Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Joskus kolvailin kasettisoittimen johtoihin rca/3,5mm piuhan kiinni ja vedin sen pään nätisti esiin vaihekepin vierestä. Siitä sitten kännykällä ym. soitteli poppia kivasti. Kasettipesään vain tyhjä kasetti pyörimään ja lähteeksi tietysti kasetti.
-
-
Originally posted by Haju69 View PostMillaiset nykyajan soittimet saa "helposti" asennettua siten että myös ratin volume säätö yms toimii sen soittimen kanssa? Kuullut huhua että Alpine mankoissa joitain malleja joihin olisi joku johtosarja valmiina ostettavissa ja rattisäädöt pelaa. Vai onko se sitten miten iso projekti jos haluaa saada ne toimimaan jossain muussa soittimessa johon ei ole "valmista johtonippua".
Autossa siis orkkis 1-din soitin kasettiversiona(ei cd-boksia kontissa) ja ei oikein noita c-kasetteja enää ole jemmassa. Myös kävi mielessä että jokin orkkis cd-soitin vois mennä mutta olen tykästynyt siihen että soittimeen saa USB tikun kiinni niin on hieman enemmän valikoimaa mitä kuunnella.
Jokin muu USB ratkaisu kiinnostaa myös jos se jotenkin on sovellettavissa E38 orkkis soittimiin.
Edit: Hmm. Eikö näihin alunpitäen ole saanutkaan yhden levyn soitinta? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ronic_systems/
Jos vaihtajan hommaisi niin onko johdotukset valmiina kontissa?
Kannattaa valita soitin joka mahtuu luukun taakse, säilyy oem luukki.
Muutenkin E38:iin on paljon helpompi vaihtaa soitin kuin E39:iin, ei tarvi rumaa adapteriosaa soittimen kiinnitykseen.
Cd vaihtajan johtoja ei ole kontissa valmiina jos ei ole CD vaihtajan valmiutta tilattu uutena.Last edited by rocroc; 19-05-2012, 14:05.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by peto2 View Postittellä sama homma.. en oo tutkinu asiaa yhtään kun toistaiseksi tullut radiolla toimeen mutta ite hankkisin sellasen cd vaihtajan tilalle laitettavan mp3 soittimen. mulla kun on tuo puhelinkin tuossa ja vieläpä käytössä niin ei tiedä kyllä yhtään mitä se tekisi jälkiasennussoittimien kanssa kun käyttäväy samoja kaiuttimia :think
Toi cd-vaihtajan tilalle tuleva kikkare on näissä vähän hankala, pitää olla vähintään 97, että on i-bus-tuki vaihtajan lähdössä. Eli käytännössä vaan hankittava joku uudempi soitin, esim. 97:sta E36:sta tai E38:sta. Alpinen soittimet toimivat toki rattiadapterin kanssa melko hyvin, ei vaan tule näytölle mitään tekstejä.
Ite oon ratkassu nää E38:n soitinongelmat yleensä kolvailemalla orkkissoittimeen RCA-lähdön subbaria varten ja aux-inin MP3-soitinta varten.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Haju69 View PostMillaiset nykyajan soittimet saa "helposti" asennettua siten että myös ratin volume säätö yms toimii sen soittimen kanssa? Kuullut huhua että Alpine mankoissa joitain malleja joihin olisi joku johtosarja valmiina ostettavissa ja rattisäädöt pelaa. Vai onko se sitten miten iso projekti jos haluaa saada ne toimimaan jossain muussa soittimessa johon ei ole "valmista johtonippua".
Autossa siis orkkis 1-din soitin kasettiversiona(ei cd-boksia kontissa) ja ei oikein noita c-kasetteja enää ole jemmassa. Myös kävi mielessä että jokin orkkis cd-soitin vois mennä mutta olen tykästynyt siihen että soittimeen saa USB tikun kiinni niin on hieman enemmän valikoimaa mitä kuunnella.
Jokin muu USB ratkaisu kiinnostaa myös jos se jotenkin on sovellettavissa E38 orkkis soittimiin.
Edit: Hmm. Eikö näihin alunpitäen ole saanutkaan yhden levyn soitinta? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ronic_systems/
Jos vaihtajan hommaisi niin onko johdotukset valmiina kontissa?
Leave a comment:
-
-
Millaiset nykyajan soittimet saa "helposti" asennettua siten että myös ratin volume säätö yms toimii sen soittimen kanssa? Kuullut huhua että Alpine mankoissa joitain malleja joihin olisi joku johtosarja valmiina ostettavissa ja rattisäädöt pelaa. Vai onko se sitten miten iso projekti jos haluaa saada ne toimimaan jossain muussa soittimessa johon ei ole "valmista johtonippua".
Autossa siis orkkis 1-din soitin kasettiversiona(ei cd-boksia kontissa) ja ei oikein noita c-kasetteja enää ole jemmassa. Myös kävi mielessä että jokin orkkis cd-soitin vois mennä mutta olen tykästynyt siihen että soittimeen saa USB tikun kiinni niin on hieman enemmän valikoimaa mitä kuunnella.
Jokin muu USB ratkaisu kiinnostaa myös jos se jotenkin on sovellettavissa E38 orkkis soittimiin.
Edit: Hmm. Eikö näihin alunpitäen ole saanutkaan yhden levyn soitinta? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ronic_systems/
Jos vaihtajan hommaisi niin onko johdotukset valmiina kontissa?Last edited by Haju69; 19-05-2012, 11:25.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Morkai View Post5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti.
Leave a comment:
-
-
Sattuuko jollain olemaan vakioita takajousia käsissä että tietäisi mikä pitäisi olla pituus ja paksuus?
Leave a comment:
-
-
Mikähän auton puhelinta vaivaa.. laitoin kortin paikalleen, tunnistaa kortin, voi soittaa mutta vastaaja ei kuule minun puhetta? liittyyköhän jotenkin handsfreehin vai liekkö puhelimen mikki rikki?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Rudenorth View Posthttp://www.ebay.de/itm/Spiegelglas-r...#ht_1449wt_963
33,90e + 5,90e toim.kuluja
ja paypal tunnuksien tekoon ei mene kuin minuutti, jos ei entuudestaan ole.Originally posted by Rudenorth View PostOnhan nuo ollut jo ~1,5kk paikallaan. Hyvin ovat asiansa ajaneet. Kiinnityshän noissa on eritavalla kuin EC, eli nämä vain painastaan paikalleen, kun taas EC on se lukitusklipsu. Ja kuten aijemmin kirjoitinkin, lasit ovat päistä hieman pyöremmän muotoiset kuin EC, johtuen varmaankin siitä että sopivat myös E39.
Mainittakoon vielä sen verran, että electrochrome peilien tilalle nuo tulivat, joten yhteensopivuusongelmia ei esiinny. Vain kiinnitys on erilainen.
Leave a comment:
-
-
Nyt kun uusi jäähdytin on jo Saksasta saapunut Suomeen, niin kävi mielessä, jos laittaisi termarin ja vesipumpunkin vaihtoon, kun edellisestä vaihtokerrasta on jo aikaa. Car Parts myy SKF-merkkistä vesipumppua, joten tekeekö tuolla mitään, vai pitääkö käydä hakemassa uusi marmorilta tai KL:stä? Ei viitsisi ostaa moiseen tarkoitukseen huonoa tarvikepumppua.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Morkai View Post740 ja 730 ollu manuaalina ja automaattina ajossa ja kyllähän se 6v-manuaali toimii jotenkuten, mutta kalliimpi loota ylläpitää kuin automaatti. Kytkimen vaihtohomma noissa manuaaleissa on saman hintanen ja yhtä työläs projekti kuin sen vaihtoaskin laitto automaattiin. Eli hintakysymyksellä ei kannata ainakaan yrittää itseään huijata. Tai sitten ostaa sellasen 6v-lootan johon on kytkinremontti tehty ja synkrot ei huuda, mutta semmoset on harvassa ja hinnoissaan.
Mitä tulee ajohommiin, niin manuaalihan ei sovi seiskaan ellei ajo ole jotain kikkaillua (kikkailijoille sallittakoot manuaali). Kulutuksenkin kanssa menee vähän niin ja näin, kun automaatti hämmentää normiajossa 1000-1500rpm välillä ja manuaalilla tulee herkästi kierrätettyä korkeammalle. Ainakin omassa sekalaisessa ajossa automaatilla pääs vähemmällä bensalla, toisaalta taas 80kmh alueella 6v-manuaalilla pääsi pienellä. 5v-manuaalin voi unohtaa kokonaan, siinä on typerät välitykset matka-ajoon. Motaria suhailee 120kmh, niin kierrokset on reilusti yli kolmen tonnin ja bensaa menee.
Nää E38:n alkupään automaatit on hyvinkin kestäviä, varsinkin 5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti. Johonkin ihan alkupään vehkeeseen voi joutua 2 euron kuulan vaihtamaan venttiilikoneistoon, mutta sen isompia murheita ei pitäs olla. Toisinkuin steppilootat, jotka sitten hajoilee niin että pääsee ihan oikeita osia vaihtamaan. (pientä yleistystä) 5HP18 730:n kaverina on myös vallan kestävä laatikko, mutta sen sentään saa rikki kun yrittää tosissaan. Esim. pistää pakin päälle reilulla kaasulla tms. tai ei koskaan vaihda öljyjä.
En kuitenkaan mihinkään rata-ajoon saatika rally meininkiin seiskaa ajattelekaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Haju69 View PostE38 kokemukset hieman vähäiset. Ajokokemukset sisältää lyhyet testiajot 730 manuaali ja 750iAL. Mietin että oisko 740 manuaali fiksu paketti? Automaattia en vieroksu mutta jostain syystä jokin takaraivossa hankaa vastaan noita alkupään automaatteja vastaan. Steppi laatikolla kun pudjetti sitten pitäisi olla korkeampi. Ja sellaisen kyllä mielellään ottaisin ihan vaan E39m kokemuksen perusteella. Vai kannattaako jännittää jos sekin vanhempi automaatti vaan toimii kuten pitääkin?
Edit: toivon siis kokemuksia mieluusti sellaisilta joilla kokemusta molemmista eli automaatti vs manuaali
Mitä tulee ajohommiin, niin manuaalihan ei sovi seiskaan ellei ajo ole jotain kikkaillua (kikkailijoille sallittakoot manuaali). Kulutuksenkin kanssa menee vähän niin ja näin, kun automaatti hämmentää normiajossa 1000-1500rpm välillä ja manuaalilla tulee herkästi kierrätettyä korkeammalle. Ainakin omassa sekalaisessa ajossa automaatilla pääs vähemmällä bensalla, toisaalta taas 80kmh alueella 6v-manuaalilla pääsi pienellä. 5v-manuaalin voi unohtaa kokonaan, siinä on typerät välitykset matka-ajoon. Motaria suhailee 120kmh, niin kierrokset on reilusti yli kolmen tonnin ja bensaa menee.
Nää E38:n alkupään automaatit on hyvinkin kestäviä, varsinkin 5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti. Johonkin ihan alkupään vehkeeseen voi joutua 2 euron kuulan vaihtamaan venttiilikoneistoon, mutta sen isompia murheita ei pitäs olla. Toisinkuin steppilootat, jotka sitten hajoilee niin että pääsee ihan oikeita osia vaihtamaan. (pientä yleistystä) 5HP18 730:n kaverina on myös vallan kestävä laatikko, mutta sen sentään saa rikki kun yrittää tosissaan. Esim. pistää pakin päälle reilulla kaasulla tms. tai ei koskaan vaihda öljyjä.
Leave a comment:
-
-
Otetaas osaa keskusteluun, koska itsekin painiskelin tuon kattivalinnan edessä jokin aika sitten.
Omassa seiskassa olis siis katit tyhjennetty ja pelkät kuoret siis paikallaan. Eipä se katsastuksesta mennyt läpi ja olinkin myymässä koko kioskia pois, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla josko saisi katit vaihdettua ja auton leimaan.
Päädyin sitten ostamaan Marteliukselta 2,5" metallikatin, myyjän mukaan tuon katin pystyy asentamaan 300+ hv autoon joten katti mukaan ja motonetiin ostamaan putkea. Mukaan tarttui sopivan kokoinen y- haara, tarkaa kokoa en enää muista, myöskin sopivan kokoinen t- haara ja lambdojen natsat.
Tunkkasin auton sopivasti ilmaan, että alle mahtui ryömimään ja jollain tapaa tekemään töitä. Omassa oli siis putkisto jo aiemmin katkaistu keskeltä ja liitos oli suht helppo avata. Putkiston loppupää pihalle, hieman mittailua, rälläköintiä, hitsausta ja uusi katti tuli keskellä olevan resonaattorin tilalle. Uusille lambdoille jouduin tekemään jatkojohdon ja liittimet otin vanhoista, ilmeisesti hajallisista lambdoista.
Hommana siis aivan naurettavan helppo. Rahaa meni uusien lambdojen kanssa n. 450€ ja pakokaasuarvot ovat taas hyvät. Toki kestää hieman pidempään tuolla katilla lämmetä, mutta muuten ei ole mitään sanomista.
Vanhat "katit" siis edelleen paikallaan. Eipä nuo tyhjät kuoret leipää pyydä niin mitä niitä turhaan sieltä pois rälläköimään. Eli kannattaa tuotakin vaihtoehtoa miettiä. Katilta taaksepäin ei edes tarvitse alkaa mitään taivutettuja putkia hitsaamaan, n. 30 cm:n pätkät suoraa putkea istuvat täydellisesti, kunhan saa t- haaran päät rälläköityä sopivaan kulmaan.
Leave a comment:
-
-
Hiukan reipas 900 tais olla kipale jos oikein muistan. Tolla hintaa jo hiukan hitsaa ittekkin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Powr View PostJees, hitsattavia meinasin. Alkuperäset on sen verran mukavan hintaset... Meinasin kans esti vaihtaa alkuperästen paikalle tarvike katit, mutta sitten kattelin että menee niin monimutakseks.
Ja joku ehdotti noita WTF-Tuningin tekemää putkistoo että taidan päätyä siihen
Eipä noiden tarvikekattien kanssa tarvitse oikeastaan sen enempää puljata, varsinkin jos on ammattitaitoinen hitsari ja nosturi, niin ei siinä kauaa nokka tuhise, kun katit on asennettu autoon. Loppupeleissä isoin työ on sovittelussa, koska luonnollisesti putkisto on osissa ja kaikki pitää saada kohtaamaan. Mutta tästä huolimatta uskoisin tarviketattien tulevan melko edulliseksi, vaikka joutuisi käyttämään ulkopuolista tekijää.
Originally posted by peto2 View Postminkähän laatusia noi ebayn autokohtaset tarvike katit on? :think
parin vuoden takuuta tyrkkäävät -> http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=e...0&LH_PrefLoc=2
Leave a comment:
-
Leave a comment: