Kuulostaa sille että se ei jaksa liikkua. Tutki nivelet jne.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Auto tärisyttää pirusti hitaassakin vauhdissa. Oikealle käännyttäessä tuntuu kuin oikea rengas "muljuaisi".
Neliveto ja eteen vaihdettu veturit 20tkm sitten.
Kaasun asennolla ei tunnu olevan merkitystä tärinään. Saattaa jopa hieman parantua kovassa vauhdissa, mutta vetelee silti oikealle. Renkaat uusittu viime kesänä, siitäkin aikaa noin 20tkm. Missähän voisi olla vika?
Comment
-
-
Originally posted by JiiiKoo View PostAuto tärisyttää pirusti hitaassakin vauhdissa. Oikealle käännyttäessä tuntuu kuin oikea rengas "muljuaisi".
Neliveto ja eteen vaihdettu veturit 20tkm sitten.
Missähän voisi olla vika?B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Hei ja kiitos jo etukäteen kommenteista
F11 523i (N53B30) alkoi herjaamaan drivetrain herjaa ja käy röpeltäen käynnistäessä, 193t ajettu "häristin".
Käy tyhjäkäyntiä kyllä joten kuten, mutta kun kaasu polkaisee niin samantien vikavalo päälle ja drivetrain herja.
Hain paikallisesti varaosa liikkeestä tulpat ja puolat, NGK tekeleitä kummatkin, tulpat ZKBR7A-HTU eli juuri ne jotka tähän kait kuuluu.
Vaihdoin viikonloppuna paikalleen ja ensi startti vaihdon jälkeen toimikin lähes moitteetta, mutta vuorokauden seisonnan jälkeen ei enää toimikaan vaan sama vika kuin ennen tulppien ja puolien vaihtoa.
Silmäilin myös pyttyihin kun tulppia vaihdoin ja ei ne silmämääräisesti märiltä näyttänyt että suutin ei ehkä vuoda mutta jummittaa jotenkin.
Tarkistin samalla suuttimien indeksit ja sekalainen setti oli 5, 8 ja 9 index suuttimia.
Ei varmaan tarvitse arpoa asiaa sen enempää vaan laittaa uudet index 11 suuttimet tilaukseen?
Oliko joku luotettava paikka mistä kannattaa suuttimet tilata, ebay ei oikein innosta?
Carly herjaa seuraavia:
Misfire, cylinder 5 ja cylinder 2: injection is cut out
Misfire, several cylinders: injection is cut out
Mixture control: Fuel-air mixture too lean, large devitation
Rough running: icreased rough running in stratified-charge operation
Edit. Löytyisikö satakunnan alueelta joku harrastaja jolta onnistuisi uusien suuttimien korjausarvojen asetus sitten kun siellä asti ollaan?Last edited by Starck; 24-07-2023, 12:37.
Comment
-
-
Suuttimia ei sitten ihan joka puljusta löydy kun komponenttipula vieläkin sotkee noiden valmistusta.
Jos jostain löytyy niin hinta on sen mukainen eli 500+€/kpl.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Drivetrain herja? Carlyn selitteistä on paha arvata mitään, mutta misfire tossa on ja jos suuttimet on iänkaikisen vanhat, niin voihan se vika niissä olla.
Tuo mixture control vaan hieman enemmän mietityttää. Olisko mitään mahdollisuutta lukea koodeja Istalla tai Inpalla?
Suuttimet muuten maksaa paljon, joten ne kannattaa vaihtaa vasta, kun on varmuus viasta. Eikä N53:een tarvi vaihtaa kaikkia, vaan ne voi olla eri indexia.
Suuttimien korjausarvoja ei tarvi heti asettaa, vaan sen voi tehdä hieman myöhemmin. Joten, jos ei mitään muuta apua löydy, niin jollain aikavälillä minäkin voin ne koodata, kun Merikarvialla käyn vähän väliä.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Millä muuten tarkistit ne indeksit? Otitko kaikki irti ja laitoit takaisin?E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View PostMillä muuten tarkistit ne indeksit? Otitko kaikki irti ja laitoit takaisin?
Ei tarvitse suuttimia irrottaa jotta index numeron näkee.
Katsoin Finjectorin sivulta mikä osa tyyppikoodista kertoo index numeron eli ne kaksi viimeistä numeroa.
Otin silmän vielä uusiksi käteen ja yhdessä pytyssä index 9 muissa index 8 että varmaan yksi ainakin aiemmin jo vaihdettu.
Kiitos TheRipper tiedän kyllä että nämä maksavat hunajaa.
Drivetrain malfunction tulee tosiaan auton infonäytölle samalla kun syttyy moottorin vikavalo.
Ei taida saada enää mistään alle index 11 suuttimia, siinä menee kait joku "haamuraja" eli ei voi sekoittaa noita index 8/9 ja index 11 suuttimia keskenään eli kaikki uusiksi?
Ilman muuta jos jollakulla Ista/Inpa omistajalla luppoaikaa niin saa tulla analysoimaan ja asiaan kuluva aika korvataan asian mukaisesti.
Ei kiinnosta kärrätä tuohon paikalliselle BMW merkki korjaamollekaan, huonot kokemukset ko. Puljusta.
Comment
-
-
Originally posted by Starck View PostEi taida saada enää mistään alle index 11 suuttimia, siinä menee kait joku "haamuraja" eli ei voi sekoittaa noita index 8/9 ja index 11 suuttimia keskenään eli kaikki uusiksi?F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostKyllä ymmärtääkseni pystyy noita sekoittamaan, ei haittaa. Ei varmaankaan kyllä mistään enään aikaisempia versioita edes saa paitsi kunnostettuja vanhoja.
En kyllä mitään kunnostettuja lähde kokeilemaan, mielellään laittaa kerralla kuntoon ja ajelee auringon laskuun
Eli olen kyllä varautunut uudet suuttimet ostamaan, mutta toki olisi kiva joku vahvistus saada sille että se oikeasti auttaa ko. Ongelmaan.
Comment
-
-
Originally posted by Starck View PostTämä Finjector on kyllä erimieltä tuosta sekoittamisesta.
En kyllä mitään kunnostettuja lähde kokeilemaan, mielellään laittaa kerralla kuntoon ja ajelee auringon laskuun
Eli olen kyllä varautunut uudet suuttimet ostamaan, mutta toki olisi kiva joku vahvistus saada sille että se oikeasti auttaa ko. Ongelmaan.
Noh tuo nyt voi olla jokatapauksessa vähän turha spekulaatio koska se että löytää edes 6kpl suuttimia tähän hätään lienee kohtuullisen vaikea prosessi.
Kyllä nuo suuttimet nyt kuitenkin kannattaa kunnolla testata ennenkuin lähtee vaihtamaan. Sen verran tyyris paukku kuitenkin.
Tuota misfirea kuin voi aiheuttaa moni muukin asia.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by Starck View PostKiitos Silmaauki
Ei tarvitse suuttimia irrottaa jotta index numeron näkee.
Katsoin Finjectorin sivulta mikä osa tyyppikoodista kertoo index numeron eli ne kaksi viimeistä numeroa.
Otin silmän vielä uusiksi käteen ja yhdessä pytyssä index 9 muissa index 8 että varmaan yksi ainakin aiemmin jo vaihdettu.
Kiitos TheRipper tiedän kyllä että nämä maksavat hunajaa.
Drivetrain malfunction tulee tosiaan auton infonäytölle samalla kun syttyy moottorin vikavalo.
Ei taida saada enää mistään alle index 11 suuttimia, siinä menee kait joku "haamuraja" eli ei voi sekoittaa noita index 8/9 ja index 11 suuttimia keskenään eli kaikki uusiksi?
Ilman muuta jos jollakulla Ista/Inpa omistajalla luppoaikaa niin saa tulla analysoimaan ja asiaan kuluva aika korvataan asian mukaisesti.
Ei kiinnosta kärrätä tuohon paikalliselle BMW merkki korjaamollekaan, huonot kokemukset ko. Puljusta.
Kuten tässä on yritetty moneen kertaan kertoa, niin N53:ssa ei tarvitse suuttimien olla samaa indexiä, vaan niitä voi vaihtaa yksi kerrallaan.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Starck View PostTämä Finjector on kyllä erimieltä tuosta sekoittamisesta.
En kyllä mitään kunnostettuja lähde kokeilemaan, mielellään laittaa kerralla kuntoon ja ajelee auringon laskuun
Eli olen kyllä varautunut uudet suuttimet ostamaan, mutta toki olisi kiva joku vahvistus saada sille että se oikeasti auttaa ko. Ongelmaan.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View PostFinjectorin artikkelissa mainittu suutin on N54:n suutin ja siinä koneessa suuttimet pitää olla samaa indexiä. Se on tiedossa oleva asia. Mutta N53/N43 suuttimien ei tarvitse olla samaa indexiä.
Ajattelin että asia koskee kaikkia BMW Piezo-suuttimia.
Kyllä tuon indexin ja varaosanumeron näkee ihan silmällä suuttimen ollessa paikallaan, paremmin kun puola on pois (pahoittelut huonosta kuvasta, mutta silmällä näkee paremmin).
Eli kannattaa siis vielä miettiä muut vaihtoehdot, ajattelin että "peli" on suuttimien osalta selvä jos uudet puolat ja tulpat mutta misfirea vaan silti esiintyy.
Puolia siirtelin jo ristiin ja rastiin mutta misfire vika pysyy samoissa sylintereissä eli 2 ja 5.
Illan puola testauksien 3 startti eli kun oli vähän kone lämmennyt niin ei antanutkaan enää misfirea ja kävi lähes normaalisti, tyhjäkäynti vähän röpelsi mutta antoi ottaa kierroksia normaalisti.
Eli vian kuvausta vielä:
Kylmällä koneella startatessa käy tyhjäkäyntiä kohtuullisesti mutta kun yrittää lähteä liikkeelle tai antaa kierroksia koneelle, röpeltää kamalasti ja meinaa sammua.
Kun meinaa sammua moottorin vikavalo syttyy ja Drivetrain malfunction-herja info näytölle.
Carly antoi nyt illalla enää seuraavia koodeja:
Misfire cylinder 2
Misfire cylinder 5
Misfire several cylinders
Comment
-
Comment