Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jakusa
    replied
    Joskus kolvailin kasettisoittimen johtoihin rca/3,5mm piuhan kiinni ja vedin sen pään nätisti esiin vaihekepin vierestä. Siitä sitten kännykällä ym. soitteli poppia kivasti. Kasettipesään vain tyhjä kasetti pyörimään ja lähteeksi tietysti kasetti.

    Leave a comment:


  • rocroc
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Millaiset nykyajan soittimet saa "helposti" asennettua siten että myös ratin volume säätö yms toimii sen soittimen kanssa? Kuullut huhua että Alpine mankoissa joitain malleja joihin olisi joku johtosarja valmiina ostettavissa ja rattisäädöt pelaa. Vai onko se sitten miten iso projekti jos haluaa saada ne toimimaan jossain muussa soittimessa johon ei ole "valmista johtonippua".

    Autossa siis orkkis 1-din soitin kasettiversiona(ei cd-boksia kontissa) ja ei oikein noita c-kasetteja enää ole jemmassa. Myös kävi mielessä että jokin orkkis cd-soitin vois mennä mutta olen tykästynyt siihen että soittimeen saa USB tikun kiinni niin on hieman enemmän valikoimaa mitä kuunnella.

    Jokin muu USB ratkaisu kiinnostaa myös jos se jotenkin on sovellettavissa E38 orkkis soittimiin.

    Edit: Hmm. Eikö näihin alunpitäen ole saanutkaan yhden levyn soitinta? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ronic_systems/
    Jos vaihtajan hommaisi niin onko johdotukset valmiina kontissa?
    Ainakin Alpine, Pioneer, Kenwood toimii rattikaukosäädön kanssa, vaatii tosiaan adapteripalan väliin, toki soittimessa pitää olla liitäntä adapteria varten.

    Kannattaa valita soitin joka mahtuu luukun taakse, säilyy oem luukki.

    Muutenkin E38:iin on paljon helpompi vaihtaa soitin kuin E39:iin, ei tarvi rumaa adapteriosaa soittimen kiinnitykseen.

    Cd vaihtajan johtoja ei ole kontissa valmiina jos ei ole CD vaihtajan valmiutta tilattu uutena.
    Last edited by rocroc; 19-05-2012, 14:05.

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    ittellä sama homma.. en oo tutkinu asiaa yhtään kun toistaiseksi tullut radiolla toimeen mutta ite hankkisin sellasen cd vaihtajan tilalle laitettavan mp3 soittimen. mulla kun on tuo puhelinkin tuossa ja vieläpä käytössä niin ei tiedä kyllä yhtään mitä se tekisi jälkiasennussoittimien kanssa kun käyttäväy samoja kaiuttimia :think
    Ei tee mitään, kun on kaksipuhekelainen kaiutin. Puhelimen johdotus tulee ihan erikseen.

    Toi cd-vaihtajan tilalle tuleva kikkare on näissä vähän hankala, pitää olla vähintään 97, että on i-bus-tuki vaihtajan lähdössä. Eli käytännössä vaan hankittava joku uudempi soitin, esim. 97:sta E36:sta tai E38:sta. Alpinen soittimet toimivat toki rattiadapterin kanssa melko hyvin, ei vaan tule näytölle mitään tekstejä.

    Ite oon ratkassu nää E38:n soitinongelmat yleensä kolvailemalla orkkissoittimeen RCA-lähdön subbaria varten ja aux-inin MP3-soitinta varten.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Millaiset nykyajan soittimet saa "helposti" asennettua siten että myös ratin volume säätö yms toimii sen soittimen kanssa? Kuullut huhua että Alpine mankoissa joitain malleja joihin olisi joku johtosarja valmiina ostettavissa ja rattisäädöt pelaa. Vai onko se sitten miten iso projekti jos haluaa saada ne toimimaan jossain muussa soittimessa johon ei ole "valmista johtonippua".

    Autossa siis orkkis 1-din soitin kasettiversiona(ei cd-boksia kontissa) ja ei oikein noita c-kasetteja enää ole jemmassa. Myös kävi mielessä että jokin orkkis cd-soitin vois mennä mutta olen tykästynyt siihen että soittimeen saa USB tikun kiinni niin on hieman enemmän valikoimaa mitä kuunnella.

    Jokin muu USB ratkaisu kiinnostaa myös jos se jotenkin on sovellettavissa E38 orkkis soittimiin.

    Edit: Hmm. Eikö näihin alunpitäen ole saanutkaan yhden levyn soitinta? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ronic_systems/
    Jos vaihtajan hommaisi niin onko johdotukset valmiina kontissa?
    ittellä sama homma.. en oo tutkinu asiaa yhtään kun toistaiseksi tullut radiolla toimeen mutta ite hankkisin sellasen cd vaihtajan tilalle laitettavan mp3 soittimen. mulla kun on tuo puhelinkin tuossa ja vieläpä käytössä niin ei tiedä kyllä yhtään mitä se tekisi jälkiasennussoittimien kanssa kun käyttävät samoja kaiuttimia :think

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Millaiset nykyajan soittimet saa "helposti" asennettua siten että myös ratin volume säätö yms toimii sen soittimen kanssa? Kuullut huhua että Alpine mankoissa joitain malleja joihin olisi joku johtosarja valmiina ostettavissa ja rattisäädöt pelaa. Vai onko se sitten miten iso projekti jos haluaa saada ne toimimaan jossain muussa soittimessa johon ei ole "valmista johtonippua".

    Autossa siis orkkis 1-din soitin kasettiversiona(ei cd-boksia kontissa) ja ei oikein noita c-kasetteja enää ole jemmassa. Myös kävi mielessä että jokin orkkis cd-soitin vois mennä mutta olen tykästynyt siihen että soittimeen saa USB tikun kiinni niin on hieman enemmän valikoimaa mitä kuunnella.

    Jokin muu USB ratkaisu kiinnostaa myös jos se jotenkin on sovellettavissa E38 orkkis soittimiin.

    Edit: Hmm. Eikö näihin alunpitäen ole saanutkaan yhden levyn soitinta? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ronic_systems/
    Jos vaihtajan hommaisi niin onko johdotukset valmiina kontissa?
    Last edited by Haju69; 19-05-2012, 11:25.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Morkai View Post
    5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti.
    Paitsi E-pakan rumpu, joita hajoilee jopa siinä määrin että siihen on ZF:ltä olemassa "vahvempi" osakin. Joskus lukkorengas ampuu pois, toisinaan ampuu kynnet veks rummusta samalla, joka tapauksessa pakki häviää. Vaan eipä korjaus kannata edes jos ei itse voi tehdä, hakee ehjän askin jostain purkuautosta ja taas mennään.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Sattuuko jollain olemaan vakioita takajousia käsissä että tietäisi mikä pitäisi olla pituus ja paksuus?

    Leave a comment:


  • Rudenorth
    replied
    Mikähän auton puhelinta vaivaa.. laitoin kortin paikalleen, tunnistaa kortin, voi soittaa mutta vastaaja ei kuule minun puhetta? liittyyköhän jotenkin handsfreehin vai liekkö puhelimen mikki rikki?

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Rudenorth View Post
    http://www.ebay.de/itm/Spiegelglas-r...#ht_1449wt_963

    33,90e + 5,90e toim.kuluja

    ja paypal tunnuksien tekoon ei mene kuin minuutti, jos ei entuudestaan ole.
    Originally posted by Rudenorth View Post
    Onhan nuo ollut jo ~1,5kk paikallaan. Hyvin ovat asiansa ajaneet. Kiinnityshän noissa on eritavalla kuin EC, eli nämä vain painastaan paikalleen, kun taas EC on se lukitusklipsu. Ja kuten aijemmin kirjoitinkin, lasit ovat päistä hieman pyöremmän muotoiset kuin EC, johtuen varmaankin siitä että sopivat myös E39.
    Tänään sitten saapui yksi useista paketeista Saksasta ja sieltä tulivat nämä peilit. Eipä kestäneet kauaa saapua, kun viime keskiviikkona tilasin ja tänään saapuivat. Itse peilit ovat mielestäni erittäin asialliset ja hinta-laatu-suhteeltaan erinomaiset. Suosittelen muillekin kyseisiä peilejä, jos tarvetta esiintyy. Samasta putiikista taitaa saada myös useimpiin muihin Bemareihin peilejä.

    Mainittakoon vielä sen verran, että electrochrome peilien tilalle nuo tulivat, joten yhteensopivuusongelmia ei esiinny. Vain kiinnitys on erilainen.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Nyt kun uusi jäähdytin on jo Saksasta saapunut Suomeen, niin kävi mielessä, jos laittaisi termarin ja vesipumpunkin vaihtoon, kun edellisestä vaihtokerrasta on jo aikaa. Car Parts myy SKF-merkkistä vesipumppua, joten tekeekö tuolla mitään, vai pitääkö käydä hakemassa uusi marmorilta tai KL:stä? Ei viitsisi ostaa moiseen tarkoitukseen huonoa tarvikepumppua.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by Morkai View Post
    740 ja 730 ollu manuaalina ja automaattina ajossa ja kyllähän se 6v-manuaali toimii jotenkuten, mutta kalliimpi loota ylläpitää kuin automaatti. Kytkimen vaihtohomma noissa manuaaleissa on saman hintanen ja yhtä työläs projekti kuin sen vaihtoaskin laitto automaattiin. Eli hintakysymyksellä ei kannata ainakaan yrittää itseään huijata. Tai sitten ostaa sellasen 6v-lootan johon on kytkinremontti tehty ja synkrot ei huuda, mutta semmoset on harvassa ja hinnoissaan.

    Mitä tulee ajohommiin, niin manuaalihan ei sovi seiskaan ellei ajo ole jotain kikkaillua (kikkailijoille sallittakoot manuaali). Kulutuksenkin kanssa menee vähän niin ja näin, kun automaatti hämmentää normiajossa 1000-1500rpm välillä ja manuaalilla tulee herkästi kierrätettyä korkeammalle. Ainakin omassa sekalaisessa ajossa automaatilla pääs vähemmällä bensalla, toisaalta taas 80kmh alueella 6v-manuaalilla pääsi pienellä. 5v-manuaalin voi unohtaa kokonaan, siinä on typerät välitykset matka-ajoon. Motaria suhailee 120kmh, niin kierrokset on reilusti yli kolmen tonnin ja bensaa menee.

    Nää E38:n alkupään automaatit on hyvinkin kestäviä, varsinkin 5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti. Johonkin ihan alkupään vehkeeseen voi joutua 2 euron kuulan vaihtamaan venttiilikoneistoon, mutta sen isompia murheita ei pitäs olla. Toisinkuin steppilootat, jotka sitten hajoilee niin että pääsee ihan oikeita osia vaihtamaan. (pientä yleistystä) 5HP18 730:n kaverina on myös vallan kestävä laatikko, mutta sen sentään saa rikki kun yrittää tosissaan. Esim. pistää pakin päälle reilulla kaasulla tms. tai ei koskaan vaihda öljyjä.
    Kiitoksia infopaketista. Lienee automaatti kuitenkin se juttu millä seiskasta tekee seiskan niinkuin minusta itsestäkin tuntuu. Eli jätetään se manuelli pois valikoimasta.

    En kuitenkaan mihinkään rata-ajoon saatika rally meininkiin seiskaa ajattelekaan.

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    E38 kokemukset hieman vähäiset. Ajokokemukset sisältää lyhyet testiajot 730 manuaali ja 750iAL. Mietin että oisko 740 manuaali fiksu paketti? Automaattia en vieroksu mutta jostain syystä jokin takaraivossa hankaa vastaan noita alkupään automaatteja vastaan. Steppi laatikolla kun pudjetti sitten pitäisi olla korkeampi. Ja sellaisen kyllä mielellään ottaisin ihan vaan E39m kokemuksen perusteella. Vai kannattaako jännittää jos sekin vanhempi automaatti vaan toimii kuten pitääkin?

    Edit: toivon siis kokemuksia mieluusti sellaisilta joilla kokemusta molemmista eli automaatti vs manuaali
    740 ja 730 ollu manuaalina ja automaattina ajossa ja kyllähän se 6v-manuaali toimii jotenkuten, mutta kalliimpi loota ylläpitää kuin automaatti. Kytkimen vaihtohomma noissa manuaaleissa on saman hintanen ja yhtä työläs projekti kuin sen vaihtoaskin laitto automaattiin. Eli hintakysymyksellä ei kannata ainakaan yrittää itseään huijata. Tai sitten ostaa sellasen 6v-lootan johon on kytkinremontti tehty ja synkrot ei huuda, mutta semmoset on harvassa ja hinnoissaan.

    Mitä tulee ajohommiin, niin manuaalihan ei sovi seiskaan ellei ajo ole jotain kikkaillua (kikkailijoille sallittakoot manuaali). Kulutuksenkin kanssa menee vähän niin ja näin, kun automaatti hämmentää normiajossa 1000-1500rpm välillä ja manuaalilla tulee herkästi kierrätettyä korkeammalle. Ainakin omassa sekalaisessa ajossa automaatilla pääs vähemmällä bensalla, toisaalta taas 80kmh alueella 6v-manuaalilla pääsi pienellä. 5v-manuaalin voi unohtaa kokonaan, siinä on typerät välitykset matka-ajoon. Motaria suhailee 120kmh, niin kierrokset on reilusti yli kolmen tonnin ja bensaa menee.

    Nää E38:n alkupään automaatit on hyvinkin kestäviä, varsinkin 5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti. Johonkin ihan alkupään vehkeeseen voi joutua 2 euron kuulan vaihtamaan venttiilikoneistoon, mutta sen isompia murheita ei pitäs olla. Toisinkuin steppilootat, jotka sitten hajoilee niin että pääsee ihan oikeita osia vaihtamaan. (pientä yleistystä) 5HP18 730:n kaverina on myös vallan kestävä laatikko, mutta sen sentään saa rikki kun yrittää tosissaan. Esim. pistää pakin päälle reilulla kaasulla tms. tai ei koskaan vaihda öljyjä.

    Leave a comment:


  • Bratwurst
    replied
    Otetaas osaa keskusteluun, koska itsekin painiskelin tuon kattivalinnan edessä jokin aika sitten.

    Omassa seiskassa olis siis katit tyhjennetty ja pelkät kuoret siis paikallaan. Eipä se katsastuksesta mennyt läpi ja olinkin myymässä koko kioskia pois, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla josko saisi katit vaihdettua ja auton leimaan.

    Päädyin sitten ostamaan Marteliukselta 2,5" metallikatin, myyjän mukaan tuon katin pystyy asentamaan 300+ hv autoon joten katti mukaan ja motonetiin ostamaan putkea. Mukaan tarttui sopivan kokoinen y- haara, tarkaa kokoa en enää muista, myöskin sopivan kokoinen t- haara ja lambdojen natsat.

    Tunkkasin auton sopivasti ilmaan, että alle mahtui ryömimään ja jollain tapaa tekemään töitä. Omassa oli siis putkisto jo aiemmin katkaistu keskeltä ja liitos oli suht helppo avata. Putkiston loppupää pihalle, hieman mittailua, rälläköintiä, hitsausta ja uusi katti tuli keskellä olevan resonaattorin tilalle. Uusille lambdoille jouduin tekemään jatkojohdon ja liittimet otin vanhoista, ilmeisesti hajallisista lambdoista.

    Hommana siis aivan naurettavan helppo. Rahaa meni uusien lambdojen kanssa n. 450€ ja pakokaasuarvot ovat taas hyvät. Toki kestää hieman pidempään tuolla katilla lämmetä, mutta muuten ei ole mitään sanomista.

    Vanhat "katit" siis edelleen paikallaan. Eipä nuo tyhjät kuoret leipää pyydä niin mitä niitä turhaan sieltä pois rälläköimään. Eli kannattaa tuotakin vaihtoehtoa miettiä. Katilta taaksepäin ei edes tarvitse alkaa mitään taivutettuja putkia hitsaamaan, n. 30 cm:n pätkät suoraa putkea istuvat täydellisesti, kunhan saa t- haaran päät rälläköityä sopivaan kulmaan.

    Leave a comment:


  • Powr
    replied
    Hiukan reipas 900 tais olla kipale jos oikein muistan. Tolla hintaa jo hiukan hitsaa ittekkin

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Powr View Post
    Jees, hitsattavia meinasin. Alkuperäset on sen verran mukavan hintaset... Meinasin kans esti vaihtaa alkuperästen paikalle tarvike katit, mutta sitten kattelin että menee niin monimutakseks.
    Ja joku ehdotti noita WTF-Tuningin tekemää putkistoo että taidan päätyä siihen
    Ihan mielenkiinnosta, paljonko kyseiset katit maksavat?

    Eipä noiden tarvikekattien kanssa tarvitse oikeastaan sen enempää puljata, varsinkin jos on ammattitaitoinen hitsari ja nosturi, niin ei siinä kauaa nokka tuhise, kun katit on asennettu autoon. Loppupeleissä isoin työ on sovittelussa, koska luonnollisesti putkisto on osissa ja kaikki pitää saada kohtaamaan. Mutta tästä huolimatta uskoisin tarviketattien tulevan melko edulliseksi, vaikka joutuisi käyttämään ulkopuolista tekijää.

    Originally posted by peto2 View Post
    minkähän laatusia noi ebayn autokohtaset tarvike katit on? :think
    parin vuoden takuuta tyrkkäävät -> http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=e...0&LH_PrefLoc=2
    Paha mennä sanomaan, kun ei ole kokemuksia. Periaatteessa katti on hyvin yksinkertainen vekotin ja jos motti on kunnossa, niiden pitäisi kestää auton elinikä. Ainoa kysymysmerkki lienee se, että ovatko nuo tarvikekatit tyyppihyväksyttyjä. Teoriassa voisi katsastuksessa pompata, mutta en ole kenenkään koskaan kuullut jäävän kiinni katsastuksessa, vaikka katti ei olisi hyväksyttyä tyyppiä, kunhan päästöt ovat kunnossa. Useimmiten ne tyyppihyväksyntämerkinnätkin puuttuvat myös niistä hyväksytyistä kateista ja niissä missä ne ovat, osoittavat yleensä auton pohjaa kohti, jolloin niitä ei pahemmin tule tutkittuakaan.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎