klemmarit molemmissa päissä ja kunnolla kiinni.

                Kyllä kai tuossa jäähdytinnesteessä täytyy olla jotain, mikä tuhoaa termostaatit. Eilen polton aikana lämmöt kävi 93 asteessa. Aiemminkin olen huomannut, että polttojen (korkeiden lämpöjen) jälkeen termarit hajoaa.

                Sitä tosin ihmettelen, että myöskään lämmönvaihtimet ei kestä. Niiden termareiden reagoivat päät ovat laatikon öljyjen puolella.

                Termarit siis hajoaa mun kokemuksen mukaan, kun ne käyvät muutaman kerran täysin auki. Eivät sen jälkeen enää sulkeudu kunnolla.

                Ja näyttää nuo Renaultin letkutermaritkin hajoavan parissa kuukaudessa, kun ovat Bemussa kiinni. Tämä moottori siis tuhoaa termarin kuin termarin. Saavutus sekin.
                Liekkö tuolla polttojen aikaisella korkeammalla lämpötilalla merkitystä, koska nouseehan lämmöt kesähelteilläkin yli 95c. Mutta tarvii kyllä todeta, että itsellä kesti tarvike italo-termari 3 vuotta ja koko tuon ajan poltot on olleet ohjelmoituna pois. :think lämmöt nousi kyllä rauhallisessa motariajossa 89-90c, mutta kierrosten nousu pudotti lämpöjä jopa yli 20c.

                Laatikon lämmönvaihdin ollut vaihdon jälkeen paikoillaan lähes 3 vuotta ja näyttäis että sekin alkaa olla tiensä päässä. On nämä ihme laitteita...
                Last edited by ///THe; 13-12-2016, 08:22.
                X5 F15 ///Msport
                CRX 2gen +25psi

                Comment

                • zeizei
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 147
                  • Oulu

                  Originally posted by Vesa View Post
                  No niin, hieman päivitystä. Oulussa pakkasta 16. Autossa siis letkutermari ja automaattivaihteiston lämmönvaihtimen jäähdytysnesteputki tulpattu (puristettu lyttyyn). Lisäksi autossa on Webasto. Lämmöt nousee max 75 asteeseen.

                  Aika käsittämätöntä... Vetää sanattomaksi. Tuo moottori on luultavasti syönyt tuon letkutermarinkin pilalle.
                  Eli Gorilla-teippiä munuaisiin (jos ei läppiä) ja puskurin alaosaan (pakkasten ajaksi) niin kyllä nousee lähelle 90 astetta. Itelläkin tuo letkutermari, mutta pakkasella silti viima jäähdyttää lämmöt 80 asteen alapuolelle. Ehkä myös se letkutermarin reikä olis saanu olla esim. 1,5mm (nyt 2,5mm).
                  BMW X3 -15
                  BMW 530D -08
                  BMW 320D -99
                  BMW 525TDSA Touring -98
                  BMW 318IS -90

                  Comment

                  • Arnolds
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3310
                    • Kajjjaani

                    Originally posted by Vesa View Post
                    No eihän näihin virityksiin lähtisi, jos nuo insinöörin suunnittelemat termarit kestäisi. Ei ne kestä kuin päivästä kuukausiin. Ei nappaa vaihtaa koko ajan termareita. Siltä osin kiintiö täyttyi jokin aika sitten. Mutta eipä nämä virityksetkään ole avain onneen.

                    Pitää vaihtaa autoa.
                    Ei millään pahalla mutta noilla viritelmillä jo maksaa monta termaria. Ja vaikka kerran vuodessa tuon vaihtas niin onkos tuo bemmin ylläpidossa paljon kustannettu https://bemariosat.fi/index.php?id_p...duct&id_lang=2
                    En tiedä mutta itse en kyllä virittelemään ryhdy kun oikeilla palikoillakin pärjää.
                    Lisäksi sitten peittoa syylärin eteen niin jopa homma rokkaa. Ei tarvii teippailla mitään kun irroittaa muutaman ruuvin ja tuuppaa huopaa tai pahvia syylärin eteen. Ottaa sitten pois kun on tarpeeksi lämmintä.
                    Last edited by Arnolds; 13-12-2016, 18:31.
                    F26 xDrive20d TwinPower

                    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                    Comment

                    • Vesa
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 363
                      • Oulu

                      Originally posted by Arnolds View Post
                      Ei millään pahalla mutta noilla viritelmillä jo maksaa monta termaria. Ja vaikka kerran vuodessa tuon vaihtas niin onkos tuo bemmin ylläpidossa paljon kustannettu https://bemariosat.fi/index.php?id_p...duct&id_lang=2
                      En tiedä mutta itse en kyllä virittelemään ryhdy kun oikeilla palikoillakin pärjää.
                      Lisäksi sitten peittoa syylärin eteen niin jopa homma rokkaa. Ei tarvii teippailla mitään kun irroittaa muutaman ruuvin ja tuuppaa huopaa tai pahvia syylärin eteen. Ottaa sitten pois kun on tarpeeksi lämmintä.
                      Montako kertaa olet vaihtanut laatikon lämmönvaihtimen? Entä päätermarin? Entä EGR-termarin?

                      Ei kai noi osat nyt kalliita ole, pl. lämmönvaihdin. Mutta se työ ja turhautuminen, kun pahimmillaan vaihtamasi Behrin OEM -termari kestää 2 vuorokautta.

                      Tuo Renaultin letkutermari maksoi muistaakseni vajaan 10 euroa. Asennustyöhön meni noin tunti. Lämmönvaihtimen letkun tulppaukseen meni aikaa noin 2 minuuttia. Eli ei näillä virityksillä maksa yhtäkään BMW-termaria.

                      Ja kokeiltu on syylärin peittämistä pleksillä. Toimii mutta nostaa tuolloinkin lämmöt pakkasella vajaaseen 80 asteeseen.

                      Tässä on nyt etsitty ratkaisua hankalaan pulmaan. Ei minulle ole ongelma vaihtaa termareita 1 kerran vuodessa, jos se takaisi noin 90 asteen moottorin lämmöt ympäri vuoden. Mutta useampi kerta vuodessa alkaa jo vähän kyrsiä.

                      Vaihdan vielä tuon letkuermarin uuteen. Poraan siihen nyt pienemmän läpivirtausreiän, ehkä 1,5 mm.
                      Last edited by Vesa; 13-12-2016, 20:21.
                      Nykyiset:
                      BMW F11 535DA xDrive -15
                      Toyota Yaris Hybrid -20

                      Exiä noin 60 kpl...

                      Comment

                      • Macke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 1134
                        • Porvoo

                        Olis nyt sitten ne gyntteriläiset horoinssit lyöneet ne termarit sellaseen paikkaan että olisi miellyttävämmät vaihtaa. Ottaa jonkun M20 koneen tai vaikka Obelixin jeesuksen ikäsen CIH koneen niin siinä nököttää termarikotelo kivasti framilla. Minua ainakin korpee vaihtaa niitä termareita vaikka kuinka olis "edullista". Eikä edes ole, se Rellun letkutermari on edullinen.

                        Paskaa suunnittelua päästä päähän vaikka vetää millaset bemarin väriset lasit silmille.

                        Comment

                        • Ropeli
                          Newbiemmer
                          • Sep 2016
                          • 6
                          • Näläkämaa

                          Eipä tämä termarijumppa ole vain bemarin ongelma. Mersuissa ihan sama homma, mutta niissä orkkistermarin vaihto on aivan niks naks juttu ja vahatermari ylävesiletkussa on todettu hyväksi. Bemari-syrjähyppy mersujen parista on pistänyt ihmettelemään muutamia baijerin insinöörien vinkeitä tehdä huollettavuus hankalaksi ja aikaa vieväksi. Tolkuttomasti purattaa osaa edestä tai osat sijoitettu aivan ihmeellisiin paikkoihin. Noh, tämä vuodatuksesta eikä antanut mitään kenellekään mutta tod.näk. itse huoltonsa tekevät ymmärtävät asian..

                          Comment

                          • Orvix
                            BTCF Member
                            • Sep 2008
                            • 140
                            • Akaa

                            Heitänpä ilmoille foorumin tietäjille pähkinän. Oletetaan, että kaikki termarit (1-3 kpl) toimii niinkuin pitää, mutta auto ei silti lämpene riittävän paljon tai lämpöjen nousu kestää tolkuttoman pitkään. Missä vika voisi olla?

                            -Voiko moottoriöljy-jäähdytinneste lämmönvaihtimessa olla sellaista vikaa ettei se toimi? Eli öljynlämmöt nousee, mutta lämpö ei siirry jäähdytinnesteeseen. Voisiko tässäkin lämmönvaihtimessa olla termari sisällä piilossa?

                            -Webastollinen auto, joka on letkutettu siten, että koko jäähdytysnesteen tilavuus (pl. syylärin) kiertää jatkuvasti webaston kautta. Weba on siellä puskurin takana, jolloin letkuvedoille kertyy jo jonkinverran mittaa. Voiko vesi jäähtyä tällä matkalla kylmällä ilmalla niin paljon, että sillä olisi merkitystä?

                            -Sisätilojen lämmityksellä on suuri merkitys koneen lämpöihin. Voiko järjestelmässä olla joku ilmakanava/läppä pois paikoiltaan siten, että lämpö ohjautuu väärin/harakoille?

                            -Onko mahdollista, että moottorin ohjelmoinnilla on saatu ruiskutukset tai jotku niin pieleen, että lämpöä ei synny?

                            -Voiko jokin anturivika sotkea syöttöjä niin paljon, että lämpöä ei tule?

                            -Voiko moottorin sisäiset vesikanavat olla tukossa esim. valuvirheestä tai vaikka termarista irronneesta osasta siten, että kone kuitenkin toimisi, mutta lämpö ei siirry jäähdytinnesteeseen?

                            Jotain muuta hämärää näissä pitää olla muutakin kuin termareissa kun toisilla ei lämpeä vaikka mitä tekee ja toisilla lämmöt on 90 kelissä kuin kelissä ilman webastoja tai pahveja. Toki nämä lämpenemiset on sillä tavalla subjektiivisia, että toisen mielestä nopeasti lämpenevä onkin toiselle jääkaappi.

                            Oma lämpövammainen on siis tuo allekirjoituksen 325d manuaalivaihteilla, EGR termari tukittuna, Rellun termari ylävesiletkussa ja tehdaswebastokin on. Hitaasti mielestäni lämpenee. Pahveja en ole vielä keulalle viritellyt, kun eivät mielestäni kuulu tälläisiin autoihin. Yhden talven ajoin alavesiletku kokonaan tukittuna eikä lämmöt ehtineet nousemaan puolen tunnin moottoritieajon aikana yli 96 asteen kunhan ulkolämpötila oli alle 0.

                            Webasto tuossa aikapaljon pelastaa. Taitaisi olla aikamoinen lämpökatastrofi ilman. Edellisellä E46 320d ajoin melkein 250tkm eikä siihen koskaan termaria vaihdettu. Ei ollut webastoa ja sähkölämppärillekin jäi virtajohto kiinnittämättä eikä siltikään ollut lämpöongelmia.

                            Jottei totuus unohdu niin ei ole koskaan bemarissa tarvinnut sisällä palella vaikkei moottori kunnolla lämpene. Perheen kakkosauto diesel-Golf VI on omaa luokkaansa kylmyydessä...
                            E91 325d -10 M-Sport

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17515
                              • Turku

                              Ratkaisin E61 lämpenemisongelman ostamalla F11 korimallin . Ei ole sen jälkeen ongelmia ollut !
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • 530xdTouring
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2016
                                • 58
                                • Siikajoki

                                Originally posted by Laku View Post
                                Ratkaisin E61 lämpenemisongelman ostamalla F11 korimallin . Ei ole sen jälkeen ongelmia ollut !
                                Ja kerrot meille typeryksille ratkaisun ongelmaan vasta nyt... hyi sinua

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎