Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JiiVee92
    replied
    Se eka kertoo vaan, että moottorinohjaimelle on kerrottu adblue viasta.

    Leave a comment:


  • kakkoskuski
    replied
    Sain vihdoin tilaamani OBD-lukijan ja sain autosta koodit ulos bimmerlinkillä.

    Ad blueen liittyvät koodit:
    2C3000 SCR system, diagnostic feedback: Transmission of OBD system error status from the SCR control unit to the DDE

    8051C5 Dosing line heating, control: short circuit to ground (DFC_UHtrPLSCG, Pin6)

    Jälkimmäinen koodi tarkoittanee että se näistä usein särkyvä syöttöputki pitäs vaihtaa? Tosta ekasta koodista taas ei mitään hajua, eikä googlekaan äkkiseltään antanut selvää vastausta. Onko jollain tietoa mikä aiheuttaa koodin 2C3000?

    ​​​

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by juva3 View Post
    Eli värkki taitaa olla vielä 'vähän' kunnossa, kun leudolla kelillä tuntuu toimivan ja jos/kun pakastuu niin lämmitys ei pelata luotettavasti ja jäätää putken. Toistaiseksi ei vuotoja mutta taitaa olla vain ajan kysymys milloin porsii lopullisesti.
    Tulkintasi on oikea ja samoin johtopäätöksesi.

    Leave a comment:


  • juva3
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Diagnoosi oli että linja ja suutin vaihtoon.
    Kiitos tiedosta. Näin vaalipäivän kunniaksi vedin ykköset päälle, auto ylös ja pohjaa tutkimaan, pahvit pois jne. No ei sitten niin mitään löytynyt eli kuiva oli kauttaaltaan. Toki tankkia ei pääsyt näkemään mutta ei siellä mitään valumiakaan näkynyt. Kun paikat oli auki niin suuttimen käytin irti ja pesin sen ihan vedellä + breikkarilla lopuksi + kuivaus ja takaisin paikoilleen oli aika lailla valkean kristallin peittämä.

    No sitten ISTA:lla ihmettelemään lisää. Ajoin SCR testin vastuksille ja siellä virrat n. 5,5A molemmille lämmittimille (tankki ja letku) -> kunnossa. MUTTA letkun testaus antoi ehkä vihjeen viasta, kun se ensin näytti 10s n. 5,5A ja sitten 10 s 0A (poikki?), testi siis kestää 20s. Sama toistettuna ja sama tulos -> ei kait vastus tässä häröile...? Tuo 80518D on tässä tullut ja mennyt ja kun just ohjeen mukaan nollasin ja kävin ajelemassa niin myös näytön häly häipyi reilun 10 km jälkeen. Eli värkki taitaa olla vielä 'vähän' kunnossa, kun leudolla kelillä tuntuu toimivan ja jos/kun pakastuu niin lämmitys ei pelata luotettavasti ja jäätää putken. Toistaiseksi ei vuotoja mutta taitaa olla vain ajan kysymys milloin porsii lopullisesti.

    Leave a comment:


  • H3nkka
    replied
    Originally posted by TemeM View Post
    Mikä koodi? Itsellä 80518A Metering Line Heating, activation: Line disconnection. Ei ole tullut mittaristoon mitään ilmoitusta adbluesta. Mittasin lämmityskaapelin resistanssin, 0,9ohm. Saa nähdä kauanko kestää, että leviää lopullisesti.
    Pitää tarkistaa joku n.vuosi sitten kävin koneella kiinni.. ajoin sen adblue lämmityksen testin muistaakseni ja kaapelin ottama virta näkyi mA tarkkuudella ja jäi tavoitearvoista aika kauas. Mutta tarkistan vielä mikä koodi sieltä tuli..

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by juva3 View Post
    Selvisikö mikä tässä tapauksessa oli ongelmana?
    Samat hälyt ilmiintyi tänään eli 80518D + 2C3000.
    Diagnoosi oli että linja ja suutin vaihtoon.

    Leave a comment:


  • Nipea
    replied
    Originally posted by juva3 View Post



    Selvisikö mikä tässä tapauksessa oli ongelmana?
    Samat hälyt ilmiintyi tänään eli 80518D + 2C3000.

    80518D koodi viittaa että SCR järjestelmässä vuoto. Kannattaa tarkastaa meterin line.

    Leave a comment:


  • TemeM
    replied
    Originally posted by Nipea View Post


    Tuo resistanssi normaalilla toiminnalla taitaa olla lähemmä 2 ohm,
    Onko linja muuten kunnossa, ettei ollut hangannut? Yleensä kelkan kohdilta kun tulee se käännös, niin siinä hangannut reiän.
    Koitin silmämääräisesti katsella sen mitä näki purkamatta enempää, niin ei näkynyt mitään erikoista, ei vuotoa tms. Mutta onhan tuo toki mahdollista. Koodi kyllä tulee takasin jonkin ajan päästä nollaamisesta.

    Leave a comment:


  • Nipea
    replied
    Originally posted by TemeM View Post
    Mikä koodi? Itsellä 80518A Metering Line Heating, activation: Line disconnection. Ei ole tullut mittaristoon mitään ilmoitusta adbluesta. Mittasin lämmityskaapelin resistanssin, 0,9ohm. Saa nähdä kauanko kestää, että leviää lopullisesti.

    Tuo resistanssi normaalilla toiminnalla taitaa olla lähemmä 2 ohm,
    Onko linja muuten kunnossa, ettei ollut hangannut? Yleensä kelkan kohdilta kun tulee se käännös, niin siinä hangannut reiän.

    Leave a comment:


  • TemeM
    replied
    Originally posted by H3nkka View Post
    Tarkistin omasta 520d xdrive -13 vikakoodit ISTA:lla, niin sieltä löytyy sellainen vikakoodi, jonka mukaan tuossa adblue linjan lämmityksessä ei kulkisi tarpeeksi virtaa. Ymmärtäisin, että voi viitata huonoon kontaktiin lämmitysvastuksen liitännöissä, mutta en ole tehnyt asialle mitään auto toimii hyvin. Ehkä jossakin vaiheessa tulee ongelmia..
    Mikä koodi? Itsellä 80518A Metering Line Heating, activation: Line disconnection. Ei ole tullut mittaristoon mitään ilmoitusta adbluesta. Mittasin lämmityskaapelin resistanssin, 0,9ohm. Saa nähdä kauanko kestää, että leviää lopullisesti.

    Leave a comment:


  • H3nkka
    replied
    Tarkistin omasta 520d xdrive -13 vikakoodit ISTA:lla, niin sieltä löytyy sellainen vikakoodi, jonka mukaan tuossa adblue linjan lämmityksessä ei kulkisi tarpeeksi virtaa. Ymmärtäisin, että voi viitata huonoon kontaktiin lämmitysvastuksen liitännöissä, mutta en ole tehnyt asialle mitään auto toimii hyvin. Ehkä jossakin vaiheessa tulee ongelmia..

    Leave a comment:


  • juva3
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post

    Tätä mäkin veikkasin. Putki on tosin vaihdettu uuteen alle 15tkm sitten ja mulla oli auto nosturilla ja yritin katsella putkea ja mun mielestä se oli nyt ehjä.
    Toki voihan se silti olla rikki, ammattilainen ei ole tutkinut asiaa.
    Merkkiliike veikkasi että säiliö on rikki, siinä osa maksaa kuulemma 1501€ ja hinta-arviota korjaukselle ei saa huollon yhteydessä. Hinta-arvio maksaisi 70€ koodiluvun + 130€ alkava tunti diagnoosia.

    Mun silmään koodi viittaisi ennemmin pumppuun kuin tankkiin, mutta tiedä sitten..

    Suutin oli jo kädessä ja se näytti ihan hyvältä.


    Selvisikö mikä tässä tapauksessa oli ongelmana?
    Samat hälyt ilmiintyi tänään eli 80518D + 2C3000.

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post

    Tuskin on pumppuvika. Vaikkaan että AdBlue linja vuotaa sieltä etupäästä, ts. sisäputki on halki ja tihuuttaa sisä- ja ulkokuoren välistä ainetta. Sen kyllä äkkiä näkee kun kurkkaa auton alle, siellä on silloin sitä "kristallia"...
    Tätä mäkin veikkasin. Putki on tosin vaihdettu uuteen alle 15tkm sitten ja mulla oli auto nosturilla ja yritin katsella putkea ja mun mielestä se oli nyt ehjä.
    Toki voihan se silti olla rikki, ammattilainen ei ole tutkinut asiaa.
    Merkkiliike veikkasi että säiliö on rikki, siinä osa maksaa kuulemma 1501€ ja hinta-arviota korjaukselle ei saa huollon yhteydessä. Hinta-arvio maksaisi 70€ koodiluvun + 130€ alkava tunti diagnoosia.

    Mun silmään koodi viittaisi ennemmin pumppuun kuin tankkiin, mutta tiedä sitten..

    Suutin oli jo kädessä ja se näytti ihan hyvältä.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    80518D Delivery module, negative pressure error in Metering Control, upper pressure threshold

    Pumppu vika? Jos on, mistä kannattaa hankkia uusi?
    Tuskin on pumppuvika. Vaikkaan että AdBlue linja vuotaa sieltä etupäästä, ts. sisäputki on halki ja tihuuttaa sisä- ja ulkokuoren välistä ainetta. Sen kyllä äkkiä näkee kun kurkkaa auton alle, siellä on silloin sitä "kristallia"...

    Leave a comment:


  • juva3
    replied
    Moro,

    jos yhtään helpottaan niin 2v sitten ao. hälyparilla F11:ssa urealetku vuoti.

    2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD
    8051AD Delivery module, system pressure: Pressure build-up fault​

    No mutta siitä sitten takaisi arkeen. Eilen aktivoitui vain 2C3000 häly ja pyyntö tarkastuttaa AdBlue järjestelmä. Mikäköhän nyt vai taas sama letku rikki?
    Taustalla, että Pe ajeltiin mökille -30C ja Su (-15C) paluumatkalla n. 20 km ajon jälkeen kojelautaan ilmiintyi tuo tarkastuspyyntö.
    Voisiko olla että olisi vain jäässä ja odotellaan lämpimämpiä kelejä?
    - Tähän pieni päivitys, että kojelaudan tarkistuspyyntö katosi ja häly 2C3000 saatiin nollattua, kun auto oli päivän lämpimässä hallissa ja ainakaan vielä ei uutta/muuta ole ilmaantunut...
    Last edited by juva3; 17-01-2024, 12:33.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎