Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2151
    • Vantaa

    No kyllä se hieman namibia/kyläseppä patentti on, jos ei viitsitä tiivistettä vaihtaa, vaan tehdään isompi työ koko homman deletoimiseen vain siksi että ei ole tarvinnut käyttää kyseistä kapistusta. Tuo aukeava takalasi kuitenkin yksi 5-sarjan tavaramerkki ollut vuosikymmenet. En ymmärrä miksi se pitää tieten tahtoen poistaa, kun pienemmällä vaivalla vaihtaa uuden tiivisteen. Ja kuten edellä mainittu, ei ainakaan positiivisesti vaikuta autosi arvoon.

    Sarkasmi on hankala laji.
    Last edited by VilleP; 15-02-2023, 18:47.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 4974
      • Paimio

      En myöskään nyt oikein ymmärrä miksei sitä vaan voisi korjata kun kerran pienemmällä vaivallakin onnistuisi ja auto pysyisi myös käyttökelpoisena sitten seuraavallekin omistajalle joka suurella todennäköisyydellä tuotakin ominaisuutta käyttäisi.

      Ja onhan tuo nyt jo ihan sen puoleenkin kätevä jos sattuu luukunavausmekanismi pettämään.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • Nessu
        Bimmer Rookie
        • Oct 2011
        • 50
        • Pori

        Originally posted by VilleP View Post
        No kyllä se hieman namibia/kyläseppä patentti on, jos ei viitsitä tiivistettä vaihtaa, vaan tehdään isompi työ koko homman deletoimiseen vain siksi että ei ole tarvinnut käyttää kyseistä kapistusta. Tuo aukeava takalasi kuitenkin yksi 5-sarjan tavaramerkki ollut vuosikymmenet. En ymmärrä miksi se pitää tieten tahtoen poistaa, kun pienemmällä vaivalla vaihtaa uuden tiivisteen.

        Sarkasmi on hankala laji.
        Jos näen isomman vaivan lasin aukeamisen deletoimiseen kun tiivisteen vaihtoon niin kyse ei ole viitsimisestä, ihan kuin itse kirjoitit. Ja vaikkakin on ollut tavaramerkki niin itse en sitä ominaisuutta tarpeelliseksi näe ja tässä tapauksessa kartoitan vaihtoehtoja olla käyttämättä lasin avausta ja vaihtaa tiivisteen, jättää lukkomekanismin paikalleen tai tehdä lasista kiinteän ja poistaa lukkomekanismin. Jos haluan takaluukkuun tavaraa laittaa, niin avaimesta luukku auki/kiinni ja tavarat sisään.
        F11 530D M-Sport

        Comment

        • Nessu
          Bimmer Rookie
          • Oct 2011
          • 50
          • Pori

          Originally posted by TheRipper View Post
          En myöskään nyt oikein ymmärrä miksei sitä vaan voisi korjata kun kerran pienemmällä vaivallakin onnistuisi ja auto pysyisi myös käyttökelpoisena sitten seuraavallekin omistajalle joka suurella todennäköisyydellä tuotakin ominaisuutta käyttäisi.

          Ja onhan tuo nyt jo ihan sen puoleenkin kätevä jos sattuu luukunavausmekanismi pettämään.
          Tämän pointin ymmärrän, että jos ohjainlaite pettää niin on kätevä siinä vaiheessa.
          F11 530D M-Sport

          Comment

          • TinoTK
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 809
            • Kirkkonummi

            Se takalasi kun aukeaa avaimestakin, niin poistoon vaan se naarmutin viipotin.
            Tälläkin foorumilla sai joskus tuunata
            Last edited by TinoTK; 16-02-2023, 07:44.
            ///BMW M550d LCI

            Comment

            • tuoasm
              BTCF Member
              • Jun 2015
              • 106
              • joensuu

              Ja harvemmin oon ite ainakin seuraavaa omistajaa silmälläpitäen laitellu autoja. Eikun vittuun vain koko systeemi jos siltä tuntuu

              Comment

              • icecold
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 2341
                • 🌍

                Originally posted by TinoTK View Post
                Se takalasi kun aukeaa avaimestakin, niin poistoon vaan se naarmutin viipotin. Tälläkin foorumilla sai joskus tuunata
                Näin se on, jos tosiaan oltaisiin poistamassa pelkästään pyyhkijää, mutta tässä oli oman ymmärrykseni mukaan suunnitelma liimata lasi kiinni niin ettei se avaudu enää ollenkaan.

                Comment

                • Nessu
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2011
                  • 50
                  • Pori

                  Originally posted by icecold View Post
                  Näin se on, jos tosiaan oltaisiin poistamassa pelkästään pyyhkijää, mutta tässä oli oman ymmärrykseni mukaan suunnitelma liimata lasi kiinni niin ettei se avaudu enää ollenkaan.
                  Juurikin näin ajatellut tekeväni. Ja koodattu pois, että avautuu lasi vaan aukeaa koko luukku (ja sulkeutuu myös)

                  Originally posted by TinoTK View Post
                  Se takalasi kun aukeaa avaimestakin, niin poistoon vaan se naarmutin viipotin.
                  Tälläkin foorumilla sai joskus tuunata
                  Ja tarkotuksena myös poistaa tuo avausmekanismi, eli lasi olisi kokoajan lukossa. Mutta jätetään tämä keskustelu tähän. Ei viitsi pahoittaa enään foorumilaisten mieltä tällä asialla. Pitäköön ne, jotka haluaa niin autonsa originaalina. Itse teen omaan silmään sopivan.
                  Last edited by Nessu; 18-02-2023, 16:16.
                  F11 530D M-Sport

                  Comment

                  • Bmwille81
                    Newbiemmer
                    • Feb 2023
                    • 2
                    • Lahti

                    Tuli omaan bmw omistukseen nyt vähän ryppyjä rakkauteen. Ajattelin kysäistä täältä, jos olisi heittää hyviä arvauksia mikä voisi olla kyseessä? Autona -11 f10 523i. Eli käsittääkseni n53 moottori. Ajettu 275tkm

                    Tyhjäkäyntiä alkoi ensin käymään satunnaisesti huonosti. No autolla oli huoltokin ajankohtainen niin varasin ajan ja samoihin aikoihin auto alkoi pitää myös vikisevää ääntä. Huollossa tehtiin diagnoosia, että öljynsuodattimen jalka on vuotanut ja roiskinut öljyä ympäriinsä. Huollossa vaihdettiin öljyt,suodatin ja moniurahihna, jotain kiristimiä ja se öljynsuodatinjalan tiiviste.

                    Tänään hain auton ja minulle kerrottiin, että auto käy edelleen hiukan huonosti ja antaa vikakoodia nox anturista. Sovittiin, että seuraan tilannetta ja varaan tarvittaessa ajan johonkin toiseen korjaamoon missä bmw-diagnostiikka. Ajattelin, että josko temppuilu johtuisi siitä, että autolla ajettu viime aikoina lyhyttä matkaa ja seissytkin välillä pitempään ja päätin käydä motarilla ajaan koneen lämpimäksi. Auto kävi huonosti heti kun lähdin korjaamon pihasta mutta ajaessa tuntui normaalilta, mutta aina kun pysähtyo risteyksiin niin semmoinen humpaava käynti.

                    No en kerennyt pitkään ajaa kun auto alkoi herjaamaan vähäistä öljymäärää. Tässä kun ei ole öljytikkua niin ajoin takaisin korjaamolle missä laskettiin öljyt koneesta. Sitä tuli n. 8L. 1,5l siis liikaa. Korjaamon edustajan mielestä öljy vaikutti normaalia ohuemmalta. Epäili, että öljyyn olisi sekoittunut mahdollisesti jäähdytinnestettä tai bensiiniä. Laitettiin tästä syystä uudet öljyt koneeseen ja käytettiin autoa sen verran että öljyntason mittaus "valmistuu" ja edelleen sama herja vähäisistä öljyistä. Öljyntaso anturi on vaihdettu hiljattain. Auto kävi tosi epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja piti ihme vikinää, mutta ei savuttanut mielestäni. Nyt tarkoitus hinauttaa toiselle pajalle ja siellähän tuo sitten varmasti aikanaan selviää mikä sitä vaivaa, mutta tässä maksajana ois tietenkin kiva etukäteen jo vähän tietää mihin kaikkeen ois syytä varautua ja jos näissä on jotain tyyppivikoja jotka oireilee tällä tavalla.

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 4974
                      • Paimio

                      Tuo vikisevä ääni varmasti tuli moniurahihnasta jos siihen oli öljyä kerta tiputellut tuo suodattimen jalka.

                      Huonoon tyhjäkäyntiin voi olla moniakin syitä. Suuttimetkin voivat olla tiensä päässä jos ei ole lähiaikoina vaihdettu. Niistä toki nykyään tulee sitten lisäpäänvaivaa siitä että niitä ei tahdo oikein löytyä ja jos löytyy niin hinta on sitten sen mukainen.

                      En tiedä miten tuo liiallinen öljyn määrä sitten vaikuttaa...

                      Itselläkin tuo öljynmääräanturi on kenties vähän kyseenalainen...

                      Öljytikuttomuus on kyllä itsensä saatanan keksintö. Ei mitään järkeä. Minkä vissiin BMW:kin on tajunnut ja uudemmissa taas tikkuja löytyykin.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8257
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Sanoisin että korkeapainepumppu vuotaa bensaa öljyn joukkoon jollon painekin on huonompi erityisesti tyhjäkäynnillä.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1783
                          • Turku

                          Originally posted by peto2 View Post
                          Sanoisin että korkeapainepumppu vuotaa bensaa öljyn joukkoon jollon painekin on huonompi erityisesti tyhjäkäynnillä.
                          Miten korkeapainepumppu voi vuotaa bensaa öljyn joukkoon?
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8257
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            Miten korkeapainepumppu voi vuotaa bensaa öljyn joukkoon?

                            Aivan samalla tavalla kuin dieseleiden pumppu...
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1783
                              • Turku

                              Kun en ymmärrä niin kysyin. Enkä vieläkään ymmärrä, kun ei oikeastaan vastattu kysymykseen.

                              Jäähdytetänkö korkeapainepumppua öljykierrolla vai miten tämä tapahtuu?

                              Olen luullut että bensapumput ei ole missään tekemisissä öljykierron kanssa.
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8257
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                Originally posted by Silmaauki View Post
                                Kun en ymmärrä niin kysyin. Enkä vieläkään ymmärrä, kun ei oikeastaan vastattu kysymykseen.

                                Jäähdytetänkö korkeapainepumppua öljykierrolla vai miten tämä tapahtuu?

                                Olen luullut että bensapumput ei ole missään tekemisissä öljykierron kanssa.

                                Niin korkeapainepumppua käytetään jakoketjulla (joissain autoissa nokka-akselilla.) ja bensan ja öljyn välissä ei ole käytännössä mitään muuta kuin stefa.
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎