Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • laur77
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Aloittaisin tutkimalla pyöränlaakerit.
    Jep, ei oikein tule muuta mieleen. Ikään kuin joku laahaisi renkaaseen, mutta ei silmämääräisesti näy. Menossa huoltoon hehkujen vaihdon takia niin voisin pyytää tarkistamaan laakerit samalla. Vaikea sanoa tuleeko edestä / takaa tai kummalta puolelta. Paljonkohan nekin maksaa...

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by laur77 View Post
    Pari päivää ihmetellyt uutta saundia ajaessa, eli kun nopeus ylittää ~50kmh niin alkaa kuulua vaimeaa hurinaa/pörinää/ulinaa. Vähän kuin mopo ajelis vieressä 20m päässä. Nopeus vaikuttaa, moottorin kierrokset ei. Näistähän ei muuta kuulu tasaisessa ajossa kuin rengasmelu ja ajoviiman suhina. Tule selkeämmin esille kun ajoi pätkän sileetä asfalttia ja rengasmelu hävisi.

    Voisko olla renkaan laakeri vai mitähän tässä epäilisi?

    En tiedä onko ollut kauemminkin kun yleensä radio sen verran kovaa päällä ettei ole aikaisemmin huomannut, tai sitten on voimistunut tuo ääni.
    Aloittaisin tutkimalla pyöränlaakerit.

    Leave a comment:


  • laur77
    replied
    Pari päivää ihmetellyt uutta saundia ajaessa, eli kun nopeus ylittää ~50kmh niin alkaa kuulua vaimeaa hurinaa/pörinää/ulinaa. Vähän kuin mopo ajelis vieressä 20m päässä. Nopeus vaikuttaa, moottorin kierrokset ei. Näistähän ei muuta kuulu tasaisessa ajossa kuin rengasmelu ja ajoviiman suhina. Tule selkeämmin esille kun ajoi pätkän sileetä asfalttia ja rengasmelu hävisi.

    Voisko olla renkaan laakeri vai mitähän tässä epäilisi?

    En tiedä onko ollut kauemminkin kun yleensä radio sen verran kovaa päällä ettei ole aikaisemmin huomannut, tai sitten on voimistunut tuo ääni.

    Leave a comment:


  • firstbimmer
    replied
    Alkanut avain temppuileen viime aikoina. Onko näissä ollu yleisesti jotain? Herkkä akun jännitteelle tms.? Ei muita sähköpuolen ongelmia kyllä havaittu. Ovet aukeaa ja menee kiinni kyllä, mutta joutuu jatkuvasti laittaan avaimen siihen rattin vieressä olevaan kohtaan, että suostuu starttaamaan. Välillä herjailee myös vaikka auto on käynnissä, että avain puuttuisi. Molemmilla avaimilla koitettu ja vika sama. Vaihdoin molempiin patterit viime kesänä ja toinen on ollut käyttämättömänä tämän ajan. Oisko ideoita?

    Leave a comment:


  • dotzrapier
    replied
    Etelä-Pohjanmaalta olen kotoisin. Löytyisikö tältä suunnalta ketään?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by radiaani View Post
    Oma ISTA olisi paras vaihtoehto mutta kun lähtökohtana on Linux läppärin SSD:llä, niin ISTA:n asentaminen ei ole ihan helppoa.

    Mistä ISTA ylipäänsä kannattaa hankkia ja paljonko se vie tilaa? Löysin jotain epämääräisiä yli 60 Gigan RAR-paketteja.
    Dualboot tai sitten virtuaalikoneeseen ISTA pyörimään. Virtuaalikoneessa on paljon hitaampi vs dualboot. ISTA:sta on olemassa kaksi versiota ISTA-D ja ISTA-P. ISTA-D sisältää vikakoodienlukemisen, korjausohjeet, kiristysmomentit ym. Eli se minkä sinä ilmeisesti haluat. ISTA-P on sitten softapäivityksiin koodauksiin jne. ISTA-D on reippaat 10gt ladata ja asennettuna vajaat 25gt. No ISTA:n nyt voi ladata oikeastaan mistä vaan. Latauspaikkoja on todella paljon. Itse en linkkejä ota talteen kun versiot päivittyy jatkuvasti. Ellet itse halua asentaa, niin mä olen näitä foorumilaisille etänä asennellut.

    Originally posted by dotzrapier View Post
    Tuli ostettua viikko sitten f10 525d alpine white ja nyt siihen olisi tarkoitus vaihtaa mustat munuaiset sekä hienommat led-kilvenvalot.

    Onko alkuperäisten BMW gloss black performance munuaisten ja ebaysta ostettujen gloss black munuaisten välillä jotain merkittävää eroa? Vanhassa autossani (E60 530D Lci M-sport) oli ebaysta ostetut mattamustat munuaiset enkä niistä mitään pahaa sanottavaa keksinyt. Mattamustat munuaiset eivät ehkä sovi tuohon autoon kovin hyvin, koska autossa on vakiopuskurit toistaiseksi pakoillaan. Jos päädyn ostamaan alkuperäiset, niin mistä suosittelisitte hankkimaan? Salesafterissa näyttäisi maksavan n. 127€ postikulujen kanssa:think.

    Autossa on valmiina bmw:n omat led kilvenvalot, mutta ne ovat aavistuksen liian tehottomat ja niistä tuleva valo on hieman kellertävää hämärässä/ pimeässä. Kaikissa edellisissä autoissani olen suosinut 6 smd ledin polttimoa, jonka voi vaihtaa alkuperäisen halogenpolttimon tilalle. Tässä autossa kilvenvalot ovat kiinteitä yksiköitä joihin ei polttimoja voi vaihtaa. Löytyykö tuohon mistään halogenpolttimolle tarkoitettua yksikköä johon voisin sitten vaihtaa led polttimon? Kuinkahan liittimet sopivat? Ebayssa myydään kyllä plug and play led kilvenvaloja, mutta niissä on valmiina kiinteät ledit ja ne ovat kaikki aivan liian kirkkaita. Haluaisin myös saada kilvenvalot palamaan, kun valokatkaisin on 0-asennossa, koska esim pilvisellä/sateisella säällä tai illalla, kun aurinko laskee näyttää hassulta kun kilvenvalot ovat pimeänä. Millainen homma olisi koodata ne kilvenvalot päälle valokatkaisimen ollessa 0-asennossa? Kannattaako soittaa suosiolla BMW huoltoon vai saisiko homman hoidettua jossain muualla edullisemmin?
    Koodauksissa kannattaa kääntyä ehdottomasti jonkun foorumilaisen puoleen. Profiilissa kun sulla lukee vain Suomi, niin huono suositella ketään siitä läheltä.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by dotzrapier View Post
    Tuli ostettua viikko sitten f10 525d alpine white ja nyt siihen olisi tarkoitus vaihtaa mustat munuaiset sekä hienommat led-kilvenvalot.

    Onko alkuperäisten BMW gloss black performance munuaisten ja ebaysta ostettujen gloss black munuaisten välillä jotain merkittävää eroa? Vanhassa autossani (E60 530D Lci M-sport) oli ebaysta ostetut mattamustat munuaiset enkä niistä mitään pahaa sanottavaa keksinyt. Mattamustat munuaiset eivät ehkä sovi tuohon autoon kovin hyvin, koska autossa on vakiopuskurit toistaiseksi pakoillaan. Jos päädyn ostamaan alkuperäiset, niin mistä suosittelisitte hankkimaan? Salesafterissa näyttäisi maksavan n. 127€ postikulujen kanssa:think.

    Autossa on valmiina bmw:n omat led kilvenvalot, mutta ne ovat aavistuksen liian tehottomat ja niistä tuleva valo on hieman kellertävää hämärässä/ pimeässä. Kaikissa edellisissä autoissani olen suosinut 6 smd ledin polttimoa, jonka voi vaihtaa alkuperäisen halogenpolttimon tilalle. Tässä autossa kilvenvalot ovat kiinteitä yksiköitä joihin ei polttimoja voi vaihtaa. Löytyykö tuohon mistään halogenpolttimolle tarkoitettua yksikköä johon voisin sitten vaihtaa led polttimon? Kuinkahan liittimet sopivat? Ebayssa myydään kyllä plug and play led kilvenvaloja, mutta niissä on valmiina kiinteät ledit ja ne ovat kaikki aivan liian kirkkaita. Haluaisin myös saada kilvenvalot palamaan, kun valokatkaisin on 0-asennossa, koska esim pilvisellä/sateisella säällä tai illalla, kun aurinko laskee näyttää hassulta kun kilvenvalot ovat pimeänä. Millainen homma olisi koodata ne kilvenvalot päälle valokatkaisimen ollessa 0-asennossa? Kannattaako soittaa suosiolla BMW huoltoon vai saisiko homman hoidettua jossain muualla edullisemmin?
    Istuvuus munuaisissa on ainakin varma orkkiksissa. Ostin Pielmeierilta omani, maksoivat muistaakseni jonkin verran vähemmän siellä.

    Leave a comment:


  • radiaani
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Asenna itselle ISTA, niin sieltä löytyy korjausohjeet, momentit.. ja tietenkin sillä saa luettua vikakoodit.
    Oma ISTA olisi paras vaihtoehto mutta kun lähtökohtana on Linux läppärin SSD:llä, niin ISTA:n asentaminen ei ole ihan helppoa.

    Mistä ISTA ylipäänsä kannattaa hankkia ja paljonko se vie tilaa? Löysin jotain epämääräisiä yli 60 Gigan RAR-paketteja.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by radiaani View Post
    Mistä löytyy tietoja F10/11-mallien oikeista kiristysmomenteista? Tällä erää olisi tarvetta jarrujen ja (etu-)pyöräntuennan momenteille.

    Vanhempiin voi kaivaa taulukoita täältä, mutta ne loppuvat 5-sarjan osalta E60/61-malleihin: http://workshop-manuals.com/bmw/
    Asenna itselle ISTA, niin sieltä löytyy korjausohjeet, momentit.. ja tietenkin sillä saa luettua vikakoodit.

    Leave a comment:


  • radiaani
    replied
    Mistä löytyy tietoja F10/11-mallien oikeista kiristysmomenteista? Tällä erää olisi tarvetta jarrujen ja (etu-)pyöräntuennan momenteille.

    Vanhempiin voi kaivaa taulukoita täältä, mutta ne loppuvat 5-sarjan osalta E60/61-malleihin: http://workshop-manuals.com/bmw/

    Leave a comment:


  • dotzrapier
    replied
    Tuli ostettua viikko sitten f10 525d alpine white ja nyt siihen olisi tarkoitus vaihtaa mustat munuaiset sekä hienommat led-kilvenvalot.

    Onko alkuperäisten BMW gloss black performance munuaisten ja ebaysta ostettujen gloss black munuaisten välillä jotain merkittävää eroa? Vanhassa autossani (E60 530D Lci M-sport) oli ebaysta ostetut mattamustat munuaiset enkä niistä mitään pahaa sanottavaa keksinyt. Mattamustat munuaiset eivät ehkä sovi tuohon autoon kovin hyvin, koska autossa on vakiopuskurit toistaiseksi pakoillaan. Jos päädyn ostamaan alkuperäiset, niin mistä suosittelisitte hankkimaan? Salesafterissa näyttäisi maksavan n. 127€ postikulujen kanssa:think.

    Autossa on valmiina bmw:n omat led kilvenvalot, mutta ne ovat aavistuksen liian tehottomat ja niistä tuleva valo on hieman kellertävää hämärässä/ pimeässä. Kaikissa edellisissä autoissani olen suosinut 6 smd ledin polttimoa, jonka voi vaihtaa alkuperäisen halogenpolttimon tilalle. Tässä autossa kilvenvalot ovat kiinteitä yksiköitä joihin ei polttimoja voi vaihtaa. Löytyykö tuohon mistään halogenpolttimolle tarkoitettua yksikköä johon voisin sitten vaihtaa led polttimon? Kuinkahan liittimet sopivat? Ebayssa myydään kyllä plug and play led kilvenvaloja, mutta niissä on valmiina kiinteät ledit ja ne ovat kaikki aivan liian kirkkaita. Haluaisin myös saada kilvenvalot palamaan, kun valokatkaisin on 0-asennossa, koska esim pilvisellä/sateisella säällä tai illalla, kun aurinko laskee näyttää hassulta kun kilvenvalot ovat pimeänä. Millainen homma olisi koodata ne kilvenvalot päälle valokatkaisimen ollessa 0-asennossa? Kannattaako soittaa suosiolla BMW huoltoon vai saisiko homman hoidettua jossain muualla edullisemmin?

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by OVi View Post

    Isot pojat isojen koneiden kanssa vesivoimassa käyttävät tunkeumanestettä kierteiden liotukseen. Tosin siellä on mutterit ja momentit eri luokkaa, kun kiristystiukkuus saattaa olla 10 000 - 20 000 Nm. Momenteista huolimatta ovat sen parhaaksi "rost offiksi" todenneet.
    Tunkeumanestettä tuli itsekin aikoinaan käytettyä tällaiseen, silloin kun olin vielä konepajalla hommissa.

    Leave a comment:


  • Jamppa
    replied
    Onko jollain kokemusta, miten saisi etu-umpioiden sisäpuolelle muodostuneen kondenssi läikän jättämät jäljet pois? Ei taida tuo umpioiden avauskaan olla ihan pikku homma?

    Leave a comment:


  • laur77
    replied
    Tuota aiemmin linkattua CRCtä löytyy myös jos toimii marinadina paremmin. Mutta taitaa tosiaan jäädä kierteen liuotukset tekemättä jos osia pitää purkailla edestä pois.

    Vaihtoon menee samalla kaikki kuusi hehkua. Mikäli jonkun ohjainboxin tms joutuu myös vaihtamaan niin se menee onneks ilman riskejä.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Ennen kuin vääntää momenttiavaimella hehkua, kannattaa varmistua siitä, että oma momenttiavain toimii myös avaussuuntaan, sillä joissakin momenttiavaimissa momentin rajoitus toimii ainoastaan kiristyssuuntaan. Kyllähän se tuollaisellakin avaimella napsaus tulee jossain vaiheessa, mutta se ei kuulu avaimesta.

    Isot pojat isojen koneiden kanssa vesivoimassa käyttävät tunkeumanestettä kierteiden liotukseen. Tosin siellä on mutterit ja momentit eri luokkaa, kun kiristystiukkuus saattaa olla 10 000 - 20 000 Nm. Momenteista huolimatta ovat sen parhaaksi "rost offiksi" todenneet.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎