Nyt
taas mutaman päivän pelannut normaalisti eli nousee 15km 85-90C ja edelleen 105C.Ilman lämpötilat EI vaikuta noihin "lukuihin"!! Kokemuksesta tiedän, että ilmat ei vaikuta paljoakaan !!
E65 Kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by junkkri View Poston edlleen kesken !!
Leave a comment:
-
-
edelleen
Termarihan on siis vaihdettu 2-3 kertaa ja aina vaihdon jälkeen toimii auto/lämmöt ok n2-3vko!?
Alla korjaamon vastauksia:
Viimeksi kun tutkimme lämpötiloja, niin kaikki toimi oikein. Sitä emme
varmana osaa sanoa, jos sähköinen ohjaus jossain tilanteessa avaan termostaatin liian aikaisin, mutta nyt ei ilmennyt tällaista häiriötä.
Ainakaan nyt viimekerralla emme koskeneet termostaattiin. Lämpötilat arvioitiin pelkästään testerillä ja pintalämpömittarilla mitatiin letkuista, että neste kiertää oikein.
Kävin BMW materiaalin toimintokuvausta läpi ja termostaatin luona oleva lämpötunnistin on sittenkin "moottorin" puolella, eli näyttää termostaatin luona olevan jääh.neste lämpötilan
Tässä teksti BMW:n toimintokuvauksesta N62 moottorin lämpötilan säädöstä.
When the engine reaches operating temperature (85 ºC-110 ºC), the thermostat opens the entire cooling circuit to include the radiator.
The map-controlled thermostat allows the engine to be cooled relevant to operating conditions. This reduces fuel consumption by approximately 1-6%. The electrical connections, the design and the map-controlled thermostat response have been enhanced.Last edited by junkkri; 28-02-2021, 10:49.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by junkkri View PostOnko "moottorin" lämpötila eri kuin veden lämpötila??
Joissain tosin ilmoitetaan myös moottoriöljyn lämpötila, mutta se ei ole läheskään yhtähyvä indikaattori.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by junkkri View PostTarkoitta siis,että piilovalikon lämpö minulla 75C ja sisälle ei kovin lämmintä niin kaikki Ok? Välillä nousee piilovalikossa siis 103C ja puhalttaa "kuumaa" sisälle?
Onko "moottorin" lämpötila eri kuin veden lämpötila?? Lohkossa ei kait ole lämpötila anturia??
Nouseeko lämpö paremmin jos pienennät puhallusta automaatilta?
Kaikissa tietämissäni autoissa "moottorin" lämpötila on jäähdytysnesteen lämpö.
Lämpö eri puolilla moottoria voi olla aika paljonkin eri esim. pakoaukkojen ympäristö joten jäähdytysnesteen lämpö on hyvä mittapuu tuolle.
Leave a comment:
-
-
Tarkoitta siis,että piilovalikon lämpö minulla 75C ja sisälle ei kovin lämmintä niin kaikki Ok? Välillä nousee piilovalikossa siis 103C ja puhalttaa "kuumaa" sisälle?
Onko "moottorin" lämpötila eri kuin veden lämpötila?? Lohkossa ei kait ole lämpötila anturia??Last edited by junkkri; 22-02-2021, 08:51.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by junkkri View PostEn tiedä oikein, että mikä/mitä tuo MAP oikein vaikuttaa? Pitänee varmaan soittaa tuonne pajalle!?
Leave a comment:
-
-
En tiedä oikein, että mikä/mitä tuo MAP oikein vaikuttaa? Pitänee varmaan soittaa tuonne pajalle!?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by junkkri View PostTässä oli pointti se, että moottorin lämpöä "ei mitata" vaan veden!? Vastuksella avataan ja suljetaan termaria?? Tuleeko siis 105C sillä vastuksen lämmityksellä???? MAP systeemi??? Piilovalikko näyttää siis minkä lämmön???
Ymmärsinköhän huollon jutut oikein?
Lämpö mitataan juuri ennen termostaattia ja se termostaatin lämmitys ei nosta tuota arvoa yhtään. Mittaristossa näkyy siis moottorin sisäinen jäähdytysnesteen lämpötila.
Mekaanisen termostaatin avautuminen on tuo 105 ja siihen koneen lämmöt kyllä pitäisi mennä suht suosiolla jos termostaatti on ihan iskuissaan. Termostaatin lämmityksen kytkeytyessä alkavat lämmöt siis laskea tuosta.
Leave a comment:
-
-
Tässä oli pointti se, että moottorin lämpöä "ei mitata" vaan veden!? Vastuksella avataan ja suljetaan termaria?? Tuleeko siis 105C sillä vastuksen lämmityksellä???? MAP systeemi??? Piilovalikko näyttää siis minkä lämmön???
Ymmärsinköhän huollon jutut oikein?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by junkkri View Postmm kun vein auton huoltoon, niin lämmö oli 102c. Elikkäs välillä nousee lämmöt js välillä sitten ei.Tosiaan 3x vaihdettu termari ja viimeinen on alkuperäinen!? Kun lämmöt alle 80C niin aika viileää sisällä.Kun lämmöt 75C ja valoissa tippuu vielä 2-3C.
Omassa E85 käyttöisessä E38:ssa olen kyllä huomannut että jos puhallus on automaatilla reilummalla pakkasella heti lähdettäessä eivät lämmöt nouse tarpeeksi ihan pienellä matkalla. Kun moottori pääsee +90 niin sitten pysyy kyllä automaatillakin lämpöä koneessa tarpeeksi.
Leave a comment:
-
-
mm kun vein auton huoltoon, niin lämmö oli 102c. Elikkäs välillä nousee lämmöt js välillä sitten ei.Tosiaan 3x vaihdettu termari ja viimeinen on alkuperäinen!? Kun lämmöt alle 80C niin aika viileää sisällä.Kun lämmöt 75C ja valoissa tippuu vielä 2-3C.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by junkkri View Posteli nyt ei vaihdettu termaria vaan tehtiin testejä. Vastaus liitteenä!
Piilovalikosta asteet luokkaa 75 C ja ei kuulemma näytä moottorin lämpöjä, vaan nesteen lämpöä???
Mitä mieltä porukat!?
Kuumalla puolella tuo on kuvassakin
Toisekseen sanoisin että alumiini koneet lämpeävät nopeammin.
Mikä korjaamo tuollaisia puhuu?
Leave a comment:
-
Leave a comment: