Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    Originally posted by Ramzez View Post
    Tulen kohta hakemaan seiskasi pois, kun tuollalailla törkeästi laiminlyöt autosi ylläpidon.

    Mutta tosiaan, raidetanko voi hyvinkin selittää vetelyn syyn. Varsinkin jos apusimpukan hela on välyksellinen. Lisäksi jos autoon on joskus se sisempi tanko vaihdettu, niin se tulisi säätää kohdalleen, muuten auto ei halua kulkea suoraan.
    Tervetuloa, ota nippu mukaan saat hyvään hintaan.

    Miten noita raidetangon tai apusimpukan helan välyksiä voisi tutkia? Ammmattitaitoinen korjaamo on tosin jo todennut välyksettömiksi, mutta voisihan noita itsekin yrittää ihmetellä. Tosin helpointa olisi taas laittaa suoraan uutta, mutta tän kevään korjauksiin on jo uponnut liikaa...
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Originally posted by 174000 View Post
      Tervetuloa, ota nippu mukaan saat hyvään hintaan.

      Miten noita raidetangon tai apusimpukan helan välyksiä voisi tutkia? Ammmattitaitoinen korjaamo on tosin jo todennut välyksettömiksi, mutta voisihan noita itsekin yrittää ihmetellä. Tosin helpointa olisi taas laittaa suoraan uutta, mutta tän kevään korjauksiin on jo uponnut liikaa...
      Auto ilmaan ja pohjamuovit irti. Sen jälkeen kaveri kabiiniin heiluttamaan rattia, kun itse tunnustelet nivelien välyksiä. Kyllä sen käteen tuntee, jos väljää on jossakin. Raidetangon oikea asento mitataan siten, että se on sisemmän pallovivelen kohdalta yhtä korkealla kummallakin puolella, kun referenssipisteenä on suorien alatukivarsien kiinnikekohdat apurungossa. Täällä oli jossain proseduurikin tarkemmin kuvattuna, mutta en nyt äkkiseltään sitä löytänyt.

      Comment

      • McBeast
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2007
        • 2998
        • Tallinn

        Kävin plus ja miinus navat tänään läpi ja pieniä hapettumia putsailin pois. Ei mitään erikoisempia ollut. Sen jälkeen hommat nippuun ja toistaseksi pelannut ihan normaalisti. Ei humppaile tms. Ajelin maantiellä n. 70km ja sammuttelin välissä. Todennäköisesti aamulla ei toimi enää.
        Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          Originally posted by McBeast View Post
          Kävin plus ja miinus navat tänään läpi ja pieniä hapettumia putsailin pois. Ei mitään erikoisempia ollut. Sen jälkeen hommat nippuun ja toistaseksi pelannut ihan normaalisti. Ei humppaile tms. Ajelin maantiellä n. 70km ja sammuttelin välissä. Todennäköisesti aamulla ei toimi enää.
          toimisko nyt?
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • McBeast
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2007
            • 2998
            • Tallinn

            Kävin äsken starttailemassa ja heitin testilenkin. Nytkin toimi ihan normaalisti mielestäni. :think





            Otin pikku videonkin teidän kiusaksi.
            Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

            Comment

            • Tatsga
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 436
              • Vantaa

              30,5c auton lämpömittarissa ja rupesin ihmettelemään ku ilmastoinnin teho heikkeni aina pysähtyessä. Noh kotipihassa kattelin konehuoneeseen ja ihmettelin miksei flekti lähde pyörimään. Kattelin vielä tarkemmin ja huomasin et flekti yrittää nykiä itseään käyntiin hetkittäin muttei lähde pyörimään. Onkohan flekti vaihtokunnossa vai onko ohjauksessa/piuhoissa häikkää? Ilmeisesti INPAlla pystyy pyörittelemään tuota puhallinta?
              Last edited by Tatsga; 24-05-2014, 15:37.
              E30 "318is 8v" touring

              E30 325cid 5.3 LS-V8

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8262
                • Järvikylä (Nakkila)

                Originally posted by Tatsga View Post
                30,5c auton lämpömittarissa ja rupesin ihmettelemään ku ilmastoinnin teho heikkeni aina pysähtyessä. Noh kotipihassa kattelin konehuoneeseen ja ihmettelin miksei flekti lähde pyörimään. Kattelin vielä tarkemmin ja huomasin et flekti yrittää nykiä itseään käyntiin hetkittäin muttei lähde pyörimään. Onkohan flekti vaihtokunnossa vai onko ohjauksessa/piuhoissa häikkää? Ilmeisesti INPAlla pystyy pyörittelemään tuota puhallinta?
                Koita jollain puikolla että pyöriikö flekti vapaasti.. omastani oli lähteny magneetit staattorista irti ja kiilasivat koko flektin jumiin.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Tomba87
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 4029
                  • Imatra

                  Mikähän tuolle tasonsäädöllä nyt tuli, huomasin kaupan pihalla että perä on todella ylhäällä, varmaan niin ylhäällä kuin pystyy olemaan. 3 ukkoa kyydissä ja vähän kamaa peräkontissa.
                  Luukku auki ja risut kyytiin

                  Comment

                  • Tatsga
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 436
                    • Vantaa

                    Kattelin INPAlla tuota flektin toimimattomuutta. IHKAssa ei vikakoodeja ja ainut mikä pisti silmään oli DME-KO(kompressori päälle?) tilan jatkuva ees-taas vilkkuminen. Moottorinohjauksen puolella oli kaks vikakoodia liittyen tohon flektiin: Koodi 1 Koodi 2 Jostain syystä toi vian aikastamppi on pielessä. Olettaen oikea tapahtuma-aika on ollut 24.5.12 klo 15:15 nurkilla. Mankan kello on oikeassa mutta onko autolla myös joku muu aika jota se seuraa?

                    Flektiä kokeilen pyöräyttää käsin ja tuntu pyörivän ilman kahnauksia. Onkohan tuo vika tullut maanantain jälkeen ku pesin moottorin(liukkaria+hellävarainen huuhtelu) vai onkohan tuo ollut jo ostaessa sökö ja vasta nyt antaa vikakoodia ku on tarpeeks hellettä? Tänään toimi ilmastointi myös liikennevaloissa ku on n.5c viilempää ku eilen. Koneen lämmöt oli parkkipaikalla alkuun yli 110c mutta laski reiluun sataan vartin tyhjäkäynnin aikana. Jos on päässyt kosteutta johonkin liittimeen niin mistä kohtaa kannattaa alkaa purkamaan muoveja pois?

                    Edit: pikagoogeletuksen tuloksena pitänee tsekata eka näillä oireilla virransaanti. Puskurin joutunee purkamaan pois tieltä et pääsee tsekkaamaan piuhotuksen kunnon jos ei tuu virtaa liittimelle asti.
                    Last edited by Tatsga; 25-05-2014, 15:01.
                    E30 "318is 8v" touring

                    E30 325cid 5.3 LS-V8

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by Tatsga View Post
                      Kattelin INPAlla tuota flektin toimimattomuutta. IHKAssa ei vikakoodeja ja ainut mikä pisti silmään oli DME-KO(kompressori päälle?) tilan jatkuva ees-taas vilkkuminen. Moottorinohjauksen puolella oli kaks vikakoodia liittyen tohon flektiin: Koodi 1 Koodi 2 Jostain syystä toi vian aikastamppi on pielessä. Olettaen oikea tapahtuma-aika on ollut 24.5.12 klo 15:15 nurkilla. Mankan kello on oikeassa mutta onko autolla myös joku muu aika jota se seuraa?

                      Flektiä kokeilen pyöräyttää käsin ja tuntu pyörivän ilman kahnauksia. Onkohan tuo vika tullut maanantain jälkeen ku pesin moottorin(liukkaria+hellävarainen huuhtelu) vai onkohan tuo ollut jo ostaessa sökö ja vasta nyt antaa vikakoodia ku on tarpeeks hellettä? Tänään toimi ilmastointi myös liikennevaloissa ku on n.5c viilempää ku eilen. Koneen lämmöt oli parkkipaikalla alkuun yli 110c mutta laski reiluun sataan vartin tyhjäkäynnin aikana. Jos on päässyt kosteutta johonkin liittimeen niin mistä kohtaa kannattaa alkaa purkamaan muoveja pois?

                      Edit: pikagoogeletuksen tuloksena pitänee tsekata eka näillä oireilla virransaanti. Puskurin joutunee purkamaan pois tieltä et pääsee tsekkaamaan piuhotuksen kunnon jos ei tuu virtaa liittimelle asti.
                      Tuo ensimmäinen vika on termostaatin lämmitys.

                      Comment

                      • Tatsga
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 436
                        • Vantaa

                        Onks toi termostaatin lämmitys vakavaa jos ei ajele kokoajan kaasu pohjassa? Kestääkö ajaa loppukesään webaston asennukseen asti?
                        E30 "318is 8v" touring

                        E30 325cid 5.3 LS-V8

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          Originally posted by Tatsga View Post
                          Onks toi termostaatin lämmitys vakavaa jos ei ajele kokoajan kaasu pohjassa? Kestääkö ajaa loppukesään webaston asennukseen asti?
                          termostaatin lämmityksen tarkoitus on avata termostaattia sähkövirran avulla silloin kun kone joutuu kovalle kuormalle ja lämpenee. Esim kesäkuumilla tai jatkuvalla nopealla ajolla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että nyt kun siinä on vikaa, niin termostaatti ei aukea tarpeeksi kun tulee rasitusta, jolloin on ylikuumenemisen/kiehahtamisen vaara olemassa.
                          VAIHDA SE TERMARI HETI. Tuolla tokan koodin tiedoissa näkyy jo 108 asteen lämpöjä, joka on facelifteissä kattolämpötila, sen jälkeen ollaan jo liian kuuman puolella (ja huom: edes 116 astetta ei vielä välttämättä näy lämpömittarissa).

                          tuo toinen koodi (141). Siellä lisätiedoissa lukee oikarista viestiä, eli olisko nyt kuitenkin niin, että se flektin moottori on förbi? Joka tapauksessa, kun yhdistetään tuo termarin toimimattomuus epäluotettavaan flektiin, niin katastrofin ainekset on hyvin kasassa...
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • kaikkonen___
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2010
                            • 101
                            • las woikas

                            Originally posted by peto2 View Post
                            Livedatasta näkisi että missä tilassa paineanturi on.. Eli onko se hajalla ja luulee että järjestelmä tyhjä tai yli 30bar = ei käyntilupaa kompuralle. Samalla näkee höyrystimen lämpöanturin antaman arvon. Alle -3 (hatusta vedetty raja-arvo) = ei käyntilupaa kompuralle.

                            tälläset vikakoodit löyty:
                            -heat exchanger sensor left
                            -heat exchanger sensor right
                            -evaporator sensor
                            -ventilation temperature sensor left


                            mitäköhän noi nyt niinku on?
                            oma lontoo on sen verran heikko...

                            Comment

                            • Tomba87
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 4029
                              • Imatra

                              Originally posted by Tomba87 View Post
                              Mikähän tuolle tasonsäädöllä nyt tuli, huomasin kaupan pihalla että perä on todella ylhäällä, varmaan niin ylhäällä kuin pystyy olemaan. 3 ukkoa kyydissä ja vähän kamaa peräkontissa.
                              Vastaan itse itselleni, osa nro 2 eli tuota säätöventtiiliä ohjaava "koiranluu" oli poikki.



                              Hirtin väliaikaisesti nippusiteellä jumiin tuon venttiilin ja tilasin uuden osan.
                              Luukku auki ja risut kyytiin

                              Comment

                              • Tatsga
                                BTCF Member
                                • Mar 2004
                                • 436
                                • Vantaa

                                Originally posted by BeamR View Post
                                termostaatin lämmityksen tarkoitus on avata termostaattia sähkövirran avulla silloin kun kone joutuu kovalle kuormalle ja lämpenee. Esim kesäkuumilla tai jatkuvalla nopealla ajolla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että nyt kun siinä on vikaa, niin termostaatti ei aukea tarpeeksi kun tulee rasitusta, jolloin on ylikuumenemisen/kiehahtamisen vaara olemassa.
                                VAIHDA SE TERMARI HETI. Tuolla tokan koodin tiedoissa näkyy jo 108 asteen lämpöjä, joka on facelifteissä kattolämpötila, sen jälkeen ollaan jo liian kuuman puolella (ja huom: edes 116 astetta ei vielä välttämättä näy lämpömittarissa).

                                tuo toinen koodi (141). Siellä lisätiedoissa lukee oikarista viestiä, eli olisko nyt kuitenkin niin, että se flektin moottori on förbi? Joka tapauksessa, kun yhdistetään tuo termarin toimimattomuus epäluotettavaan flektiin, niin katastrofin ainekset on hyvin kasassa...
                                Mikähän ton mittariston lämpömittarin tehtävä on? Onko kukaan saanut todistetusti lämpöi nousee keskeltä ilman moottorivauriota? Miksei auto valita ylikuumenemisesta? Saako noi lämmöt näkyy OBC:n kautta? Onks 105c termari tosiaan oikea(osanumerolla ku katteli)? Pitää tota flektiä viel tutkia enne ku hutkii ku ei oo ihan halpa uusittava...
                                E30 "318is 8v" touring

                                E30 325cid 5.3 LS-V8

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎