Originally posted by jori
View Post
iX on kyllä ristiriitinen auto kokonaisuutena. Uutena auto ('50') oli ominaisuuksiinsa nähden järkyttävän hintanen. Nyt Saksassa pääsee jo valkaamaan 100k vähän ajetun pitkällä lisätakuulla. Ei pääse kyllä ensimmäinen omistaja sanomaan, että sähköautolla ajaminen on ollut halpaa

Kysymys kuuluu miten iX:n arvonlasku rauhoittuu vai rauhoittuuko ollenkaan? Autosta ei tule seuraavaa sukupolvea vaan se häviää kuin i3:n, kun bemari siirtyy 800V tekniikaan => iX jää erikoisuudeksi. Vuoden kahden sisään markkinoille tulee ensimmäiset SUVit 800V tekniikaan - Audi, Porsche eurooppalaisista ekana?, minkä jälkeen tämä hybridien jännitejärjestelmään perustuva sähköautotekniikka on muutamassa vuodessa 'museokamaa'. Bemarilta saa 800V kulkinetta odottaa kauemmin. Tässä koko luokassa se taitaa olla sähköinen X5 ja sen esittelyyn on vielä lähes puolivuosikymmentä. Tosin X3 tullee muutaman vuoden päästä.
Huono juttu, mutta ihan yhtä paskassa jamassa on Mersukin, EQE/EQS SUVit tulivat juuri uunista ulos. Volvo on vielä hankalammassa välissä, auto vasta tulossa ja se on 400-volttinen Ovat siis noin yhden generaation Audi/Porschea myöhässä. Toki näyttää ladunavaajillakin kestävän. Sekä Q6:sta että Macania lykätään koko ajan eteenpäin. Possu taitaa olla jo kohta vuoden myöhässä. Ja miten lauchin jälkeen, toimitusaika 1-2 vuotta, niin kyllähän siinäkin vuosia vierii. Kia/Hyundai pääsevät sitten ensimmäisinä apajille uudella tekniikalla, myynnin pitäisi Korean SUVeilla alkaa vielä tämän vuoden aikana.
BTW. Millanen oli G70 ajaa ja matkustaa? Onko paras bemari ikinä? Liikeessä koko ei varmaan haitaa, mutta miten parkkipaikalla jne kömpelö?
Leave a comment: