Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    Originally posted by pyroz View Post
    Siinähän makselet sitten moottoriremontteja kun polttis on aina vaan hetken käynnissä pienellä kuormalla, eikä koskaan lämpene kunnolla käyntilämpötilaan.
    Polttis käynnistyy kerran pari viikossa, tuskin se siitä räjähtää.


    - Mikäli tietää sähkön riittävän matkaan, käytä max eDrive
    - Mikäli tiedät, että sähkö ei riitä koko matkaan, niin aja keppi sporttiasennossa (ei start/stopia) alkumatka eli kone ja kabiini lämpimäksi. Sitten loppumatka max eDrivelle kun osaat sanoa, että sähkö riittää perille asti.
    Jätän sinulle tämän kikkailun. Ei istu minun pirtaani ostaa uudehko bemari ja sitten pihdata sentin osia ja körötellä moottoritiellä 85kW voimin.

    Vain töpselistä ladattu sähkö on halpaa ja tärkeintä on saada se akku tyhjäksi perille / laturille saavuttaessa.
    Ei ole. Tärkeintä on saada mukavat kyydit! Johan ne naapuritkin luulee köyhäksi jos ylettömästi alkaa säästellä.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • duckland
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 418

      Mä käytän max e driveä ja sitten yksi ongelma. Kun ajelee tätä kaupunkipyöritystä joutuu kattelee miten akulla pääsee ja arvioimaan omaa matkaa ettei käy että kilsa ennen maalia ajellaa poltolla. Mielummin ajan aina koneen lämpöseksi kun bensalle mennään. Silloin pistän pakolla polttiksen päälle kun huomaan ettei range tuu riittää maaliin, mutta en saa konetta kun hetkeksi käymään. Jos ei olis oma auto eihän tällä väliä, mutta yrittää pitää omasta huolta. Jos ei aja max e drivellä niin pieni liikakaasu napauttaa polttiksen käyntiin ja ärsytys on valmis jos tietäisi pääsevänsä sähköllä maaliin asti.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6730
        • PK-seutu

        Originally posted by bmw323it View Post
        Jätän sinulle tämän kikkailun. Ei istu minun pirtaani ostaa uudehko bemari ja sitten pihdata sentin osia ja körötellä moottoritiellä 85kW voimin.
        Ei kiitos. Minä en seiskaa ostaisi köyhien tekniikalla. Se olisi tietenkin V12 moottorilla.

        Kutsu sitä vaan kikkailuksi. Se oli myös autoharrastajan näkökulmasta, koska lyhyitä pätkiä polttomoottorin pyörittely joskus ja jouluna on selvä tie tuhoon. Toki jos uuden auton takuun voimin ajelee ja vaihtaa sitten ajoissa niin se on jonkun muun ongelma
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6730
          • PK-seutu

          Originally posted by duckland View Post
          Mä käytän max e driveä ja sitten yksi ongelma. Kun ajelee tätä kaupunkipyöritystä joutuu kattelee miten akulla pääsee ja arvioimaan omaa matkaa ettei käy että kilsa ennen maalia ajellaa poltolla. Mielummin ajan aina koneen lämpöseksi kun bensalle mennään. Silloin pistän pakolla polttiksen päälle kun huomaan ettei range tuu riittää maaliin, mutta en saa konetta kun hetkeksi käymään. Jos ei olis oma auto eihän tällä väliä, mutta yrittää pitää omasta huolta. Jos ei aja max e drivellä niin pieni liikakaasu napauttaa polttiksen käyntiin ja ärsytys on valmis jos tietäisi pääsevänsä sähköllä maaliin asti.
          Juuri näin. Mutta harmi, että joidenkin mielestä tuollainen fiksu käyttö on köyhien kikkailua
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • b mutteri kasa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1462
            • Area 03

            Itsekin pääsin nyt tähän plugari maailmaan auto G31 530e X-drive. En muuttanut omaa ajotapaa versus G30 520D, latasin aina kun "mahdollista" käytännössä kotipihassa, mutta joka kerta kun lähdin liikkeelle akku oli täynnä. Ajoa tuli viikossa 730km, yksi Tre-HKI-Tre reissu, loput paikallis pyöritystä. Max mitä sähköllä pääsi kovissa pakkasissa oli 20-22km, kulutus oli 7,9L/100km

            En tiedä miten tuolla pitää ajaa jotta pääsee kulutuslukemiin mitä porukka täällä kirjoittaa? Auto on ajamista varten ja kyllä tuo plugari siihen käy, mutta mitään edullista se ei ainakaan omassa käytössä ole. Tähän voi lisätä sen että sähköä meni n.15kWh/päivä kun autoa latailin.

            EDIT: tuon HKI-TRE-HKI reissun aikana en ladannut autoa ollenkaan, ajo lentokentälle ja takaisin.
            Last edited by b mutteri kasa; 20-01-2022, 21:09.
            BMW F11 530 dA VOLL
            Carbon-schwarz Metallic

            BMW E30 325i Sport

            Comment

            • lnaukkar
              Bimmer Rookie
              • Sep 2015
              • 189
              • Helsinki

              Originally posted by b mutteri kasa View Post

              En tiedä miten tuolla pitää ajaa jotta pääsee kulutuslukemiin mitä porukka täällä kirjoittaa?
              Tosi lyhyttä matkaa. Heh.


              Meillä on nyt 101 tkm ajettu ton 530e:n mittariin ja keskikulutus koko ajalta on 4.9 litraa sataselle plus ne sähköt mitä ei kukaan jaksa mitata. Toisena autona 3-sylinterinen ykkössarjalainen, jossa keskikulutus kolme litraa enemmän.
              2023 G26 i4 M50
              2023 U11 iX1 xDrive30

              Comment

              • b mutteri kasa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1462
                • Area 03

                Originally posted by lnaukkar View Post
                Tosi lyhyttä matkaa. Heh.
                Juu, näin se pitää olla.

                Itse teen ympäristö eko teon ja ostan canyonin sähköavusteisen fillarin jolla sotken työmatkat sekä jatkan dieselin tupruttamista 5-6L/100km

                Tosin eipä kulutuksella mitään merkitystä autoilussa minulle koskaan ole ollutkaan, pihalla seisovaan malmiin sijoitettu raha sulaa nopeammin kuin keväällä lumet.
                BMW F11 530 dA VOLL
                Carbon-schwarz Metallic

                BMW E30 325i Sport

                Comment

                • LongJohn
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2017
                  • 269
                  • Kuopio

                  Originally posted by b mutteri kasa View Post
                  Itsekin pääsin nyt tähän plugari maailmaan auto G31 530e X-drive. En muuttanut omaa ajotapaa versus G30 520D, latasin aina kun "mahdollista" käytännössä kotipihassa, mutta joka kerta kun lähdin liikkeelle akku oli täynnä. Ajoa tuli viikossa 730km, yksi Tre-HKI-Tre reissu, loput paikallis pyöritystä. Max mitä sähköllä pääsi kovissa pakkasissa oli 20-22km, kulutus oli 7,9L/100km

                  En tiedä miten tuolla pitää ajaa jotta pääsee kulutuslukemiin mitä porukka täällä kirjoittaa? Auto on ajamista varten ja kyllä tuo plugari siihen käy, mutta mitään edullista se ei ainakaan omassa käytössä ole. Tähän voi lisätä sen että sähköä meni n.15kWh/päivä kun autoa latailin.

                  EDIT: tuon HKI-TRE-HKI reissun aikana en ladannut autoa ollenkaan, ajo lentokentälle ja takaisin.

                  Omaan päivittäiskäyttön ajoprofiiliin tuo auto on soveltunut hyvin. Tosin tämä tuli jo ennen hankintaa kokeiltua eli ajelin pelkällä sähköllä koti-työpaikka-koti välin joka on näitä yleisimpiä toistuvia matkoja ja vähän kintaalla meneekö sähköllä. Kuntosalit, kauppareissut ja muut menee, sen tiesi jo ennakkoon. Ja tämäkin sillä oletuksella että kunhan kesäkelit pääsee ja talvikelille oli jo oletus että jos nyt toiseenkin suuntaan pääsee sähköllä.



                  Tässä on nyt +10tkm ajettu ja keskikulutus koko omistusajalta on 2,7/100km. Alin tankillinen 1,8 ja ylin, jossa vajaan viikon perhereissu, 4,3. Tuossa reissussa oli suuntaansa 260km matkaa ja loput 800km kokonaismatkasta määränpäässä pyörimistä koittaen maksimoida sähköllä ajoa.



                  Siis eihän tuo fysiikan lakeja riko. Matka-ajossa kulutus on 6 litraa, ehkä karvan ylikin, pelkällä bensalla, sähköllä laskennallinen nolla. Loppu muodostuu voimalinjojen välisestä suhteesta. Eli voi ajatella 2,7 litran keskikulutuksesta että yli puolet on koko käyttöhistorian aikana ajettu sähköllä ja 1,8 litralla 3/4 luokkaa.



                  Kovasti vähän on tällä pelillä ollut polttoaineen hinnalla väliä. Kuukauden bensat saa edeltäjän eli 535d säästyneillä veroilla (60e/kk) ja kuukauden ajojen hintaero ++2 euron bensalitrallakin olisi nykyiseen kerrosaterian hinnan luokkaa. Ei mitään väliä. Pitkäaikainen määräaikainen sähkösoppari aika sopivasti tuossa syksyllä tehtynä ja veroineen ja siirtoineen alle 12c/kWh. Ei voi valittaa.

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1827
                    • N/A

                    Originally posted by LongJohn View Post
                    Omaan päivittäiskäyttön ajoprofiiliin tuo auto on soveltunut hyvin. Tosin tämä tuli jo ennen hankintaa kokeiltua eli ajelin pelkällä sähköllä koti-työpaikka-koti välin joka on näitä yleisimpiä toistuvia matkoja ja vähän kintaalla meneekö sähköllä. Kuntosalit, kauppareissut ja muut menee, sen tiesi jo ennakkoon. Ja tämäkin sillä oletuksella että kunhan kesäkelit pääsee ja talvikelille oli jo oletus että jos nyt toiseenkin suuntaan pääsee sähköllä.



                    Tässä on nyt +10tkm ajettu ja keskikulutus koko omistusajalta on 2,7/100km. Alin tankillinen 1,8 ja ylin, jossa vajaan viikon perhereissu, 4,3. Tuossa reissussa oli suuntaansa 260km matkaa ja loput 800km kokonaismatkasta määränpäässä pyörimistä koittaen maksimoida sähköllä ajoa.



                    Siis eihän tuo fysiikan lakeja riko. Matka-ajossa kulutus on 6 litraa, ehkä karvan ylikin, pelkällä bensalla, sähköllä laskennallinen nolla. Loppu muodostuu voimalinjojen välisestä suhteesta. Eli voi ajatella 2,7 litran keskikulutuksesta että yli puolet on koko käyttöhistorian aikana ajettu sähköllä ja 1,8 litralla 3/4 luokkaa.



                    Kovasti vähän on tällä pelillä ollut polttoaineen hinnalla väliä. Kuukauden bensat saa edeltäjän eli 535d säästyneillä veroilla (60e/kk) ja kuukauden ajojen hintaero ++2 euron bensalitrallakin olisi nykyiseen kerrosaterian hinnan luokkaa. Ei mitään väliä. Pitkäaikainen määräaikainen sähkösoppari aika sopivasti tuossa syksyllä tehtynä ja veroineen ja siirtoineen alle 12c/kWh. Ei voi valittaa.
                    Meillä kulutuslukemat samassa linjassa LongJohnin kanssa. Käytännössä aina ajetaan Auto eDrive / ECO Pro -moodissa (nämä defaulttina päällä). Auto on nyt ollut perheessä vuoden ja 24tkm. Pohjoisen reissuilla, joita on ollut puolenkymmentä, kulutus on ollut jämptisti 5.8 l/100km, vaikka matkan aikana ei ole voitukaan ladata lainkaan. Arkena ajetaan pääasiassa arkipyöritystä, jossa kulutus on ollut 1.5-3.5 l/100km välillä per tankillinen riippuen miten paljon "tankilliseen" on mahtunut pidempiä matkoja, kuten Tampereellakäyntejä. Pisimmillään tankkausväli (~40l) on ollut yli 2000km, josta ~1500 kilometriä pelkällä sähköllä.

                    En tiedä mitä farmariperä tai neliveto vaikuttaa kulutukseen b mutteri kasan tapauksessa, meillä kyseessä takaveto-sedan.
                    Nyt:
                    BMW 530e (g30)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • 0200227
                      BTCF Member
                      • Feb 2004
                      • 285
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by b mutteri kasa View Post
                      Itsekin pääsin nyt tähän plugari maailmaan auto G31 530e X-drive. En muuttanut omaa ajotapaa versus G30 520D, latasin aina kun "mahdollista" käytännössä kotipihassa, mutta joka kerta kun lähdin liikkeelle akku oli täynnä. Ajoa tuli viikossa 730km, yksi Tre-HKI-Tre reissu, loput paikallis pyöritystä. Max mitä sähköllä pääsi kovissa pakkasissa oli 20-22km, kulutus oli 7,9L/100km

                      En tiedä miten tuolla pitää ajaa jotta pääsee kulutuslukemiin mitä porukka täällä kirjoittaa? Auto on ajamista varten ja kyllä tuo plugari siihen käy, mutta mitään edullista se ei ainakaan omassa käytössä ole. Tähän voi lisätä sen että sähköä meni n.15kWh/päivä kun autoa latailin.

                      EDIT: tuon HKI-TRE-HKI reissun aikana en ladannut autoa ollenkaan, ajo lentokentälle ja takaisin.
                      Itsellä kokemusta tästä "pandojen pelastamisesta" on vasta noin kuukausi. Työmatkaa on tällä hetkellä 40 km sivu, josta 100 km/h tietä 30 km. Eli käytännössä 20 km taajamassa sähköllä ja 60 km valtatiellä polttomoottorilla sähköjeesillä. Siihen tietty muut omat ajot päälle. Olen nyt ajellut 1600 km, keskikulutuksella 4,5l / 100 km. Toki kotona lataan, ja töissä myös. Sähkörangea on jäljellä molemmissa päissä. Mukavan pieneltä on polttoaineenkulutus tuntunut entisen reilun 10l jälkeen.�� Ja ihan on comfort moodilla menty, kaikki lämmitykset yms. normaalisti päällä.
                      Last edited by 0200227; 21-01-2022, 20:54. Reason: Kirjoitushärö
                      G30 530e

                      Ex tötteröt:
                      F11 523iA
                      E61 525iA
                      E46 325ciA
                      E39 523i
                      E36 320i
                      E38 740iA
                      E34 535i
                      E34 518i

                      Comment

                      • mige95
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 1173
                        • lahti

                        Originally posted by peto2 View Post
                        Ootkos kuullut semmoisesta kuin jarrutusenergian talteenotto. Kyllä se akku painonsa säästää vaikka ei latailisi lainkaan. Sitten semmonen asia että jos joku harhautuu ostamaan 5-Sarjan BMW:n ilman sähkövoimalinjaa sillä perusteella että saa "kevyen" auton niin...
                        Eipä toi g30 530i 1540kg painollaan niin kauhean painava ole nykyautoista.
                        -g20 330e
                        -e31 840ci sc
                        -e46 316i (m52tub25)

                        EX- f11 530d lci
                        Ex- f01 730d
                        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                        Ex: -06 e61 535d m-sport
                        Ex:-02 e39 530d manual
                        Ex -93 e34 520i

                        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                        M62tu ajoitustyökalut.
                        N47/n57 ajoitustyökalut.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7425
                          • Oulu

                          Originally posted by mige95 View Post
                          Eipä toi g30 530i 1540kg painollaan niin kauhean painava ole nykyautoista.
                          Tosi kevyt on, sigun E39 523i 1550kg ja se on kuitenkin paljon pienempi auto. Sigun E92 on jo 1600 kg.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17522
                            • Turku

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Tosi kevyt on, sigun E39 523i 1550kg ja se on kuitenkin paljon pienempi auto. Sigun E92 on jo 1600 kg.
                            Ja F11 535d 1950kg
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Tomi T
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 3844
                              • Nokia

                              Originally posted by mige95 View Post
                              Eipä toi g30 530i 1540kg painollaan niin kauhean painava ole nykyautoista.
                              1700kg sen omamassa kuitenkin on.

                              Lähde: https://www.bmw.fi/fi/mallisto/5-sar...30i-Sedan.html
                              BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                              ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                              BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                              ex. 53*BMW

                              Comment

                              • mige95
                                BTCF Member
                                • Mar 2014
                                • 1173
                                • lahti

                                Originally posted by Tomi T View Post
                                1700kg sen omamassa kuitenkin on.

                                Lähde: https://www.bmw.fi/fi/mallisto/5-sar...30i-Sedan.html

                                Tässä on esim 1670kg, tarkistin trafistakin.

                                Tosta nelivedon romut pois ja muuta ni ei olla kaukana.
                                -g20 330e
                                -e31 840ci sc
                                -e46 316i (m52tub25)

                                EX- f11 530d lci
                                Ex- f01 730d
                                Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                                Ex: -06 e61 535d m-sport
                                Ex:-02 e39 530d manual
                                Ex -93 e34 520i

                                Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                                M62tu ajoitustyökalut.
                                N47/n57 ajoitustyökalut.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎