Originally posted by bittivirhe
View Post
iX
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostHyvät ranget.
En tiedä, mikä mun ajotyylissä on, mutta kauaksi jää. Olen sähköbemuja kokeillut useampaakin ja ajanut niillä ihan kunnon koeajoa, ei mitään korttelin kiertoa. Heikoin on ollut iX40 240km (talvi, luminen tie, IS otsikoisi lumimyräkkä) ja paras i7 400/450km (talvi/kevät) ja loput tuolta väliltä. Esim i4m50 en saanut kulutuksen kuin marginaalisesti alle i7:n kesäkelissä eli alle 400km jää range. Nämä kaikki siis maantieajossa.
Sanoit, että ajoit i4M50:llä maantieajoa, ajoitko siis mitä vauhtia? Cruisessa montako km/h? Ja miten pitkään ajoit? Näissä kestää jonkun aikaa ennenkuin GOM, eli rangearvio mittaristossa päivittyy
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jori View PostKäyttökustannuksia kannattaa myös miettiä vaikka itse auto maksaisi paljon. Itse maksan joka kk velkaa pois mutta se on ollut tiedossa auton ostosta lähtien. Käyttökustannusten pienuus on sähköautoilussa plussaa, e45 bemulla olisin reippaan matka-ajon päässyt n.9l/100km joka on n.kuusi kertaa enemmän euroissa vs nykyinen iX.
X5 45e:llä keskikulutus 1000 km:n matkalla oli 7.5 l / 100 km (sekä auton ilmoittama että tankkauksista laskettu), mitä en pidä pahana tuollaiselle möhkölle (enkä yrittänyt mitenkään pihistellä ajossa). Pahimmillaan kulutus on samalla matkalla ollut 8.5 l / 100 km.
Mutta heti, kun sopiva sähköauto löytyy..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 315i View PostSiis i4 lataa parhaimmillaa luvatun 200, kun akku on kokolailla tyhjä, sen jälkee pikkuhiljaa putoo sinne 150 tuntumaan, noh noita käyriä netistä löytyy. Ja näiltä tai viereisiltä sivustoilta.
Ja range kesällä noin 500+, talven pakkasissa 450, matka ajettu niin, että akku pakastui yön aikana katoksessa.
Niin ja kohta 40 tonnii mittarissa, mahtava pirssi..
En tiedä, mikä mun ajotyylissä on, mutta kauaksi jää. Olen sähköbemuja kokeillut useampaakin ja ajanut niillä ihan kunnon koeajoa, ei mitään korttelin kiertoa. Heikoin on ollut iX40 240km (talvi, luminen tie, IS otsikoisi lumimyräkkä) ja paras i7 400/450km (talvi/kevät) ja loput tuolta väliltä. Esim i4m50 en saanut kulutuksen kuin marginaalisesti alle i7:n kesäkelissä eli alle 400km jää range. Nämä kaikki siis maantieajossa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View PostKyllä minä sähköauton olisin halunnut jo useampi vuosi takaperin, koetan sinnitellä hybridillä toistaiseksi..
Leave a comment:
-
-
Siis i4 lataa parhaimmillaa luvatun 200, kun akku on kokolailla tyhjä, sen jälkee pikkuhiljaa putoo sinne 150 tuntumaan, noh noita käyriä netistä löytyy. Ja näiltä tai viereisiltä sivustoilta.
Ja range kesällä noin 500+, talven pakkasissa 450, matka ajettu niin, että akku pakastui yön aikana katoksessa.
Niin ja kohta 40 tonnii mittarissa, mahtava pirssi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jori View PostAuton hankinta täytyy tietenkin määrittää omien käyttötarpeiden mukaan. Jos ajaa paljon periferiassa ja muutenkin sähköautot ei ole se oma juttu millään tasolla niin ei niillä tartte ajaa saati edes perustella muille miksi niillä ei aja. Kaikki ajaa millä tykkää. Jos bensa maksaisi 50c/litra niin pihassa ei olisi sähköautoa vaan mukavasti muriseva V8 tai V10.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View PostJos tietöitä ei lasketa, pysähdyin matkalla kaksi kertaa. Kerran pusikossa (alle 5 min), toisen kerran tankkaamaan ja toilettiin (ehkä 10 min). Matkaa on Googlen mukaan 1009 km ja aikaa meni melkein 12 tuntia, osittain noiden tietöiden takia.
Rouva ajatteli kerran samalla välillä lataavansa i4:n muistaakseni Kolarissa, mutta laturit olivat rikki. Hätäratkaisuna oli jatkaa matkaa Pelloon, jolloin rangea jäi enää 30-40 km - ja yllätys, sielläkin olivat laturit hajalla. Sillä kertaa apu löytyi onneksi Ruotsin puolelta.
Norjan puolella olen kokenut senkin, että reitillä oleva tunneli oli suljettu ja jouduin kiertämään kolmen tunnin ja parin sadan kilometrin ylimääräisen lenkin. Tällaisten kokemusten vuoksi suhtaudun itse erittäin suurella varauksella siihen, että akun ajaa ihan viimeisille prosenteille.
Lisäksi veikkaan, että talvikelissä ja 30 asteen pakkasessa (joita tuolla pohjoisessa edelleen esiintyy) range jää aika kauas tuosta 600 kilometristä, vaikka akun ajaisi täydestä tyhjäksi.
Ymmärrän, että tilanne on aivan erilainen jossain pääkaupunkiseudulla, jossa etäisyydet ovat pieniä ja latausmahdollisuuksia lienee joka kulmalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostKyllähän akku ladataan matkassakin täyteen silloin kun pysähdytään ruokailemaan. Vai onko täällä taas näitä kusematta ja syömättä ja paskomatta 1000km sankareita?
Rouva ajatteli kerran samalla välillä lataavansa i4:n muistaakseni Kolarissa, mutta laturit olivat rikki. Hätäratkaisuna oli jatkaa matkaa Pelloon, jolloin rangea jäi enää 30-40 km - ja yllätys, sielläkin olivat laturit hajalla. Sillä kertaa apu löytyi onneksi Ruotsin puolelta.
Norjan puolella olen kokenut senkin, että reitillä oleva tunneli oli suljettu ja jouduin kiertämään kolmen tunnin ja parin sadan kilometrin ylimääräisen lenkin. Tällaisten kokemusten vuoksi suhtaudun itse erittäin suurella varauksella siihen, että akun ajaa ihan viimeisille prosenteille.
Lisäksi veikkaan, että talvikelissä ja 30 asteen pakkasessa (joita tuolla pohjoisessa edelleen esiintyy) range jää aika kauas tuosta 600 kilometristä, vaikka akun ajaisi täydestä tyhjäksi.
Ymmärrän, että tilanne on aivan erilainen jossain pääkaupunkiseudulla, jossa etäisyydet ovat pieniä ja latausmahdollisuuksia lienee joka kulmalla.
Leave a comment:
-
-
Kertokaas nyt mullekin et miten tuota navigointia täytyy oikeaoppisesti käyttää iX:ssä et auto osaa sit valmistella akuston oikeaan lämpötilaan latausta varten? Mullekin siis tulossa iX jossa ei ole tuota akun manuaalista esilämmityspainiketta kojetaulussa.
Leave a comment:
-
-
Edellisiin viesteihin viitaten:
Itse en oe koskaan ajanut Suomessa yli 450km matkaa autolla vaikka kortti ollut Helmikuusta 1999, ulkomailla paras päivä suoritus 1060km vuokra-autolla.
Joten omiin tarpeisiin sopii sähkäri hyvin, jos ajaisin viikottain 1000km suorituksia niin voisi olla polttis hyvä vaihtoehto, onneksi en kuulu siihen suureen Suomalaisten ryhmään joka näitä 1000km kusematta keikkoja tekee jatkuvasti.
Ja nopeusrajoituksia noudattaen 50-mallilla pääsee oikeasti 600km jos ei aja moottoritiellä. Itse en näe vaan mitään järkeä ajaa enää polttiksella käyttöautona. Kotilautauksella jota käytän 90% latauksista, tulee hintaa per 100km n.2.5€. Siinä jo syitä tarpeeksi + helvetin pajon mukavampaa kyytiä on kaikin puolin vs G05 X5, mikä on myös todella hyvä auto.
Leave a comment:
-
-
Tuo, että esilämmittääkö laturille navigoitaessa mihin SOC:iin saakka olisi mielenkiiintoinen tieto. Vääräuskoisen väärämerkkinen superille talvella navigoidessa 7% SOC, kun piuha kiinni ja 245kW hetken aikaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostKyllähän akku ladataan matkassakin täyteen silloin kun pysähdytään ruokailemaan. Vai onko täällä taas näitä kusematta ja syömättä ja paskomatta 1000km sankareita?
Mutta vaikka ei tekisi noin niin matematiikkasi ontuu kyllä. Jos kotoa lähdettäessä ajetaan 350km, ensimmäisellä matkalatingilla toiset 300km ja toisella latingilla myös 300km niin mun laskuopin mukaan ollaan jo 950km kohdalla. Eli kyllä se nyt vaan kahdella latauksella menee. En myöskään osta tuota 0-10% hitautta. Toki ihan nolliin harvempi ajaa, mutta eiköhän 0-10% lataus ole nopeampaa kuin ne viimeiset 90-100% liruttelut.
EDIT: täyttä häkää lataa myös tyhjästä:
Monella videolla olen kyllä nähnyt, että nollaan ajetuun akun ekat prosentit on erittäin hitaita. Johtuneeko sitten että akku on noissa testeissä jo kylmä (toimiiko esilämmistys jos virtaa on jäljellä <5%?) ja kestää tuonne 10-15% kohdille ennenkuin lataa täysillä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostValitettavasti ihan noin se ei mene, eli laturille on hyvä mennä kun akussa on 10-20% jäljellä jo ihan siitä syytä, että laturi voi olla rikki ja seuraavalle voi olla matkaa. Ja toiseksen täysin tyhjän akun lataaminen on 0-10% hidasta. Samoin akkua ei matkassa ladata täyteen vaan 80% tasoon, koska loppu latautuu hyvin hitaasti. Eli ensimmäiselle stintille on käytössä 80~90% täydestä kantamasta ja sen jälkeen 60~70% täydestä kantamasta.
Reippaasti , +120kmh , ajaen iX kulutus on 30kWh tasoa. Eli teoriassakaan sillä ei yli 400km pääse kuin myötätuuleen ja alamäkeen + nuo käytännön vähennykset. 600km onnistuu kyllä mutta sitten pitää malttaa ajaa max.80kmh kesällä. Tämähän ei ole mitenkään erityistä vaan nopeuden nosto leikkaa rangea nopeuden noustessa jokaisella sähköautolla rankalla kädellä. Samalla tavalla rangea häviää lämpötilan tippuessa 20->0 astetta ja vielä sitten toisen mokoman jos on hyvin kylmää, tuolloin range on huonoimmillaan luokkaa 50% noista teoreettisista arvoista noin karkeana nyrkkisääntönä.
Eli iXllä ensimmäinen lataus 350km jälkeen ja sen jälkeen vajaan 300km välein eli kolme latausta ja perillä patteri ajettuna nollaan olis tuo 1000km matka. Ja vähänkin varman päälle niin neljä latausta, tai nopeutta pois 20kmh niin sitten menee kolmella + safety marginaali. Käytännössä nopein tapa päästä perille on rajoittaa vauhtia, mikä näkyy hyvin Suomenkin tiellä. Vaikka sähköautot on tehokkaita, niillä on helppo ohittaa ja ajaminen on erittäin halpaa, niin ajotyyli on korostuneen rauhallinen, koska perille on päästävä minimilatauksilla (=nopein tapa)
Mutta vaikka ei tekisi noin niin matematiikkasi ontuu kyllä. Jos kotoa lähdettäessä ajetaan 350km, ensimmäisellä matkalatingilla toiset 300km ja toisella latingilla myös 300km niin mun laskuopin mukaan ollaan jo 950km kohdalla. Eli kyllä se nyt vaan kahdella latauksella menee. En myöskään osta tuota 0-10% hitautta. Toki ihan nolliin harvempi ajaa, mutta eiköhän 0-10% lataus ole nopeampaa kuin ne viimeiset 90-100% liruttelut.
EDIT: täyttä häkää lataa myös tyhjästä:
Last edited by pyroz; 30-07-2023, 21:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by heksu View Post300km ajettu ”reippaasti”, 39% akkua jäljellä. Range noin 500km tuolla ajotavalla, WLTP normin mukainen range iX 50:llä noin 600km(parhaimmillaan 633km). En mie saa tuosta mitenkään 3-4 latauskertaa.
Rajoitusten mukaan ajellessa 1 lataus, tai jos määränpäässä pitää jäädä akkuun paljon virtaa niin 2 latausta.
Reippaasti , +120kmh , ajaen iX kulutus on 30kWh tasoa. Eli teoriassakaan sillä ei yli 400km pääse kuin myötätuuleen ja alamäkeen + nuo käytännön vähennykset. 600km onnistuu kyllä mutta sitten pitää malttaa ajaa max.80kmh kesällä. Tämähän ei ole mitenkään erityistä vaan nopeuden nosto leikkaa rangea nopeuden noustessa jokaisella sähköautolla rankalla kädellä. Samalla tavalla rangea häviää lämpötilan tippuessa 20->0 astetta ja vielä sitten toisen mokoman jos on hyvin kylmää, tuolloin range on huonoimmillaan luokkaa 50% noista teoreettisista arvoista noin karkeana nyrkkisääntönä.
Eli iXllä ensimmäinen lataus 350km jälkeen ja sen jälkeen vajaan 300km välein eli kolme latausta ja perillä patteri ajettuna nollaan olis tuo 1000km matka. Ja vähänkin varman päälle niin neljä latausta, tai nopeutta pois 20kmh niin sitten menee kolmella + safety marginaali. Käytännössä nopein tapa päästä perille on rajoittaa vauhtia, mikä näkyy hyvin Suomenkin tiellä. Vaikka sähköautot on tehokkaita, niillä on helppo ohittaa ja ajaminen on erittäin halpaa, niin ajotyyli on korostuneen rauhallinen, koska perille on päästävä minimilatauksilla (=nopein tapa)
Leave a comment:
-
Leave a comment: