Höh mikseivät minulle soittele. Tai ehkä parempi pysyä riittävän etäällä ettei ala tosissaan kuumottamaan. Mielestäni tällä hetkellä kilpailukykyisin ja tasapainoisin paketti sähköpuolelta. Toki maksaa hunajaa ja toimitus kestää, mutta niinhän se taitaa olla nykyään kaikilla.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i4 keskustelua
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by isolohko View PostNäitä rata-ajovertailuja tulee varmasti lisää, kuivallakin kelillä joten Nyrre videoita odotellessa, onko i4 M50 joka jahtaa vai jota jahdataan ja millä - nähtäväksi jää.
Mutta kyllä sähkövehkeet voi mennä kovaa radallakin (isosta massasta huolimatta), jos auto on muuten onnistunut, kuten Taycanin kierrosajoista näkee eri radoilla. Sillä tavalla tämä i4:n markkinoille tulo on ilahduttavaa, kun tulee normaalin (=normaalikorkuisen eikä SUV/crossover/yms. möhkäle) auton koriin laitettua sähkötekniikkaa jotenkin saavutettavaan hintaan.
E
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostToistaiseksi en ole hankkinut yhtän autoa rataspeksien perusteella enkä osaa niitä edes miettiä mutta i4 M50:ssa mm teho ja käyttökulut (vakuutuksesta ei tietoa vielä) hintaan verrattuna tekivät siitä erittäin kiinnostavan kamppeen ja siksi nimi onkin ollut paperissa muutaman kuukauden.
Millaisia koeajoja i4 M50:lle on nyt saanut? Onko vielä puolen tunnin settejä vai joko on luovuteltu pariksi tunniksikin? Oma rassi tulee vasta vuoden päästä eli meinasin odotella kevätkeleihin ennenkuin käyn varaamassa koeajoon ja toiveena olisi se vähintään parin tunnin setti.G31 530e xDrive -21, Audi TT -99
Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by protoni View PostHöh mikseivät minulle soittele. Tai ehkä parempi pysyä riittävän etäällä ettei ala tosissaan kuumottamaan. Mielestäni tällä hetkellä kilpailukykyisin ja tasapainoisin paketti sähköpuolelta. Toki maksaa hunajaa ja toimitus kestää, mutta niinhän se taitaa olla nykyään kaikilla.
Naapuri tilasi Skoda Enyaq 80 "kaikilla herkuilla". Toimitusaika 8kk.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by LongJohn View PostAsiasta voinee olla montaa mieltä mutta imho kyseessä on varsin hätäisesti polttisalustalle värkätty laitos. Toki kuuluu Power of Choice ideologiaan mutta takamatka monissa asioissa on valtava jos tällä linjalla oikeasti halutaan lähteä koko mallistoa väkertämään.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostNürburgringillä tuo 225 km/h rajattu huippu tulee vastaan monessa paikassa, joten siinä tulee tietysti tasoitusta. Jos katsoo vaikka Taycanin ("Turbo") kierrosta (noin 100 hp enemmän kuin i4M50), niin monessa paikassa nopeudet menee yli 225 km/h ja Taycan menee pitkän matkaa rajoitettua 260 km/h nopeutta vastaan. Kaikilla radoillahan tuo huippunopeuden rajoitus ei näy.
Mutta kyllä sähkövehkeet voi mennä kovaa radallakin (isosta massasta huolimatta), jos auto on muuten onnistunut, kuten Taycanin kierrosajoista näkee eri radoilla. Sillä tavalla tämä i4:n markkinoille tulo on ilahduttavaa, kun tulee normaalin (=normaalikorkuisen eikä SUV/crossover/yms. möhkäle) auton koriin laitettua sähkötekniikkaa jotenkin saavutettavaan hintaan.
E
Täysin en ymmärrä miksi noita painoja kauhistellaan. Mikäli runko ja alusta on kunnossa niin onko tuolla loppupelissä merkitystä ainakaan tällaisessa pääosin käyttöautossa. 60-luvun Cadillac painaa saman verran kuin i4 ja paino ei ole siinä se päälimmäinen ongelma kuinka kääntyy kulman ympäri.
Comment
-
-
Originally posted by Vmatti View PostSoittelivat bemarilta alkuviikosta ja tarjosivat 2h koeajoa. Löin lukkoon.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostBMW:lla on +100vuoden kokemus ja tekevät ihan kohtuullista tulosta, joten uskallan väittää ettei mitkään valinnat ole hätäisiä vaan valikoitu niin että ne ovat tuotantoo sopivia ja tuottavat lisää hyvää omistajilleen.
Epäilemättä. Linja on ainakin rohkea. MB on jo oma EQ lätty, VAG MEB, Toyota/Subaru omansa jne. Täysin alusta lähtien sähköautoiksi rakennettuja mallisarjojen ja jopa konsernin laajuisia alustalevyjä.
Lisäksi BMW ui ainakin lajinsa vastavirtaan kertomalla jatkavansa toistaiseksi polttomoottoreiden kehitystä siinä missä mm paikalliset kilpailijat VAG ja MB on ilmoittaneet linjojen alasajosta. Tämäkin on rohkea linja ottaen huomioon että jo 2020 lähtien koko tuotannon tulee päästä EU alueella alle 95g/km päästöihin ja tämä raja tuskin tulee tästä nousemaan. Joku voisi sanoa että hierotaan kuolevaa teknologiaa...
Porschella on omat intressinsä aina synteettistä polttoainetta myöten mutta siinä he ovat myöntäneet intressin olevan motorsportissa. Moottoriradalla se on aivan sama maksaako se synteettinen hiilineutraali polttoaine kympin vai kaksi litra. Työmatka-ajossa sukankuluttajalle voi olla...
Aika toki näyttää nämä kaikki miten asiat kehittyy. Iso trendihän on aika selvä.
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostVaikka siinä sähköautossa massaa onkin niin se on myös matalalla ja kai sillä painopisteen paikallakin merkitystä rata-ajossa on.
Täysin en ymmärrä miksi noita painoja kauhistellaan. Mikäli runko ja alusta on kunnossa niin onko tuolla loppupelissä merkitystä ainakaan tällaisessa pääosin käyttöautossa. 60-luvun Cadillac painaa saman verran kuin i4 ja paino ei ole siinä se päälimmäinen ongelma kuinka kääntyy kulman ympäri.
Totta kai se painopisteen sijainti auttaa, mutta sitä massaa on i4:ssa jo 2300 kiloa (on siis painava kokoisekseen sähköautoksikin, kun on samaa luokkaa neliveto-Taycanin kanssa ja satoja kiloja Model3:sta painavampi). Se massa tuntuu suunnanmuutoksissa, vaikka olisi alhaallakin. Ehkä enemmän se iso massa tuntuu liukkaalla, jos auto lähtee luistoon. Tietysti käyttöautossakin massalla on se merkitys, että sitä massaa siinä kiihdytetään ja hidastetaan ja kulutetaan energiaa talteenotosta huolimatta.
Tietysti painaahan tuollainen G26 bensalla ja nelivedollakin jo jyhkeät 1900 kiloa eli aikamoinen möhkö sekin. Alustasuunnittelulla, rengastuksella yms. saa aika hyvin auton tavallaan "piilottamaan" painonsa ajossa. Sinänsä ihan oikeassa olet, että tavallisessa arkiajossa asia ei sinänsä juurikaan tunnu.
E
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostTotta kai se painopisteen sijainti auttaa, mutta sitä massaa on i4:ssa jo 2300 kiloa (on siis painava kokoisekseen sähköautoksikin, kun on samaa luokkaa neliveto-Taycanin kanssa ja satoja kiloja Model3:sta painavampi). Se massa tuntuu suunnanmuutoksissa, vaikka olisi alhaallakin. Ehkä enemmän se iso massa tuntuu liukkaalla, jos auto lähtee luistoon. Tietysti käyttöautossakin massalla on se merkitys, että sitä massaa siinä kiihdytetään ja hidastetaan ja kulutetaan energiaa talteenotosta huolimatta.
Tietysti painaahan tuollainen G26 bensalla ja nelivedollakin jo jyhkeät 1900 kiloa eli aikamoinen möhkö sekin. Alustasuunnittelulla, rengastuksella yms. saa aika hyvin auton tavallaan "piilottamaan" painonsa ajossa. Sinänsä ihan oikeassa olet, että tavallisessa arkiajossa asia ei sinänsä juurikaan tunnu.
E
Bemarin alusta ja ohjaus eivät koskaan ole olleet huonommasta päästä vaikka isoja losseja ovat tehneet ennenkin. Itse olen tosin pyrkinyt tähän asti valitsemaan mahdollisimman pienikoppaisen mutta sähköauton tapauksessa se ei ole ainakaan vielä mahdollista joten tähän päädyin. Toivottavasti ei ole pettymys. Koeajoraporttien puolesta ei vaikuttaisi olevan. Liian iso minulle kylläkin noin mitoiltaan, painon kanssa pystyn elämään. Täytyy muistaa katsoa parkkihallien painorajoitusmerkit, joka paikkaan näillä ei saa painon puolesta ajaa. Tätähän ei juuri kukaan ajattele kun ei viitsitä katsella liikennemerkkejä liikenteessä.
Comment
-
-
Eikös tuossa testivideolla tullut aika selväksi että hyvä kuski sähköautolla pärjää justjust mutkissa huonolle polttiskuskille ja hyvä kuski polttiksen ratissa voi leikkiä huonon sähköautokuskin perässä
Nehän vaihtoi kuskeja siinä jossain vaiheessa kai siksi ?Last edited by BMW525Xda; 09-02-2022, 18:08.
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostTäytyy muistaa katsoa parkkihallien painorajoitusmerkit, joka paikkaan näillä ei saa painon puolesta ajaa. Tätähän ei juuri kukaan ajattele kun ei viitsitä katsella liikennemerkkejä liikenteessä.
"Normaalien henkilöautojen kuljettajien ei tarvitse olla huolissaan rajoituksen ylityksestä. Rakenne kestää hetkellisiä vähäisiä ylityksiä ja rakenteen suunnittelussa on varmuuskertoimet."
Itse kyllä aijon ajella halleihin kuten ennenkin. Painaahan x5 e45 jo yli 2500kg ja oma 520d 1915kg, eli perheen kanssa helposti 2200kg. Tesla Model S painaa sekin ainakin 2150kg. Taycan jopa yli 2300kg.
Sinänsä kyllä ihmettelen, sillä jutussa näkyvä ratinan halli on aivan uusi ja siellä on jopa 26 sähköauton latauspisteitä ja painoraja 2t.Last edited by El_Ucca; 10-02-2022, 08:53.
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostVaikka siinä sähköautossa massaa onkin niin se on myös matalalla ja kai sillä painopisteen paikallakin merkitystä rata-ajossa on.
Täysin en ymmärrä miksi noita painoja kauhistellaan. Mikäli runko ja alusta on kunnossa niin onko tuolla loppupelissä merkitystä ainakaan tällaisessa pääosin käyttöautossa. 60-luvun Cadillac painaa saman verran kuin i4 ja paino ei ole siinä se päälimmäinen ongelma kuinka kääntyy kulman ympäri.
Pääsin kerran autoliikkeen sponsoroimaan liukkaan kelin ajoharjoitteluun. Ajaa sai omalla autolla ja sponsorin tarjoamilla vaihtoehdoilla. Mieleen jäi Volvo XC90. Ilman vertailukohtaa se olisi tuntunut ihan hyvältä ja siististi käyttäytyvältä kaikkine avustimineen. Muihin vertaillen paino tuntui vaikuttavan käytökseen yllättävänkin paljon. Se vain puski massallaan tangentin suuntaan niin pujottelussa kuin kaarrejarrutuksessakin. Vauhti oli vain pidettävä selvästi pienempänä kuin kevyemmillä vaihtoehdoilla.
Toki XC90:ssä painopiste on korkealla, mutta en usko, että se pelkästään aiheutti puskemisen liukkaalla kelillä.
F36 420ix
Ex. E39
-- menneiltä vuosilta --
Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita
Comment
-
-
Originally posted by LongJohn View PostEpäilemättä. Linja on ainakin rohkea. MB on jo oma EQ lätty, VAG MEB, Toyota/Subaru omansa jne. Täysin alusta lähtien sähköautoiksi rakennettuja mallisarjojen ja jopa konsernin laajuisia alustalevyjä.
Lisäksi BMW ui ainakin lajinsa vastavirtaan kertomalla jatkavansa toistaiseksi polttomoottoreiden kehitystä siinä missä mm paikalliset kilpailijat VAG ja MB on ilmoittaneet linjojen alasajosta. Tämäkin on rohkea linja ottaen huomioon että jo 2020 lähtien koko tuotannon tulee päästä EU alueella alle 95g/km päästöihin ja tämä raja tuskin tulee tästä nousemaan. Joku voisi sanoa että hierotaan kuolevaa teknologiaa...
Porschella on omat intressinsä aina synteettistä polttoainetta myöten mutta siinä he ovat myöntäneet intressin olevan motorsportissa. Moottoriradalla se on aivan sama maksaako se synteettinen hiilineutraali polttoaine kympin vai kaksi litra. Työmatka-ajossa sukankuluttajalle voi olla...
Aika toki näyttää nämä kaikki miten asiat kehittyy. Iso trendihän on aika selvä.
BMW on saksalaisista (baijerilaisethan eivät muuten koe edes olevansa saksalaisia ) automerkeistä konservatiivisin, kertoo ystäväni, joka myy kaikenlaista autoalan elektroniikan ns. kärkihankkeisiin. Ilmeisesti on alalla tunnettu fakta, että BMW oli liian myöhässä kaikissa sähköautoistumista koskevissa päätöksissään.
Joskushan konservatiivisuus on hyvästä ja voikin olla, että edelläkävijät maksaa kalliit kehitysaskeleet ja BMW on fiksusti hyppäämässä uusilla platformeilla, tarkoituksellisesti, mukaan vähän myöhemmin. Kannattaa katsoa uusi (Tesla-)Björnin video, jossa hän ajaa 1000 km uudella i4 M50:llä ja kehuu erittäin nopeaa latausta. Kyllä Bemarilla siis osataan
Väite, että BMW jatkaa polttomoottoriautojen tekemistä pidempään kuin muut, on kuitenkin todennäköisesti enemmänkin pakko kuin tietoinen valinta. Viimeistään 3-sarjalaisen sähköversio ja i5 muuttavat sitten BMW:n myyntivolyymin jakoa huomattavasti.G31 530e xDrive -21, Audi TT -99
Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e
Comment
-
Comment