Originally posted by Doni666
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 kysymyksiä ja vastauksia VI
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
-
-
Originally posted by Ramzez View PostKiitoksia! Osaisitko vielä sanoa, että mikä rele tuo on malliltaan? En jostain syystä löydä tuon releen tyyppiä bmwfans-sivustolta. En myöskään ole varma, että mikä rele on oikea rele siellä hanskalokeron takana, koska siellä on aika monta samankaltaista relettä. Mielelläni tilaisin uuden, kun tietäisin mallin.1995 E38 740iAL
1994 E38 740iA
2004 E61 530d touring
1989 Nissan 200SX S13
1981 Datsun Sunny B310
Comment
-
-
Laitetaan tämä tännekkin.
Apuja kaivataan M62Tu:n kanssa
E92 M3 -10 Jerezschwarz
E28 528i -84 Diamantschwarz
G20 320e -22 Sunset Orange
Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael
E92 M3 -08 Silverstone 2
E38 740i -00 Imolarot 2
E46 320d -02 Orientblau
Comment
-
-
Alkaa pikku hiljaa ideat loppumaan, kun seiska ei tunnu lähtevän pienelläkään pakkasella kovinkaan hyvin käymään ja lämpimänä ajossa pintakaasulla tuntuu, että käynti hyvin lievästi aaltoilee.
Olen hiljattain vaihtanut seuraavat osat uuteen:
MAF
Lambda-anturit
Bensanpaineensäädin
Venttiilikopan tiivisteet
Jakopään yläosan tiivisteet
Imusarjan tiivisteet
Imusarjan päätylaippa (se missä mm. on öljynerotuskalvo)
Nokka-akselin asentotunnistin
Katalysaattorit
Kaikki osat ovat mallia original teile tai vähintään Bosch. Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin, livedata ja vikakoodit ei anna lisätietoa ongelmasta. Lisäksi olen käynyt huolellisesti kaikki alipaineletkut ja haitariputken läpi vuotojen varalta. Mitä tässä voi vielä olla jäljellä?
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostAlkaa pikku hiljaa ideat loppumaan, kun seiska ei tunnu lähtevän pienelläkään pakkasella kovinkaan hyvin käymään ja lämpimänä ajossa pintakaasulla tuntuu, että käynti hyvin lievästi aaltoilee.
Olen hiljattain vaihtanut seuraavat osat uuteen:
MAF
Lambda-anturit
Bensanpaineensäädin
Venttiilikopan tiivisteet
Jakopään yläosan tiivisteet
Imusarjan tiivisteet
Imusarjan päätylaippa (se missä mm. on öljynerotuskalvo)
Nokka-akselin asentotunnistin
Katalysaattorit
Kaikki osat ovat mallia original teile tai vähintään Bosch. Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin, livedata ja vikakoodit ei anna lisätietoa ongelmasta. Lisäksi olen käynyt huolellisesti kaikki alipaineletkut ja haitariputken läpi vuotojen varalta. Mitä tässä voi vielä olla jäljellä?
Comment
-
-
Originally posted by KimmoK View PostOmassa oli jäänyt venttiilikopat liian löysälle ja imi ilmaa tiivisteiden välistä. Samalla tavalla kylmänä ei meinannut toimia, mutta lämpimänä lämpölaajenemisen seurauksena ilmavuodot väheni ja toiminta parani.
Muotoilin huonosti tuohon ensimmäiseen viestiin yhden kohdan ja se oli imusarjan tiivisteet. Olen siis vaihtanut etu- ja takatiivisteet imusarjaan, mutta en irroittanut imusarjaa, joten periaatteessa käsittääkseni ainoa potentiaalinen vikakohde voi vielä olla ne imusarjan ja lohkon väliset tiivisteet.
Nyt kuuluu kysymys, että kuinka vaikea ja pitkä operaatio imusarjan irroittaminen on M62 koneessa (ilman vanoksia). Jotain nettiohjeita lukeneena jäi hieman epätäydellinen käsitys mm. siitä, pitääkö esim. vesipumppu irroittaa operaation ajaksi? Mielelläni välttäisin, kun n. 1tkm sitten vesipumpun vaihdoin, niin ei tekisi mieli irroittaa uudestaan. Mitä kaikkia tiivisteitä pitää hommata valmiiksi ja tarvitaanko muita tiivisteitä kuin ne lohkon ja imusarjan tiivisteet (uskon että päätytiivisteet säilyvät kunnossa, koska ne on juuri vaihdettu ja ovat silikoonia), vai tarvitaanko esim. polttoainelinjaan tms. jotain tiivisteitä, kun ne irroittaa?
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostKiitoksia neuvosta! En kuitenkaan usko tämän olevan kovin todennäköinen vian aiheuttaja, koska venttiilikopat on kiristetty momenttiavaimella ristiinkiristyksellä ja koska vika oli olemassa ennen remonttia ja sen jälkeen, niin siksikin on epätodennäköistä, että tehdyt toimenpiteet olisivat aiheuttaneet vian säilymisen.
Muotoilin huonosti tuohon ensimmäiseen viestiin yhden kohdan ja se oli imusarjan tiivisteet. Olen siis vaihtanut etu- ja takatiivisteet imusarjaan, mutta en irroittanut imusarjaa, joten periaatteessa käsittääkseni ainoa potentiaalinen vikakohde voi vielä olla ne imusarjan ja lohkon väliset tiivisteet.
Nyt kuuluu kysymys, että kuinka vaikea ja pitkä operaatio imusarjan irroittaminen on M62 koneessa (ilman vanoksia). Jotain nettiohjeita lukeneena jäi hieman epätäydellinen käsitys mm. siitä, pitääkö esim. vesipumppu irroittaa operaation ajaksi? Mielelläni välttäisin, kun n. 1tkm sitten vesipumpun vaihdoin, niin ei tekisi mieli irroittaa uudestaan. Mitä kaikkia tiivisteitä pitää hommata valmiiksi ja tarvitaanko muita tiivisteitä kuin ne lohkon ja imusarjan tiivisteet (uskon että päätytiivisteet säilyvät kunnossa, koska ne on juuri vaihdettu ja ovat silikoonia), vai tarvitaanko esim. polttoainelinjaan tms. jotain tiivisteitä, kun ne irroittaa?
Tämän jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa!
Ei ole todellakaan niin paha homma, kun voisi luulla.
1. koneen suojamuovi pois
2. ilmanputsarin kanava pois (plus siihen menevät alipaineletkut)
3. kaasuläppä pois + piuha irti
4. kansien suojamuovit pois ja puolien liittimien irtikytkentä (maat myös)
5. imusarjan päällä oleva suutinkisko + sähköboksit pois. (nämä kääntyy kaikki yhdessä osassa apukuskin puolelle, kunhan kytkee kuljettajan puolelta muistaakseni yhden imuletkun irti)
6. Nokkien asentotunnistimien liittimien irroitus (1 per bank)
7. Imusarjan pulttien irroitus n. 8kpl
8. imusarjan takaosassa olevan kannen (Cranck case valve "CCV" imuletkun irroitus)
9. liikuttaa imusarjaa kohti auton perää, jotta saa imusarjan alla olevan putken irti
10. Imusarja irti
Otaa purkuvaiheessa, kuvia imusarjan päällä menevistä johdoista ja alipainelinjoista. Itsellä ei ekalla kerralla menneet kaikki takaisin, niin kuin pitäisi olla
Samalla kannattaa vaihdella suuttimien o-renkaat ja putsailla kaasuläppäE92 M3 -10 Jerezschwarz
E28 528i -84 Diamantschwarz
G20 320e -22 Sunset Orange
Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael
E92 M3 -08 Silverstone 2
E38 740i -00 Imolarot 2
E46 320d -02 Orientblau
Comment
-
-
Mulla on pari vuotta seisoneessa 740:ssä ilmaantunut uusi vika mikä on vielä selvittämättä: Lämmettyään normaalilämpöiseksi alkaa 1-2 pyttyä pätkimään, kylmänä ei ole mitään ongelmia. MAF putsattu ja seuraavaksi ajattelin uusia tulpat, vaikka ne olikin hieman ennen seisontaan jättöä putsattu.
Muita ideoita? Puola? Liikaa vielä vanhaa bensaa tankissa?1995 E38 740iAL
1994 E38 740iA
2004 E61 530d touring
1989 Nissan 200SX S13
1981 Datsun Sunny B310
Comment
-
-
Tuli hommattua e39 sähköiset sportti jakkarat kun naapurikunnasta sattui löytymään. Omassa seiskassa(vm. 96) mekaaniset lättäpenkit mustilla liittimillä ja nuo sportti jakkarat on keltaisilla liittimillä eli uudemmasta autosta. Jos en tarvi muisteja toimimaan niin onnistuuko tuo retrofittaus tämmöiseltä joka ei paljoa autosähköistä ymmärrä?
Comment
-
-
Originally posted by Pekkude View PostTakalasinverho lopetti toimintansa ja jäi ala-asentoon. Alas mentäessä piti kovaa rämisevää ääntä. Vissiinkin ratasvikaa, mutta miten tuohon pääsee käsiksi?
Ei ihan helposti. Lyhyesti:
- takapenkin istuinosa pois
- niskatuet pois
- takapenkin selkänojat irti Jos on niissä selkänojan sähkösäätö niin varo hattuhyllyssä kiinni olevia peitemuovin jousia, ne on vaikea irrottaa.
- C-pilarin valot ja verhoiluosat irti
- hattuhylly irti
Itse verho on hattuhyllyssä kiinni, sähköt tulee oikealta selkänojan vierestä.
Kun tuon oppii purkamaan niin alle puoleen tuntiin on takalasin verho käsissä. Ensimmäisellä kerralla voi tuhraantua aika paljon enemmän.1995 E38 740iAL
1994 E38 740iA
2004 E61 530d touring
1989 Nissan 200SX S13
1981 Datsun Sunny B310
Comment
-
-
Originally posted by Pekkude View Posthttps://www.ebay.com/itm/3-5MM-Aux-i...AAAOSwCJxZ99WA
Tällainen hyppäsi naaman eteen ebayn ihmeellisestä maailmasta ja heräsi kysymys että saako tällä 3 euron johdon pätkällä auxin 38:iin jossa alkuperäinen kasettisoitin?
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostValitettavasti ei jos soittimet ovat vuodelta 95
Comment
-
-
Originally posted by energy View PostTämän ikäiseen autoon vaatii tosiaan radiomoduulin päivittämisen, uuden moduulin täytyy olla BM54 aivan loppupäästä. Sittenkään tuo ei ole bolt-on, joko leikkaa-liitä menetelmällä vaihtaa radiomoduulin liittimen tai helpommalla pääsee kun tilaa alkuperäiset retrofit-adapterit. Itse päivitin jälkimmäisellä tavalla.
Sitte tuo 3 euron kalikka, jos on cd-vaihtaja niin siitäkään ei tarvii luopua kun ottaa kalikasta pinnit irti ja latoo vaihtajan kalikkaan oikeille paikoilleen. Mulla ainakin oli cd-vaihtajan pulikassa tyhjää niillä paikoilla, aux ja vaihtaja toimii edelleen. Autona toki e39 mutta aika samaa rautaa taitaa olla.
Riittäskö tuo setti? :thinkLast edited by Roisto; 09-01-2019, 16:00.2001 E39 525iA
1992 E34 "540i/5"
Comment
-
Comment