Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuså
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 207
    • Kuopio

    Originally posted by Ghousti View Post
    Itsellä olisi edessä tuon vaihteiston lämmönvaihtimen uusiminen. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä hommaan? Ilmeisesti tarvitsee ainoastaan purkaa moottorin pohjamuovi ja alumiininen vahvistusrauta pois edestä niin osaan pääsee käsiksi?
    Ei tarvitse kuin ottaa etummainen pohjapanssari pois. Sen jälkeen irroitat jäähdytysletkut jotka ovat pikaliittimillä, otat lämmönvaihtimen irti lohkosta (3kpl m6 pultteja). Tämän jälkeen irroitat öljyntulo ja menoletkut lämmönvaihtimesta jotka ovat kiinni myös 10mm kannalla olevalla pultilla. Räikkälenkki helpottaa asiaa huomattavasti. Tosi ahas väli on nytkytellä auki, mutta kun ottaa eka tuon lämmönvaihtimen irti lohkosta niin saa hieman pelivaraa. Kallistuksenvakaajan puslan muovinen suojakin on helppo purkaa tieltä pois. Itsellä meni noin tunti aikaa hommaan autonosturilla tehtynä.
    G31 540d xDrive -18

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      Termari vuosi vähän eli hitaasti lämpeni ja ei nostanut hiljaisemmissa vauhdeissa lämpöä, loppulämpö kyllä maantiellä 87-89 astetta.

      No, uusi Hella termostaatti eilen paikoilleen ja nosti -9 asteen ulkolämmössä moottoritiellä peräti 77-78 asteeseen, tänään -6 nousi 81 asteeseen, no se siitä ilosta sitten...taas susi termari.

      Kuinka m57n tuon termarin vaihtaa vähimmällä jäähdytinneste hukalla (ja nopeimmin)?

      Auto on e53 X5 mutta se nyt ei juurikaan vaikuta hommaan...
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • Hanski63
        Newbiemmer
        • Jan 2013
        • 2
        • Nivala

        Laita munuaisten alla olevat ilmanottoaukot tukkoon, mulla ainakin auttaa, lämmöt nousee nopeammin ja pysyy 88-90c. e60 525d lci

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          Originally posted by Hanski63 View Post
          Laita munuaisten alla olevat ilmanottoaukot tukkoon, mulla ainakin auttaa, lämmöt nousee nopeammin ja pysyy 88-90c. e60 525d lci
          330d:n kanssa oli ihan siihen sopivat peitelätkät, mutta tää on X5 ja siihen saa vaikka perinteisen pahvin eteen kun on siinä kohtaa tilaa reilusti, konehuneen puoli onkin yhtä ahdas.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by Hanski63 View Post
            Laita munuaisten alla olevat ilmanottoaukot tukkoon, mulla ainakin auttaa, lämmöt nousee nopeammin ja pysyy 88-90c. e60 525d lci
            Tämä on hyväksi todettu konsti väliaikaiseksi jos munuaisissa on sälekaihtimet. Toimii täysillä kuten ehjän termarin kanssa kun lämpöjen noustessa avaa sälekaihtimet ja pudotta lämmöt oikealle alueelle. Nopea tapa tukkia ylimääräiset aukot on ulkopuolelta vaikka läpinäkyvällä pakkausteipillä.

            Comment

            • JAK85
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2015
              • 210
              • Pello

              En löytäny lämmönvaihtimen toimintaperiaatteista juttua niin voisko joku kerrata 😁 oliko siinä öljypuolella termari joka avaa sitten vesikierron kun laatikko tarvii jäähdytystä?

              Letkun pihditin tuossa ja totesin vialliseksi. Kerran aiemmin muka tehny kyseisen kokeilun, silloin vain luullu öljynlauhdutinta vaihteisto lauhariksi 😂 Se kun ensimmäisenä sieltä hyppäsi silmille paremmin tutkimatta
              E61 535D 360/750

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                Originally posted by JAK85 View Post
                En löytäny lämmönvaihtimen toimintaperiaatteista juttua niin voisko joku kerrata 😁 oliko siinä öljypuolella termari joka avaa sitten vesikierron kun laatikko tarvii jäähdytystä?
                Kyllä. Itse asiassa siinä termostaattiosassa on kaksi identtistä elementtiä, joiden reagointipuoli on öljykierrossa.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1327
                  • Tornio

                  Originally posted by JAK85 View Post
                  En löytäny lämmönvaihtimen toimintaperiaatteista juttua niin voisko joku kerrata �� oliko siinä öljypuolella termari joka avaa sitten vesikierron kun laatikko tarvii jäähdytystä?

                  Letkun pihditin tuossa ja totesin vialliseksi. Kerran aiemmin muka tehny kyseisen kokeilun, silloin vain luullu öljynlauhdutinta vaihteisto lauhariksi �� Se kun ensimmäisenä sieltä hyppäsi silmille paremmin tutkimatta
                  Jep. 2kpl VAIHTEISTO öljynpuolella termareita jotka aukeaa 90C vaihteistoöljyn lämpötilassa.
                  Last edited by e46touring; 20-01-2018, 16:53. Reason: 2 minuuttia myöhässä
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • JAK85
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2015
                    • 210
                    • Pello

                    Kiitos! Jää aina vaivaamaan asia josta ei ole varma/josta ei tiedä 😊 molemmat kierrot poikki kun oikein toimii?
                    Tämän toimimattomuus olis pitäny tajuta jo siitä että pitkällä ajolla lämmöt kiikku oikeisiin uomiin.
                    Last edited by JAK85; 21-01-2018, 15:18.
                    E61 535D 360/750

                    Comment

                    • janne30
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 2198
                      • Vantaa

                      Täällä sama mosa, eli m57n mutta 330d. 4.5km moottoritietä + 1.7km taajamaa, ilman esimämmitystä perillä 60 astetta. Ulkona -8.5c

                      Nopeesti lämpenee
                      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                      1 x F20
                      3 x E30
                      2 x E36
                      5 x E46
                      3 x E9X

                      Comment

                      • _Henkka_
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 42
                        • Kuopio

                        Tuli vilkaistua salavalikosta moottorin lämmöt kun kelit on kylmennyt, 50c 19km matkalla -20c ulkolämpötila. Joutaa varmaan kaikki termarit suoraan uusia ilman mitään letkutestejä? Onko manuaaleissa laatikon öljypuolelle termareita vai onko tämä vaan automaattien homma?
                        E39 530d facelift -02

                        Ex 525d -07
                        Ex 325d -06
                        Ex 520d -01
                        Ex 325tds -96
                        Ex 530da -99
                        Ex m3 3.0 -95

                        Comment

                        • Juuså
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 207
                          • Kuopio

                          Originally posted by _Henkka_ View Post
                          Tuli vilkaistua salavalikosta moottorin lämmöt kun kelit on kylmennyt, 50c 19km matkalla -20c ulkolämpötila. Joutaa varmaan kaikki termarit suoraan uusia ilman mitään letkutestejä? Onko manuaaleissa laatikon öljypuolelle termareita vai onko tämä vaan automaattien homma?
                          Ei ole manuaalissa. Ja vika voi olla sulla aivan hyvin vain toisessa termarissa, ite katsosin sen egr termarin ekana.
                          G31 540d xDrive -18

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 446
                            • Oulu

                            Toissa päivänä pakkasta -25.
                            DPF polton aikana lämmöt hienosti 87 paikkeilla (kesällä taitaa olla 91).

                            4 minuuttia DPF polton jälkeen lämmöt enää 75 ja suunta edelleen alaspäin. :think
                            Tuon 4 minuutin aikana rajoituskin muuttui 80 —> 100 joten olisi paremmin luullut lämpenevän mutta kun ei.
                            Loppui vaan matka kesken jotta olisi nähnyt kuinka alas tippuu. Tosin eipä sillä ole merkitystä kun termarivikaa on kuitenkin.

                            50-60 paikkeille lämmöt nousee hyvin mutta sitten nousu hidastuu huomattavasti.

                            Carlyssa logittamassa oli mm
                            Coolant temperature
                            Regeneration action
                            Exhaust gas temperature sensor position
                            Last edited by ekaBMW; 24-01-2018, 21:59.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • kalyytik
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 77
                              • Espoo

                              Älä käytä MotoRad termostaatteja

                              Tänään vaihdettiin 530d e61:een päätermari. Edellinen oli pahamaineinen MotoRad-termari, joka kesti 10 kuukautta ja noin 10 000 km. Nyt laitettiin tilalle Behr.

                              Matka-ajossa lämmöt heilui 70 asteen tienoissa pienillä pakkaskeleillä ja syyläri ja alaputki tuntui kylmiltä. Kun jäi paikalleen ja vaikka antoi vähän kierroksia moottorille, niin alaputki ja syyläri kuumeni. Termarin vaihdon jälkeen lämmöt 88-92 astetta.

                              kuva:
                              https://photos.app.goo.gl/CXnD35LNh2SaL1O72
                              2005 530d(A) touring
                              ex: 1998 325tds touring

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10065
                                • KVLA

                                Originally posted by Juuså View Post
                                Ei ole manuaalissa. Ja vika voi olla sulla aivan hyvin vain toisessa termarissa, ite katsosin sen egr termarin ekana.
                                Samoilla nesteiden löträilyillä vaihtaa ne molemmat termarit.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎