Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmw323it
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Vaihdoin nyt ilmamassa-anturin toiseen käytettyyn. Edelleen samat koodit, tosin huomasin että eka tulee vain kun auto ei ole käynnissä ja toinen vain käynnissä ollessa.

    Kävin myös läpi ISTA/D:n diagnosointi-suunnitelman. Johdotukset tuntuvat olevan ok, ja jopa funktionaalinen testi menee läpi, lukemat järkeviä, antureilla eroa noin 5-astetta, siis intake vs charge-pipe lämpötila. Ei siis löydy mistään mitään vikaa. Hö. Tosin mulla ei ole oskilloskooppia, joten ne testit jäi tekemättä.

    Mitäs minä tämän kanssa teen? Ajossa ei huomaa mitään, eikä ole mitään valoja tai varoituksia mittaristossa. Ajanko vain huoleti? Vienkö merkkiliikkeeseen tai muuhun bmw-korjaamoon (Schmiedmann, Bemu Oy tms)?

    Tuo varmaan pomppaa katsastuksessa sitten aikanaan, koska tulee koodi myös yleismallin obd-lukijalla?
    Tämä mysteeri selvisi. Ilmeisesti oil pressure switch ei ole hyvä mittaamaan ahtoilman lämpötilaa, eikä ahtoilman lämpömittari ole kummoinenkaan öljynpaineen mittaaja

    Homman nimi oli siis sellainen, että eräs korjaamo vaihtoi autoon suodatinjalan tiivisteet syksyllä. Tuolloin asentaja oli kytkenyt oljynpainekellon ja ahtoilman lämpötila-anturin johdot ristiin. Auto ilmeisestikin luovutettiin minulle ilman koodien lukua, koska erhe olisi muutoin tullut jo tuolloin esiin.

    Menköön inhimillisen virheen piikkiin, vaikka vähän keljuttaankin: tuli vaihdettua ahtoilman lämpötila-anturi ja ilmamassamittari turhaan.

    Nyt olisi siis ylimääräisiä antureita tarjolla :think

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Yritän lisätä address bookiin, en numeronäppäimiin. Apua tähän?
    Osoitteen saa address bookiin kun ensin navissa näpyttelee kohteen osoitteen valmiiksi, ja ennenkuin hyväksyy sen määränpääksi painaa options näppäintä niin sieltä valikosta pääsee tallentamaan osoitteen, joko uudeksi yhteystiedoksi tai linkiksi olemassaolevaan yhteystietoon.

    Leave a comment:


  • laur77
    replied
    Originally posted by poke View Post
    en nyt muista valmistajaa, mutta sellaista irroitusöljyäkin on jossa kylmäspray samassa. sen avulla tuli joskus aikoinaan hehkut irroiteltua.
    snap on:lta saa ainaskin työkaluja joilla katkenneet hehkut saa pois, jos niin ikävästi pääsis käymään.

    edit: tämmöistä http://m.motonet.fi/fi/tuote/606071/...otusoljy-500ml
    Okei, hyvä vinkki. Kiitokset.

    Kävi mielessä että kannattaako tuota vaihtaa lainkaan jollei meinaa irrota. Ilmeisesti vain kylmäkäynnistyksessä haittana, kun käy niin käy normisti. Näin ymmärsin.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Radon View Post
    Nollasitko ilmamassa adaptiot kun tuon lämpöanturin vaihdoit?
    Juu, kyllä.

    Mitäs seuraavaksi?

    Mites muuten se katsastus, pomppauttaako siinä mikä tahansa koodi, vai vain jotkin?

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by laur77 View Post
    Kiitokset ohjeista.

    Ei siis mikään uusi juttu tosiaankaan että ovat herkkiä katkeamaan. Oli mielessä kokeilla kaverin tallissa ensin että lähteekö varovasti, jos tuntuu vaativan voimaa niin sitten ammatti-ihmiselle.

    Tiedätkö hyvää mestaa (Pk-seutu) jossa tällanen onnistuu?
    en nyt muista valmistajaa, mutta sellaista irroitusöljyäkin on jossa kylmäspray samassa. sen avulla tuli joskus aikoinaan hehkut irroiteltua.
    snap on:lta saa ainaskin työkaluja joilla katkenneet hehkut saa pois, jos niin ikävästi pääsis käymään.

    edit: tämmöistä http://m.motonet.fi/fi/tuote/606071/...otusoljy-500ml
    Last edited by poke; 22-04-2017, 07:21.

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post

    Mitäs minä tämän kanssa teen? Ajossa ei huomaa mitään, eikä ole mitään valoja tai varoituksia mittaristossa. Ajanko vain huoleti? Vienkö merkkiliikkeeseen tai muuhun bmw-korjaamoon (Schmiedmann, Bemu Oy tms)?

    Tuo varmaan pomppaa katsastuksessa sitten aikanaan, koska tulee koodi myös yleismallin obd-lukijalla?
    Nollasitko ilmamassa adaptiot kun tuon lämpöanturin vaihdoit?

    Leave a comment:


  • laur77
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Koneen pitää ehdottomasti olla kuuma kun hehkun irroitukseen ruvetaan.
    Irroitus ko. koneesta momenttiavaimella jos kotikonstein yritetään irroittaa.
    WD40 tms. väliin. Momenttia avaimeen ensin joku 20 ja siitä voi vähän nostaa 5 Nm pykälissä. Yli 35 ei kannata mennä. Lämpö ja liotus auttaa asiaan...

    M57:n hehkut katkeaa n. 50 Nm, testattiin vasta kaverin kanssa ruuvipenkissä, jäkriään katkesivät 50-51 Nm, 49 Nm kesti väännellä vaikka kuinka monta kertaa, pl. yksi kuudesta joka ketkesi 49 Nm.
    N57:ssa vaan on paljon ohuemmat ja pitemmät ja ne katkeaa ja juimii helpommin...

    OIkea tapa on irroittaa nuo tätä tarkoitusta varten tehdyllä "iskuporalla".

    Jos hehku katkeaa kannattaa viedä auto sellaiseen pakkaan missä on oikeat työkalut, harvoin sitä oikeasti pitää kantta irroitella...
    Kiitokset ohjeista.

    Ei siis mikään uusi juttu tosiaankaan että ovat herkkiä katkeamaan. Oli mielessä kokeilla kaverin tallissa ensin että lähteekö varovasti, jos tuntuu vaativan voimaa niin sitten ammatti-ihmiselle.

    Tiedätkö hyvää mestaa (Pk-seutu) jossa tällanen onnistuu?

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    F07 antoi vikakoodia hehkujen ohjausboksille ja charge-air temperature sensorille.

    Vaihdoin molemmat osat. Hehkujen ohjauksen vikakoodi poistui, mutta tämä charge-air temperature sensor antaa edelleen samoja kahta koodia:
    25FA00 Charge-air temperature sensor, signal: short circuit to ground
    25F900 Charge-air temperature sensor, signal: open circuit or short circuit to positive

    Miten se nyt edes kykenee antamaan virheen yhtäaikaa oikosulusta sekä maihin että positiviiseen / avoimesta piiristä?

    Siksi toisekseen, anturille menee vain yksi johto. Ei sieltä mitään näyttänyt puuttuvankaan tai olevan poikki, mutta miten ihmeessä anturi voisi tulla toimeen vain yhdellä johdolla? Ei se oikein voi sen muovisen ahtoputken kauttakaan maadoittua? Mihin se toinen voisi olla kadonnut?

    Mistä tätä nyt metsästäisi?

    Vai antaako olla? Auto toimii kyllä mainiosti eikä mitään "check engine" tyyppisiä viestejäkään ole. Vian näkee vain kun ISTAlla katsoo.

    Edit: tutkin vielä tuota liitintä. Ei siihen kyllä ole ikinä toista johtoa mennyt. Ilmeisesti kuitenkin maadoittaa jotenkin muuten. ISTAn avulla tuota vielä diagnosoin, ja sen perusteella näyttäisi että sama koodi voisi tulla myös hot-film air mass sensorin lämpöanturista. Se vain on sen verran kallis, ettei viitsisi ostaa uutta ihan vain kokeeksi ...
    Vaihdoin nyt ilmamassa-anturin toiseen käytettyyn. Edelleen samat koodit, tosin huomasin että eka tulee vain kun auto ei ole käynnissä ja toinen vain käynnissä ollessa.

    Kävin myös läpi ISTA/D:n diagnosointi-suunnitelman. Johdotukset tuntuvat olevan ok, ja jopa funktionaalinen testi menee läpi, lukemat järkeviä, antureilla eroa noin 5-astetta, siis intake vs charge-pipe lämpötila. Ei siis löydy mistään mitään vikaa. Hö. Tosin mulla ei ole oskilloskooppia, joten ne testit jäi tekemättä.

    Mitäs minä tämän kanssa teen? Ajossa ei huomaa mitään, eikä ole mitään valoja tai varoituksia mittaristossa. Ajanko vain huoleti? Vienkö merkkiliikkeeseen tai muuhun bmw-korjaamoon (Schmiedmann, Bemu Oy tms)?

    Tuo varmaan pomppaa katsastuksessa sitten aikanaan, koska tulee koodi myös yleismallin obd-lukijalla?

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Koneen pitää ehdottomasti olla kuuma kun hehkun irroitukseen ruvetaan.
    Irroitus ko. koneesta momenttiavaimella jos kotikonstein yritetään irroittaa.
    WD40 tms. väliin. Momenttia avaimeen ensin joku 20 ja siitä voi vähän nostaa 5 Nm pykälissä. Yli 35 ei kannata mennä. Lämpö ja liotus auttaa asiaan...

    M57:n hehkut katkeaa n. 50 Nm, testattiin vasta kaverin kanssa ruuvipenkissä, jäkriään katkesivät 50-51 Nm, 49 Nm kesti väännellä vaikka kuinka monta kertaa, pl. yksi kuudesta joka ketkesi 49 Nm.
    N57:ssa vaan on paljon ohuemmat ja pitemmät ja ne katkeaa ja juimii helpommin...

    OIkea tapa on irroittaa nuo tätä tarkoitusta varten tehdyllä "iskuporalla".

    Jos hehku katkeaa kannattaa viedä auto sellaiseen pakkaan missä on oikeat työkalut, harvoin sitä oikeasti pitää kantta irroitella...

    Leave a comment:


  • laur77
    replied
    Käytin koslan öljyhuollossa ja vehicle checkissä, kaikki ok paitsi löytyi vanha häly sylinteri3 hehkusta. Eli varmaan ollut jotain häikkää talvipakkasilla eikä anna kuitata pois ennenkuin hehku vaihdettu. Semmonen maksaa 30€ tms.

    Mutta ongelma on jos jämähtänyt kiinni näissä olosuhteissa, ilmeisesti eri metalleja ja hapettuu,korroosio puree helposti. Eivät yrittäneet erikseen sitä vaihtaa. Jos ei lähde suosiolla ja menee yrittäessä rikki niin tulee dieselhuoltoon koneistushommia ja kallis paukku.

    Onko vinkkejä jos kokeilee ensin hellemmin lähteekö irti ja jollei niin uskaltaako vääntää vai antaa olla?:think

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by Joni_R View Post
    Saako sadetunnistimen jotenkin automaattiseksi? Nyt se menee pois päältä kun auto sammutetaan ja täytyy aina painaa päälle viiksen päästä. Helpompi olisi, jos se olisi automaattisesti päällä ja kytkettäisiin pois tarvittaessa.
    Onneksi penarissa se on juuri noin päin. Volsussa tunnistin on aina päällä, jossei sitä ota pois. Arvaa, onko tullut talvella rouhittua jäätyneitä sulkia, kun onkin jonkun räntäsateen jälkeen tullut pakkanen...

    Leave a comment:


  • Joni_R
    replied
    Saako sadetunnistimen jotenkin automaattiseksi? Nyt se menee pois päältä kun auto sammutetaan ja täytyy aina painaa päälle viiksen päästä. Helpompi olisi, jos se olisi automaattisesti päällä ja kytkettäisiin pois tarvittaessa.

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Originally posted by rville View Post
    Kevät aurinko paljastii että mittariston etupleksin taakse on kertynyt aika paljon pölyä. Saako tota muovia jotenkin helposti irti?
    Varmastikin mittaristo ensin irti ja sitten mittaristo purkamalla. Näin ainakin E60:ssa.

    Leave a comment:


  • rville
    replied
    Kevät aurinko paljastii että mittariston etupleksin taakse on kertynyt aika paljon pölyä. Saako tota muovia jotenkin helposti irti?

    Leave a comment:


  • Joni_R
    replied
    Originally posted by kmr View Post
    Ratkaisu löytyi päivittämällä external devices software autosta. Tikulle kun latasi netistä ja sieltä ajoi autoon niin kävi nopeasti.

    Olis kiva saada internet ja BMW online toimimaan myös kun sellaiset auton connected drive -valikosta löytyy. Asiakasporttaaliin ei netissä pysty autoa lisäämään ja merkkiliikkeessä sanoivat, että nuo ovat toimineet vain Saksassa kun on tuontiauto. Suomessa kuulemma toimii vasta uusissa. Käsittääkseni näihinkin ne on mahis saada toimimaan puhelimen nettiä käyttäen.
    Minulla ainakin external devices päivitys tuli ihan vaan idrive valikosta painamalla update software. En sitten tiedä, köyttikö auton omaa simmiä vai bluetoothilla puhelinta, kun sekin oli yhdistetty.

    Kiva olisi tosiaan nuo saada toimimaan itsekin. Tämän ilmeisesti pystyy osaavat foorumilaisetkin tehdä (esim böntti).

    Ja minullakaan ei onnistu lisätä autoa portaaliin, pitäisi kokeilla tehdä eri sähköpostilla tili esim ruotsin tai saksan bmw sivuilla ja lisätä sieltä, toimisikohan sitten...

    Ja vielä lisää kysymystä, tietääkö joku, onko tuo varustelistalla oleva S302 Alarm system suomen vakuutusyhtiöiden hyväksymä malli?
    Last edited by Joni_R; 17-04-2017, 20:00.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎