F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ptl
    Bimmer Rookie
    • Sep 2025
    • 32
    • Oulu, Finland

    #196
    Originally posted by VilleP View Post
    Ei tarvitse maski suojaa, siellä on automaattiset "kaihtimet".
    Tämä pre-LCI F11 alunperin myyty Saksaan, eikä näytä sille että maskissa olisi kaihtimia.

    Ihan uloinpana munuaisissa pystyrivasto, joka näyttää kovasti kiinteältä. Sen takana vaakarivasto, joka sekin näyttää kiinteältä.
    En purkanut mitään, mutta ei kyllä helposti tule havaintoja mekaniikasta joilla noita kumpaakaan rivastoa liikuteltaisiin.

    Onko kaikissa F11 satavarmasti kaihtimet jäähdyttimen/konetilan suojaksi?

    ISTAsta koitin katsella jotain testiä tms. asian liittyen, mutta en löytänyt/osannut.

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2496
      • Vantaa

      #197
      Kyllä ne molemmissa Saksan tuonneissa minulla on ollut. Tosin niistä kyllä näkee selvästi että ovat mekaanisesti liikkuvia. Osa luettelon mukaan riippuu hieman varusteista mikä säleikkö siellä on. Kuva toki ei kerro sen tarkemmin onko sulkeutuva.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • TheRipper
        Bimmer Enthusiast
        • May 2012
        • 5233
        • Paimio

        #198
        Kyllä siellä sulkeutuva säleikkö täytyy olla takana....Saksasta on minunkin ja vielä bensa ja silti on automaattisäleikkö.
        Toki voi olla rikki ja jäänyt auki-asentoon...sitäkin näissä sattuu.

        Kone sammuksissa pitäisi säleikön olla kiinni jos toimii oikein.
        F10 523iA 2010

        Ex: E39 528iA 1997
        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
        Ex: E65 745iA 2003
        Ex: E46 318i 1998
        Ex: E34 525iA 1989

        Comment

        • ptl
          Bimmer Rookie
          • Sep 2025
          • 32
          • Oulu, Finland

          #199
          Kuvia, minusta näyttää edelleen aika kiinteile nuo säleiköt, mutta lupaan olla iloisesti yllättynyt jos olisin (taas) väärässä.

          Oikean (apparinpuoleisen) munuaisen pystysälekön alarena (lisäpitkän johto säleikköjen välissä, se helppo reitittää muuten jos olisi tiellä):



          Takana olevan vaakasäleikön oikea (apparinpuoleinen) ulkoreuna:



          Oikeanpuoleisen munuaisen vaakasäleikön sisäreuna:



          Ja tuosta vielä hieman tarkempi kuva yksittäisen vaakasäleen päästä:

          Comment

          • ptl
            Bimmer Rookie
            • Sep 2025
            • 32
            • Oulu, Finland

            #200
            Eilen oli ongelmia kuvien kanssa, näkyykö ne nyt?

            Nettijuttujen mukaan eivät ole ikuisia ne aktiivisäleikötkään, mutta jos sellaisen välttämättä haluaisi, niin mitään käryä millanen homma retrofitata?

            Mitä N57 jäähdytysnesteen ja moottoriöljyn lämpötilat pitäisi olla matka-ajossa (tasainen 100km/h tasamaalla), että kaiki olisi (termarit jne.) jokseenkin kunnossa?

            Oliko 85C alarajana DPF-poltolle? Missä rajoissa on hyväksyttävä paine-ero DPF:lle? Ts. paljnko sen paine-eron tulisi olla, jos kaikki kunnossa?

            Comment

            • Crete88
              Bimmer Rookie
              • Mar 2023
              • 69
              • Lohja

              #201
              Eipä ole liikkuva säleikkö tuo. Itsellä on se liikkuva malli mutta se ei toimi oikein, aukeaa kun auton käynnistää ja pysyy auki oli mikä keli hyvänsä. Olen vaan talveksi peittäny ne aukot muovilätkillä, ei ole ollut mitään lämpenemisongelmaa. En kyllä tiedä lämpeneekö yhtään sen nopeamminkaan.

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5233
                • Paimio

                #202
                Joo aika jännä että kiinteällä säleiköllä on...mutta onhan niitäkin sitten näemmä.

                Saahan noihin munuaisiin suojamuoveja jos tuntuu ettei tarpeeksi lämpiä sitten talvipakkasilla.
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • ptl
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2025
                  • 32
                  • Oulu, Finland

                  #203
                  En löytänyt merkk/mallikohtaisia valmiita, eli pitää katsella sopivan väristä telttapatjaa/tjsp. ja nikkaroida niistä maskinsuojat.

                  Tarkoitus huolehtia enemmän moottorin hyvinvoinnista, ainakin näillä vähän nollan yläpuolella olevilla keleillä lämpöä riittänyt kabiiniin riittävästi, ja penkinlämmittimet on aika tehokkaat.

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5233
                    • Paimio

                    #204
                    Muistaakseni näihin on kyllä joku tehnyt ihan valmiitakin suojia, mutta en myöskään pikaisella haulla löytänyt. Mutta helppohan nuo on askarrellakin vaikka tästä:
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • ptl
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2025
                      • 32
                      • Oulu, Finland

                      #205
                      Jotain tuollaista ja CAD (carboard assisted design)

                      Lisäksi esim. Maskisuojan kiinnike 22mm | Motonet Oy

                      Comment

                      • Tatu6o
                        BTCF Member
                        • Sep 2021
                        • 91
                        • Uusimaa

                        #206
                        Originally posted by Crete88 View Post
                        Eipä ole liikkuva säleikkö tuo. Itsellä on se liikkuva malli mutta se ei toimi oikein, aukeaa kun auton käynnistää ja pysyy auki oli mikä keli hyvänsä. Olen vaan talveksi peittäny ne aukot muovilätkillä, ei ole ollut mitään lämpenemisongelmaa. En kyllä tiedä lämpeneekö yhtään sen nopeamminkaan.
                        Itsellä aukeaa paikallaan vain kun lähtee flekti päälle. Toki ajossa on vaikea tarkastella verhon asentoa.

                        Comment

                        • ptl
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2025
                          • 32
                          • Oulu, Finland

                          #207
                          GoPro/vast kuvaamaan, jos ISTA:lla/tms ei näe ajonaikaista tilannetta, JOS asia kiinnostaa.

                          Mutta melko järkevälle logiikalle tuntuu tuo että säleikkö auki kun flekti menee päälle (tai vaikka muutamaa astetta ennen), jos tarkoitus on varmistella että kone on tarpeksi lämmin.

                          Ei liene mahdotonta että ulkolämpötilakin vaikuttaa siihen, miten säleikkö aukeaa? Mutta minulla ei siis mitään tietoa tästä(kään), kunhan ulostan ajatuksenvirtaa.

                          Comment

                          • Tatu6o
                            BTCF Member
                            • Sep 2021
                            • 91
                            • Uusimaa

                            #208
                            Kävin bmw TIS:sstä lukemassa miten tuo säleikkö toimii.
                            "The engine control system continuously calculates the required cooling. The engine control system only opens the radiator shutter when a higher level of cooling air is actually required."
                            "When power is disconnected from the electromagnet, the radiator shutter opens while the vehicle is being driven due to the air stream. When the vehicle is stationary or being driven slowly the air flow from the radiator fan opens the radiator shutter."
                            Tästä löytyi selitys miksi säleikkö on auki paikallaan vain flektin pyöriessä. Loppujen lopuksi aika yksinkertainen systeemi. Sähköisiä komponentteja on vain yksi sähkömagneetti.

                            Comment

                            • Joni_p
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2014
                              • 115
                              • Joensuu

                              #209
                              Saako rengaspaineiden anturit koodattua pois käytöstä? Nykyisissä vanteissa ei antureita ole niin huutaa aina käynnistyksessä.

                              Comment

                              • Crete88
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2023
                                • 69
                                • Lohja

                                #210
                                Originally posted by Tatu6o View Post
                                Kävin bmw TIS:sstä lukemassa miten tuo säleikkö toimii.
                                Tai miten sen pitäisi toimia... itsellä ei toimi noin. Se vaan aukeaa heti kun moottorin käynnistää, ja sulkeutuu kun sen sammuttaa. Myös paikallaan ilman flektiä.

                                Comment

                                Working...
                                X