Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LongJohn
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2017
    • 269
    • Kuopio

    Originally posted by kobluna View Post
    Osa painoerosta voi johtua jo äänieristyksestä ja korin jäykkyydestäkin. Teslojahan sanotaan aika löysärunkoisiksi, mikä ei tee ajettavuudelle hyvää. Eikä ne mitään hiljaisiakaan ole, toki en tiedä onko i4 sen parempi, kun en ole vielä moista päässyt kokeilemaan.



    Totta kai osa painosta voi tulla CLAR pohjalevystäkin, mutta eipä Mersun tai Audin vastaavat ole sen kevyempiä, vaikka on dedikoitu sähkörunko. Tässä videossa on mukana BMW iX, Tesla Model X, Audi e-tron S ja Mercedes EQC. Näistä Tesla on 50 kiloa ja Mersu 90 kiloa kevyempiä, mutta Audi onkin 110 kiloa painavampi.




    Joo, nämä on kokoa isompia kuin i4, mutta ei ne muutkaan juuri kevyempiä siis ole sähköisenä. iX ei kai suoraan ole CLAR, mutta sähkötekniikka kumminkin sama.


    Ja se kardaanitunneli ei suinkaan ole turha, vaan sinne on pakattu osa akusta/johdoista. Eli tasaisella lattialla akun pitäisi olla pienempi.
    https://mediapool.bmwgroup.com/cache...2021-600px.jpg

    Niin tuo painoero on tavallaan yksi asia tuossa. Sitä nyt voi säästää monella tapaa eikä siinä mitään mutta selittää äkkiä tuota kulutuseroa ja hyötysuhdetta yhdessä aerodynamiikan kanssa.



    Alustalevy on sitten tavallaan toinen. Kyllähän konehuoneeseen ja kardaanitunneliin voidaan sulloa tavaraa mutta ne sanelee suoraan päälle rakennettavia tilaratkaisuja. Samaan aikaan pohjan alle rakennettava laaja-alainen akusto tuskin voi olla niin paksu kuin erikseen sähköautoksi rakennetuissa joissa tuo tila on tuonne tehty ja suunniteltu. Sähköalustat on lättyjä, toisessa tai molemmissa päissä varsin matalaprofiilinen voimanlähde ja se on siinä. Päälle voi rakentaa semmoisen vekottimen kuin haluaa ja näinhän mm VAG oman MEB kanssa tekeekin.

    Comment

    • jx166
      BTCF Member
      • May 2014
      • 175
      • Helsinki

      Kävin perjantaina ajamassa i4 M50:sen Hertsikan Laakkosella.

      Kiitämme:
      - tuttu kabiini, helppo bemaristin istua autoon
      - jäätävä kiihtyvyys
      - urheilullinen alusta, tukeva ajaa
      - käyttöliittymät skulasi hyvin ja HiFi-tason laitteet olivat ihan OK, joskin ottaisin HK:t tämän hinnan autoon
      - kontti arkikäyttöön riittävä

      Moitimme:
      - takaovet vaikuttivat rimpuloilta, onko haettu painon kevennystä näin? Toki karmittomuus keventää myös:think
      - Onko hinta 10 keur pitkä kuitenkin? Arvelin itse ennen hinnaston saapumista, että olisi 65-70 keur, joten se meni lankulle, mutta paketeilla tai "pakollisilla" lisävarusteilla ja erityisellä värillä nousee lähemmäs 80 keur. Saksassa saa jo tarjouksella autoa hintaan 57.500 e (carwow.de)...
      - Onko riittävän "special" tuohon hintaan? Kohta saa erikoisemman Taycanin tuohon hintaan. Tätä vertailua on netissäkin tehty
      - Odottavan aika on myös pitkä, nyt myydään jo vuoden päähän autot. Myyjä ei tiennyt tuleeko valmistuskapasiteettia lisää

      Mutta, harkitaan!
      G31 530e xDrive -21, Audi TT -99

      Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2855
        • Tampere

        Hmm, 550 hevosvoimainen bemari jonka saa uutena varusteltuna 80ke hintaa, onko se sitten kallis vai kenties halpa? Polttelee jo pahasti, kesäkuusta asti venaillu...
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • 315i
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2014
          • 241
          • Arctopolis

          i4 40 on "jonkun" kilon kevyempi kun koko etumoottoritekniikka uupuu, oliko tuo Tesla muuten nelivetoinen tuossa testissä?

          Comment

          • BFI18
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1456
            • Turku

            Originally posted by böntti View Post
            Hmm, 550 hevosvoimainen bemari jonka saa uutena varusteltuna 80ke hintaa, onko se sitten kallis vai kenties halpa?
            Hyvä pointti.

            Ei ole kuin 7v aikaa, kun kävin xDrive tourilla koeajamassa F36 4gc:n (428xia M-sporttina). Siinä oli lapussa varusteilla vajaa 75t€ ja 245hv. Mikä sitten on halpaa ja mikä kallista… Nyt saa samaan rahaan ’vähän muuta’.
            G26 i4 M50 Black Sapphire

            Comment

            • Reeti
              Bimmer Rookie
              • Jun 2021
              • 38
              • suomi

              Onko suomessa jossain tuollaista drive-inn-tee-se-itse -puntaria jota björn käyttää?

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6712
                • PK-seutu

                Originally posted by böntti View Post
                Hmm, 550 hevosvoimainen bemari jonka saa uutena varusteltuna 80ke hintaa, onko se sitten kallis vai kenties halpa? Polttelee jo pahasti, kesäkuusta asti venaillu...
                Toinen pointti: i4:n kohdalla 80k€:lla saa 80k€ auton.

                M4:n kohdalla maksat 135k€ ja saat 66k€:lla autoa ja lopulla veroa, eli ilmaa...
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • jx166
                  BTCF Member
                  • May 2014
                  • 175
                  • Helsinki

                  Originally posted by böntti View Post
                  Hmm, 550 hevosvoimainen bemari jonka saa uutena varusteltuna 80ke hintaa, onko se sitten kallis vai kenties halpa? Polttelee jo pahasti, kesäkuusta asti venaillu...
                  Toki näin! Nopeita sähköautoja on muitakin, joten ajattelin tuoda muutakin esille kuin tehon ja kiihtyvyyden suhteessa hintaan.

                  Teit anyways hyvän valinnan, jaksamista odotteluun
                  G31 530e xDrive -21, Audi TT -99

                  Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e

                  Comment

                  • LongJohn
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2017
                    • 269
                    • Kuopio

                    Originally posted by böntti View Post
                    Hmm, 550 hevosvoimainen bemari jonka saa uutena varusteltuna 80ke hintaa, onko se sitten kallis vai kenties halpa? Polttelee jo pahasti, kesäkuusta asti venaillu...

                    Niin jos 4-sarjan koko mallistoa katsoo tuohan on kulkupuoleen suhteutettuna bensamalleihin verrattuna hyvinkin kilpailukykyisesti hinnoiteltu.

                    Comment

                    • jx166
                      BTCF Member
                      • May 2014
                      • 175
                      • Helsinki

                      Originally posted by LongJohn View Post
                      Niin jos 4-sarjan koko mallistoa katsoo tuohan on kulkupuoleen suhteutettuna bensamalleihin verrattuna hyvinkin kilpailukykyisesti hinnoiteltu.
                      Voidaanko todeta yhteen ääneen kuitenkin, että sama on kaikkien autovalmistajien mallisarjoissa Suomessa, koska Suomessa ei ole autoveroa sähköautoilla? Ei hirveästi lisäarvoa keskusteluun siitä mitkä on i4 M50 -auton hyvät ja huonot puolet.

                      Mutta, meet you halfway, voidaan todeta, että sähköauto on uutena todennäköisesti keskimäärin nyt fiksumpi ostaa kuin melko arvokkaat, mallistoista poistuvat, saman mallisarjan bensa- ja diesel-autot. Niiden kysyntä lisääntyy ja ICE-autojen laskee.
                      G31 530e xDrive -21, Audi TT -99

                      Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e

                      Comment

                      • LongJohn
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2017
                        • 269
                        • Kuopio

                        Originally posted by jx166 View Post
                        Voidaanko todeta yhteen ääneen kuitenkin, että sama on kaikkien autovalmistajien mallisarjoissa Suomessa, koska Suomessa ei ole autoveroa sähköautoilla? Ei hirveästi lisäarvoa keskusteluun siitä mitkä on i4 M50 -auton hyvät ja huonot puolet.

                        Mutta, meet you halfway, voidaan todeta, että sähköauto on uutena todennäköisesti keskimäärin nyt fiksumpi ostaa kuin melko arvokkaat, mallistoista poistuvat, saman mallisarjan bensa- ja diesel-autot. Niiden kysyntä lisääntyy ja ICE-autojen laskee.

                        Niin verotushan tuon tuommoisessakin kipakammissa hintaluokissa tasaa. Kyllähän kireä bensapeli autona on edullisempi kuin verovapaa i4 M50 mutta verotuksen kautta tilanne menee lähelle ellei toisinpäin.



                        Tätähän on odotettavissa lähivuosina laajenevasti eri hinta- ja malliluokissa. Kauppakasseissakin hankintatuen kanssa hintaero bensamallin ja täyssähkön välillä on hämmentävän pieniä ja jos kotona on latausmahdollisuus se täyssähköinen kaupunkiauto on jo nyt hinnan osalta ihan realistinen vaihtoehto.



                        Ja tämähän on juuri se suunta mihin valtiovalta mm verotuksellisilla toimilla haluaa ostokäytöstä ohjatakin.

                        Comment

                        • M50Berg
                          Newbiemmer
                          • Aug 2021
                          • 8
                          • Sastamala

                          10.2. koeajolle Tampereelle👍 Kiitos Autokeskuksen, ottivat yhteyttä ja tarjosivat mahdollisuutta.🤝
                          Suunnilleen kuukauden päästä oma auto alle, melko innoissani olen.🤩

                          Comment

                          • isolohko
                            BTCF Member
                            • May 2004
                            • 902
                            • Kymenlaakso

                            i4 M50 on ihan relevanttia verrata ICE versioon, kun autot on samoissa kuorissa. Mitäs muita autoja on samassa kategoriassa, siis yhtä suorituskykyisiä, kuin i4 M50, ja on samalla korilla sähkö ja ICE, en nyt muista...

                            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                            Comment

                            • IKa
                              BTCF Member
                              • Apr 2007
                              • 877
                              • Klaukkala

                              Originally posted by isolohko View Post
                              i4 M50 on ihan relevanttia verrata ICE versioon, kun autot on samoissa kuorissa. Mitäs muita autoja on samassa kategoriassa, siis yhtä suorituskykyisiä, kuin i4 M50, ja on samalla korilla sähkö ja ICE, en nyt muista...
                              Onko nyt niin, että aina kun sähköauton suorituskyky mainitaan bensa ja diesel autoihin verrattaessa, niin sillä tarkoitetaan auton 0-100 km/h aikaa, tai jotain muuta kiihtyvyyteen liittyvää arvoa?

                              Mielenkiinnolla odotan, milloin foorumin kierrosaikoja-topikkeihin alkaa ilmaantua i4 M50:llä ajettuja aikoja kotimaan mutka-radoilta. Myös sellainen 12 kierroksen leikkimielinen kisan esim. Ahveniston radalla 4-sarjan bensa-autoa vastaan olisi hauska nähdä (autot 100% tehtaan spekseillä). Tällaisessa tapahtumassa voisin olla itsekin ajamassa
                              Last edited by IKa; 08-02-2022, 14:12.
                              G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                              Comment

                              • Turder
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 463
                                • Suomi

                                Mielenkiintoista nähdä millaisia lukemia TeslaBjörn mittailee kiihtyvyyteen ja sisämeluun, eiköhän kohta tule kun muitakin videoita on tehnyt. Minusta hinta on ihan ok tasoa mitä siihen saa ja jos vertailee bensa/diesel-autoon niin onhan hankintahinta ja käyttö huomattavasti halvempaa kuin mitä tuollaiseen reilu 500hv polttikseen menisi rahaa. Pikaisesti konfiguraattorilla n. 82-83 tonnia jos speksailee omaan makuun.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎