Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • N54
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2012
    • 526
    • Satakunta

    ^Aivan. Onhan siinä sitten sähkörangekin ollut hieman jo vaatimattoman puoleinen (pakkasista riippuen), eli siitäkin voi jotain yrittää päätellä. Ilmeisesti se tehtaan akkutakuu on aika sopivasti mitoitettu heidän kannaltaan. Vahvistaa omaa käsitystäni näiden laitteiden optimaalisesta käyttöiästä. Varmaan edellisellä omistajalla on saattanut olla aavistus tilanteesta ja laitettu auto kiertoon sopivassa kohdassa.

    Nythän on kaikesta pulaa, niin nuo varaosakennot voi helposti jäädä kakkoseksi uusiin autoihin verrattuna. Positiivista sentään on se ettei näihin tarvitse koko akkua vaihtaa kerralla. Ei kai siinä muuta auta kuin liikkeen laittaa auto kuntoon tavalla tai toisella, vaikea kuvitella että kukaan sitä tuollaisenaan ostaisi ainakaan markkinahinnalla.

    Tällaisessa pieniakkuisessa plugarissa akku joutuu todennäköisesti suhteellisen kovalla rasitukselle. Onkohan jotain dataa olemassa siitä minkälainen lataus-/ajoprofiili kuormittaa akkua eniten? Esim. paljon kaupunkiajoa kokoajan ladaten vs. pitkää maantieajoa akku "tyhjänä"?

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2542
      • Kirkkonummi

      Originally posted by N54 View Post
      ^Aivan. Onhan siinä sitten sähkörangekin ollut hieman jo vaatimattoman puoleinen (pakkasista riippuen), eli siitäkin voi jotain yrittää päätellä. Ilmeisesti se tehtaan akkutakuu on aika sopivasti mitoitettu heidän kannaltaan. Vahvistaa omaa käsitystäni näiden laitteiden optimaalisesta käyttöiästä. Varmaan edellisellä omistajalla on saattanut olla aavistus tilanteesta ja laitettu auto kiertoon sopivassa kohdassa.

      Nythän on kaikesta pulaa, niin nuo varaosakennot voi helposti jäädä kakkoseksi uusiin autoihin verrattuna. Positiivista sentään on se ettei näihin tarvitse koko akkua vaihtaa kerralla. Ei kai siinä muuta auta kuin liikkeen laittaa auto kuntoon tavalla tai toisella, vaikea kuvitella että kukaan sitä tuollaisenaan ostaisi ainakaan markkinahinnalla.

      Tällaisessa pieniakkuisessa plugarissa akku joutuu todennäköisesti suhteellisen kovalla rasitukselle. Onkohan jotain dataa olemassa siitä minkälainen lataus-/ajoprofiili kuormittaa akkua eniten? Esim. paljon kaupunkiajoa kokoajan ladaten vs. pitkää maantieajoa akku "tyhjänä"?
      Aivan täysin mutuna, hiukan yli puolen vuoden ja n. 17tkm kokemuksella:

      - Ilmastointi vie käyttösädettä, varsinkin jos tykkää viileästä. Ilmastoinnin käyttöä pystyy välttämään jonkin verran, jos auto on saanut olla varjossa ja ei tarvitse valoissa seisoa niin, että saa ikkunaa auki tai kuten omassa, kattoluukun auki. Sekin tosin lisää sitä ilmanvastusta ja kulutusta, mutta ei ihan niin paljoa.

      - Nopeus n. 90km/h jälkeen jälkeen alkaa syömään käyttösädettä. Tämä kertautuu vielä melko suoraan pakkasen kovetessa, ehkä ajoviima tekee tehtävänsä ja matkustamoa pitää entisestään lämmittää.

      - Kovilla pakkasilla esilämmitys kuluttuaa käyttösädettä mutta se on todella tehokas. Takaikkunan ja peilien sulatus päälle ja lämmitetty sisäilma tulee suoraan tuulilasille, hyvin tehokas. Tosin Ford Kugassa saa vielä istuinlämmityksenkin etänä päällä, sitä odotellessa. Ai miksi? Koska -10°C jälkeen lämmittämätön nahkapenkki on u n o h t u m a t o n kokemus. Ikinä en ole käyttänyt niin paljoa istuinlämmitystä kuin tänä talvena, kyllä kangaspenkeillä on puolensa vaikka ehkä ulkonäöllisesti hävivät jossain määrin.

      Kaikkein parhaiten käyttösäde on riittänyt luonnollisesti kun ajaa tasaista n. 80km/h maantieajoa ilman ilmastointia tai lämmitystä suuremmin käyttäen. Tämä ei ole aivan epäoleellinen asia kun pohtii hybridiä, jos esim. oma työmatka on yli 35km (itsellä hiukan alle), niin on epäkäytännöllistä jos se bensamoottori-parka pärähtää käymään n. kolmasosan matkasta niin että akuilla pääsee parin kilometrin päähän ja sitten taas se hyvin jäähtynyt polttomoottori laitetaan taas kylmänä käyntiin. Mutta joku 15-30km menee tällaisella 12.9kwh(?) -akkuisella ihan hyvin. Molemmissa päissä pitää päästä lataamaan, jos on latausasemien varassa, niin sitten kannattaa ehkä harkita uudestaan.

      Kesäksi on odottamassa ihan testimielessä normaalit 17-tuumaiset (225/50 tjsp), jospa niillä saataisiin range näyttämään sitä 60km joskus? Ennätys oli yhdessä lähdössä kesällä laskennallinen 58km. Normaalisti oli jotain 54-56km. Bensankulutuksen tarkkailu onkin ollut haasteellisempaa, olisikohan pitkillä siivuilla ollut sellaista 6.6L/100km, eli vähän yli litran enemmän kuin samalla koneella & laatikolla varustettu ex. 320Ia -17. Itse asiassa melkein kaksi, tietyn etapin ennätys taisi joku 4.6L/100km kesällä (400km suuntaansa ilman pysähdyksiä).
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1073
        • Espoo

        Originally posted by Petteri75 View Post
        Tosin Ford Kugassa saa vielä istuinlämmityksenkin etänä päällä, sitä odotellessa. Ai miksi? Koska -10°C jälkeen lämmittämätön nahkapenkki on u n o h t u m a t o n kokemus. Ikinä en ole käyttänyt niin paljoa istuinlämmitystä kuin tänä talvena, kyllä kangaspenkeillä on puolensa vaikka ehkä ulkonäöllisesti hävivät jossain määrin.
        Mitäs asetuksia valikoissa oli ratinlämmitykselle ja istuinlämmitykselle? Ettei just päällekytkentä esilämmityksessä?
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • eemi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 297
          • Heinola

          Mulla on 131tkm mittarissa ja auto ilmoittaa että etujarrupalat pitäisi vaihtaa.. Onko tuo laskennallinen vaihtoikä vai perustuuko tuo todelliseen kulumiseen?

          Tuli Autosalvasta tarjous vaihdolle kun valittu auton huoltamoksi, aika rapsakan hintasen olonen oli tarjous kun jarrupalat eteen vaihdettuna 430e..
          Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

          ex:
          e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
          e91 320d -11 Alpinweiss III
          e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
          e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
          e39 520i -97 touring Schwarz II
          e34 525i -89 Luxorbeige metallic
          e34 520i -89 Diamantschwarz

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1073
            • Espoo

            Originally posted by eemi View Post
            Mulla on 131tkm mittarissa ja auto ilmoittaa että etujarrupalat pitäisi vaihtaa.. Onko tuo laskennallinen vaihtoikä vai perustuuko tuo todelliseen kulumiseen?

            Tuli Autosalvasta tarjous vaihdolle kun valittu auton huoltamoksi, aika rapsakan hintasen olonen oli tarjous kun jarrupalat eteen vaihdettuna 430e..
            Ainakin ennen kulumistunnistimessa oli kolme vaihtoehtoa eli "normaali" (silmukat ehjät), vaihtotarvevalo (eka silmukka katkennut) ja mene heti huoltoon (molemmat silmukat katki).

            Tarkista levyjen tilanne ja vaihdata jossain merkkiin erikoistuneella pajalla tarvittavat osat.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • rizzo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2007
              • 5418
              • Oulu

              Originally posted by eemi View Post
              Mulla on 131tkm mittarissa ja auto ilmoittaa että etujarrupalat pitäisi vaihtaa.. Onko tuo laskennallinen vaihtoikä vai perustuuko tuo todelliseen kulumiseen?

              Tuli Autosalvasta tarjous vaihdolle kun valittu auton huoltamoksi, aika rapsakan hintasen olonen oli tarjous kun jarrupalat eteen vaihdettuna 430e..
              Hirveä hinta, itse sain Oulussa 400 eurolla levyt ja palat joka nurkkaan pienemmällä pajalla, jolla onnistui huoltojen kirjaus BMW:n tietokantaan (eli merkkihuollossa voi siirtää sähköiseen huoltokirjaan sitten myöhemmin jos haluaa).

              Comment

              • Jantsade
                Newbiemmer
                • Aug 2011
                • 22
                • Vihti

                Originally posted by Petteri75 View Post


                - Kovilla pakkasilla esilämmitys kuluttuaa käyttösädettä mutta se on todella tehokas. Takaikkunan ja peilien sulatus päälle ja lämmitetty sisäilma tulee suoraan tuulilasille, hyvin tehokas. Tosin Ford Kugassa saa vielä istuinlämmityksenkin etänä päällä, sitä odotellessa. Ai miksi? Koska -10°C jälkeen lämmittämätön nahkapenkki on u n o h t u m a t o n kokemus. Ikinä en ole käyttänyt niin paljoa istuinlämmitystä kuin tänä talvena, kyllä kangaspenkeillä on puolensa vaikka ehkä ulkonäöllisesti hävivät jossain määrin.



                .
                Tässäpä myös asia mikä ärsyttää itseäni tässä My BMW äpis. Aikaisemmissa volvoissa itse äppi,sekä auton keskustelu on sujunut paljon paremmin kuin BMW. VOC sait valita perslämppärit,ratinlämppärin,haluatko ikkunalämmitykset päälle jne. Näit suoraan äpistä paljonko auton luona on lämmintä, "tarkan"kulutuksen ajetulla matkalla,missä auto mennyt jne jne. Toivoisin että BMW paraintaisi tätä My BMW sovellusta johon saisi enemmän toimintoja kuin vain "tuuleta nyt" tyyppisen ja ilmoituksen millon auto on latutunut täyteen.
                BMW G30 530e

                Ex: BMW F11 M550d Volvo S90 T8 R-Desing Volvo s60 T6 Polestar -17, BMW F13 640d M-Sport, F30 330d M-Sport, F11 535i M-Sport, MB s204, Audi A4 Avant, Volvo S40 T5, Volvo S40.

                Comment

                • eemi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 297
                  • Heinola

                  Originally posted by rizzo View Post
                  Hirveä hinta, itse sain Oulussa 400 eurolla levyt ja palat joka nurkkaan pienemmällä pajalla, jolla onnistui huoltojen kirjaus BMW:n tietokantaan (eli merkkihuollossa voi siirtää sähköiseen huoltokirjaan sitten myöhemmin jos haluaa).
                  Juu toi hinta minuaki hirvitti. Tarkistin vielä tarjouksen niin jarrupalojen vaihto 410e ja öljynvaihtohuolto 430e. Autosalpa oli aikaisemmin Lahdessa BMW jälleenmyyjä ja sen peruina sieltä löytyy myös virallinen BMW huolto. Valitsin Autosalvan huoltamoksi kun ajattelin sen olevan Laakkosta fiksummin hinnoiteltu..
                  Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

                  ex:
                  e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
                  e91 320d -11 Alpinweiss III
                  e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
                  e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
                  e39 520i -97 touring Schwarz II
                  e34 525i -89 Luxorbeige metallic
                  e34 520i -89 Diamantschwarz

                  Comment

                  • N54
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2012
                    • 526
                    • Satakunta

                    Itse huomasin hiljattain, että MyBmw sovelluksessa pystyy katsomaan "Varaa aika" painikkeen alta eri huoltotöiden hintoja omalle autolle valitulla korjaamolla. "Hae toinen jälleenmyyjä" napin alta katsoin mielenkiinnosta myös muutaman muun kaupungin merkkihuollon ja pieniä hintaeroja näytti olevan eri ketjujen välillä.

                    Omaan 530e autoon näyttäisi olevan etupalojen vaihto paikallisessa merkkihuollossa sovelluksen mukaan rapsakat 486,16€. Pelkkä öljynvaihto olisi 161,40€ mitä en pidä pahana. Mutta perinteinen BMW:n rahastuskohde eli raitisilmasuodattimien hinta (vaihdettuna?) on kyllä mielestäni pöyristyttävät 212,37€! Tekisi melkein mieli tilata laadukkaat tarvikesuodattimet ja vaihtaa itse, niin tulisi aika helppo säästön paikka. Sitä en ole vielä kysynyt, että pitävätkö nuo hinnat varmuudella paikkansa, mutta suuntaa niistä uskoisi saavan.

                    Comment

                    • duckland
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2003
                      • 418

                      Hauskinta huolloissa on kun bmw antaa ohje ajan johon noi hinnat perustuu. joku 1,5h raitisilmasuodattimen vaihto tms. ja siitä tulee hinta. No kysyin joskus että mitä jos siihen menee vähemmän aikaa. No niin hinta on se 1,5h, koska näin sanotaan, mutta jos siinä tulee ongelmia ja menee pitempään laskutamme toteutuneen mukaan. Siis kyllä kustaan asiakasta silmään oikein kunnolla.

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17512
                        • Turku

                        Originally posted by duckland View Post
                        Hauskinta huolloissa on kun bmw antaa ohje ajan johon noi hinnat perustuu. joku 1,5h raitisilmasuodattimen vaihto tms. ja siitä tulee hinta. No kysyin joskus että mitä jos siihen menee vähemmän aikaa. No niin hinta on se 1,5h, koska näin sanotaan, mutta jos siinä tulee ongelmia ja menee pitempään laskutamme toteutuneen mukaan. Siis kyllä kustaan asiakasta silmään oikein kunnolla.
                        Näinhän se menee kaikessa. On ohjeajat ja hyvä asentaja ne alittaa, kustannus asiakkaalle sama.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          Originally posted by duckland View Post
                          Hauskinta huolloissa on kun bmw antaa ohje ajan johon noi hinnat perustuu. joku 1,5h raitisilmasuodattimen vaihto tms. ja siitä tulee hinta. No kysyin joskus että mitä jos siihen menee vähemmän aikaa. No niin hinta on se 1,5h, koska näin sanotaan, mutta jos siinä tulee ongelmia ja menee pitempään laskutamme toteutuneen mukaan. Siis kyllä kustaan asiakasta silmään oikein kunnolla.
                          Taitaa pitkälti suodattimen hinnasta koostua raitisilmasuodatin huollon hinta.

                          Työ veloitus on huollon yhteydessä noin 10min (2FRU:ta) suodattimen vaihdolle.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2167
                            • Vantaa

                            Niitä raitisilmasuodattumia on ainakin e ja f korissa 2kpl joten herkästi se 200e maksaa vaihdettuna ja oem osilla. Motonetissä 79e pari.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • ixuv
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2018
                              • 50
                              • EP

                              Tänään tuli takaisinkutsu tms. moottorin ohjaimen päivitykseen. Liittyy siis EGR:n.

                              "tietyt jäähdytinversiot saattavat alkaa vuotaa... harvinaisissa tapauksissa imusarja voi tämän seurauksena hiiltytä paikallisesti... erittäin harvoissa tapauksissa tämä voi johtaa savunmuodostukseen ja syttymiseen..."

                              Nyt siis päivitetään ohjelma joka "pystyy ennakoimaan ja estämään imusarjan mahdollisen ylikuumentumisen".

                              Onko jollain jo tämä tehty? Muuttuiko auton käytös jotenkin??

                              - G31 520da xDrive sportline
                              - E36 328i sedan M sport
                              - W212 E200 cdi

                              Comment

                              • eemi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 297
                                • Heinola

                                Originally posted by ixuv View Post
                                Tänään tuli takaisinkutsu tms. moottorin ohjaimen päivitykseen. Liittyy siis EGR:n.

                                "tietyt jäähdytinversiot saattavat alkaa vuotaa... harvinaisissa tapauksissa imusarja voi tämän seurauksena hiiltytä paikallisesti... erittäin harvoissa tapauksissa tämä voi johtaa savunmuodostukseen ja syttymiseen..."

                                Nyt siis päivitetään ohjelma joka "pystyy ennakoimaan ja estämään imusarjan mahdollisen ylikuumentumisen".

                                Onko jollain jo tämä tehty? Muuttuiko auton käytös jotenkin??
                                Kiinnostaisi myös tämä kun mulle tuli sama takaisinkutsu MyBMW-appiin myös.
                                Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

                                ex:
                                e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
                                e91 320d -11 Alpinweiss III
                                e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
                                e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
                                e39 520i -97 touring Schwarz II
                                e34 525i -89 Luxorbeige metallic
                                e34 520i -89 Diamantschwarz

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎