Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peLoGo?
    BTCF Member
    • Jul 2012
    • 380
    • Vaasa

    Originally posted by LongJohn View Post
    Niin verotushan tuon tuommoisessakin kipakammissa hintaluokissa tasaa. Kyllähän kireä bensapeli autona on edullisempi kuin verovapaa i4 M50 mutta verotuksen kautta tilanne menee lähelle ellei toisinpäin.
    Ymmärsinkö nyt oikein? Saako Bemarilta siis jonkun about samantehoisen polttiksen uutena Suomessa samassa hintaluokassa kuin i4 M50?
    BMW G31 540iA xDrive B58 -18
    BMW F31 320iA xDrive LCI -19
    Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
    Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
    Ex. BMW F10 530dA -10
    Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
    Ex. BMW E34 518i M43 Touring
    Ex. BMW E60 525i -04

    BimmerCode & BimmerLink + MHD + ENET

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 5054
      • Paimio

      Originally posted by peLoGo? View Post
      Ymmärsinkö nyt oikein? Saako Bemarilta siis jonkun about samantehoisen polttiksen uutena Suomessa samassa hintaluokassa kuin i4 M50?
      Tarkoitti varmaankin verovapaata hintaa? En kyllä usko että 500hp bensapeliä uutena 80t€ saa millään.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • LongJohn
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2017
        • 269
        • Kuopio

        Originally posted by peLoGo? View Post
        Ymmärsinkö nyt oikein? Saako Bemarilta siis jonkun about samantehoisen polttiksen uutena Suomessa samassa hintaluokassa kuin i4 M50?

        Ei. M440i MHEV on hinnastossa 374hv tehoisena pelinä, veroton hinta 65580e eli on verottomana 3k edullisempi kuin i4 M50 verojen kanssa. Verojen kanssa M440 on jo 20k kalliimpi eikä nyt ainakaan suoralla varmuudella pysy i4 M50 kyydissä. M4 on jo ihan eri hinnoissa. Kyllähän tämä tältä osin on aika no brainer... M440 87k hintaan saa lappaa i4 varusteitakin jo jonkun matkaa.

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 902
          • Kymenlaakso

          Originally posted by IKa View Post
          Onko nyt niin, että aina kun sähköauton suorituskyky mainitaan bensa ja diesel autoihin verrattaessa, niin sillä tarkoitetaan auton 0-100 km/h aikaa, tai jotain muuta kiihtyvyyteen liittyvää arvoa?

          Mielenkiinnolla odotan, milloin foorumin kierrosaikoja-topikkeihin alkaa ilmaantua i4 M50:llä ajettuja aikoja kotimaan mutka-radoilta. Myös sellainen 12 kierroksen leikkimielinen kisan esim. Ahveniston radalla 4-sarjan bensa-autoa vastaan olisi hauska nähdä (autot 100% tehtaan spekseillä). Tällaisessa tapahtumassa voisin olla itsekin ajamassa
          Oikeassa olet.

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • IKa
            BTCF Member
            • Apr 2007
            • 877
            • Klaukkala

            Originally posted by LongJohn View Post
            Ei. M440i MHEV on hinnastossa 374hv tehoisena pelinä, veroton hinta 65580e eli on verottomana 3k edullisempi kuin i4 M50 verojen kanssa. Verojen kanssa M440 on jo 20k kalliimpi eikä nyt ainakaan suoralla varmuudella pysy i4 M50 kyydissä. M4 on jo ihan eri hinnoissa. Kyllähän tämä tältä osin on aika no brainer... M440 87k hintaan saa lappaa i4 varusteitakin jo jonkun matkaa.
            374hv on pelkän polttomoottorin teho M440i MHEV:lle. Tosin sähköllä ei tule lisää kuin vaivaiset 11hp, eli 385hv on kokonaisteho.

            Tässä tapauksessa ei sentään väitetty i4 M50:sen vievän M440i MHEV:iä kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Suorituskyky kun on muutakin kuin kiihtyvyys suoralla & pitävällä alustalla. Kun autoja aletaan vertailla mutka-radalla parasta kierrosaikaa yhtäjaksoisesti hakien +10 kierrosta, tai radalla jossa tarvitaan mahd. suurta huippunopeutta, tai likaisella/ muuten vaan liukkaalla radalla, jossa esim. perinteinen kitkalevylukko taka-akselilla tuo etua (M440i MHEV:ssä sellainen on, mutta en tiedä onko i4 M50:ssa), niin testaamatta on paha mennä sanomaan kumpi siinä vie.
            G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

            Comment

            • BFI18
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 1456
              • Turku

              G26 vertailussa M440i ja i4 M50.

              Last edited by BFI18; 08-02-2022, 18:43.
              G26 i4 M50 Black Sapphire

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5175
                • Kuopio

                Originally posted by pyroz View Post
                Toinen pointti: i4:n kohdalla 80k€:lla saa 80k€ auton.

                M4:n kohdalla maksat 135k€ ja saat 66k€:lla autoa ja lopulla veroa, eli ilmaa...
                No meidän päättäjät tuntien kohta on i4senkin hinnassa ilmaa 80keur + 0,1e/km käyttömaksu sekä dieselveron vastine. Ja mitä enemmän näitä ostetaan, sitä nopeammin nuo maksut näihin tulevat käyttöön.

                Toki nuo asiat eivät himmennä yhtään sitä kuinka hienon tuotteen BMW on saanu markkinoille vaikka moni jo menetti yöunensa että BMW tippui sähköistyksen kelkasta pois.
                Last edited by jani; 08-02-2022, 18:02.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • peLoGo?
                  BTCF Member
                  • Jul 2012
                  • 380
                  • Vaasa

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Tarkoitti varmaankin verovapaata hintaa? En kyllä usko että 500hp bensapeliä uutena 80t€ saa millään.

                  Originally posted by LongJohn View Post
                  Niin verotushan tuon tuommoisessakin kipakammissa hintaluokissa tasaa. Kyllähän kireä bensapeli autona on edullisempi kuin verovapaa i4 M50 mutta verotuksen kautta tilanne menee lähelle.

                  Mielestäni verollisista hinnoista siis kyse.


                  Ja IKan kanssa samaa mieltä ettei toki voi verrata pelkästään hevosvoimia, mutta aika hyvän lähtökohdan se antaa kun lähtee vertaamaan i4'sen hintaa vaikka Bemarin polttis nelosen hintaan.
                  BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                  BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                  Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                  Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                  Ex. BMW F10 530dA -10
                  Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                  Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                  Ex. BMW E60 525i -04

                  BimmerCode & BimmerLink + MHD + ENET

                  Comment

                  • M50Berg
                    Newbiemmer
                    • Aug 2021
                    • 8
                    • Sastamala

                    Originally posted by jani View Post
                    No meidän päättäjät tuntien kohta on i4senkin hinnassa ilmaa 80keur + 0,1e/km käyttömaksu sekä dieselveron vastine. Ja mitä enemmän näitä ostetaan, sitä nopeammin nuo maksut näihin tulevat käyttöön.

                    Toki nuo asiat eivät himmennä yhtään sitä kuinka hienon tuotteen BMW on saanu markkinoille vaikka moni jo menetti yöunensa että BMW tippui sähköistyksen kelkasta pois.
                    Olen täysin samaa mieltä, tämä on vaan ajan kysymys. Nautitaan nyt kuitenkin toivottavasti ainakin kolme vuotta ennen kun verot tulee voimaan.

                    Comment

                    • isolohko
                      BTCF Member
                      • May 2004
                      • 902
                      • Kymenlaakso

                      Originally posted by BFI18 View Post
                      G26 vertailussa M440i ja i4 M50.

                      https://m.youtube.com/watch?v=YxnpLGM92XI
                      Näitä rata-ajovertailuja tulee varmasti lisää, kuivallakin kelillä joten Nyrre videoita odotellessa, onko i4 M50 joka jahtaa vai jota jahdataan ja millä - nähtäväksi jää.

                      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                      Comment

                      • *makke*
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 884
                        • Klaukkala

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Toinen pointti: i4:n kohdalla 80k€:lla saa 80k€ auton.

                        M4:n kohdalla maksat 135k€ ja saat 66k€:lla autoa ja lopulla veroa, eli ilmaa...
                        Onhan niissä molemmissa vielä alvin verran ilmaa lisäksi

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5175
                          • Kuopio

                          Originally posted by isolohko View Post
                          Näitä rata-ajovertailuja tulee varmasti lisää, kuivallakin kelillä joten Nyrre videoita odotellessa, onko i4 M50 joka jahtaa vai jota jahdataan ja millä - nähtäväksi jää.
                          Menee vähän offtopic mutta "500hp bensa" vs. "1000 sähköistä heppaa": https://www.youtube.com/watch?v=7IrCuER8KDk
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • LongJohn
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2017
                            • 269
                            • Kuopio

                            Originally posted by IKa View Post
                            374hv on pelkän polttomoottorin teho M440i MHEV:lle. Tosin sähköllä ei tule lisää kuin vaivaiset 11hp, eli 385hv on kokonaisteho.

                            Tässä tapauksessa ei sentään väitetty i4 M50:sen vievän M440i MHEV:iä kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Suorituskyky kun on muutakin kuin kiihtyvyys suoralla & pitävällä alustalla. Kun autoja aletaan vertailla mutka-radalla parasta kierrosaikaa yhtäjaksoisesti hakien +10 kierrosta, tai radalla jossa tarvitaan mahd. suurta huippunopeutta, tai likaisella/ muuten vaan liukkaalla radalla, jossa esim. perinteinen kitkalevylukko taka-akselilla tuo etua (M440i MHEV:ssä sellainen on, mutta en tiedä onko i4 M50:ssa), niin testaamatta on paha mennä sanomaan kumpi siinä vie.

                            Niin no jos autoja nyt vertaa ihan normaalikäytössä tuolla liikenteessäkin. En tiedä ostaako sen paremmin M440i ostaja kuin i4 M50 ostajakaan autoa sen perusteella miten se menee radalla. Joku varmaan mutta koko ostajajoukosta.



                            Jos pelkän auton hintaa ajatellaan 430i xDrive M-Sport on 64k vs i4 M50 rapiat 68k. Siinä on sitten jo yli 2x tehoero ja massiivinen ero käytännön suorituskyvyssä. Hintaero taas kotilatauksin on ihan pähkinöitä.



                            Tältä osin markkinassa alkaa olla jo hyvin mielenkiintoisia bensa vs sähkö asetelmia menossa vaikka laajalti sähköversioita pidetään ylihintaisina jotka ei koskaan kokonaistaloudellisuudessa saavuta bensamallia (vrt hintaero niin suuri että erotuksella ostaa bensat kymmeniksi vuosiksi tms).


                            Originally posted by jani View Post
                            Toki nuo asiat eivät himmennä yhtään sitä kuinka hienon tuotteen BMW on saanu markkinoille vaikka moni jo menetti yöunensa että BMW tippui sähköistyksen kelkasta pois.

                            Asiasta voinee olla montaa mieltä mutta imho kyseessä on varsin hätäisesti polttisalustalle värkätty laitos. Toki kuuluu Power of Choice ideologiaan mutta takamatka monissa asioissa on valtava jos tällä linjalla oikeasti halutaan lähteä koko mallistoa väkertämään.

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1119
                              • Espoo

                              Originally posted by LongJohn View Post
                              Niin no jos autoja nyt vertaa ihan normaalikäytössä tuolla liikenteessäkin. En tiedä ostaako sen paremmin M440i ostaja kuin i4 M50 ostajakaan autoa sen perusteella miten se menee radalla. Joku varmaan mutta koko ostajajoukosta.
                              Toistaiseksi en ole hankkinut yhtän autoa rataspeksien perusteella enkä osaa niitä edes miettiä mutta i4 M50:ssa mm teho ja käyttökulut (vakuutuksesta ei tietoa vielä) hintaan verrattuna tekivät siitä erittäin kiinnostavan kamppeen ja siksi nimi onkin ollut paperissa muutaman kuukauden.

                              Millaisia koeajoja i4 M50:lle on nyt saanut? Onko vielä puolen tunnin settejä vai joko on luovuteltu pariksi tunniksikin? Oma rassi tulee vasta vuoden päästä eli meinasin odotella kevätkeleihin ennenkuin käyn varaamassa koeajoon ja toiveena olisi se vähintään parin tunnin setti.
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • Vmatti
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2012
                                • 329
                                • Espoo

                                Soittelivat bemarilta alkuviikosta ja tarjosivat 2h koeajoa. Löin lukkoon.
                                F01 740D xDrive Individual LCI
                                Kawasaki H2SX SE

                                Exät:
                                F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                                Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                                "Trust your instincts, be yourself"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎