Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • protoni
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2008
    • 1361
    • Tampere

    Höh mikseivät minulle soittele. Tai ehkä parempi pysyä riittävän etäällä ettei ala tosissaan kuumottamaan. Mielestäni tällä hetkellä kilpailukykyisin ja tasapainoisin paketti sähköpuolelta. Toki maksaa hunajaa ja toimitus kestää, mutta niinhän se taitaa olla nykyään kaikilla.

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 607
      • Espoon haja-asutus

      Originally posted by isolohko View Post
      Näitä rata-ajovertailuja tulee varmasti lisää, kuivallakin kelillä joten Nyrre videoita odotellessa, onko i4 M50 joka jahtaa vai jota jahdataan ja millä - nähtäväksi jää.
      Nürburgringillä tuo 225 km/h rajattu huippu tulee vastaan monessa paikassa, joten siinä tulee tietysti tasoitusta. Jos katsoo vaikka Taycanin ("Turbo") kierrosta (noin 100 hp enemmän kuin i4M50), niin monessa paikassa nopeudet menee yli 225 km/h ja Taycan menee pitkän matkaa rajoitettua 260 km/h nopeutta vastaan. Kaikilla radoillahan tuo huippunopeuden rajoitus ei näy.

      Mutta kyllä sähkövehkeet voi mennä kovaa radallakin (isosta massasta huolimatta), jos auto on muuten onnistunut, kuten Taycanin kierrosajoista näkee eri radoilla. Sillä tavalla tämä i4:n markkinoille tulo on ilahduttavaa, kun tulee normaalin (=normaalikorkuisen eikä SUV/crossover/yms. möhkäle) auton koriin laitettua sähkötekniikkaa jotenkin saavutettavaan hintaan.

      E

      Comment

      • BFI18
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 1456
        • Turku

        Originally posted by PNM2 View Post
        Millaisia koeajoja i4 M50:lle on nyt saanut? i.
        Vaivaiset 20 min per asiakas
        G26 i4 M50 Black Sapphire

        Comment

        • jx166
          BTCF Member
          • May 2014
          • 175
          • Helsinki

          Originally posted by PNM2 View Post
          Toistaiseksi en ole hankkinut yhtän autoa rataspeksien perusteella enkä osaa niitä edes miettiä mutta i4 M50:ssa mm teho ja käyttökulut (vakuutuksesta ei tietoa vielä) hintaan verrattuna tekivät siitä erittäin kiinnostavan kamppeen ja siksi nimi onkin ollut paperissa muutaman kuukauden.

          Millaisia koeajoja i4 M50:lle on nyt saanut? Onko vielä puolen tunnin settejä vai joko on luovuteltu pariksi tunniksikin? Oma rassi tulee vasta vuoden päästä eli meinasin odotella kevätkeleihin ennenkuin käyn varaamassa koeajoon ja toiveena olisi se vähintään parin tunnin setti.
          Sain 40 minuuttia aikaa. Hyvin ehti Lahdentielle ja takaisin sekä vähän Hertsikassa kurvailemaan.
          G31 530e xDrive -21, Audi TT -99

          Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17514
            • Turku

            Originally posted by protoni View Post
            Höh mikseivät minulle soittele. Tai ehkä parempi pysyä riittävän etäällä ettei ala tosissaan kuumottamaan. Mielestäni tällä hetkellä kilpailukykyisin ja tasapainoisin paketti sähköpuolelta. Toki maksaa hunajaa ja toimitus kestää, mutta niinhän se taitaa olla nykyään kaikilla.
            +1 .

            Naapuri tilasi Skoda Enyaq 80 "kaikilla herkuilla". Toimitusaika 8kk.
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5156
              • Kuopio

              Originally posted by LongJohn View Post
              Asiasta voinee olla montaa mieltä mutta imho kyseessä on varsin hätäisesti polttisalustalle värkätty laitos. Toki kuuluu Power of Choice ideologiaan mutta takamatka monissa asioissa on valtava jos tällä linjalla oikeasti halutaan lähteä koko mallistoa väkertämään.
              BMW:lla on +100vuoden kokemus ja tekevät ihan kohtuullista tulosta, joten uskallan väittää ettei mitkään valinnat ole hätäisiä vaan valikoitu niin että ne ovat tuotantoo sopivia ja tuottavat lisää hyvää omistajilleen.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • FlyingFinn
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 646

                Originally posted by ErkkiE View Post
                Nürburgringillä tuo 225 km/h rajattu huippu tulee vastaan monessa paikassa, joten siinä tulee tietysti tasoitusta. Jos katsoo vaikka Taycanin ("Turbo") kierrosta (noin 100 hp enemmän kuin i4M50), niin monessa paikassa nopeudet menee yli 225 km/h ja Taycan menee pitkän matkaa rajoitettua 260 km/h nopeutta vastaan. Kaikilla radoillahan tuo huippunopeuden rajoitus ei näy.

                Mutta kyllä sähkövehkeet voi mennä kovaa radallakin (isosta massasta huolimatta), jos auto on muuten onnistunut, kuten Taycanin kierrosajoista näkee eri radoilla. Sillä tavalla tämä i4:n markkinoille tulo on ilahduttavaa, kun tulee normaalin (=normaalikorkuisen eikä SUV/crossover/yms. möhkäle) auton koriin laitettua sähkötekniikkaa jotenkin saavutettavaan hintaan.

                E
                Vaikka siinä sähköautossa massaa onkin niin se on myös matalalla ja kai sillä painopisteen paikallakin merkitystä rata-ajossa on.

                Täysin en ymmärrä miksi noita painoja kauhistellaan. Mikäli runko ja alusta on kunnossa niin onko tuolla loppupelissä merkitystä ainakaan tällaisessa pääosin käyttöautossa. 60-luvun Cadillac painaa saman verran kuin i4 ja paino ei ole siinä se päälimmäinen ongelma kuinka kääntyy kulman ympäri.

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1080
                  • Espoo

                  Originally posted by Vmatti View Post
                  Soittelivat bemarilta alkuviikosta ja tarjosivat 2h koeajoa. Löin lukkoon.
                  Olikos tää Olarinluoman Laakkonen? Sieltä mä tilasin ja sieltä käyn pummaamassa koeajoon aikanaan.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • LongJohn
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2017
                    • 269
                    • Kuopio

                    Originally posted by jani View Post
                    BMW:lla on +100vuoden kokemus ja tekevät ihan kohtuullista tulosta, joten uskallan väittää ettei mitkään valinnat ole hätäisiä vaan valikoitu niin että ne ovat tuotantoo sopivia ja tuottavat lisää hyvää omistajilleen.

                    Epäilemättä. Linja on ainakin rohkea. MB on jo oma EQ lätty, VAG MEB, Toyota/Subaru omansa jne. Täysin alusta lähtien sähköautoiksi rakennettuja mallisarjojen ja jopa konsernin laajuisia alustalevyjä.



                    Lisäksi BMW ui ainakin lajinsa vastavirtaan kertomalla jatkavansa toistaiseksi polttomoottoreiden kehitystä siinä missä mm paikalliset kilpailijat VAG ja MB on ilmoittaneet linjojen alasajosta. Tämäkin on rohkea linja ottaen huomioon että jo 2020 lähtien koko tuotannon tulee päästä EU alueella alle 95g/km päästöihin ja tämä raja tuskin tulee tästä nousemaan. Joku voisi sanoa että hierotaan kuolevaa teknologiaa...



                    Porschella on omat intressinsä aina synteettistä polttoainetta myöten mutta siinä he ovat myöntäneet intressin olevan motorsportissa. Moottoriradalla se on aivan sama maksaako se synteettinen hiilineutraali polttoaine kympin vai kaksi litra. Työmatka-ajossa sukankuluttajalle voi olla...



                    Aika toki näyttää nämä kaikki miten asiat kehittyy. Iso trendihän on aika selvä.

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 607
                      • Espoon haja-asutus

                      Originally posted by FlyingFinn View Post
                      Vaikka siinä sähköautossa massaa onkin niin se on myös matalalla ja kai sillä painopisteen paikallakin merkitystä rata-ajossa on.

                      Täysin en ymmärrä miksi noita painoja kauhistellaan. Mikäli runko ja alusta on kunnossa niin onko tuolla loppupelissä merkitystä ainakaan tällaisessa pääosin käyttöautossa. 60-luvun Cadillac painaa saman verran kuin i4 ja paino ei ole siinä se päälimmäinen ongelma kuinka kääntyy kulman ympäri.

                      Totta kai se painopisteen sijainti auttaa, mutta sitä massaa on i4:ssa jo 2300 kiloa (on siis painava kokoisekseen sähköautoksikin, kun on samaa luokkaa neliveto-Taycanin kanssa ja satoja kiloja Model3:sta painavampi). Se massa tuntuu suunnanmuutoksissa, vaikka olisi alhaallakin. Ehkä enemmän se iso massa tuntuu liukkaalla, jos auto lähtee luistoon. Tietysti käyttöautossakin massalla on se merkitys, että sitä massaa siinä kiihdytetään ja hidastetaan ja kulutetaan energiaa talteenotosta huolimatta.

                      Tietysti painaahan tuollainen G26 bensalla ja nelivedollakin jo jyhkeät 1900 kiloa eli aikamoinen möhkö sekin. Alustasuunnittelulla, rengastuksella yms. saa aika hyvin auton tavallaan "piilottamaan" painonsa ajossa. Sinänsä ihan oikeassa olet, että tavallisessa arkiajossa asia ei sinänsä juurikaan tunnu.

                      E

                      Comment

                      • FlyingFinn
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 646

                        Originally posted by ErkkiE View Post
                        Totta kai se painopisteen sijainti auttaa, mutta sitä massaa on i4:ssa jo 2300 kiloa (on siis painava kokoisekseen sähköautoksikin, kun on samaa luokkaa neliveto-Taycanin kanssa ja satoja kiloja Model3:sta painavampi). Se massa tuntuu suunnanmuutoksissa, vaikka olisi alhaallakin. Ehkä enemmän se iso massa tuntuu liukkaalla, jos auto lähtee luistoon. Tietysti käyttöautossakin massalla on se merkitys, että sitä massaa siinä kiihdytetään ja hidastetaan ja kulutetaan energiaa talteenotosta huolimatta.

                        Tietysti painaahan tuollainen G26 bensalla ja nelivedollakin jo jyhkeät 1900 kiloa eli aikamoinen möhkö sekin. Alustasuunnittelulla, rengastuksella yms. saa aika hyvin auton tavallaan "piilottamaan" painonsa ajossa. Sinänsä ihan oikeassa olet, että tavallisessa arkiajossa asia ei sinänsä juurikaan tunnu.

                        E
                        Juu ja isolla massalla on mäen päällä enemmän potentiaalienergiaa kuin pienemmällä. Hidastaessa energiaa saadaan enemmän talteen Kyllä sitä tietysti kuluukin sinne mäen päälle ajellessa.

                        Bemarin alusta ja ohjaus eivät koskaan ole olleet huonommasta päästä vaikka isoja losseja ovat tehneet ennenkin. Itse olen tosin pyrkinyt tähän asti valitsemaan mahdollisimman pienikoppaisen mutta sähköauton tapauksessa se ei ole ainakaan vielä mahdollista joten tähän päädyin. Toivottavasti ei ole pettymys. Koeajoraporttien puolesta ei vaikuttaisi olevan. Liian iso minulle kylläkin noin mitoiltaan, painon kanssa pystyn elämään. Täytyy muistaa katsoa parkkihallien painorajoitusmerkit, joka paikkaan näillä ei saa painon puolesta ajaa. Tätähän ei juuri kukaan ajattele kun ei viitsitä katsella liikennemerkkejä liikenteessä.

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Eikös tuossa testivideolla tullut aika selväksi että hyvä kuski sähköautolla pärjää justjust mutkissa huonolle polttiskuskille ja hyvä kuski polttiksen ratissa voi leikkiä huonon sähköautokuskin perässä

                          Nehän vaihtoi kuskeja siinä jossain vaiheessa kai siksi ?
                          Last edited by BMW525Xda; 09-02-2022, 18:08.

                          Comment

                          • El_Ucca
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2009
                            • 66
                            • Tampere

                            Originally posted by FlyingFinn View Post
                            Täytyy muistaa katsoa parkkihallien painorajoitusmerkit, joka paikkaan näillä ei saa painon puolesta ajaa. Tätähän ei juuri kukaan ajattele kun ei viitsitä katsella liikennemerkkejä liikenteessä.
                            En ole kieltämättä koskaan huomannut asiaa, mutta näin sanoo finnparkin kiinteistöpäällikkö:

                            "Normaalien henkilöautojen kuljettajien ei tarvitse olla huolissaan rajoituksen ylityksestä. Rakenne kestää hetkellisiä vähäisiä ylityksiä ja rakenteen suunnittelussa on varmuuskertoimet."





                            Itse kyllä aijon ajella halleihin kuten ennenkin. Painaahan x5 e45 jo yli 2500kg ja oma 520d 1915kg, eli perheen kanssa helposti 2200kg. Tesla Model S painaa sekin ainakin 2150kg. Taycan jopa yli 2300kg.

                            Sinänsä kyllä ihmettelen, sillä jutussa näkyvä ratinan halli on aivan uusi ja siellä on jopa 26 sähköauton latauspisteitä ja painoraja 2t.
                            Last edited by El_Ucca; 10-02-2022, 08:53.

                            Comment

                            • larsen
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2020
                              • 73
                              • Tampere

                              Originally posted by FlyingFinn View Post
                              Vaikka siinä sähköautossa massaa onkin niin se on myös matalalla ja kai sillä painopisteen paikallakin merkitystä rata-ajossa on.

                              Täysin en ymmärrä miksi noita painoja kauhistellaan. Mikäli runko ja alusta on kunnossa niin onko tuolla loppupelissä merkitystä ainakaan tällaisessa pääosin käyttöautossa. 60-luvun Cadillac painaa saman verran kuin i4 ja paino ei ole siinä se päälimmäinen ongelma kuinka kääntyy kulman ympäri.

                              Pääsin kerran autoliikkeen sponsoroimaan liukkaan kelin ajoharjoitteluun. Ajaa sai omalla autolla ja sponsorin tarjoamilla vaihtoehdoilla. Mieleen jäi Volvo XC90. Ilman vertailukohtaa se olisi tuntunut ihan hyvältä ja siististi käyttäytyvältä kaikkine avustimineen. Muihin vertaillen paino tuntui vaikuttavan käytökseen yllättävänkin paljon. Se vain puski massallaan tangentin suuntaan niin pujottelussa kuin kaarrejarrutuksessakin. Vauhti oli vain pidettävä selvästi pienempänä kuin kevyemmillä vaihtoehdoilla.


                              Toki XC90:ssä painopiste on korkealla, mutta en usko, että se pelkästään aiheutti puskemisen liukkaalla kelillä.

                              F36 420ix
                              Ex. E39

                              -- menneiltä vuosilta --
                              Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                              pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                              Comment

                              • jx166
                                BTCF Member
                                • May 2014
                                • 175
                                • Helsinki

                                Originally posted by LongJohn View Post
                                Epäilemättä. Linja on ainakin rohkea. MB on jo oma EQ lätty, VAG MEB, Toyota/Subaru omansa jne. Täysin alusta lähtien sähköautoiksi rakennettuja mallisarjojen ja jopa konsernin laajuisia alustalevyjä.



                                Lisäksi BMW ui ainakin lajinsa vastavirtaan kertomalla jatkavansa toistaiseksi polttomoottoreiden kehitystä siinä missä mm paikalliset kilpailijat VAG ja MB on ilmoittaneet linjojen alasajosta. Tämäkin on rohkea linja ottaen huomioon että jo 2020 lähtien koko tuotannon tulee päästä EU alueella alle 95g/km päästöihin ja tämä raja tuskin tulee tästä nousemaan. Joku voisi sanoa että hierotaan kuolevaa teknologiaa...


                                Porschella on omat intressinsä aina synteettistä polttoainetta myöten mutta siinä he ovat myöntäneet intressin olevan motorsportissa. Moottoriradalla se on aivan sama maksaako se synteettinen hiilineutraali polttoaine kympin vai kaksi litra. Työmatka-ajossa sukankuluttajalle voi olla...



                                Aika toki näyttää nämä kaikki miten asiat kehittyy. Iso trendihän on aika selvä.

                                BMW on saksalaisista (baijerilaisethan eivät muuten koe edes olevansa saksalaisia ) automerkeistä konservatiivisin, kertoo ystäväni, joka myy kaikenlaista autoalan elektroniikan ns. kärkihankkeisiin. Ilmeisesti on alalla tunnettu fakta, että BMW oli liian myöhässä kaikissa sähköautoistumista koskevissa päätöksissään.

                                Joskushan konservatiivisuus on hyvästä ja voikin olla, että edelläkävijät maksaa kalliit kehitysaskeleet ja BMW on fiksusti hyppäämässä uusilla platformeilla, tarkoituksellisesti, mukaan vähän myöhemmin. Kannattaa katsoa uusi (Tesla-)Björnin video, jossa hän ajaa 1000 km uudella i4 M50:llä ja kehuu erittäin nopeaa latausta. Kyllä Bemarilla siis osataan

                                Väite, että BMW jatkaa polttomoottoriautojen tekemistä pidempään kuin muut, on kuitenkin todennäköisesti enemmänkin pakko kuin tietoinen valinta. Viimeistään 3-sarjalaisen sähköversio ja i5 muuttavat sitten BMW:n myyntivolyymin jakoa huomattavasti.
                                G31 530e xDrive -21, Audi TT -99

                                Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎