Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1220
    • Kajjjaani

    Originally posted by VilleP View Post
    Eli ei kannata yleistää kaikkien n57 koneiden kohdalle, toki huono tuuri voi käydä, mutta muuttujia on melko paljon.
    Juu eipä tässä kukaan ole sanonutkaan että kaikki n57 koneet laukeaa. Mutta noitten laakereiden meno on jo varmaan yleisempää kuin öljypumpun laukeaminen jakopään tiivisteestä irtovan maalin vuoksi.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • akzy
      Newbiemmer
      • May 2017
      • 21
      • Seinäjoki

      Minä tilasin jo valmiiksi 300tkm+ ajettuun 530xd jakoketjut, öljypumpun ja pitää vielä runkolaakerit tilata, kun mosa on levällä. Olen siinä käsityksessä, että alakerta tai kampura on yksinkertaisesti niin heikosti tehty, että mitat antaa myöten ja reunimmaiset ja keskimmäinen runkolaakeri alkaa vahvasti kulumaan. Ei nämä ole mitään verrattuna M47N / M57(tu1).

      Ei itsellä ainakaan rahapussi ole niin paksu, että vaihtomoottoria (jossa samat tyyppiviat odottaa räjähtämistä) kehtaisi laittaa.

      Mitäs raati on mieltä näistä surullisen kuuluisista Bosch CP 4.2 korkeapainepumpuista? Onko niitä räjähtänyt normaalikäytöllä bemuista vai onko taustalla aina väärintankkauksia bensiinillä tai ajettu tankki kuivaksi, jolloin tulee enemmän kitkaa ja rullapyörä kääntyy poikittain -> silput jakotukille ja suuttimiin.
      BMW 320d M-sport 2005:think

      Comment

      • Artsi93
        Newbiemmer
        • Mar 2013
        • 10
        • Kokkola

        Kiitos vastauksista. Nyt valikoitui kaksi kappaletta mitä lähteä katsomaan ja luultavasti eka tarttuu mukaan. Sen verran paljastan että varusteita omaan silmään ihan hyvin ja ajettu 300tkm.

        Comment

        • Reiska56
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 183
          • Kerava

          Originally posted by peto2 View Post
          Vaikka sitä ei nelikkomiehet halua myöntää niin se lisää kulutusta ihan merkittävästi.

          Oma 530d menee matkassa talvirajotuksilla (vakiokoon renkaat) n. 5 litralla ja kesärajotuksilla ja M5 koon renkailla n. 6 litralla. Kumpikaan luku ei sisällä motaria.
          Kyllä sen voi myöntää. 535dx 2015 kolmen vuoden keskiarvo n. 8 litraa/100km. Joskus kesäisin motarilla myötätuuleen ja loivaan alamäkeen näyttää 5 litran kulutusta. Harmi vain, että aina ei voi ajaa alamäkeen, välillä tulee niitä ylämäkiäkin, jolloin kulutus nousee heti yli 10 litran.

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 6868
            • Forssa

            Tapaus ratkaistu, toistaiseksi.

            Auto: F11 530DA X-drive -11 148tkm

            Vika: mittaristossa jokainen vikavalo loimottaa. Mittaristoon jokaisen varusteen ja lisävarusteen herja tekstinä, poissa käytöstä. Mittaristossa ei toiminut mikään muu viisari kuin kierrosluku. Nopeus yms mykkänä. Ohjaustehostin, yms poissa pelistä. Eli aivan kaikki mykkänä.

            Ratkaisu: myyjäliikkeen piikkiin vaihdettiin takaluukun kahva ja kaikki pelittää toistaiseksi.

            Käsittämätöntä että yksi kahva pisti auton totaali sekaisin ja mykäksi.
            Nyt:
            F07 535xD GT -11

            Ex: E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4853
              • Paimio

              Tuota on jo vähän vaikea uskoa, mutta kaipa kaikki on väylissä mahdollista.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Reiska56
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 183
                • Kerava

                Tarkoitus ottaa kesän aikana moottori pois ennalta ehkäisevään huoltoon mm. jakopää ja laakerit. En kuitenkaan ymmärtänyt laakereista ja niiden värikoodeista, joita Realoem BMW antaa. Voisiko joku hieman avata tätä problematiikkaa? Riittääkö, että laakeriliuskat ovat vakiokokoa ja tarviiko ns. kauloja jotenkin hioa vai voiko olla sellaisenaan? Auto 535dx 2015 ja kilometrejä n. 100 000. Autosta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2027
                  • Vantaa

                  Ei kai näitä nyt 100tkm välein tarvitse avata? Ehjän korjaaminen hieman hukkaan heitettyä rahaa. Ymmärtäisin jos 300tkm mittarissa ja aikoo toiset samat vielä ajaa.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 4853
                    • Paimio

                    Jos ei ole hurjasti ohjelmoitu ja vaihtovälejä vedetty pitkäksi niin en kyllä lähtisi noin vähillä kilometreillä vaihtelemaan laakereita. Todennäköisyys että niissä olisi mitään vikaa on minimaalinen.
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • akzy
                      Newbiemmer
                      • May 2017
                      • 21
                      • Seinäjoki

                      Lohkossa on stanssattuna numerosarja joka sisältää K kirjaimen. Nämä liuskat menevät yläpuolelle. Sitten kampurassa on vastaava numerosarja esim. 22221222K ja nämä liuskat menevät alapuolelle. Kampuran osalta K merkitsee järjestyksen 1->6 syl vai 6syl->. Mielestäni nämä oli toisin päin. Kannattaa tsekata BMW TIS ohjeet tai youtube videosta.
                      Näille sitten on kääntötaulukko jossain olemassa mitä numeroa vastaa mikäkin laakerin väri. Itsekin toivon, että kaikki olisi 2 numeroa, mikä taisi olla STD koko, mutta jos ei ole niin pakko tilata OE, kun yksittäisiä liuskoja hieman hankala saada tarvikkeena.
                      BMW 320d M-sport 2005:think

                      Comment

                      • Reiska56
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 183
                        • Kerava

                        Originally posted by TheRipper View Post
                        Jos ei ole hurjasti ohjelmoitu ja vaihtovälejä vedetty pitkäksi niin en kyllä lähtisi noin vähillä kilometreillä vaihtelemaan laakereita. Todennäköisyys että niissä olisi mitään vikaa on minimaalinen.
                        Ei ole ohjelmoitu ja öljyjä olen pyrkinyt vaihtamaan n. 15 000km välein. Laakerit tuli mieleen, kun täällä palstoilla kehotetaan vaihtamaan laakerit samalla, jos vaihtaa jakopään ketjut ja rattaat. Rattaistahan on täällä ollut kuvia, jotka ovat olleet kuluneet jo 120 000km ajon jälkeen. Voisiko sillä olla laakerien kestoon merkitystä, kun tulee vedettyä kesäisin venettä n. 700km/kesä?

                        Comment

                        • TheRipper
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2012
                          • 4853
                          • Paimio

                          En usko että olisi. Enkä nyt usko myöskään että jakopäässä olisi mitään ongelmia ellei ole paljoa tyhjäkäytetty. Eihän N57 kuitenkaan niin heikko ole kuin N47.
                          Huonoa huoltoa ja huonoa tuuria yhdistämällä noita yleisemmin kait hajoaa. Jos ketju ei äännä niin en olisi mitenkään huolissani siitäkään.
                          F10 523iA 2010

                          Ex: E39 528iA 1997
                          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                          Ex: E65 745iA 2003
                          Ex: E46 318i 1998
                          Ex: E34 525iA 1989

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2027
                            • Vantaa

                            Ja jakopään osia on parannettu alkupään n57/n47 nähden. Eli jos sieltä ei mitään ääntä kuulu, niin suotta alkaa remonttiin.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2542
                              • Tampere

                              Mikäli N57-moottorin laakereiden (erit. runko) osalta nukkuu yönsä huonosti, niin ahdistustaan voi lievittää (tai pahentaa) moottoriöljyn vaihdon yhteydessä öljynsuodattimen huolellinen tarkastelu hyvässä valaistuksessa haitariväleistään mahdollisen metallihileen ja hippujen löytämiseksi. Mikäli kimalletta ja glitteriä näkyy, niin todennäköisesti se on laakereista peräisin, ja siinä vaiheessa ajankohtaista pohtia remonttia tai ainakin öljynvaihtovälin tihentämistä kunnes asialle tehdään jotain. Näitä on muutamia tullut itsellä vastaan, yleensä yli 200 tkm ajettuina, sekä yhdellä (530d) että kahdella (535d) ahtimella varustettuna.
                              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • Reiska56
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2008
                                • 183
                                • Kerava

                                Kiitos kommenteista. Siirretään ajatusta seuraavaan öljynvaihtoon. Jos suodattimesta ei löydy mitään ylimääräistä, niin jatketaan ajoa toistaiseksi. Auton vaihtokin on pois suljettu, kun vanhasta ei juuri mitään hyvitetä ja vaihtorahaakin pyysivät viime syksynä n. 50 000 euroa. Kyllä tuolla summalla aika monta litraa dieseliä ostaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎