Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • disme
    BTCF Member
    • Dec 2015
    • 69
    • Tampere

    Originally posted by Clavurion View Post
    Tilannehan on nyt sama, kun EGR-termari olisi täysin auki. EGR-termarilta tuleva paluulinja menee suoraan vesipumpulle päätermarin ohi, kuten kennonkin paluu. Kun linja on auki, EGR-yhteeseen tulee jäähdyttimeltä alavesiletkun haarasta kaiken aikaa kylmää nestettä.
    Nojoo, käsitykseni vesikierrosta olikin siis täysin metsässä. Kiitos taas fiksummille.
    Letkut tulpattuna lämpiää lähes vastaavasti kuin EGR:n ja läppien kanssa. Linjan voi ilmeisesti jättää tulpatuksi ilman sen kummempia pelkoja?

    Comment

    • dehali
      Newbiemmer
      • Jun 2012
      • 24
      • Porvoo

      Terve, bmw 530 D LCI 2009 auto kyseessä, ei lämpene kunnolla ollenkaan. 35 kilometrin moottoritien ajon jälkeen lämmöt vain noin 50-55 astetta, kaupungissa nousee silleen että on noin 82 asteen luokassa. Lieneekö vika egr ja päätermarissa? Vai voiko lämmönvaihdin olla paskana kun falskaa noin paljon?

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2712
        • Tampere

        Originally posted by dehali View Post
        Lieneekö vika egr ja päätermarissa? Vai voiko lämmönvaihdin olla paskana kun falskaa noin paljon?
        Lämmönvaihtimen vikaantumisen voit testata esim. pari sivua aiemmin mainitulla tavalla.

        EGR- tai päätermostaatin vikaantuminen edellyttää jomman kumman uusimista, riippuen kummassa on vikaa. Toisinaan voi olla molemmissa. Tätä on kuitenkin hankalampi testata muuten kuin että vaihtaa ensin EGR-termostaatin ja tarkastaa auttoiko lämpenemisongelmaan. EGR-termostaatin testaus on mielekkäämpi toteuttaa jo siitäkin syystä, että päätermarin vaihto on työläämpi. Vanhan ja ehjän EGR-termarin voi vaihtaa takaisinkin mikäli haluaa säästää varaosan tulevia tarpeita varten.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • dehali
          Newbiemmer
          • Jun 2012
          • 24
          • Porvoo

          Originally posted by JaniLap View Post
          Lämmönvaihtimen vikaantumisen voit testata esim. pari sivua aiemmin mainitulla tavalla.

          EGR- tai päätermostaatin vikaantuminen edellyttää jomman kumman uusimista, riippuen kummassa on vikaa. Toisinaan voi olla molemmissa. Tätä on kuitenkin hankalampi testata muuten kuin että vaihtaa ensin EGR-termostaatin ja tarkastaa auttoiko lämpenemisongelmaan. EGR-termostaatin testaus on mielekkäämpi toteuttaa jo siitäkin syystä, että päätermarin vaihto on työläämpi. Vanhan ja ehjän EGR-termarin voi vaihtaa takaisinkin mikäli haluaa säästää varaosan tulevia tarpeita varten.
          Kiitos, pakko tarkistaa. Tänään kävin heittämässä 65 km lenkin edes takaisin, ja lämmöt pyörivät vain noin 39-45 asteen hujakoille. Eipä oikein tahdonnut puhaltaa lämmintä sisälle enään. Pakkasta oli noin 12 astetta.

          Comment

          • bore^
            Bimmer Rookie
            • Aug 2016
            • 169
            • Vantaa

            Originally posted by dehali View Post
            Kiitos, pakko tarkistaa. Tänään kävin heittämässä 65 km lenkin edes takaisin, ja lämmöt pyörivät vain noin 39-45 asteen hujakoille. Eipä oikein tahdonnut puhaltaa lämmintä sisälle enään. Pakkasta oli noin 12 astetta.
            Taitaa noissa lämmöissä olevassa koneessa myös päätermari oikutella. Yleensä pelkän rikkoinäinäisen egr termarin kanssa lämmöt stoppaa 60 mutta ei sen alle. Yksi yhtä kylmänä käyvä 525d tuli vastaan pari viikkoa sitten. En tiedä onko vieny jo pajalle. Siinä nyt oli kaikkea muutakin häikkää muunmoassa parin pytyn suuttimet korjasivat tyhjäkäynnillä huutomerkin arvoisesti.
            E61 2006 530d m-sport

            Comment

            • Janna
              BTCF Member
              • Dec 2013
              • 1065
              • Rovaniemi

              Mulla oli joko päätermari tai EGR sökö.
              Lämmöt hätnäppää 40 missään ajossa.
              Päätermarin vaihdon jälkeen nousi max50, mutta EGR;n vaihdon jälkeen alkoi taas tarkenemaan.

              Comment

              • dehali
                Newbiemmer
                • Jun 2012
                • 24
                • Porvoo

                Originally posted by bore^ View Post
                Taitaa noissa lämmöissä olevassa koneessa myös päätermari oikutella. Yleensä pelkän rikkoinäinäisen egr termarin kanssa lämmöt stoppaa 60 mutta ei sen alle. Yksi yhtä kylmänä käyvä 525d tuli vastaan pari viikkoa sitten. En tiedä onko vieny jo pajalle. Siinä nyt oli kaikkea muutakin häikkää muunmoassa parin pytyn suuttimet korjasivat tyhjäkäynnillä huutomerkin arvoisesti.

                Jep, nyt vaihdettu sekä päätermari että egr termari ja lämmöt pyörivät taas normaalisti noin 89-92 asteen hujakoilla. Egr termarin jousi oli ihan vinossa.

                Comment

                • bem035
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2017
                  • 91
                  • P-Pohjanmaa

                  Originally posted by dehali View Post
                  Jep, nyt vaihdettu sekä päätermari että egr termari ja lämmöt pyörivät taas normaalisti noin 89-92 asteen hujakoilla. Egr termarin jousi oli ihan vinossa.
                  Itellä kans vm. -09 lci ja kuukausi sitten uusittu kaikki termarit. Nyt alkoi taas temppuilemaan lämmöt. Kokeilin laittamalla egr:lle menevän letkun luttuun -> ei vaikutusta -> alavesiletku luttuun,egr vapaaksi -> ei vaikutusta -> vaihtimelta syylärille tuleva letku luttuun, alavesiletku vapaaksi -> lämmöt heti 88-90. Pysyi jopa tyhjäkäynnillä ja heti kun vaihtimen letku vapaaksi niin alkoi lämmöt tippua.

                  Täytyy kyllä sanoa että surkeita on varaosat nykyään kun maitopurkissakin on pidempi "parasta ennen" päiväys

                  Comment

                  • Paarma78
                    BTCF Member
                    • Jun 2014
                    • 291
                    • Klaukkala

                    Itsellä myös lämpöjen kanssa ollut ongelmia. Viime viikolla tuli vaihdettua päätermari uuteen (EGR on kokonaan poistettu). Lämmöt pysyi edelleen siellä ~75°C tienoilla. Tänään laitoin automaattilaatikon lämmönvaihtimen letkun lyttyyn pihdeillä ja aika nopsaan oli 90-92°C lämmöt. Eli vika on tuossa.

                    Tähän on vaihdettu kyseinen osa 80tkm/4 vuotta sitten alkuperäiseen marmoritiskiosaan (kyllä on surkeeta kamaa nämä kaikki termarit kyseisessä mallisarjassa). Kannattaako uusi hakea:
                    - Marmorilta
                    - Alkuperäistä ilmeisesti vastaava mutta halvempi https://www.autonvaraosat24.fi/hella/7279120
                    - "Tarvike" joka paljon halvempi https://www.autonvaraosat24.fi/nrf/7751816

                    Sitten se tärkein kysymys. Autohan on E60 530xd, eli neliveto. Millainen homma vaihtaa itse (liekkö vaikeampi kuin takavetoon, aiempia viitteitä ei osunut silmään kun selailin ketjua)?
                    BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                    BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                    ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                    ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                    Comment

                    • asdteme
                      BTCF Member
                      • Mar 2015
                      • 756
                      • P-Savo

                      Originally posted by Paarma78 View Post
                      Itsellä myös lämpöjen kanssa ollut ongelmia. Viime viikolla tuli vaihdettua päätermari uuteen (EGR on kokonaan poistettu). Lämmöt pysyi edelleen siellä ~75°C tienoilla. Tänään laitoin automaattilaatikon lämmönvaihtimen letkun lyttyyn pihdeillä ja aika nopsaan oli 90-92°C lämmöt. Eli vika on tuossa.

                      Tähän on vaihdettu kyseinen osa 80tkm/4 vuotta sitten alkuperäiseen marmoritiskiosaan (kyllä on surkeeta kamaa nämä kaikki termarit kyseisessä mallisarjassa). Kannattaako uusi hakea:
                      - Marmorilta
                      - Alkuperäistä ilmeisesti vastaava mutta halvempi https://www.autonvaraosat24.fi/hella/7279120
                      - "Tarvike" joka paljon halvempi https://www.autonvaraosat24.fi/nrf/7751816

                      Sitten se tärkein kysymys. Autohan on E60 530xd, eli neliveto. Millainen homma vaihtaa itse (liekkö vaikeampi kuin takavetoon, aiempia viitteitä ei osunut silmään kun selailin ketjua)?
                      Tuossa halvemmassa ei ainakaan kuvan perusteella ole itse "termostaattia", vaan pelkkä jäähdytyssiili.

                      https://bemariosat.fi/index.php?id_p...duct&id_lang=2 omaan tilasin tuolta, tulee nopeasti. Ei pitäisi olla sen vaikeampi vaihtaa nelivetoonkaan, kun se kuitenkin on ihan moottorin vasemmassa etunurkassa.

                      Näittenkin kestävyydessä eroja, itsellä oli orggis paikallaan, eli vajaa 8 vuotta se kesti.
                      Last edited by asdteme; 04-04-2017, 13:39.
                      better late than never

                      E90 325i
                      E30 M3
                      E92 M3 Competition

                      Comment

                      • Paarma78
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 291
                        • Klaukkala

                        Originally posted by asdteme View Post
                        Tuossa halvemmassa ei ainakaan kuvan perusteella ole itse "termostaattia", vaan pelkkä jäähdytyssiili.

                        https://bemariosat.fi/index.php?id_p...duct&id_lang=2 omaan tilasin tuolta, tulee nopeasti. Ei pitäisi olla sen vaikeampi vaihtaa nelivetoonkaan, kun se kuitenkin on ihan moottorin vasemmassa etunurkassa.

                        Näittenkin kestävyydessä eroja, itsellä oli orggis paikallaan, eli vajaa 8 vuotta se kesti.
                        Niinpä näyttää että toisessa ei termaria ole. Eli marmorilta (tuo likkisi osa on sama) tai sitten Hella vastaava.

                        Minkäkestoinen tuo vaihto-operaatio suunnilleen on jos oletetaan että takaveto/neliveto aika on ~sama?
                        BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
                        BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
                        ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
                        ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

                        Comment

                        • asdteme
                          BTCF Member
                          • Mar 2015
                          • 756
                          • P-Savo

                          Originally posted by Paarma78 View Post
                          Niinpä näyttää että toisessa ei termaria ole. Eli marmorilta (tuo likkisi osa on sama) tai sitten Hella vastaava.

                          Minkäkestoinen tuo vaihto-operaatio suunnilleen on jos oletetaan että takaveto/neliveto aika on ~sama?
                          Kaikkine ihmettelyineen meni noin tunti,yläkautta joutuu irroittamaan öljyletkuja pitävä 10mm pultti ja termostaatin ylin pultti irtoaa kanssa yläkautta. Räikkälista helpottaa kummasti työtä
                          better late than never

                          E90 325i
                          E30 M3
                          E92 M3 Competition

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10031
                            • KVLA

                            Tarviko laatikkoon lisätä öljyä homman jälkeen?

                            Comment

                            • asdteme
                              BTCF Member
                              • Mar 2015
                              • 756
                              • P-Savo

                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Tarviko laatikkoon lisätä öljyä homman jälkeen?
                              Suunnilleen desin verran siinä hukkaan menee öljyä, itselle en ainakaan lisännyt
                              better late than never

                              E90 325i
                              E30 M3
                              E92 M3 Competition

                              Comment

                              • revote
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2013
                                • 1886
                                • Hollola

                                Selasin ketjua taaksepäin sivulle 33, en jaksanut enää pidemmälle.

                                Ohjeita kaipaisin molemmille termostaateille ja mielellään myös laatikon öljynlauhduttimelle. Videota mielellään jos löytyy. Ja moottori 535d, jos merkitystä.
                                | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎