Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by Doni666 View Post
    Intensiivipesu/ajovalopesurilla on yhteinen rele hanskalokeron takana, muistaakseni ruskea väriltään.





    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...system/njRQk2B
    Kiitoksia! Osaisitko vielä sanoa, että mikä rele tuo on malliltaan? En jostain syystä löydä tuon releen tyyppiä bmwfans-sivustolta. En myöskään ole varma, että mikä rele on oikea rele siellä hanskalokeron takana, koska siellä on aika monta samankaltaista relettä. Mielelläni tilaisin uuden, kun tietäisin mallin.

    Comment

    • Doni666
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 168
      • Kotka

      #62
      Originally posted by Ramzez View Post
      Kiitoksia! Osaisitko vielä sanoa, että mikä rele tuo on malliltaan? En jostain syystä löydä tuon releen tyyppiä bmwfans-sivustolta. En myöskään ole varma, että mikä rele on oikea rele siellä hanskalokeron takana, koska siellä on aika monta samankaltaista relettä. Mielelläni tilaisin uuden, kun tietäisin mallin.
      Tuohon en osaa sanoa, mielestäni siellä ei EWS:n vieressä ole montaakaan relettä. Johtojen väreistä voi varmistaa oikean releen.
      1995 E38 740iAL
      1994 E38 740iA
      2004 E61 530d touring
      1989 Nissan 200SX S13
      1981 Datsun Sunny B310

      Comment

      • Lördagskorv
        Aluevastaava
        • Nov 2016
        • 2096
        • Lohja city

        #63
        Laitetaan tämä tännekkin.

        Apuja kaivataan M62Tu:n kanssa

        E92 M3 -10 Jerezschwarz
        E28 528i -84 Diamantschwarz
        G20 320e -22 Sunset Orange
        Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

        E92 M3 -08 Silverstone 2
        E38 740i -00 Imolarot 2
        E46 320d -02 Orientblau

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #64
          Alkaa pikku hiljaa ideat loppumaan, kun seiska ei tunnu lähtevän pienelläkään pakkasella kovinkaan hyvin käymään ja lämpimänä ajossa pintakaasulla tuntuu, että käynti hyvin lievästi aaltoilee.


          Olen hiljattain vaihtanut seuraavat osat uuteen:


          MAF
          Lambda-anturit
          Bensanpaineensäädin
          Venttiilikopan tiivisteet
          Jakopään yläosan tiivisteet
          Imusarjan tiivisteet
          Imusarjan päätylaippa (se missä mm. on öljynerotuskalvo)
          Nokka-akselin asentotunnistin
          Katalysaattorit


          Kaikki osat ovat mallia original teile tai vähintään Bosch. Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin, livedata ja vikakoodit ei anna lisätietoa ongelmasta. Lisäksi olen käynyt huolellisesti kaikki alipaineletkut ja haitariputken läpi vuotojen varalta. Mitä tässä voi vielä olla jäljellä?

          Comment

          • KimmoK
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 554
            • Kontiolahti/Joensuu

            #65
            Originally posted by Ramzez View Post
            Alkaa pikku hiljaa ideat loppumaan, kun seiska ei tunnu lähtevän pienelläkään pakkasella kovinkaan hyvin käymään ja lämpimänä ajossa pintakaasulla tuntuu, että käynti hyvin lievästi aaltoilee.


            Olen hiljattain vaihtanut seuraavat osat uuteen:


            MAF
            Lambda-anturit
            Bensanpaineensäädin
            Venttiilikopan tiivisteet
            Jakopään yläosan tiivisteet
            Imusarjan tiivisteet
            Imusarjan päätylaippa (se missä mm. on öljynerotuskalvo)
            Nokka-akselin asentotunnistin
            Katalysaattorit


            Kaikki osat ovat mallia original teile tai vähintään Bosch. Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin, livedata ja vikakoodit ei anna lisätietoa ongelmasta. Lisäksi olen käynyt huolellisesti kaikki alipaineletkut ja haitariputken läpi vuotojen varalta. Mitä tässä voi vielä olla jäljellä?
            Omassa oli jäänyt venttiilikopat liian löysälle ja imi ilmaa tiivisteiden välistä. Samalla tavalla kylmänä ei meinannut toimia, mutta lämpimänä lämpölaajenemisen seurauksena ilmavuodot väheni ja toiminta parani.
            ///M Power

            @colehmaizel

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              #66
              Originally posted by KimmoK View Post
              Omassa oli jäänyt venttiilikopat liian löysälle ja imi ilmaa tiivisteiden välistä. Samalla tavalla kylmänä ei meinannut toimia, mutta lämpimänä lämpölaajenemisen seurauksena ilmavuodot väheni ja toiminta parani.
              Kiitoksia neuvosta! En kuitenkaan usko tämän olevan kovin todennäköinen vian aiheuttaja, koska venttiilikopat on kiristetty momenttiavaimella ristiinkiristyksellä ja koska vika oli olemassa ennen remonttia ja sen jälkeen, niin siksikin on epätodennäköistä, että tehdyt toimenpiteet olisivat aiheuttaneet vian säilymisen.

              Muotoilin huonosti tuohon ensimmäiseen viestiin yhden kohdan ja se oli imusarjan tiivisteet. Olen siis vaihtanut etu- ja takatiivisteet imusarjaan, mutta en irroittanut imusarjaa, joten periaatteessa käsittääkseni ainoa potentiaalinen vikakohde voi vielä olla ne imusarjan ja lohkon väliset tiivisteet.

              Nyt kuuluu kysymys, että kuinka vaikea ja pitkä operaatio imusarjan irroittaminen on M62 koneessa (ilman vanoksia). Jotain nettiohjeita lukeneena jäi hieman epätäydellinen käsitys mm. siitä, pitääkö esim. vesipumppu irroittaa operaation ajaksi? Mielelläni välttäisin, kun n. 1tkm sitten vesipumpun vaihdoin, niin ei tekisi mieli irroittaa uudestaan. Mitä kaikkia tiivisteitä pitää hommata valmiiksi ja tarvitaanko muita tiivisteitä kuin ne lohkon ja imusarjan tiivisteet (uskon että päätytiivisteet säilyvät kunnossa, koska ne on juuri vaihdettu ja ovat silikoonia), vai tarvitaanko esim. polttoainelinjaan tms. jotain tiivisteitä, kun ne irroittaa?

              Comment

              • Lördagskorv
                Aluevastaava
                • Nov 2016
                • 2096
                • Lohja city

                #67
                Originally posted by Ramzez View Post
                Kiitoksia neuvosta! En kuitenkaan usko tämän olevan kovin todennäköinen vian aiheuttaja, koska venttiilikopat on kiristetty momenttiavaimella ristiinkiristyksellä ja koska vika oli olemassa ennen remonttia ja sen jälkeen, niin siksikin on epätodennäköistä, että tehdyt toimenpiteet olisivat aiheuttaneet vian säilymisen.

                Muotoilin huonosti tuohon ensimmäiseen viestiin yhden kohdan ja se oli imusarjan tiivisteet. Olen siis vaihtanut etu- ja takatiivisteet imusarjaan, mutta en irroittanut imusarjaa, joten periaatteessa käsittääkseni ainoa potentiaalinen vikakohde voi vielä olla ne imusarjan ja lohkon väliset tiivisteet.

                Nyt kuuluu kysymys, että kuinka vaikea ja pitkä operaatio imusarjan irroittaminen on M62 koneessa (ilman vanoksia). Jotain nettiohjeita lukeneena jäi hieman epätäydellinen käsitys mm. siitä, pitääkö esim. vesipumppu irroittaa operaation ajaksi? Mielelläni välttäisin, kun n. 1tkm sitten vesipumpun vaihdoin, niin ei tekisi mieli irroittaa uudestaan. Mitä kaikkia tiivisteitä pitää hommata valmiiksi ja tarvitaanko muita tiivisteitä kuin ne lohkon ja imusarjan tiivisteet (uskon että päätytiivisteet säilyvät kunnossa, koska ne on juuri vaihdettu ja ovat silikoonia), vai tarvitaanko esim. polttoainelinjaan tms. jotain tiivisteitä, kun ne irroittaa?
                Mulla oli kylmäkäyntihäikkää ja vaihdoin kaikki imusarjan tiiparit (ml. nuo kurkkujen tiivisteet)
                Tämän jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa!


                Ei ole todellakaan niin paha homma, kun voisi luulla.

                1. koneen suojamuovi pois
                2. ilmanputsarin kanava pois (plus siihen menevät alipaineletkut)
                3. kaasuläppä pois + piuha irti
                4. kansien suojamuovit pois ja puolien liittimien irtikytkentä (maat myös)
                5. imusarjan päällä oleva suutinkisko + sähköboksit pois. (nämä kääntyy kaikki yhdessä osassa apukuskin puolelle, kunhan kytkee kuljettajan puolelta muistaakseni yhden imuletkun irti)
                6. Nokkien asentotunnistimien liittimien irroitus (1 per bank)
                7. Imusarjan pulttien irroitus n. 8kpl
                8. imusarjan takaosassa olevan kannen (Cranck case valve "CCV" imuletkun irroitus)
                9. liikuttaa imusarjaa kohti auton perää, jotta saa imusarjan alla olevan putken irti
                10. Imusarja irti


                Otaa purkuvaiheessa, kuvia imusarjan päällä menevistä johdoista ja alipainelinjoista. Itsellä ei ekalla kerralla menneet kaikki takaisin, niin kuin pitäisi olla

                Samalla kannattaa vaihdella suuttimien o-renkaat ja putsailla kaasuläppä
                E92 M3 -10 Jerezschwarz
                E28 528i -84 Diamantschwarz
                G20 320e -22 Sunset Orange
                Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                E92 M3 -08 Silverstone 2
                E38 740i -00 Imolarot 2
                E46 320d -02 Orientblau

                Comment

                • Doni666
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 168
                  • Kotka

                  #68
                  Mulla on pari vuotta seisoneessa 740:ssä ilmaantunut uusi vika mikä on vielä selvittämättä: Lämmettyään normaalilämpöiseksi alkaa 1-2 pyttyä pätkimään, kylmänä ei ole mitään ongelmia. MAF putsattu ja seuraavaksi ajattelin uusia tulpat, vaikka ne olikin hieman ennen seisontaan jättöä putsattu.


                  Muita ideoita? Puola? Liikaa vielä vanhaa bensaa tankissa?
                  1995 E38 740iAL
                  1994 E38 740iA
                  2004 E61 530d touring
                  1989 Nissan 200SX S13
                  1981 Datsun Sunny B310

                  Comment

                  • #BaierWaier#
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 212
                    • Kempele

                    #69
                    Tuli hommattua e39 sähköiset sportti jakkarat kun naapurikunnasta sattui löytymään. Omassa seiskassa(vm. 96) mekaaniset lättäpenkit mustilla liittimillä ja nuo sportti jakkarat on keltaisilla liittimillä eli uudemmasta autosta. Jos en tarvi muisteja toimimaan niin onnistuuko tuo retrofittaus tämmöiseltä joka ei paljoa autosähköistä ymmärrä?

                    Comment

                    • Pekkude
                      BTCF Member
                      • Jul 2013
                      • 404
                      • Muurla

                      #70
                      Takalasinverho lopetti toimintansa ja jäi ala-asentoon. Alas mentäessä piti kovaa rämisevää ääntä. Vissiinkin ratasvikaa, mutta miten tuohon pääsee käsiksi?
                      Last edited by Pekkude; 13-12-2018, 20:45.
                      E38 740i -95

                      Comment

                      • Doni666
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2009
                        • 168
                        • Kotka

                        #71
                        Originally posted by Pekkude View Post
                        Takalasinverho lopetti toimintansa ja jäi ala-asentoon. Alas mentäessä piti kovaa rämisevää ääntä. Vissiinkin ratasvikaa, mutta miten tuohon pääsee käsiksi?

                        Ei ihan helposti. Lyhyesti:
                        - takapenkin istuinosa pois
                        - niskatuet pois
                        - takapenkin selkänojat irti Jos on niissä selkänojan sähkösäätö niin varo hattuhyllyssä kiinni olevia peitemuovin jousia, ne on vaikea irrottaa.
                        - C-pilarin valot ja verhoiluosat irti
                        - hattuhylly irti


                        Itse verho on hattuhyllyssä kiinni, sähköt tulee oikealta selkänojan vierestä.


                        Kun tuon oppii purkamaan niin alle puoleen tuntiin on takalasin verho käsissä. Ensimmäisellä kerralla voi tuhraantua aika paljon enemmän.
                        1995 E38 740iAL
                        1994 E38 740iA
                        2004 E61 530d touring
                        1989 Nissan 200SX S13
                        1981 Datsun Sunny B310

                        Comment

                        • Pekkude
                          BTCF Member
                          • Jul 2013
                          • 404
                          • Muurla

                          #72


                          Tällainen hyppäsi naaman eteen ebayn ihmeellisestä maailmasta ja heräsi kysymys että saako tällä 3 euron johdon pätkällä auxin 38:iin jossa alkuperäinen kasettisoitin?
                          E38 740i -95

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #73
                            Originally posted by Pekkude View Post
                            https://www.ebay.com/itm/3-5MM-Aux-i...AAAOSwCJxZ99WA

                            Tällainen hyppäsi naaman eteen ebayn ihmeellisestä maailmasta ja heräsi kysymys että saako tällä 3 euron johdon pätkällä auxin 38:iin jossa alkuperäinen kasettisoitin?
                            Valitettavasti ei jos soittimet ovat vuodelta 95

                            Comment

                            • energy
                              BTCF Member
                              • May 2003
                              • 1694
                              • Haukipudas, Oulu

                              #74
                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Valitettavasti ei jos soittimet ovat vuodelta 95
                              Tämän ikäiseen autoon vaatii tosiaan radiomoduulin päivittämisen, uuden moduulin täytyy olla BM54 aivan loppupäästä. Sittenkään tuo ei ole bolt-on, joko leikkaa-liitä menetelmällä vaihtaa radiomoduulin liittimen tai helpommalla pääsee kun tilaa alkuperäiset retrofit-adapterit. Itse päivitin jälkimmäisellä tavalla.
                              :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                              :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                              :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                              Comment

                              • Roisto
                                BTCF Member
                                • Nov 2010
                                • 2538
                                • Kajaani

                                #75
                                Originally posted by energy View Post
                                Tämän ikäiseen autoon vaatii tosiaan radiomoduulin päivittämisen, uuden moduulin täytyy olla BM54 aivan loppupäästä. Sittenkään tuo ei ole bolt-on, joko leikkaa-liitä menetelmällä vaihtaa radiomoduulin liittimen tai helpommalla pääsee kun tilaa alkuperäiset retrofit-adapterit. Itse päivitin jälkimmäisellä tavalla.
                                Joku vm 2003 BM54 (että varmasti on aux-tuki, milloin tuki tuli näihin niin sitä en muista) ja retrofit-adapteri eli siis tämmöinen.

                                Sitte tuo 3 euron kalikka, jos on cd-vaihtaja niin siitäkään ei tarvii luopua kun ottaa kalikasta pinnit irti ja latoo vaihtajan kalikkaan oikeille paikoilleen. Mulla ainakin oli cd-vaihtajan pulikassa tyhjää niillä paikoilla, aux ja vaihtaja toimii edelleen. Autona toki e39 mutta aika samaa rautaa taitaa olla.

                                Riittäskö tuo setti? :think
                                Last edited by Roisto; 09-01-2019, 16:00.
                                2001 E39 525iA
                                1992 E34 "540i/5"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎