Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kt10734
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 370
    • Uusimaa

    Originally posted by Art_Zi View Post
    Mikäs vois sigun autossa olla, kun nyt kylmillä (-20) keleillä lämmöt tipahtaa heti, kun kaupungissa ajelee/vauhti hidastuu...moottoritiellä lämmöt 87-91, mutta kaupunkiin kun pääsee tai tiputtaa vauhdin alle 80km/h ni lämmöt tippuu 79-84... viime talvena mielestäni pysy 88 vaikka ajeli kaupungissaki... vai onko vain ominaisuus??

    Täsmälleen samalla tavalla toimii mulla päätermarin ja EGR-termarin vaihdon jälkeen. Ennen lämmöt max. 69´C. Tuntuu, että nytkin lämpiää liian hitaasti viimeiset 10 astetta (80-90´C). Välillä lämmöt pysyy pitkään esim. 70´C ja sitten ryntää taas nopeammin ylöspäin vaikka ajaa motoria samaa nopeutta. Tämä johtuu ilmeisesti EGR-termarin aukeamisesta. Normipyörityksessä lämmöt noin 79-85´C, motarilla jopa 91´C. Ulkolämpötila noin -5´C.

    Jotta 85´C lämmöt sai aikaiseksi, piti ajaa noin 30km mutkatietä.

    Pitäisköhän vaihtaa toi laatikon lämmönvaihdin vielä? Suljettiin testiksi lämmönvaihtimen letku, mutta ajo oli erilaista, niin vaikea sanoa, että auttoiko se mitään...
    Last edited by kt10734; 20-12-2018, 23:22.


    Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

    Comment

    • kt10734
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 370
      • Uusimaa

      Originally posted by kt10734 View Post
      Täsmälleen samalla tavalla toimii mulla päätermarin ja EGR-termarin vaihdon jälkeen. Ennen lämmöt max. 69´C. Tuntuu, että nytkin lämpiää liian hitaasti viimeiset 10 astetta (80-90´C). Välillä lämmöt pysyy pitkään esim. 70´C ja sitten ryntää taas nopeammin ylöspäin vaikka ajaa motoria samaa nopeutta. Tämä johtuu ilmeisesti EGR-termarin aukeamisesta. Normipyörityksessä lämmöt noin 79-85´C, motarilla jopa 91´C. Ulkolämpötila noin -5´C.

      Jotta 85´C lämmöt sai aikaiseksi, piti ajaa noin 30km mutkatietä.

      Pitäisköhän vaihtaa toi laatikon lämmönvaihdin vielä? Suljettiin testiksi lämmönvaihtimen letku, mutta ajo oli erilaista, niin vaikea sanoa, että auttoiko se mitään...
      Jahas, tänään 35km ajoa 2h lämppärin lämmittelyn jälkeen 100kmh ja ulkolämpötila -9´C. Ei nouse lämmöt yli 77´C >> lämmönvaihdin vaihtoon...


      Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

      Comment

      • Janne S
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 437
        • Keminmaa

        Varmaan kannattais kokeilla tuota vag termaria ennenkuin koko laatikon termarin uusii. Muutama sivu taaksepäin porinaa aiheesta. Mun työkaveri laittto kans tuon, mut empä oo muistanu kysellä miten lämpenee. Kait se toimii kun ei ole valittanu kylmää.
        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

        Comment

        • Habaza
          Bimmer Rookie
          • Oct 2012
          • 73
          • Suomi

          Miten on nuo putkitermostaatit ylävesiletkussa toimineet ketkä on niitä laitellut?
          Kiitettävät 3 vuotta päästiin alkuperäisillä tällä kertaa, ei huono mutta on kokemuksia alle vuoden kestäneistäkin, joten voisi kiinnostaa kokeilla tuota putkitermostaattia:think

          Comment

          • Janne S
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 437
            • Keminmaa

            Pari vuotta sitten laitoin tuohon 530xda: han wahlerin termarin ja kyllähän tuo normilämmön saavuttaa vieläkin. Pikkasen ehkä kestää pidempään kuin jos ois kaikki kolme kunnossa, vähän epäilyttää et laatikon termari falskaa ja siks lämpenee hitaammin. Seuraavaksi laitan tuon vag patentin jos pitää laatikon termari korjata.
            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

            Comment

            • kt10734
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 370
              • Uusimaa

              Kiitos VAG-vinkistä! Hommasin jo Trucktecin lootatermarin 75e ja vaihto 100e nesteineen. Ei kovin paha verrattuna siihen, että jossain paikoissa sama homma Behrin termarilla töineen noin 450e.

              EDIT: Noniin, homma toimii. Vaihdelaatikon lämmönvaihtimen vaihdon jälkeen lämmöt pysyy nurkka-ajossakin noin 89-92´C. Thäts guud!

              EDIT2: Nyt ajettu motaria 110kmh ja lämmöt nousi -11´C pakkasessa tasaisesti ja suht nopeasti --> 90-91´C (ehkä 20km). Ei olisi ennen uutta lämmönvaihdinta noussut lähellekään tuota ja noin nopeasti. Edelliseen X3:een piti vaihtaa myös lämmönvaihdin eli eipä ole mikään harvinainen vika tai sitten minulla on oudon huono tuuri. Suosittelen kuitenkin varovaisesti tuon pötikän vaihtoa muillekin, jos lämmöt ei nouse kunnolla ja muut termarit on jo vaihdettu.
              Last edited by kt10734; 03-01-2019, 09:44.


              Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1995
                • Tampere

                Mitähän täällä on tehty, puhutaan jostain renaultin £5 termarista ? Olisko lisää tietoa tästä jollain..

                Comment

                • Vesa
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 363
                  • Oulu

                  Originally posted by pheno View Post
                  Mitähän täällä on tehty, puhutaan jostain renaultin £5 termarista ? Olisko lisää tietoa tästä jollain..

                  http://forum.bmw5.co.uk/topic/131718...-confirmation/
                  Mm. minulla on ollut tuo jo usemman vuoden. Ongelmana on, että päätermari hajoaa orggiksenakin aika nopsaan ja silloin tuo letkutermarikaan ei pelasta tilannetta, jos siihen on porattu läpivirtausreikä. Itse tein nyt niin, että tulppasin peltiruuvilla letkutermarin reiän ja laitoin yläkautta syylärin eteen levyn (ei näy ulospäin mitenkään). Levyssä on kymmenkunta 8 mm poralla tehtyä reikää. Nyt lämmöt on 90-94 astetta ja tarkenee. Tuo syylärin edessä oleva levy pitää poistaa, kun pakkaskausi on ohi.

                  Näillä virityksillä tuolla sigun Bemarilla voi ajaa talvella
                  Nykyiset:
                  BMW F11 535DA xDrive -15
                  Toyota Yaris Hybrid -20

                  Exiä noin 60 kpl...

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1995
                    • Tampere

                    Originally posted by Vesa View Post
                    Mm. minulla on ollut tuo jo usemman vuoden. Ongelmana on, että päätermari hajoaa orggiksenakin aika nopsaan ja silloin tuo letkutermarikaan ei pelasta tilannetta, jos siihen on porattu läpivirtausreikä. Itse tein nyt niin, että tulppasin peltiruuvilla letkutermarin reiän ja laitoin yläkautta syylärin eteen levyn (ei näy ulospäin mitenkään). Levyssä on kymmenkunta 8 mm poralla tehtyä reikää. Nyt lämmöt on 90-94 astetta ja tarkenee. Tuo syylärin edessä oleva levy pitää poistaa, kun pakkaskausi on ohi.

                    Näillä virityksillä tuolla sigun Bemarilla voi ajaa talvella
                    Kuulostaa hyvältä! Mää kyllä mielelläni tekisin jonkun toimivan modauksen, mutta vaan jaksan tehdä sen vaan yhden kerran ja kunnolla

                    Comment

                    • daro
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 113
                      • Oulu

                      Seurasin tänään matka-ajossa lämpöjä ja -20°:ssa eivät nousseet 40km aikana yli 78°:n missään vaiheessa. EGR- ja päätermari vaihdettu kesällä eli varmaankin lämmönvaihtimen vuoro nyt.

                      Kannattaako noissa harkita muuta kuin orkkista? Ja mistä tuo kannattaa edullisimmin hankkia, bemariosilla näytti OEM olevan ~230 euroa?

                      Comment

                      • revote
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1886
                        • Hollola

                        Mä kokeilen nyt että laitan lauhduttimen letkuun termarin. Pää- ja EGR-termarin vaihdoin reilu vuosi sitten eikä lämmöt nousseet silloin(kaan) normaaliin. Nyt kituuttanu tänne asti ja nyt tuo letkutermari ennemmin kuin uusi lauhdutin.
                        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                        Comment

                        • Juuså
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 207
                          • Kuopio

                          Originally posted by revote View Post
                          Mä kokeilen nyt että laitan lauhduttimen letkuun termarin. Pää- ja EGR-termarin vaihdoin reilu vuosi sitten eikä lämmöt nousseet silloin(kaan) normaaliin. Nyt kituuttanu tänne asti ja nyt tuo letkutermari ennemmin kuin uusi lauhdutin.
                          Viel halvemmalla pääset kun otat vaa sen termarin päädyn auki ja vedät ne jumittuneet tapit ulos ja jumppaat että liikkuvat taas kunnolla. Ei tarvii ees vaihinta irrottaa autosta jos tietää mitä tekee.
                          G31 540d xDrive -18

                          Comment

                          • revote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1886
                            • Hollola

                            Mulla on jo osat hankittuna. Ja toisaalta en kyllä välttämättä tietäisi mitä olisin tekemässä
                            | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                            Comment

                            • Vesa
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 363
                              • Oulu

                              Originally posted by daro View Post
                              Seurasin tänään matka-ajossa lämpöjä ja -20°:ssa eivät nousseet 40km aikana yli 78°:n missään vaiheessa. EGR- ja päätermari vaihdettu kesällä eli varmaankin lämmönvaihtimen vuoro nyt.

                              Kannattaako noissa harkita muuta kuin orkkista? Ja mistä tuo kannattaa edullisimmin hankkia, bemariosilla näytti OEM olevan ~230 euroa?
                              Tarkista nyt kuitenkin ensin, mikä/mitkä termari/t on rikki. Letkuja vain lyttyyn ja poissulkemaan.

                              Se, että vaihdoit termareita kesällä, ei takaa yhtään mitään. Uusi termari on pahimmillaan rikki tunneissa/muutamassa päivässä. Näissä termarit ovat totaalisen paskoja. Mitkään merkit, myöskään orggikset ei kestä kuin tuurilla. Itse olen luopunut jo toivosta nopeasti lämpiävästä autosta -20 pakkasilla. Mulla on nyt 4 termaria ja syylärin edessä levy. Lämpiää hitaasti. Vuosi sitten vaihdoin taas vaihteeksi orggis-päätermarin. Kesti yllättävän pikään, noin vuoden. Nyt auton saa kyllä yli 90 asteen lämpöihin mutta pitää ajaa kovalla pakkasella jo pitempää siivua...

                              Muutenhan nämä on ok-autoja, mielestäni merkittävin vika liittyy moottorin lämpöihin Suomen talviolosuhteissa. Ja tämä ongelma oikeastaan tuhoaa oman arvostuksen koko autoa kohtaan. Paska mikä paska.
                              Last edited by Vesa; 25-01-2019, 22:13.
                              Nykyiset:
                              BMW F11 535DA xDrive -15
                              Toyota Yaris Hybrid -20

                              Exiä noin 60 kpl...

                              Comment

                              • schwarze
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 2017
                                • Kangasala

                                Originally posted by Vesa View Post
                                Tarkista nyt kuitenkin ensin, mikä/mitkä termari/t on rikki. Letkuja vain lyttyyn ja poissulkemaan.

                                Se, että vaihdoit termareita kesällä, ei takaa yhtään mitään. Uusi termari on pahimmillaan rikki tunneissa/muutamassa päivässä. Näissä termarit ovat totaalisen paskoja. Mitkään merkit, myöskään orggikset ei kestä kuin tuurilla. Itse olen luopunut jo toivosta nopeasti lämpiävästä autosta -20 pakkasilla. Mulla on nyt 4 termaria ja syylärin edessä levy. Lämpiää hitaasti. Vuosi sitten vaihdoin taas vaihteeksi orggis-päätermarin. Kesti yllättävän pikään, noin vuoden. Nyt auton saa kyllä yli 90 asteen lämpöihin mutta pitää ajaa kovalla pakkasella jo pitempää siivua...

                                Muutenhan nämä on ok-autoja, mielestäni merkittävin vika liittyy moottorin lämpöihin Suomen talviolosuhteissa. Ja tämä ongelma oikeastaan tuhoaa oman arvostuksen koko autoa kohtaan. Paska mikä paska.
                                Mä en Vesa tiedä helpottaako tämä yhtään, mutta olen viimeksi katsonut moottorin lämpöjä vuosi sitten. Silloin ne oli kunnossa, eikä sen koommin ole kiinnostanut niitä seurailla. Hyvin on värkki toiminut
                                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎