Originally posted by Jarppa63
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i4 keskustelua
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by FlyingFinn View PostMissäs tätä pääsee ajamaan?
JarppaBMW i4M50 individual -23
exiä: BMW 545e -21
BMW F33 435xd -15
M550xd-12
e93 330da -08
Dodge Stealth RT/TT -91
Ford Thunderbird SC -91
Olds Supreme avo -71
Chevy Chevelle 2d HT -72
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View Posthttps://www.youtube.com/watch?v=Qo8rER4ZpmU
i4 M50 kenties ensimmäinen arvio talviolosuhteissa. Kysymys on, miksi pikalaturilla ilmeni kylmän akun -ongelmaa? Lataustehot alussa 60kwh ja ajan kanssa kiihtyi 120kwh, kun akku sai lämpöä.
Tämähän tarkoittaa sitä että nämä tulevat märäntymään pilalle ennen aikaisesti
Se on kyllä hyvä että porukka ostaa näitä isolla kiimalla, tulee hyviä bensa ja diesel autoja edullisemmin saataville.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View Posthttps://www.youtube.com/watch?v=Qo8rER4ZpmU
i4 M50 kenties ensimmäinen arvio talviolosuhteissa. Kysymys on, miksi pikalaturilla ilmeni kylmän akun -ongelmaa? Lataustehot alussa 60kwh ja ajan kanssa kiihtyi 120kwh, kun akku sai lämpöä.
Karttasovelluksessakin tuo laturi, johon navigoi ihan oikein merkitty "hpc", jotkin laturithan on merkitty väärin jolloin lämmitystä ei tapahdu.
Toinen, range näyttää n. 300km lukemia, trip mittarissa tosin ylipäätään pieni lukema, niin auton keskirvo varmaan siitä tasaantuu.
Toki suurteholaturin max tehoon nähden 60 kWh lataus nopeus on pieni, muttei se nyt niin hidas kuitenkaan. Olisin enemmän harmissaan, jos ei alkuun lataisi ollenkaan, kun lämmittää laturilla akkua, varsinkin kiireisenä reissussa.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostSiis vedyssä on nykyään tasan tarkkaan yksi ongelma ja se on saatavuus. Muutenhan se olisi täysin ylivertainen verrattuna töpseliautoon. Ei tarvitse miettiä latauspisteitä, ei varailla tuntien pysähdyksiä mihinkään eikä pakottaa ihmisiä maksamaan taloyhtiöiden latauspisteistä joita eivät ikinä tule tarvitsemaan...
Saatavuus ja kustannus. Nykytekniikoilla erotusprosessiin uppoaa noin tuplat sähköä kuin vetynä saadaan ulos jolloin hyötysuhteessa otetaan reilusti nekkuun jo lähtiessä. Kotilataus on jo yksi etu jota vetyautoon ei koskaan saa. Väki on vain niin tottunut letku kourassa hönöttämään että sitä haluttaisiin jatkossakin. Paineistetun vedyn tankkaus useisiin autoihin ei ole nopea toimenpide, sähköautojen pikalataukset ei ole tuntikausia ja sitten kasapäin haasteita itse tekniikassa.
Miraissa 8tkm välein huoltoväli, koko kenno vaihdetaan 180tkm välein. Ihan määräaikaisesti. Enkä ole nähnyt vielä yhtään reilusti skandinaavissa oloissa tehtyä talvitestiä polttokennosta - toimintalämpötila kun on kriittinen. Tältä osin irvuilu "akkujen hyytymisestä" on aika koominen - varsinkin kun akkuautoissakaan se akku juurikaan hyydy vaan ero selittyy melkolailla 1:1 lämmityksellä.
Kyllä vety tulossa on mutta missä vaiheessa jos koskaan henkilöautoihin. Raskas liikenne, teollisuus, lento ja laivaliikenne...Last edited by LongJohn; 06-02-2022, 17:20.
Comment
-
-
Originally posted by LongJohn View PostSaatavuus ja kustannus. Nykytekniikoilla erotusprosessiin uppoaa noin tuplat sähköä kuin vetynä saadaan ulos jolloin hyötysuhteessa otetaan reilusti nekkuun jo lähtiessä. Kotilataus on jo yksi etu jota vetyautoon ei koskaan saa. Väki on vain niin tottunut letku kourassa hönöttämään että sitä haluttaisiin jatkossakin. Paineistetun vedyn tankkaus useisiin autoihin ei ole nopea toimenpide, sähköautojen pikalataukset ei ole tuntikausia ja sitten kasapäin haasteita itse tekniikassa.
Miraissa 8tkm välein huoltoväli, koko kenno vaihdetaan 180tkm välein. Ihan määräaikaisesti. Enkä ole nähnyt vielä yhtään reilusti skandinaavissa oloissa tehtyä talvitestiä polttokennosta - toimintalämpötila kun on kriittinen. Tältä osin irvuilu "akkujen hyytymisestä" on aika koominen - varsinkin kun akkuautoissakaan se akku juurikaan hyydy vaan ero selittyy melkolailla 1:1 lämmityksellä.
Kyllä vety tulossa on mutta missä vaiheessa jos koskaan henkilöautoihin. Raskas liikenne, teollisuus, lento ja laivaliikenne...
Se että mirain toteutus on kelvoton ei tee itse tekniikasta kelvotonta. Ja vetyautoa voi ladata siinä missä sähköautoakin riippuen ihan valmistajan tahdosta.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostSe että mirain toteutus on kelvoton ei tee itse tekniikasta kelvotonta. Ja vetyautoa voi ladata siinä missä sähköautoakin riippuen ihan valmistajan tahdosta.
Jos uskoa tekniikkaan olisi jo riittävästi, niin kyllä niitä asemia ja autoja olisi jo tullut enemmän.Last edited by El_Ucca; 06-02-2022, 21:10.
Comment
-
-
Originally posted by El_Ucca View PostLoppuuko siis Toyotalla asiantuntemus kesken? Mikä taho sitten tekee niitä hyviä vetyautoja? Kukaan ei ole täällä tainnut vetyautojen tulevaisuutta arvioida kriittisesti, vaan nykytilannetta. Ja nykytilannehan on monelta osin huono, vaikka niitä tankkauspisteitä olisikin.
Jos uskoa tekniikkaan olisi jo riittävästi, niin kyllä niitä asemia ja autoja olisi jo tullut enemmän.
Vety tulee Eurooppaan ja Toyotan tulevaisuus laskee osin senkin varaan. Japanilaisvalmistajan toisen sukupolven polttokennojen valmistus alkaa tammikuussa.
Nyt näyttää siis siltä, että poliittisilla päätöksillä pakotetaan vety liikennekäyttöön myös Euroopassa.Last edited by BMW525Xda; 06-02-2022, 21:19.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostEn kyllä minäkään usko vetyautoon mutta se mistä tämä alkoi oli se että EU on tehnyt jonkin päätöksen että iso osa % EU alueen autoista pitää olla vetyautoja 2050 mennessä. Muistaakseni siinä jutussa prosentti oli 50 tms. Joten ihmeellinen päätös tuommoinen on jos nyt kuitenkin tuputetaan kaikille sähköautoja, toki niinhän niitä dieseleitä tuputettiin 2000 alussa..eikä sekään pitkään kestänyt.
Vety tulee Eurooppaan ja Toyotan tulevaisuus laskee osin senkin varaan. Japanilaisvalmistajan toisen sukupolven polttokennojen valmistus alkaa tammikuussa.
Nyt näyttää siis siltä, että poliittisilla päätöksillä pakotetaan vety liikennekäyttöön myös Euroopassa.
https://ec.europa.eu/energy/sites/en...n_strategy.pdf
Mutta koska kyseessä i4 keskustelu niin ei tästä sen enempää. Se vetyauto on varmaan sitten h4 ja sille avataan oma ketju sittenTällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Originally posted by kooma View PostMutta koska kyseessä i4 keskustelu niin ei tästä sen enempää. Se vetyauto on varmaan sitten h4 ja sille avataan oma ketju sitten
Sikäli asia liittyy myös BMW ja i4 että BMW 2025 roadmapissa ja Power of Choice ajattelussa tarkoitus olisi jatkossa tällätä 3-4 erilaista voimalinjaa tarjolle samasta autosta. Bensa/diesel, hybridi, polttokenno ja akkuauto.
Idea periaatteessa hyvä mutta kysymys kuuluu onko mikään noista enää varsinaisesti hyvä? Jo nyt BMW antaa pirunmoisen etumatkan rakentamalla polttista ja sähköautoa samalle alustalevylle. Kuten nyt i4. Verrattuna kilpailijoiden kuten MB ja VW dedikoituihin sähköautoalustoihin.
Comment
-
-
Originally posted by LongJohn View PostSikäli asia liittyy myös BMW ja i4 että BMW 2025 roadmapissa ja Power of Choice ajattelussa tarkoitus olisi jatkossa tällätä 3-4 erilaista voimalinjaa tarjolle samasta autosta. Bensa/diesel, hybridi, polttokenno ja akkuauto.
Idea periaatteessa hyvä mutta kysymys kuuluu onko mikään noista enää varsinaisesti hyvä? Jo nyt BMW antaa pirunmoisen etumatkan rakentamalla polttista ja sähköautoa samalle alustalevylle. Kuten nyt i4. Verrattuna kilpailijoiden kuten MB ja VW dedikoituihin sähköautoalustoihin.
Sitten tulee mutta. Nyt näyttää, että 60kwh akulla Model 3 SR+ kulkee jopa pidemmälle kuin i4 M50 80kwh akulla, samoin latausnopeudesta tulee eroa kun toiseen tartteen ladata tyylillä 30 % vähemmän samaan matkaan. Samoin M50 painaa 2,4 tonnia. Erikseen sitten ihmiset, jotka kaipaa auton ulkonäköön funktionaalisuutta. Tällä argumentilla BMW:kin on liikkunut. Pitkä ja korkea keula on vähän kysymysmerkki, kun sitä ei tekniikka vaadi. Useamman tekniikan kehitys syö toisaalta myös resurssia.
Okei, eihän nämä haittaa, jos paketti hyvä: hinta ostajalle, BMW:n kate ja ominaisuudet. Näin näyttää olevan, i4 M50 on oikein pätevä auto. Pidemmän päälle asia voi muodostua huonoksi mm. jo katteen osalta.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostIdea tosiaan kiva, varmaan monella kannalta. Saadaan mm. tyydytettyä kaikkien ostajien tarpeet ja skaalattua tuotanto tehokkaaksi.
Sitten tulee mutta. Nyt näyttää, että 60kwh akulla Model 3 SR+ kulkee jopa pidemmälle kuin i4 M50 80kwh akulla, samoin latausnopeudesta tulee eroa kun toiseen tartteen ladata tyylillä 30 % vähemmän samaan matkaan. Samoin M50 painaa 2,4 tonnia. Erikseen sitten ihmiset, jotka kaipaa auton ulkonäköön funktionaalisuutta. Tällä argumentilla BMW:kin on liikkunut. Pitkä ja korkea keula on vähän kysymysmerkki, kun sitä ei tekniikka vaadi. Useamman tekniikan kehitys syö toisaalta myös resurssia.
Okei, eihän nämä haittaa, jos paketti hyvä: hinta ostajalle, BMW:n kate ja ominaisuudet. Näin näyttää olevan, i4 M50 on oikein pätevä auto. Pidemmän päälle asia voi muodostua huonoksi mm. jo katteen osalta.
Niin tuo hyötysuhde-ero on yksi asia mutta en tiedä mikä osuus siitä tulee ihan vain akku-voimansiirto-aerodynamiikka-liikuteltava massa sektorilta. Model 3 on 1700kg, ero on jo tuossa pirunmoinen.
Mutta se missä tuo yhteinen lätty tekee takapakkia on mm tilat. Keula on tehty pitkäksi eri polttomoottorivariantteja varten ja silti pellinalunen on sähköpelissäkin täynnä rompetta eli ns frunk puuttuu. Luiskempi keula tarjoaisi parempaa näkyvyyttä mutta sinne ei mene R6 pellin alle. Kontti on toimiva, siinä ei mitään. Mutta sitten sisällä mm kardaanitunneli on puhtaassa sähkölätyssä ihan turha kapistus syöden mm takajalkatilaa ja rajoittaen ihan suoraan sisätilojen suunnittelua.
Polttokenno ja akkupeli varmaan menisikin sopivasti toteutettuna samalle plätylle mutta polttis/hybriditekniikka on vain niin totaalisen erilaista. Kardaanit, pakoputkistot..
Comment
-
-
Originally posted by LongJohn View PostNiin tuo hyötysuhde-ero on yksi asia mutta en tiedä mikä osuus siitä tulee ihan vain akku-voimansiirto-aerodynamiikka-liikuteltava massa sektorilta. Model 3 on 1700kg, ero on jo tuossa pirunmoinen.
Mutta se missä tuo yhteinen lätty tekee takapakkia on mm tilat. Keula on tehty pitkäksi eri polttomoottorivariantteja varten ja silti pellinalunen on sähköpelissäkin täynnä rompetta eli ns frunk puuttuu. Luiskempi keula tarjoaisi parempaa näkyvyyttä mutta sinne ei mene R6 pellin alle. Kontti on toimiva, siinä ei mitään. Mutta sitten sisällä mm kardaanitunneli on puhtaassa sähkölätyssä ihan turha kapistus syöden mm takajalkatilaa ja rajoittaen ihan suoraan sisätilojen suunnittelua.
Polttokenno ja akkupeli varmaan menisikin sopivasti toteutettuna samalle plätylle mutta polttis/hybriditekniikka on vain niin totaalisen erilaista. Kardaanit, pakoputkistot..
Totta kai osa painosta voi tulla CLAR pohjalevystäkin, mutta eipä Mersun tai Audin vastaavat ole sen kevyempiä, vaikka on dedikoitu sähkörunko. Tässä videossa on mukana BMW iX, Tesla Model X, Audi e-tron S ja Mercedes EQC. Näistä Tesla on 50 kiloa ja Mersu 90 kiloa kevyempiä, mutta Audi onkin 110 kiloa painavampi.
Joo, nämä on kokoa isompia kuin i4, mutta ei ne muutkaan juuri kevyempiä siis ole sähköisenä. iX ei kai suoraan ole CLAR, mutta sähkötekniikka kumminkin sama.
Ja se kardaanitunneli ei suinkaan ole turha, vaan sinne on pakattu osa akusta/johdoista. Eli tasaisella lattialla akun pitäisi olla pienempi.
Comment
-
Comment