E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Originally posted by Ketku- View Post
    Nyt on pakko kysyä teiltä! Alan vaipua epätoivoon vaan jotenkin näitten Vanteiden/Renkaitten kanssa, että mikä olisi hieno sopivalla madalluksella ja rengasleveydellä/korkeudella. :think Minkälaista madallusta ihmiset on ylipäätänsä käyttänyt tällä vannekoolla? Spacerit olisi tarkoitus laittaa jokatapauksessa.

    Auto: BMW E38 740i -95 (Vakio alusta toistaiseksi)

    Etusetti: Keskin KT4 Black 8,5x18 ET35 - 245/40/18
    Takasetti: Keskin KT4 Black 9,5x18 ET35 - 265/35/18

    Jos vaan mahdollista, niin kertokaa mulle. Ennenkuin nämä ovat Roskapöntössä..
    Meinaa olla alikokoista rengasta. Ennemminkin E39 sopivat renkaat.

    Ennemminkin 235/50/18 ja 255/45/18 ja ois orkkiskoko.
    Ja noille vanteille 15mm spacerit niin ollaan suurinpiirtein orkkis lukemissa.

    Leave a comment:


  • Ketku-
    replied
    Nyt on pakko kysyä teiltä! Alan vaipua epätoivoon vaan jotenkin näitten Vanteiden/Renkaitten kanssa, että mikä olisi hieno sopivalla madalluksella ja rengasleveydellä/korkeudella. :think Minkälaista madallusta ihmiset on ylipäätänsä käyttänyt tällä vannekoolla? Spacerit olisi tarkoitus laittaa jokatapauksessa.

    Auto: BMW E38 740i -95 (Vakio alusta toistaiseksi)

    Etusetti: Keskin KT4 Black 8,5x18 ET35 - 245/40/18
    Takasetti: Keskin KT4 Black 9,5x18 ET35 - 265/35/18

    Jos vaan mahdollista, niin kertokaa mulle. Ennenkuin nämä ovat Roskapöntössä..

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Minä taas laitoin tuon samalla kun koelaudan päällinen oli irti.
    Ei paha senkään purku ole. Puhaltimen kanssa sen joutui kuitenkin purkamaan.
    Minä en oikein ymmärrä tässä jutun juurta.. :think Koelaudan päällinen? Puhaltimen kanssa?

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by JiPe View Post
    Ite teippailin uuden soittimen johdot ja ujuttelin ne radio aukosta niin pitkälle kuin sai (eli liittimet jäi ihan siihen suulle että juuri ja juuri mahtui ne kiinni laittamaan) -> näin sain uuden soittimen sinne mahtumaan ilman muiden osien irroittelua.
    On kyllä täysin mahdotonta tuon soittimen kanssa. Soittimessa kiinni kaikenmaailman lisälaitteille tulevia johtoja joita ei saa poiskaan otettua. Lisäksi sitten se normi töpseli mistä kajari ja virtapiuhat menee.
    Noita lisälaitteiden piuhoja kun on molemmin puolin soitinta siellä takana eli sekä vasemmasta reunasta lähtee hirmu nippu RCA lähtöjä ja sitten oikealta puolen muiden lisälaitteiden piuhoja normitöpselin jäädessä keskelle soitinta. On pakko päästä kaivamaan piuhoja jotain muuta kautta. Varsinkin E34 oli tilaa todella huonosti ja vittumainen asentaa. Tuossa E38:ssa näytti tilaa olevan johdoille selkeästi paremmin mutta jostain silti on otettava johtoja vastaan ja ohjailtava niitä.

    Tai sitten pitäisi vaihtaa jälleen soitin.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Minä taas laitoin tuon samalla kun koelaudan päällinen oli irti.
    Ei paha senkään purku ole.
    Puhaltimen kanssa ihmeteltäessä sen joutui kuitenkin purkamaan.
    Last edited by Muurahainen; 28-05-2012, 19:29.

    Leave a comment:


  • JiPe
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Kävikin mielessä että tuon irroitus olisi se järkevin juttu. Pitää katsoa saako sen irti särkemättä mitään. Kylläpä kai se on tarkoitettu irroitettavaksi.
    Ite teippailin uuden soittimen johdot ja ujuttelin ne radio aukosta niin pitkälle kuin sai (eli liittimet jäi ihan siihen suulle että juuri ja juuri mahtui ne kiinni laittamaan) -> näin sain uuden soittimen sinne mahtumaan ilman muiden osien irroittelua.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by Morkai View Post
    Taitaa olla ainoa vaihtoehto se ajotietokoneen paneelin irrotus. Jos en väärin muista, niin siinä on ylhäällä keskellä klipsi jota piti painaa. Eli ratio irti ja radion reiästä painaa sen midin irti.
    Kävikin mielessä että tuon irroitus olisi se järkevin juttu. Pitää katsoa saako sen irti särkemättä mitään. Kylläpä kai se on tarkoitettu irroitettavaksi.

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Noniin. Johtonippu tuli postilaatikkoon auton johtosarjan ja aftermarket soittimen välille. No ei siinä mitään sen kummempaa ollukaan eikun johdot kiinni ja rock ´n roll. Ongelma on että kun tuo soitin on dvd soitin niin takana on jokseenkin perkeleesti enemmän piuhoja verrattuna perus soittimeen.

    Mistä saan ujutettua sormia soittimen taakse että piuhoja voisi ohjailla hieman väljemmille vesille? Mitä kaikkea tarvii purkaa? E34:ssa käytin metodia että otin keskisuulakkeet radion yläpuolelta pois ja sieltä sain piuhoja ongittua. Voisko toimia samalla systeemillä? En vaan tiedä miten tuo suulake ritilä irtoaa. Vai oisko fiksumpi jostian hanskalokeron kautta purkaa pois tavaraa ja saada kättä ujutettua sinne?

    Jos mitään muuta helpompaa ratkaisua ois niin mielellään ottaisin nyt neuvoja vastaan. Ei hirmu hyvä ole kun tuo soitin on puolimatkassa vasta menossa ja ahistaa jo ihan kivasti.

    Mietin myös auttaisiko jos ottaisi sen ajotietokone paneelin pois siitä soittimen alta ja saisi sormia tungettua yhtään sinne päin mutta en tiedä miten sekään irtoaa.
    Taitaa olla ainoa vaihtoehto se ajotietokoneen paneelin irrotus. Jos en väärin muista, niin siinä on ylhäällä keskellä klipsi jota piti painaa. Eli ratio irti ja radion reiästä painaa sen midin irti.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Noniin. Johtonippu tuli postilaatikkoon auton johtosarjan ja aftermarket soittimen välille. No ei siinä mitään sen kummempaa ollukaan eikun johdot kiinni ja rock ´n roll. Ongelma on että kun tuo soitin on dvd soitin niin takana on jokseenkin perkeleesti enemmän piuhoja verrattuna perus soittimeen.

    Mistä saan ujutettua sormia soittimen taakse että piuhoja voisi ohjailla hieman väljemmille vesille? Mitä kaikkea tarvii purkaa? E34:ssa käytin metodia että otin keskisuulakkeet radion yläpuolelta pois ja sieltä sain piuhoja ongittua. Voisko toimia samalla systeemillä? En vaan tiedä miten tuo suulake ritilä irtoaa. Vai oisko fiksumpi jostian hanskalokeron kautta purkaa pois tavaraa ja saada kättä ujutettua sinne?

    Jos mitään muuta helpompaa ratkaisua ois niin mielellään ottaisin nyt neuvoja vastaan. Ei hirmu hyvä ole kun tuo soitin on puolimatkassa vasta menossa ja ahistaa jo ihan kivasti.

    Mietin myös auttaisiko jos ottaisi sen ajotietokone paneelin pois siitä soittimen alta ja saisi sormia tungettua yhtään sinne päin mutta en tiedä miten sekään irtoaa.

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Originally posted by ka00z View Post
    Kiitos taas paljon! Taitaa siis ne "pomminvarmat" vaihtoehdot löytyä M60 740i ja 750 kautta linjan.
    Emmä noita mitään erityisesti pelkäis ja mikään laatikko ei ole pomminvarma. Seiskoissa ei oikein mitään riskilaatikoita edes ole niinkuin vaikka E39 530d:ssä.

    Leave a comment:


  • ka00z
    replied
    Kiitos taas paljon! Taitaa siis ne "pomminvarmat" vaihtoehdot löytyä M60 740i ja 750 kautta linjan.

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    728iA 5HP18 96-98 ja sitten 5HP19? (manuaalina 5 vaihteinen ZF)
    730iA 5HP18 (manuaalina 5 vaihteinen ZF)
    740iA M60 5HP30 (manuaalina 6 vaihteinen getrak)
    740iA M62 5HP24
    750iA 5HP30

    Dieselit

    725TDS 5HP18
    730D 5HP24
    740D 5HP30

    Voi olla listassa puutteita, täydennetään jos tarvista.

    Leave a comment:


  • ka00z
    replied
    Originally posted by Morkai View Post
    740 ja 730 ollu manuaalina ja automaattina ajossa ja kyllähän se 6v-manuaali toimii jotenkuten, mutta kalliimpi loota ylläpitää kuin automaatti. Kytkimen vaihtohomma noissa manuaaleissa on saman hintanen ja yhtä työläs projekti kuin sen vaihtoaskin laitto automaattiin. Eli hintakysymyksellä ei kannata ainakaan yrittää itseään huijata. Tai sitten ostaa sellasen 6v-lootan johon on kytkinremontti tehty ja synkrot ei huuda, mutta semmoset on harvassa ja hinnoissaan.

    Mitä tulee ajohommiin, niin manuaalihan ei sovi seiskaan ellei ajo ole jotain kikkaillua (kikkailijoille sallittakoot manuaali). Kulutuksenkin kanssa menee vähän niin ja näin, kun automaatti hämmentää normiajossa 1000-1500rpm välillä ja manuaalilla tulee herkästi kierrätettyä korkeammalle. Ainakin omassa sekalaisessa ajossa automaatilla pääs vähemmällä bensalla, toisaalta taas 80kmh alueella 6v-manuaalilla pääsi pienellä. 5v-manuaalin voi unohtaa kokonaan, siinä on typerät välitykset matka-ajoon. Motaria suhailee 120kmh, niin kierrokset on reilusti yli kolmen tonnin ja bensaa menee.

    Nää E38:n alkupään automaatit on hyvinkin kestäviä, varsinkin 5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti. Johonkin ihan alkupään vehkeeseen voi joutua 2 euron kuulan vaihtamaan venttiilikoneistoon, mutta sen isompia murheita ei pitäs olla. Toisinkuin steppilootat, jotka sitten hajoilee niin että pääsee ihan oikeita osia vaihtamaan. (pientä yleistystä) 5HP18 730:n kaverina on myös vallan kestävä laatikko, mutta sen sentään saa rikki kun yrittää tosissaan. Esim. pistää pakin päälle reilulla kaasulla tms. tai ei koskaan vaihda öljyjä.
    Oisko Morkailla kiinnostusta tehdä yksinkertainen listaus e38 kautta vuosimallien ja mallien, mikä loota on ollut missäkin ja millä aikajanalla?

    Menee pää pyörälle ja kun tässä itsekin seiskaa katsellaan vuoden sisällä olosuhteiden muuttumisen vuoksi.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Kiitos. Hyvä tietää että jäähdytys sentään pelaa. Pitänee kokeilla
    niin ilmastointi ei käynnisty tietysti.. ja se MAX* nappula toimii kylmällä kelillä samoin kuin e39:n rest nappula eli taukolämmitys

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Taukolämmitys/jäähdytyshän tuo.
    Jos ulkona on yli 16 niin jäähdyttää 30min.
    jos taas alle tuon ja kone lämmin niin lämmittää.

    Kylmällä koneella ei paljon ole "lämmityksestä" hyötyä.
    Originally posted by peto2 View Post
    en oo kokenu kovin hyödylliseksi kuin helteillä.. aamulla pistää puhaltamaan ennen kotiinlähtöä niin autossa ei ole 60 lämmintä lähtiessä
    Kiitos. Hyvä tietää että jäähdytys sentään pelaa. Pitänee kokeilla

    Leave a comment:

Working...
X