E65 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gize
    replied
    Päivitystä,

    jännite pysyy aikalailla tasaisena ajossa sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä, ollen n. 15,1V. Tämä tuntuu itselle hieman korkealta, mutta en tiedä mitä sen pitäisi tässä olla. Normaalisti ainakin olettaisin n. 13,9 (max. 14,4), mutta onko diesel 7 erilainen?

    Ainoastaan paikallaan jos polkaisee pari tonnia kierroksia sekunniksi ja antaa pudota niin jännite notkahtaa 12.X - 13.X väliin hyvin lyhyesti. Voisiko tuo ovivalojen välkkyminen johtua sitten ylijännitteestä?

    Akun testasin niin että n. tunnin annoin auton seistä ovet lukossa kontti auki, ja suoraan navoista (irroittamatta akkukaapeleita), tuloksena 590A CCA (pitäisi olla 850A uudessa akussa, tulos ok & recharge). Eihän tuo siis enään parhaassa hapessa ole, enkä sitä ihmettele jos ajossa kokoajan on 15,1V mutta voikohan tähän edes vaihtaa pelkkää jännitteensäädintä laturiin?

    Ajattelen tosin tuon tuloksen olevan melkein jopa ok, kun tässä on comfort access ja menin avaimet taskussa tuon testin tekemään, eikös se heti heräile jollain tasolla että nyt on kuski lähistöllä, vetääköhän se kahvasta avaanko ovet

    Jaa niin vielä, uusikin oikku tuli eli takakontin hydr. avaus ja sulku pimeni tänään, ei toiminut mistään ylös eikä alas, vuotoja ei näkösällä, alkoi pelaamaan itsestään hetken päästä Tekis hieman mieli kokeilla nakata jo uusi akku ja katsoa moniko vioista häviää, on nää hienoja laitteita

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by jakusa View Post
    Rikkinäinen laturin jännitteensäädin voisi olla yksi syypää. Ajon aikana voi salavalikosta seurata jännitettä. Omassa jännite seilasi reippaasti kun säädin oli rikki, toisinaan ei ladannut lainkaan ja hetken päästä jännite 17v luokkaa. Vikakoodejakin oli useammassa moduulissa ainakin overvoltagesta.
    Hyvä vinkki, täytyykin tuo katsella heti tuossa työmatkalla

    En kyllä ihmettelisi vaikka vuoden vanha AGM olisi tykännyt jo kyttyrää jos jopa 17v jännitteitä tuo sille tarjoilee

    Leave a comment:


  • jakusa
    replied
    Rikkinäinen laturin jännitteensäädin voisi olla yksi syypää. Ajon aikana voi salavalikosta seurata jännitettä. Omassa jännite seilasi reippaasti kun säädin oli rikki, toisinaan ei ladannut lainkaan ja hetken päästä jännite 17v luokkaa. Vikakoodejakin oli useammassa moduulissa ainakin overvoltagesta.

    Originally posted by Gize View Post
    Juu luin mutta aika hiljainen on muutenkin tämä E65 osio ettei siinä nyt hirveästi infoa ollut. Laittelen tänne kuinka tämä etenee, huomenna jos muistaisi töissä tuon akun testata nyt ensiksi. Iloisesti tämä kyllä starttaa ja aina lähtee kelillä kun kelillä, mutta voihan pienestä huomaamattomasta alijännitteestä tulla kaikkea jännää toki näissä vehkeissä

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by hetfield View Post
    Luitko tuon "akku" keskustelun?


    BmWiz tampereella varmasti saisi hommaan jotain järkeä, kun ainakaan itsellä ei oikein virta/taidot riitä perusteelliseen diagnosointiin enään tämän roskan kanssa. Nim. Böntti em. firmasta on ymmärrettävästi vähemmän aktiivinen foorumilla nykyään.
    Juu luin mutta aika hiljainen on muutenkin tämä E65 osio ettei siinä nyt hirveästi infoa ollut. Laittelen tänne kuinka tämä etenee, huomenna jos muistaisi töissä tuon akun testata nyt ensiksi. Iloisesti tämä kyllä starttaa ja aina lähtee kelillä kun kelillä, mutta voihan pienestä huomaamattomasta alijännitteestä tulla kaikkea jännää toki näissä vehkeissä

    Leave a comment:


  • hetfield
    replied
    Originally posted by Gize View Post
    Jatketaanpa yksinpuhelua, laitan myös nuo yllä mainitsemani uusiksi samapa tuo, kohta on kaikki käyty läpi alustassa.

    Parit kysymykset vielä jos jollain niihin olisi valistunutta arvausta:

    1) Bägin valo syttyilee, (passenger restraint system fault), penkin tunnistinmatto ei kiusaa enää, onko se sit turvavyön kiristäjä seuraavana vaihtolistalla (turvavyön valo palaa myös yhtäaikaa).

    2) Häly ei enää mene päälle (oletettavasti), vilkut ei vilahda enää sulkiessa tai aukaistessa, ei vikakoodeja, nollattu, sama tulos eikä tule. Taustapeilissä ei valokaan vilku, inpalla kokeiltu et toimii

    3) Aamulla kun avasin repsikan oven lohkolämppärin johdon hakeakseni sammui sisävalot kun oven avasi, alkaako tästä (vuosi sitten vaihdettu) akku jo sippaamaan kuitenkin? :think Tovinhan tuo aina surisee ja sähköpenkkien persuusvalo palaa kun ovet avaa, mut tuo kuulunee asiaan, ainakin aina itsellä noin toiminut?

    4) Vielä sähköinen käsijarrukin on alkanut kiukuttelemaan, pelaa hienosti hetken kun koodit nollailee mutta sitten iskee vikaa tauluun, (kurzschluss oder unterbrechung low-side-schalter), jotain oikosulkua jossain kait? Onko mitään tyyppivikaa tässä tiedossa?

    Akkuvikaan liittyen jos siitä johtuisi, kuskin oven avatessakin kyllä sisävalot himmenee, ja auto käynnissäkin ovi auki kaasua painaessa oven alusvalot kirkastuu, voisiko se sit laturikin alkaa oireilla näin vai imeekö noinkin tuore akku sit kaiken mehun kun ei ole enää kunnossa... Ideoita otetaan vastaan, on mulla kuormittava akkutesterikin vois sitäkin toki kokeilla huvin vuoksi


    Ps. mitäs sitä piti ronkkia et sai inpan englanniksi, tällaisen auton kanssa alkaisi sitä taas kaivata

    Luitko tuon "akku" keskustelun?


    BmWiz tampereella varmasti saisi hommaan jotain järkeä, kun ainakaan itsellä ei oikein virta/taidot riitä perusteelliseen diagnosointiin enään tämän roskan kanssa. Nim. Böntti em. firmasta on ymmärrettävästi vähemmän aktiivinen foorumilla nykyään.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by Gize View Post
    Jahas nyt on kaikki tukivarret vaihdettu alustaan, piti suunnata mutta ei kuulemma saatu kulkukulmaa kohdalleen, joten mitäs vielä pitää uusia että tuon saa säädettyä?

    Pitäisi siis osia tilailla mutta olen itse koronassa vieläkin joten en ollut paikan päällä autoa käyttämässä.

    Pohdin myös laitanko vielä tästä https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=33_1111 nuo integral linkit samalla uusiksi :think
    Jatketaanpa yksinpuhelua, laitan myös nuo yllä mainitsemani uusiksi samapa tuo, kohta on kaikki käyty läpi alustassa.

    Parit kysymykset vielä jos jollain niihin olisi valistunutta arvausta:

    1) Bägin valo syttyilee, (passenger restraint system fault), penkin tunnistinmatto ei kiusaa enää, onko se sit turvavyön kiristäjä seuraavana vaihtolistalla (turvavyön valo palaa myös yhtäaikaa).

    2) Häly ei enää mene päälle (oletettavasti), vilkut ei vilahda enää sulkiessa tai aukaistessa, ei vikakoodeja, nollattu, sama tulos eikä tule. Taustapeilissä ei valokaan vilku, inpalla kokeiltu et toimii

    3) Aamulla kun avasin repsikan oven lohkolämppärin johdon hakeakseni sammui sisävalot kun oven avasi, alkaako tästä (vuosi sitten vaihdettu) akku jo sippaamaan kuitenkin? :think Tovinhan tuo aina surisee ja sähköpenkkien persuusvalo palaa kun ovet avaa, mut tuo kuulunee asiaan, ainakin aina itsellä noin toiminut?

    4) Vielä sähköinen käsijarrukin on alkanut kiukuttelemaan, pelaa hienosti hetken kun koodit nollailee mutta sitten iskee vikaa tauluun, (kurzschluss oder unterbrechung low-side-schalter), jotain oikosulkua jossain kait? Onko mitään tyyppivikaa tässä tiedossa?

    Akkuvikaan liittyen jos siitä johtuisi, kuskin oven avatessakin kyllä sisävalot himmenee, ja auto käynnissäkin ovi auki kaasua painaessa oven alusvalot kirkastuu, voisiko se sit laturikin alkaa oireilla näin vai imeekö noinkin tuore akku sit kaiken mehun kun ei ole enää kunnossa... Ideoita otetaan vastaan, on mulla kuormittava akkutesterikin vois sitäkin toki kokeilla huvin vuoksi


    Ps. mitäs sitä piti ronkkia et sai inpan englanniksi, tällaisen auton kanssa alkaisi sitä taas kaivata

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Jahas nyt on kaikki tukivarret vaihdettu alustaan, piti suunnata mutta ei kuulemma saatu kulkukulmaa kohdalleen, joten mitäs vielä pitää uusia että tuon saa säädettyä?

    Pitäisi siis osia tilailla mutta olen itse koronassa vieläkin joten en ollut paikan päällä autoa käyttämässä.

    Pohdin myös laitanko vielä tästä https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=33_1111 nuo integral linkit samalla uusiksi :think

    Leave a comment:


  • hetfield
    replied
    Originally posted by Gize View Post
    Voi olla niinkin, vaihtoon tarvinnee irrottaa penkki joten päikseen vaihto olisi turhan työläs, ostin nyt yhden ja jos alkaa pelittää niin bueno, ainahan niitä lisää saa.

    Jostain jenkkifoorumilta muuten luin että nuo hierovat penkit saattais ikääntyessään päästää nesteitä pihalle ja juurikin vuotaa tuonne, joka käräyttäis elementin (ja mahdollisesti myös vahvarin)?

    Tällä pulkalla on luisuttu jo 650tkm joten en yhtään ihmettelisi tuotakaan vaihtoehtoa, kun kuskin subi kyseessä eli varmasti on persettä hierottu kokolailla paljon vrt. matkustajan puolelle

    Kaiva kytkis ja mittaa vahvistimen liittimestä. Saa sieltäkin pyöräytettyä johdot toisin päin. Mullakin on varmaan nesteet valunu ulos, koska kuskin jakkara ei hiero kyllä yhtään mitään enään...540tkm.
    Styrkkari ei kyllä varmasti osaa arvostaa melko oikosessa olevaa subia.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by hetfield View Post
    Varmaan herkkyydessä jonkun verran eroa kuitenkin. Alkuperäisiä käytettyjä luulis löytyvän, jos ei halua molempia ostaa uusia.
    Vaihda piuhat/subit ny eka ristiin, tai mittaat puhekelat. Usein kärähtänyt puhekela hieman rahisee kun painat kalvosta...ettei ole piuha irti jostain.
    Voi olla niinkin, vaihtoon tarvinnee irrottaa penkki joten päikseen vaihto olisi turhan työläs, ostin nyt yhden ja jos alkaa pelittää niin bueno, ainahan niitä lisää saa.

    Jostain jenkkifoorumilta muuten luin että nuo hierovat penkit saattais ikääntyessään päästää nesteitä pihalle ja juurikin vuotaa tuonne, joka käräyttäis elementin (ja mahdollisesti myös vahvarin)?

    Tällä pulkalla on luisuttu jo 650tkm joten en yhtään ihmettelisi tuotakaan vaihtoehtoa, kun kuskin subi kyseessä eli varmasti on persettä hierottu kokolailla paljon vrt. matkustajan puolelle

    Leave a comment:


  • hetfield
    replied
    Originally posted by Gize View Post
    Noniin Bavtronik Audion päivittämä vahvistin on kiinni autossa ja kokonaisuus soi todella hienosti, mutta.... kuskin penkin alla ei soi basso vieläkään

    Olen koittanut etsiä mutta löytääkö joku, onko alkuperäiset 2 vai 4 ohmin subit? Tuollaisen löysin (https://www.audiokit.fi/tuote/audison-prima-apbmw-s8) jos laittaisi vanhan tilalle, tuo suosittelee 4ohm mutta entäs jos vaihdan vain nyt alkuun tuon risan ja alkuperäinen onkin 2ohm? :think

    Vai mennäänkö taas vaan kättä syvemmälle taskuun ja molemmat kerralla uusiksi, vai voisiko vika olla jossain muualla kuin elementissä jopa? Kuskin subi ei siis ole mun omistusaikana koskaan päästänyt pihaustakaan, Bavtronik käytti ainakin vahvarin testipenkissä ja ilmoittivat päivityksen onnistuneen.

    Kaikki ajatukset tervetulleita



    Varmaan herkkyydessä jonkun verran eroa kuitenkin. Alkuperäisiä käytettyjä luulis löytyvän, jos ei halua molempia ostaa uusia.
    Vaihda piuhat/subit ny eka ristiin, tai mittaat puhekelat. Usein kärähtänyt puhekela hieman rahisee kun painat kalvosta...ettei ole piuha irti jostain.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    e65 Top Hifi

    Noniin Bavtronik Audion päivittämä vahvistin on kiinni autossa ja kokonaisuus soi todella hienosti, mutta.... kuskin penkin alla ei soi basso vieläkään

    Olen koittanut etsiä mutta löytääkö joku, onko alkuperäiset 2 vai 4 ohmin subit? Tuollaisen löysin (https://www.audiokit.fi/tuote/audison-prima-apbmw-s8) jos laittaisi vanhan tilalle, tuo suosittelee 4ohm mutta entäs jos vaihdan vain nyt alkuun tuon risan ja alkuperäinen onkin 2ohm? :think

    Vai mennäänkö taas vaan kättä syvemmälle taskuun ja molemmat kerralla uusiksi, vai voisiko vika olla jossain muualla kuin elementissä jopa? Kuskin subi ei siis ole mun omistusaikana koskaan päästänyt pihaustakaan, Bavtronik käytti ainakin vahvarin testipenkissä ja ilmoittivat päivityksen onnistuneen.

    Kaikki ajatukset tervetulleita

    Leave a comment:


  • hetfield
    replied
    "The amplifier IC's have been very difficult to source recently due to shortages affecting many semiconductor manufacturers..." Tästä nyt on jo hetki aikaa, mutta "out of stock" näyttää vieläkin olevan. Puuhastelen mielummin itse palikat sisään, kuin lähetän ja odotan viikko tolkulla. Melko outoa tosin, että pystyvät vehkeitä korjaamaan, mutta pihalle asti ei ole myydä... Ehkä se on sitä bisnestä. Ebay:n setti varmaan toimisi myös.


    Pääteasteet siis vaihdetaan uusiin, mikä tarvitsee hieman harrastamista, koska ovat SMD palikat. Nämä pitää raapia pois levyltä, ja johdottaa erillinen piirilevy vaihtoehtoisilla päätekivillä mestoille.


    Akku/power module täälläkin on kypsä. Pitäisi ehkä ihmetellä tuota rätinää vähän syvemmältä, koska olisi varsin epätodennäköistä että sekä ASK että vahvistin kyrvähtäisivät samalla hetkellä.

    Leave a comment:


  • Gize
    replied
    Originally posted by hetfield View Post
    Oon koittanu tota ASK korjaus palikkaa ostaa tuolta varmaan vuoden... Eipä oo tavaraa ollut myytäväksi asti.
    Jaa mitäs se sit vastaa? Ei oo komponentteja vai?

    Ootko kysynyt jos lähettäsit oman ASKin sinne? Vai miten on menny, en oo perehtyny tuohon ASKiin ollenkaan ja pari viikkoa ollaan odoteltu osia mun L7 vahvariin mut pitäs tulla nyt viikonloppuna kaverin puheiden mukaan valmiiksi.

    Vai koitatko ostaa vaan kittiä, tarviiko noissakin siirtää vanhasta osia uuteen?

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by hetfield View Post
    Oon koittanu tota ASK korjaus palikkaa ostaa tuolta varmaan vuoden... Eipä oo tavaraa ollut myytäväksi asti.
    Ebaystä ostin omaani. Eipä tarvinnut vielä paikalleen asennella, kun vika oli kuin olikin akussa, mikä teki kaikenlaista häröä.

    Leave a comment:


  • hetfield
    replied
    Oon koittanu tota ASK korjaus palikkaa ostaa tuolta varmaan vuoden... Eipä oo tavaraa ollut myytäväksi asti.

    Leave a comment:

Working...
X