Originally posted by tiko4tiko
View Post
BMW i7
Collapse
X
-
Eipä nuo kovin kovat paineet ole mutta kokeeksi voisi hiukan laskea takapään painetta josko auttaisi asiaan. Itsellä oli tehtaan jäljiltä pyöränkulmat hiukan pielessä ja rajummassa kiihdytyksessä veteli kuin etuvetoinen auto. Yleinen ajettavuus parani merkittävästi suuntauksella.
-
Tällä hetkellä appi näyttää edessä 2,5/2,6 ja takana 2,8 bar (mittaus -6 asteen lämpötilassa), suositus 2,6bar/2,9bar joka toteutuu, kun kelit taas lämpenee (10 asteen lämpötila tila ero muuttaa 0,1bar)Originally posted by makebm5 View PostVähän saman tyyppistä esintyy tuossa i4:ssa. Ilmiö voimistuu tuossa mitä liukkaampi keli on. Millaisilla rengaspaineilla ajelet?
Leave a comment:
-
Kyllä sitä noinkin voisi kuvata. Suoraan ajaessa auto kulkee vakaasti, edes kova tuuli ei vaikuta kuten äksässä. Mutta käännyttäessä, kiihdytettäessä perä 'leijuu' / on irtonaisen tuntuinen, Nyt en siis tarkoita mitenkään provosoivaa kiihdyttämistä tai jyrkkiä käännöksiä. Sport-moodi auttaa selvästi. En tiedä miten sportmoodi vaikuttaa moottoreiden säätöön , en oiken usko että pelkkä jousituksen muutos vaikuttaisi noin paljoa. Pahita on, että irtonaisuus (leijunta) on jotenkin epätodellista (kuin huvipuiston sähköautossa), mikä ei herätä luottamusta. Periaateessa liikkeet on rauhallsia ja auto ei tee odottamattomia liikkeitä. Mulla ei ole mitään ongelmaa pojan takavetoisen E90 kanssa. Liukaalla E90 on eläväinen mutta erittäin looginen ja auto kertoo etukäteen mitä tuleman pitää. BMW iX40 ajoin aikoinaan huonossa kelissä koeajoa, siinä leijunta oli erityisen voimakasta, jos kaasu/voimapedaalin nosti ylös. Auto alkoi välittömästi tarjoamaan lievästi jompaa kumpaa kylkeä menosuuntaa aivan kuin auto olis kokonaan irti. Seiska on tässä tianteessa vakaa, joten tuo sähkömoottorin säätö on korjaantunut/parantunut selvästi.Originally posted by makebm5 View PostOnko ajaminen sellaista "leijuntaa" että perä hiukan vaeltelee puolelta toiselle?
No keli oli viime viikolla erittäin heikko, katsotaan miten talvi jatkuu, kun keli on enemmän perinteisen talvinen.
Leave a comment:
-
Onko ajaminen sellaista "leijuntaa" että perä hiukan vaeltelee puolelta toiselle?Originally posted by tiko4tiko View Post
Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.
Leave a comment:
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEikö X5 takarenkaat ole kuitenkin aika samaa luokkaa leveydeltään?
Mulla oli X5:ssa talvella renkaat edessä ja takana 275/45 20. Nyt seiskassa on edessä 255/45 20 ja takana 285/40 20.Leveys samaan luokkaa, joten ei tämä renkaan levydesta ole kiinni. Molemmissa tapauksissa rengas on sama Nokian HKPL 10, joten rengas on sama.
Erona siis sekarengastus ja seikassa on rutosti enemmän voimaa. Molemmissa autoissa (X5/i7) oli/on myös nelipyöräohjaus joten ei eroa siinäkään. Sähköinen voimalinja on sitten toinen selittävä ero. Muistan vielä hyvin kun kävi aikoinaan kokeilemassa iX 40:sstä talvimyrskyssä, auto oli suuri pettymys verruttuna X5:een, kun ajoin saman reitin peräjälkeen. X5 meni rauhallisesti kiemurtelematta. Ei seiska nyt niin irtonainen ole kuin iX, johon ei ollut mitään luottoa. Sanoinkin palauttaessa autoa, että jos tällä pitäisi lumituiskussa ajaa huonsoti auratulla tiellä 400km, niin takki olisi aika tyhjä perille päästessä. Tosin eipä iX 4:llä tosin montaa kilometria ilman taukoa olsi tarvinnut ajaakaan, Kun koejaon range täydellä akulla oli ennusteen mukaan 210km. Mielestäni X5 on myös selvästi parempi kuin i7 huonossa talvikelissä. Lisäksi seikan maavara on sellainen (toki tämä pitää vaan hyväksyä joa matalalla autolla ajaa), että sekin rajoittaa talvikäyttöä, kun (pää)teiden auras on olematonta.
Seiskaa hankiessa tiesin, että talven huonojen kelien osata takapakkia tulee, ja nyt se on sitten myös todettu että oletus ei ollut virheellinen. Viime päivien huonossa kelissä matkaa tuli ajettua yhteensä vajaat 900km. Suurimmillaan kulutus oli 32kWh/100km (eli seikan täydellä akulla range noin 300km), vaikka keskinopeus jäi tuolla vajaan 240km makalla 70km/h tasoon. Tie oli käytännössä erittäin luminen/loskainen koko matkan, vain muutamien kilometrien matkalla voi sanoa, että tie oli aurattu jossasin vaiheessa päivää. Esim moottoriteillä vasemmalla kaistalla oli niin paljon lunta, että seiskalla ei sinne ollut mitään asiaa. Äksällä olisin parista 50km/h ajaneesta kyllä ohi mennyt, koska vasemalla oli kuitenkin kuorma-auton jäljet
Last edited by tiko4tiko; 23-11-2024, 00:12.
Leave a comment:
-
Korjaan sen verran tuota väitettäni, että olen lukenut i4:n muuttuvan tietyissä tilanteissa takavetoiseksi. En tiedä, koskeeko sama i7- ja i5-malleja.
Leave a comment:
-
Eipä ole tullut tsekattua. Tuohonhan on oikein näyttö joka kertoo vetotavan, kallistuksen (maasto) jne. Pitää tsekataOriginally posted by bittivirhe View Post
Olen lukenut, että tietyissä tilanteissa sähkömallien neliveto muuttuu takavedoksi, onko siinä perää?
Leave a comment:
-
Mitkä renkaat sulla olikaan? Mulla alla Contin Viking Contact 8 kitkat ja pito on hyvä, vetopito varsinkin. Ajonvakautus on kyllä aika holhoava mutta hyvä tuolla setillä on ollut ajaa. 255/40-21 edessä ja 285/35-21 takana.Originally posted by tiko4tiko View Post
Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia.
Ainoa noissa 21" style 901:ssä on huonoa, että kerää lunta suht helposti jos syvässä lumessa ajaa. Ja sitten täristää maantiellä. Mutta muuten näin pikaisesti talvikeleissä edelleen 5/5 auto ja hyvin on pelannut.
Leave a comment:
-
Olen lukenut, että tietyissä tilanteissa sähkömallien neliveto muuttuu takavedoksi, onko siinä perää?Originally posted by volvostabemariin View Post
No jos jotain eroa on niin onhan se nyt parempi - ei millään muotoa huonompi. Molemmilla akseleilla moottori erikseen niin ohjaus täysin viiveetöntä ja ongelmatonta. Tämä kahden vuoden kokemuksella.
Leave a comment:
-
No jos jotain eroa on niin onhan se nyt parempi - ei millään muotoa huonompi. Molemmilla akseleilla moottori erikseen niin ohjaus täysin viiveetöntä ja ongelmatonta. Tämä kahden vuoden kokemuksella.Originally posted by bittivirhe View Post
Miten tuo sähkö-Bemareiden neliveto eroaa käytökseltään ja suorituskyvyltään perinteisestä BMW:n nelivedosta? Onko se merkittävästi huonompi?
Leave a comment:
-
Miten tuo sähkö-Bemareiden neliveto eroaa käytökseltään ja suorituskyvyltään perinteisestä BMW:n nelivedosta? Onko se merkittävästi huonompi? Onko toiminta identtinen kaikissa malleissa (i4, i5, i7. iX jne.)?Originally posted by tiko4tiko View Post
Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.
Leave a comment:
-
Eikö X5 takarenkaat ole kuitenkin aika samaa luokkaa leveydeltään?
Leave a comment:
-
Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.Originally posted by tiko4tiko View Post
Ostin alkuperäiset ( BMW Winter Wheels 7 Series G70 20 Inch Styling 905 V-Speiche (werksraeder24.com)) pelkät vanteet&painesensorit ovelle tuotuna 1920€. Rengaskippikseltä löytyi lähes uudet ( no ei nyt nyppyjä jäljellä
mutta muuten uuden veroiset, paisto 11/22) takarenkaat 420€ pari ovelle tuotuna. Eturenkaat jouduin ostamaan uudet 400€ kipale. Tähän asennus päälle eli tulihan sitä hintaa näillekin yli kolme tonnia.
Uuteen 20" settiin verrattuna iso säästö ja myös selvästi halvempi kuin uusi perus19" setti, jonka ulkonäkö on kyllä oman silmään hyvinkin karvalakki eli nämä BMW Winter Wheels 7 Series G70 i7 G70 X3 G45 19 Inch Styling 903 Doppelspeiche (werksraeder24.com) . Toki käytettynä tämä 19" vanne ja uudet renkaat olisi jäänyt satasen alle kolmen tonnin. kaikki renkaat olisi tuolloin olleet uusia. Eli muutama satanen meni ulkonäön alttarille.
Leave a comment:
Leave a comment: