JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Luin jostain jutun että mm Toyota ei taidakkaan panostaa yhtään sähköautoihin, EU on määrännyt että 2050 autoista suurin osa pitää olla ilmeisesti vetyautoja, jokin kiintiö niille oli määritetty. Käykö niin että sähköautojen tulevaisuus olikin siinä sitten kuitenkin. Ilmeisesti sähköautojen akkumateriaalin takia tämmöinen päätös on tehty.
Sähkötekniikkaa ne vetykäytötkin on. Vety polttokennolle, polttokennosta sähkö sähkömoottorilla. Energia "vain" varastoituna toiseen muotoon ja se polttokenno kyydissä. Vedyn kanssa sitten taas omat haasteensa tuotannon, varastoinnin ja jakelun kanssa. Ajoneuvoihin tekniikka jo olisi, kuten Toyotan Miraissa on jo nähtävissä.
Toki sitten Toyotan(kin) tapauksessa on hyvä muistaa, missä päin maailmaa Toyotaa myydään paljon, ja niissä maissa ei infra ole muutenkaan ihan välttämättä just valmis sähköistymiseen.
Niin, Toyotallahan on Suomessa iso markkinaosuus kylläkin. Huomattavan suuri moneen muuhun Euroopan maahan (ja Euroopan keskiarvoon) verrattuna. Mutta Toyota valmistaa vuodessa suuruusluokkaa 10 miljoonaa ajoneuvoa ja innokkaat suomalaiset ostaa niistä hyvänä myyntivuotena jonkun 20 tuhatta autoa. Eli siis kokonaiset suuruusluokkaa 2 promillea... Toyotan myynti koko Europassa oli reilu miljoona autoa vuodessa ja markkinaosuus oli 6.4 %.
Noin niinkuin realistisesti varsin iso alue maailmasta on sellaisen infran päässä, että muitakin kulkuvoimavaihtoehtoja jouduttaneen vielä pitkään tarjoamaan. Tämä ihan pelkän latausinfran hengessä.
Ihan toinen asia on sitten se, löytyykö uusia akkutekniikoita, jotka eivät edellytä niitten miljoonan akkumateriaalikaivoksen perustamista. Mutta latausinfraa siltikin tarvitaan niihin. Samoin kuin se, että joillain alueilla (vaikkapa joissain Euroopan maissa) polttomoottorien myynti saattaa loppua erilaisista poliittisista syistä.
Latausinfra ei ole suinkaan ainut syy miksi miraita ei osteta. Sehän ei tarjoa päästöjen lisäksi mitään parempaa kuin bensa-auto. Sen sijaa siinä on bensa-autoihin verrattuna useita puutteita. Sähköauto sen sijaan tarjoaa vastaavasti useita etuja.
Miraita ei myydä edes japanissa parhaimmillaankaan kuin alle 3000kpl vuodessa.
Latausinfra ei ole suinkaan ainut syy miksi miraita ei osteta. Sehän ei tarjoa päästöjen lisäksi mitään parempaa kuin bensa-auto. Sen sijaa siinä on bensa-autoihin verrattuna useita puutteita. Sähköauto sen sijaan tarjoaa vastaavasti useita etuja.
Miraita ei myydä edes japanissa parhaimmillaankaan kuin alle 3000kpl vuodessa.
Eiköhän Mirain suosiota rajoita erityisesti se, että vetytankkausinfraa on ylipäänsä aika rajallisesti maailmassa? Epäilemättä latausinfra ei rajoita, kun siihen tankataan vetyä.
Mutta millä tavalla vertaat vetypolttokennon päästöjä ja polttomoottoribensa-autojen päästöjä? Polttokennossahan ei ole (nimestään huolimatta) samalla tavalla palamista kuin polttomoottorissa, vaan kyseessä sähkökemiallinen reaktio.
Ja vetyautohan on nimenomaan sähköauto. Se vain tekee itse oman sähkönsä toisin kuin töpselitötterö.
Tiedät kyllä varsin hyvin mitä tarkoitan, eikä tuollainen saivartelu pönkita kun omaa egoasi.
Sähköautolla ajo on huomattavasti edullisempaa kuin polttomoottoriautolla. Sähköautossa on täysi vääntö heti. Sähköauton ostaessa autovero on nolla. Sähköauto on äänetön.
Vetyautolla ajo on kallista. Vetyautossa on surkea suorituskyky verrattuna sähköautoon. Toyota Mirai on jäljeenkäänyt monella tapaa jo syntyessään. Ihan hieno se on kyllä ulkoa.
Mikään ei puhu sen puolesta, että vetyautoa kannattaisi hankkia vielä ainakaan kymmeneen vuoteen.
Päästöt ei itseäni kiinnosta, vaan autoveron määrä. Kyllä, olen itsekäs ihminen.
Paitsi ilpillinen esilämmittäessä, eli ilpillinen sähköauto on äänetön vain silloin, kun se ei liiku ja siinä ei ole esilämmitys eikä -viilennys päällä.
Tiedät kyllä varsin hyvin mitä tarkoitan, eikä tuollainen saivartelu pönkita kun omaa egoasi.
Sähköautolla ajo on huomattavasti edullisempaa kuin polttomoottoriautolla. Sähköautossa on täysi vääntö heti. Sähköauton ostaessa autovero on nolla. Sähköauto on äänetön.
Vetyautolla ajo on kallista. Vetyautossa on surkea suorituskyky verrattuna sähköautoon. Toyota Mirai on jäljeenkäänyt monella tapaa jo syntyessään. Ihan hieno se on kyllä ulkoa.
Mikään ei puhu sen puolesta, että vetyautoa kannattaisi hankkia vielä ainakaan kymmeneen vuoteen.
Päästöt ei itseäni kiinnosta, vaan autoveron määrä. Kyllä, olen itsekäs ihminen.
Ihan rehellisesti kysyin en mitenkään saivarrellut mielestäni....
Siis vedyssä on nykyään tasan tarkkaan yksi ongelma ja se on saatavuus. Muutenhan se olisi täysin ylivertainen verrattuna töpseliautoon. Ei tarvitse miettiä latauspisteitä, ei varailla tuntien pysähdyksiä mihinkään eikä pakottaa ihmisiä maksamaan taloyhtiöiden latauspisteistä joita eivät ikinä tule tarvitsemaan...
Vetyä kun voisi tankata ihan samalla lailla asemilta kuin bensaa ja kaasuakin...
Suorituskyky ja muut asiat ei liity mitenkään vetyyn koska ei sillä vedyllä sitä autoa liikuteta vaan sähkömoottoreilla ihan samoin kuin "normi"sähköautossakin.
Verot pitäisi teoriassa olla samat kuin sähköautossa koska on yhtälailla "päästötön"...mutta toki suomen punavihreä hallitus varmasti keksisi tähänkin kohtaan jonkun lisävoimaveron...
Mirai nyt onkin jo vanha malli vaikka uudistuikin viime vuonna. Parempiakin ehdokkaita vetyautoiksi on tulossa. Mutta tuleeko niitä koskaan suomeen riippuu sitten ihan täysin päättäjistä.
Mutta lähtökohtaisesti vetyauto on kyllä parempi kuin töpseliauto...ihan jo käytettävyydenkin kannalta.
Mutta onhan tämä nyt aika railakkaasti off topic nyt kyllä...kun ei liity i4:seen sitten yhtään mitenkään!
Pitäisikö tästä avata ihan oma topicci ”tulevaisuuden käyttövoima” tms ?
Itsekkin kyllä ihan vahingossa vastasin tähän tuosta sähköautojen tulevaisuudesta, sekoitin tämän tuohon sähköautokeskusteluun. Ei liittynyt mitenkään i4.
i4 M50 kenties ensimmäinen arvio talviolosuhteissa. Kysymys on, miksi pikalaturilla ilmeni kylmän akun -ongelmaa? Lataustehot alussa 60kwh ja ajan kanssa kiihtyi 120kwh, kun akku sai lämpöä.
Karttasovelluksessakin tuo laturi, johon navigoi ihan oikein merkitty "hpc", jotkin laturithan on merkitty väärin jolloin lämmitystä ei tapahdu.
______________________ Nykyinen: Model 3
BMW:t vuodesta 2009: i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment