Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    Kuulostaa sille että se ei jaksa liikkua. Tutki nivelet jne.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • velis
      Bimmer Rookie
      • May 2012
      • 34
      • rauma

      Nivelet kyllä tuntuisi liikkuvan..
      e46 330ci

      Comment

      • JiiiKoo
        Newbiemmer
        • Sep 2018
        • 3
        • Joensuu

        Auto tärisyttää pirusti hitaassakin vauhdissa. Oikealle käännyttäessä tuntuu kuin oikea rengas "muljuaisi".
        Neliveto ja eteen vaihdettu veturit 20tkm sitten.

        Kaasun asennolla ei tunnu olevan merkitystä tärinään. Saattaa jopa hieman parantua kovassa vauhdissa, mutta vetelee silti oikealle. Renkaat uusittu viime kesänä, siitäkin aikaa noin 20tkm. Missähän voisi olla vika?

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2673
          • Tampere

          Originally posted by JiiiKoo View Post
          Auto tärisyttää pirusti hitaassakin vauhdissa. Oikealle käännyttäessä tuntuu kuin oikea rengas "muljuaisi".
          Neliveto ja eteen vaihdettu veturit 20tkm sitten.

          Missähän voisi olla vika?
          Mahtaako renkaiden kuluminen olla epätasaista etu- ja taka-akselin välillä? Ilmeneekö ainoastaan veto päällä vai koko ajan? Onko eteen reaktiotankoja jo vaihdettu?
          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Starck
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 119
            • Ulvila

            Hei ja kiitos jo etukäteen kommenteista

            F11 523i (N53B30) alkoi herjaamaan drivetrain herjaa ja käy röpeltäen käynnistäessä, 193t ajettu "häristin".
            Käy tyhjäkäyntiä kyllä joten kuten, mutta kun kaasu polkaisee niin samantien vikavalo päälle ja drivetrain herja.

            Hain paikallisesti varaosa liikkeestä tulpat ja puolat, NGK tekeleitä kummatkin, tulpat ZKBR7A-HTU eli juuri ne jotka tähän kait kuuluu.
            Vaihdoin viikonloppuna paikalleen ja ensi startti vaihdon jälkeen toimikin lähes moitteetta, mutta vuorokauden seisonnan jälkeen ei enää toimikaan vaan sama vika kuin ennen tulppien ja puolien vaihtoa.
            Silmäilin myös pyttyihin kun tulppia vaihdoin ja ei ne silmämääräisesti märiltä näyttänyt että suutin ei ehkä vuoda mutta jummittaa jotenkin.

            Tarkistin samalla suuttimien indeksit ja sekalainen setti oli 5, 8 ja 9 index suuttimia.
            Ei varmaan tarvitse arpoa asiaa sen enempää vaan laittaa uudet index 11 suuttimet tilaukseen?
            Oliko joku luotettava paikka mistä kannattaa suuttimet tilata, ebay ei oikein innosta?

            Carly herjaa seuraavia:
            Misfire, cylinder 5 ja cylinder 2: injection is cut out
            Misfire, several cylinders: injection is cut out
            Mixture control: Fuel-air mixture too lean, large devitation
            Rough running: icreased rough running in stratified-charge operation

            Edit. Löytyisikö satakunnan alueelta joku harrastaja jolta onnistuisi uusien suuttimien korjausarvojen asetus sitten kun siellä asti ollaan?
            Last edited by Starck; 24-07-2023, 12:37.

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4974
              • Paimio

              Suuttimia ei sitten ihan joka puljusta löydy kun komponenttipula vieläkin sotkee noiden valmistusta.


              Jos jostain löytyy niin hinta on sen mukainen eli 500+€/kpl.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1785
                • Turku

                Drivetrain herja? Carlyn selitteistä on paha arvata mitään, mutta misfire tossa on ja jos suuttimet on iänkaikisen vanhat, niin voihan se vika niissä olla.

                Tuo mixture control vaan hieman enemmän mietityttää. Olisko mitään mahdollisuutta lukea koodeja Istalla tai Inpalla?

                Suuttimet muuten maksaa paljon, joten ne kannattaa vaihtaa vasta, kun on varmuus viasta. Eikä N53:een tarvi vaihtaa kaikkia, vaan ne voi olla eri indexia.

                Suuttimien korjausarvoja ei tarvi heti asettaa, vaan sen voi tehdä hieman myöhemmin. Joten, jos ei mitään muuta apua löydy, niin jollain aikavälillä minäkin voin ne koodata, kun Merikarvialla käyn vähän väliä.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1785
                  • Turku

                  Millä muuten tarkistit ne indeksit? Otitko kaikki irti ja laitoit takaisin?
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • Starck
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2012
                    • 119
                    • Ulvila

                    Originally posted by Silmaauki View Post
                    Millä muuten tarkistit ne indeksit? Otitko kaikki irti ja laitoit takaisin?
                    Kiitos Silmaauki
                    Ei tarvitse suuttimia irrottaa jotta index numeron näkee.
                    Katsoin Finjectorin sivulta mikä osa tyyppikoodista kertoo index numeron eli ne kaksi viimeistä numeroa.
                    Otin silmän vielä uusiksi käteen ja yhdessä pytyssä index 9 muissa index 8 että varmaan yksi ainakin aiemmin jo vaihdettu.

                    Kiitos TheRipper tiedän kyllä että nämä maksavat hunajaa.

                    Drivetrain malfunction tulee tosiaan auton infonäytölle samalla kun syttyy moottorin vikavalo.

                    Ei taida saada enää mistään alle index 11 suuttimia, siinä menee kait joku "haamuraja" eli ei voi sekoittaa noita index 8/9 ja index 11 suuttimia keskenään eli kaikki uusiksi?

                    Ilman muuta jos jollakulla Ista/Inpa omistajalla luppoaikaa niin saa tulla analysoimaan ja asiaan kuluva aika korvataan asian mukaisesti.

                    Ei kiinnosta kärrätä tuohon paikalliselle BMW merkki korjaamollekaan, huonot kokemukset ko. Puljusta.

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 4974
                      • Paimio

                      Originally posted by Starck View Post
                      Ei taida saada enää mistään alle index 11 suuttimia, siinä menee kait joku "haamuraja" eli ei voi sekoittaa noita index 8/9 ja index 11 suuttimia keskenään eli kaikki uusiksi?
                      Kyllä ymmärtääkseni pystyy noita sekoittamaan, ei haittaa. Ei varmaankaan kyllä mistään enään aikaisempia versioita edes saa paitsi kunnostettuja vanhoja.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • Starck
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2012
                        • 119
                        • Ulvila

                        Originally posted by TheRipper View Post
                        Kyllä ymmärtääkseni pystyy noita sekoittamaan, ei haittaa. Ei varmaankaan kyllä mistään enään aikaisempia versioita edes saa paitsi kunnostettuja vanhoja.
                        Tämä Finjector on kyllä erimieltä tuosta sekoittamisesta.


                        En kyllä mitään kunnostettuja lähde kokeilemaan, mielellään laittaa kerralla kuntoon ja ajelee auringon laskuun

                        Eli olen kyllä varautunut uudet suuttimet ostamaan, mutta toki olisi kiva joku vahvistus saada sille että se oikeasti auttaa ko. Ongelmaan.

                        Comment

                        • TheRipper
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2012
                          • 4974
                          • Paimio

                          Originally posted by Starck View Post
                          Tämä Finjector on kyllä erimieltä tuosta sekoittamisesta.


                          En kyllä mitään kunnostettuja lähde kokeilemaan, mielellään laittaa kerralla kuntoon ja ajelee auringon laskuun

                          Eli olen kyllä varautunut uudet suuttimet ostamaan, mutta toki olisi kiva joku vahvistus saada sille että se oikeasti auttaa ko. Ongelmaan.
                          Mielenkiintoista.

                          Noh tuo nyt voi olla jokatapauksessa vähän turha spekulaatio koska se että löytää edes 6kpl suuttimia tähän hätään lienee kohtuullisen vaikea prosessi.

                          Kyllä nuo suuttimet nyt kuitenkin kannattaa kunnolla testata ennenkuin lähtee vaihtamaan. Sen verran tyyris paukku kuitenkin.

                          Tuota misfirea kuin voi aiheuttaa moni muukin asia.
                          F10 523iA 2010

                          Ex: E39 528iA 1997
                          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                          Ex: E65 745iA 2003
                          Ex: E46 318i 1998
                          Ex: E34 525iA 1989

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1785
                            • Turku

                            Originally posted by Starck View Post
                            Kiitos Silmaauki
                            Ei tarvitse suuttimia irrottaa jotta index numeron näkee.
                            Katsoin Finjectorin sivulta mikä osa tyyppikoodista kertoo index numeron eli ne kaksi viimeistä numeroa.
                            Otin silmän vielä uusiksi käteen ja yhdessä pytyssä index 9 muissa index 8 että varmaan yksi ainakin aiemmin jo vaihdettu.

                            Kiitos TheRipper tiedän kyllä että nämä maksavat hunajaa.

                            Drivetrain malfunction tulee tosiaan auton infonäytölle samalla kun syttyy moottorin vikavalo.

                            Ei taida saada enää mistään alle index 11 suuttimia, siinä menee kait joku "haamuraja" eli ei voi sekoittaa noita index 8/9 ja index 11 suuttimia keskenään eli kaikki uusiksi?

                            Ilman muuta jos jollakulla Ista/Inpa omistajalla luppoaikaa niin saa tulla analysoimaan ja asiaan kuluva aika korvataan asian mukaisesti.

                            Ei kiinnosta kärrätä tuohon paikalliselle BMW merkki korjaamollekaan, huonot kokemukset ko. Puljusta.
                            Eikös se varaosanumero ja muut numerot ole siinä suuttimen kyljessä, jolloin sitä ei näe irroittamatta suutinta? Ellei sitten ole jotain tosi pientä endoskooppia, jolla sen näkee. Siis miten?

                            Kuten tässä on yritetty moneen kertaan kertoa, niin N53:ssa ei tarvitse suuttimien olla samaa indexiä, vaan niitä voi vaihtaa yksi kerrallaan.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1785
                              • Turku

                              Originally posted by Starck View Post
                              Tämä Finjector on kyllä erimieltä tuosta sekoittamisesta.


                              En kyllä mitään kunnostettuja lähde kokeilemaan, mielellään laittaa kerralla kuntoon ja ajelee auringon laskuun

                              Eli olen kyllä varautunut uudet suuttimet ostamaan, mutta toki olisi kiva joku vahvistus saada sille että se oikeasti auttaa ko. Ongelmaan.
                              Finjectorin artikkelissa mainittu suutin on N54:n suutin ja siinä koneessa suuttimet pitää olla samaa indexiä. Se on tiedossa oleva asia. Mutta N53/N43 suuttimien ei tarvitse olla samaa indexiä.
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              • Starck
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2012
                                • 119
                                • Ulvila

                                Originally posted by Silmaauki View Post
                                Finjectorin artikkelissa mainittu suutin on N54:n suutin ja siinä koneessa suuttimet pitää olla samaa indexiä. Se on tiedossa oleva asia. Mutta N53/N43 suuttimien ei tarvitse olla samaa indexiä.
                                Kiitos kommenteista.

                                Ajattelin että asia koskee kaikkia BMW Piezo-suuttimia.

                                Kyllä tuon indexin ja varaosanumeron näkee ihan silmällä suuttimen ollessa paikallaan, paremmin kun puola on pois (pahoittelut huonosta kuvasta, mutta silmällä näkee paremmin).

                                Eli kannattaa siis vielä miettiä muut vaihtoehdot, ajattelin että "peli" on suuttimien osalta selvä jos uudet puolat ja tulpat mutta misfirea vaan silti esiintyy.

                                Puolia siirtelin jo ristiin ja rastiin mutta misfire vika pysyy samoissa sylintereissä eli 2 ja 5.

                                Illan puola testauksien 3 startti eli kun oli vähän kone lämmennyt niin ei antanutkaan enää misfirea ja kävi lähes normaalisti, tyhjäkäynti vähän röpelsi mutta antoi ottaa kierroksia normaalisti.

                                Eli vian kuvausta vielä:
                                Kylmällä koneella startatessa käy tyhjäkäyntiä kohtuullisesti mutta kun yrittää lähteä liikkeelle tai antaa kierroksia koneelle, röpeltää kamalasti ja meinaa sammua.
                                Kun meinaa sammua moottorin vikavalo syttyy ja Drivetrain malfunction-herja info näytölle.

                                Carly antoi nyt illalla enää seuraavia koodeja:
                                Misfire cylinder 2
                                Misfire cylinder 5
                                Misfire several cylinders
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎