Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xpro
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2012
    • 251
    • varkaus

    onkohan seiskassa jokin vika vai ominaisuus kun vetelee kesärenkaiden alle laiton jälkeen ihan pirusti 100km/h ja siitä ylöspäin ja allekkin tuntuu ettei tiellä pysy jos vähänkään uraa tiessä. lähinnä että onko jotain tiettyä paikkaa alustassa joka moisen aiheuttaisi kun talvirenkailla meni kuin juna. :think niin ja renkaina ihan perus 235/55/17" pyörät ja alustassakaan ei PITÄISI olla mitään kovin huomattavaa kuin juuri katsastettu ja muuta ei löytynyt kun kuskinpuolen etu alatukivarren taka puslassa hieman väljää.. niin ja edessä h&r madallus jouset. kiiitokset etukäteen jos joku kertoa osaa mistä moinen johtuu. kiva olisi viivojen välissä ilman vetelyitä kestää ja vielä lisäyksenä että jousien alle laiton yhteydessä vaihdettu myös koiranluut eteen.

    Comment

    • Penaksi
      Newbiemmer
      • Oct 2013
      • 6
      • Finland

      Täällä oli samantapaista ongelmaa kesärenkaiden vaihdon jälkeen tosin oli kyllä uraherkkä 80kmh jälkeen yli 100 tuntui että lähtee ratti irti. Mulla oli jo kasa etupään osia odottelemassa joten vaihdoin etu alatukivarret, raidetangonpäät ja koiranluut ja loppui vetelyt ym.

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        Originally posted by xpro View Post
        onkohan seiskassa jokin vika vai ominaisuus kun vetelee kesärenkaiden alle laiton jälkeen ihan pirusti 100km/h ja siitä ylöspäin ja allekkin tuntuu ettei tiellä pysy jos vähänkään uraa tiessä. lähinnä että onko jotain tiettyä paikkaa alustassa joka moisen aiheuttaisi kun talvirenkailla meni kuin juna. :think niin ja renkaina ihan perus 235/55/17" pyörät ja alustassakaan ei PITÄISI olla mitään kovin huomattavaa kuin juuri katsastettu ja muuta ei löytynyt kun kuskinpuolen etu alatukivarren taka puslassa hieman väljää.. niin ja edessä h&r madallus jouset. kiiitokset etukäteen jos joku kertoa osaa mistä moinen johtuu. kiva olisi viivojen välissä ilman vetelyitä kestää ja vielä lisäyksenä että jousien alle laiton yhteydessä vaihdettu myös koiranluut eteen.
        Katsastus ei kerro mitään.
        Alustan väljyyksien läpi tarkastaminen ja pyörankulmien suuntaus
        Voi olla myös liian pehmeitä puslia jotka ei tunnu välyksenä vaan antaa vain liian helposti myöden.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • Tatsga
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 436
          • Vantaa

          Originally posted by xpro View Post
          onkohan seiskassa jokin vika vai ominaisuus kun vetelee kesärenkaiden alle laiton jälkeen ihan pirusti 100km/h ja siitä ylöspäin ja allekkin tuntuu ettei tiellä pysy jos vähänkään uraa tiessä. lähinnä että onko jotain tiettyä paikkaa alustassa joka moisen aiheuttaisi kun talvirenkailla meni kuin juna. :think niin ja renkaina ihan perus 235/55/17" pyörät ja alustassakaan ei PITÄISI olla mitään kovin huomattavaa kuin juuri katsastettu ja muuta ei löytynyt kun kuskinpuolen etu alatukivarren taka puslassa hieman väljää.. niin ja edessä h&r madallus jouset. kiiitokset etukäteen jos joku kertoa osaa mistä moinen johtuu. kiva olisi viivojen välissä ilman vetelyitä kestää ja vielä lisäyksenä että jousien alle laiton yhteydessä vaihdettu myös koiranluut eteen.
          Jos taipuu englanti niin tuolla on aika hyvin eritelty erinäisten värinöiden ja vetelyiden lähteet: http://www.meeknet.co.uk/E38/E38_Shimmy.htm

          Takatukivarsia(taaemmat poikittaiset/ylätukivarret) ei tunnu monikaan katsuri tarkastavan, todella usein väljiä=nelipyöräohjaus ku takarenkaiden auraus muuttuu miten sattuu. Etupäähän kumipuslat uusiks, saa olla aivan paskana et menee hylkyyn leimalla. Useammin saanee vaan suullisen huomautuksen et alkaa olee aika pehmeet puslat ku ravistaa. Itsekkin joutuu jossain vaiheessa alustarempan tekemään että saa vetelyt loppumaan...
          E30 "318is 8v" touring

          E30 325cid 5.3 LS-V8

          Comment

          • JiPe
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2010
            • 2548
            • Kuopio

            Originally posted by McBeast View Post
            Kävin tänään DME:n liittimet läpi ja ei siellä kyllä mitään epäilyttävää ollut. Oli tarkoituksena tsekata tuo termostaatinkin liitin, mutta ei aika enää riittänyt, niin laitoin hommat nippuun. Ilmeisesti akun irrotus teki hyvää, kun auto kävi tyhjäkäyntiä ihan normaalisti ja mitään moottorin vikailmoituksia ei tullut. :think
            Nopealla takaisin selauksella en löytänyt puhuttavan akusta, onko akun kunto mikä? Eikös näissä pysty tulemaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, ja syyllinen on akku. :think
            Last edited by JiPe; 23-05-2014, 10:05.
            MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
            MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
            MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
            Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

            Comment

            • McBeast
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2007
              • 2998
              • Tallinn

              Originally posted by JiPe View Post
              Nopealla takaisin selauksella en löytänyt puhuttavan akusta, onko akun kunto mikä? Eikös näissä pysty tulemaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, ja syyllinen on akku. :think
              Pari viikkoa sitten uusittu Bosch S5 100Ah. Ei ole kyllä siitä kiinni.
              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                Originally posted by McBeast View Post
                Pari viikkoa sitten uusittu Bosch S5 100Ah. Ei ole kyllä siitä kiinni.
                Akun liittimet hapettuneet / johdot huonot?

                EDIT: ja huomasin joskus että jos niitä napoja ei vedä kunnolla kiinni, niin alkaa auto kiukuttelemaan (eli siis pohjaan asti ja kunnollinen kiristys).
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • McBeast
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2007
                  • 2998
                  • Tallinn

                  Eilen käytin akun miinusnapaa irti, kun kävin noi DME:n piuhat läpi ja en huomannut noissa mitään epäilyttävää.. Voihan noikin tietysti käydä vielä uudestaan läpi ja ihmetellä.

                  Ihmetyttää toki, että mitään muita vikakoodeja ei näytä tulevan, kun moottorinohjaukselle nuo muutamat mystiset. Tuntuu, että toi akkuasia sekottaisi monen muunkin purkin toiminnan melko oleellisesti.
                  Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                  Comment

                  • 174000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2008
                    • 1178
                    • Tuusula

                    Originally posted by xpro View Post
                    onkohan seiskassa jokin vika vai ominaisuus kun vetelee kesärenkaiden alle laiton jälkeen ihan pirusti 100km/h ja siitä ylöspäin ja allekkin tuntuu ettei tiellä pysy jos vähänkään uraa tiessä.
                    Mulla on uusittu vuoden sisään eteen alatukivarret, reaktotangot, taakse ylemmät tukivarret, narinahelat ja muuta sälää, uudet kesärenkaat ja nelipyöräsuunnattu, eikä siltikään ole täysin vetelemätön. Ei pitäisi olla väljää enää missään, eli vetely johtuu ehkä renkaista, ehkä ei... Olis kiva testata joskus toisella rengassarjalla, muuttuuko.
                    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                    '02 VW Golf 1.4i
                    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by 174000 View Post
                      Mulla on uusittu vuoden sisään eteen alatukivarret, reaktotangot, taakse ylemmät tukivarret, narinahelat ja muuta sälää, uudet kesärenkaat ja nelipyöräsuunnattu, eikä siltikään ole täysin vetelemätön. Ei pitäisi olla väljää enää missään, eli vetely johtuu ehkä renkaista, ehkä ei... Olis kiva testata joskus toisella rengassarjalla, muuttuuko.
                      Mulla on myös seiskaan vaihdettu aivan kaikki tukivarret, raidetangon osat ja vielä etupyörän laakerit viimeisen parin vuoden sisällä ja sen jälkeen suunnattu, eikä ole vedellyt. Ei vetele edes 20" pyörillä, joissa uudet Nankang NS-2 255/35 ja 285/30 kumit. Tai vetelee ehkä sitten, jos on oikein pahasti urautunut tie, mutta muuten rattia ei tarvitse juuri pidellä maantiellä.

                      Comment

                      • lorttoni
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2011
                        • 50
                        • salo

                        Mikä hitto 94 vm 740i mahtaa vaivaa kun rivakammin kiihdyttää ni noin 5000rpm jälkee rupee pätkimään ihan pirusti tuntuu siltä et ampuis putkeen.. ??? tulpat vaihdoin ei auttanu..
                        E92 lci 335d m-sport
                        E28 520i..
                        E28 535i boosted project
                        E30 316i
                        E91 320d
                        E36 320i tracktool
                        Ja paljon exiä

                        -salo works-

                        Comment

                        • 174000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2008
                          • 1178
                          • Tuusula

                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Mulla on myös seiskaan vaihdettu aivan kaikki tukivarret, raidetangon osat ja vielä etupyörän laakerit viimeisen parin vuoden sisällä ja sen jälkeen suunnattu, eikä ole vedellyt. Ei vetele edes 20" pyörillä, joissa uudet Nankang NS-2 255/35 ja 285/30 kumit. Tai vetelee ehkä sitten, jos on oikein pahasti urautunut tie, mutta muuten rattia ei tarvitse juuri pidellä maantiellä.
                          Joo, tuolla se varmaan onnistuu, jos on onnistuakseen, kun panee kerralla kaikki kuntoon. Varmaan tuolla raidetangon osissa se syy piilee.

                          PS. Auto on vieläkin pesemättä.
                          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                          '02 VW Golf 1.4i
                          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by 174000 View Post
                            Joo, tuolla se varmaan onnistuu, jos on onnistuakseen, kun panee kerralla kaikki kuntoon. Varmaan tuolla raidetangon osissa se syy piilee.

                            PS. Auto on vieläkin pesemättä.
                            Tulen kohta hakemaan seiskasi pois, kun tuollalailla törkeästi laiminlyöt autosi ylläpidon.

                            Mutta tosiaan, raidetanko voi hyvinkin selittää vetelyn syyn. Varsinkin jos apusimpukan hela on välyksellinen. Lisäksi jos autoon on joskus se sisempi tanko vaihdettu, niin se tulisi säätää kohdalleen, muuten auto ei halua kulkea suoraan.

                            Comment

                            • FinCode
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 470
                              • Savo

                              Mikähän se lie vaivaa kun ilmastoinnin asetuksista riippumatta työntää vänkärinpuolen takajalkatilaan kuumaa ilmaa, niin jotta kumimatto meinaa sulaa. Ja jos paneelista säätää puhalluksen jaloille, alkaa myös vänkärin jalkatilaan työntää kuumaa. Tuon takajalkatilan lämpeämisen huomasin tosin jo talvella, etuongelma tuli vasta nyt esiin kun otin auton ensimmäistä kertaa ajoon pidemmän seisonnan jälkeen kuumilla keleillä.

                              Autoon on juuri vaihdettu vesiventtiili ja kenno ja edellisen omistajan toimesta jo aikaisemmin ilmastoinnin paneeli rullamallista nappimalliin. Jos tuolla tiedolla on merkitystä. Ja auto siis '96 m62b44.
                              E21, E30, E36, E84
                              ½ R89/146, G20

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by lorttoni View Post
                                Mikä hitto 94 vm 740i mahtaa vaivaa kun rivakammin kiihdyttää ni noin 5000rpm jälkee rupee pätkimään ihan pirusti tuntuu siltä et ampuis putkeen.. ??? tulpat vaihdoin ei auttanu..
                                Eihän kampitunistin ole tarvike mallia?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎