Olen tyytyväinen talvivanteisiin. Helppohoitoiset ei ylimäärisiä pieniä koloja joita pitäis pulloharjalla nysväillä puhtaaksi.
BMW i7
Collapse
X
-
Sama väli (Mikkelin Citymarketin laturilta kotiin)i ja samoissa lämpötiloissa, mutta nastarengastuksella. Kulutus ei juuri edellisestä reissusta poikennut, aavistuksen korkeampi kulutus mutta niin oli keskinopeuskin. 22kWh/100km 82,8 km/h vs 21,2kWh 78km/h. Vaikka talvirenkaat tuli hieman turhankin leveät, nämä eivät merkittävästi lisää kulutusta.
Taas tuli ns. ylimäärinen lyhyt stoppi - 11 aikaan illalla tunnin ajomatkan päässä kotoa. Lataamatta olisi ehkä päässyt kotiin, mutta sitten akku olisi ollut 0%. No tuli oltua puhelimessa lähes koko matka ja latauksenkin ajan, ihan sama istuuko puhelimassa laturilla vai kotipihassa. Pölöttäessä latauksen seuraaminen hieman unohtui, joten ylimääräistä tuli taasAlussa akku oli viiileä, kun unohtui laittaa lämmitys päälle - ei pysty ajamaan, puhumaan ja hipailemaan näyttöä samaan aikaan
joten akku otti virtaa huonosti . Ajattelin, että nyt menee aikaa, mutta 7 min jälkeen näyttää teho nouseen appin mukaan lähes porrasmaisesti 185kW:een ja lisämatkaa tulikin sitten 20min:ssa +200km.
Leave a comment:
-
-
Olipa hyvä että ei tullut vielä vaihdettua talvirenkaisiin, 585km torstaille.
Harmittavasti en päässyt Kouvolasta kotiin vaan piti pysähtyä varmuudeksi Utin ABC:lle hetkeksi, jotta pääsee kotiin asti. Unohduin lukemaan sanomalehteä, joten stoppi venyi 15minuuttiseksi. Hyvällä 127kW keskiteholla lataantui, joten kotipihassa oli vielä akkua 36%. Jälkikäteen laskien energia olisi mennyt mennyt 2% pakkaselle, ehkä hitaasti ajaen akun olisi saanut riittämään, mutta ei oikein ole luottoa kokeilla. Rekka, joka lähti Utista pihasta samaan aikaan, kun aloitin latauksen, sain sen kiinni hieman ennen Lappeenrantaa, joten lopputulos olisi pihistämällä olllut sama. Toisekseen vain 6-minuttinen olisi riittänyt 10% turvamarginaaliin. Nyt stopin kanssa keskinopeus jäin vain 74km/h:iin, 6 min stopilla se olisi ollut 89km/h ja ilman stoppia 103 km/h. Tässä tilanteessa 6 minuuttia sähköauto hävisi polttikselle olettaen että tankki olisi lähes täysi liikkeelle lähdetäessä. 750e:n 65l tankki olisi hyvinkin riittänyt koko matkalle. Tämä oli nyt toinen kerta, kun kotiin tullessa pitää pysähtyä, vaikka melkein on jo kotona. Eihän tuo pitkä stoppi ole, mutta pitkän päivän jälkeen illalla kymmenen aikaan ei nyt mitään herkkuakaan ole, vaikka lehti oli hyvää ajanvietettä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View Post
Heinolan Citymarketilla on tainnut tulla maksimit tai n. 200kW teho, ei ole enää latauskäyrää tallessa mutta muistelen että 198 tai 199 oli maksimit mutta latasin siinä tyhjään akkuun vain n. 20% lisää, jotta kotiin pääsi halvan pörssisähkön äärelleTässähän käyrä on pitkään nouseva, eli ihan tyhjään akkuun ei aivan parhaita tehoja saa. Muilla DC-latauskerroilla harmillisesti ollut kohteissa joku 150kW maksimilaturi tai kentällä tehojako päällä, eli laturi on rajoittanut niitä. Eipä noita DC-latauskertoja ole tullut kuin joku puolentusinaa tähän mennessä.
Asentuiskohan tuo itsekseen, jos ne nostaa vaan kontista ulos
. Tai no jos nostaa keskelle eteistä kaikkien tielle, niin se voisi olla tehokkain tapa saada asema paikoilleen.
Viime keskiviikona kävi aika ihme juttu tai sitten vaan sekoilin 'selkeän käyttöjärjestelmän' kanssa (todennäköinen). Mutta voi olla kyllä joku softan sekoaminen, koska ajoa ei näy apissa lainkaan. Ajoin aamusta pikkupakkasessa (-3C) Länsisatamaan ja auto alkoi lämmittämään akkua melkein heti lähdön jälkeen. Lisäksi auto oli sitä mieltä, että ladattava oli jo Kotkassa runsaan 100km ajon jälkeen. Olin laskeskellut, että 70% akulla olisin päässyt Länsisatamaan lataamatta, ja sitten auto oli latautunut päiväreissun aikana. No hermo ei kestänyt kun keskikulutus oli ~30kWh/100km, vaan latasin sitten Pyhtäällä 7min 18kWhAikataulu lautalle oli sen verran kireä, että säästöajolla ei olisi hermo kestäny ajaa kuiteskaan. No ylimääräisillä elektroneilla tuli sitten ajettua tuo lataustauko ja vähän päällekin aikataulua kiinni, että ei liikkuvaan laivaan tarvinnut uida...Kulutuskin nousi tälle toiselle legille, mutta akkua ei tarvinnut lämmittää
Parempi varman päälle kuin vetää akku tyhjäksi. Olisihan se aika noloa hyytyä Hesassa jonnekin kantakaupunkiin muutama kilsa ennen määränpäätä, hylätä kärri kadun vartee ja jatkaa loppu taksilla
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?mutta muuten uuden veroiset, paisto 11/22) takarenkaat 420€ pari ovelle tuotuna. Eturenkaat jouduin ostamaan uudet 400€ kipale. Tähän asennus päälle eli tulihan sitä hintaa näillekin yli kolme tonnia.
Uuteen 20" settiin verrattuna iso säästö ja myös selvästi halvempi kuin uusi perus19" setti, jonka ulkonäkö on kyllä oman silmään hyvinkin karvalakki eli nämä BMW Winter Wheels 7 Series G70 i7 G70 X3 G45 19 Inch Styling 903 Doppelspeiche (werksraeder24.com) . Toki käytettynä tämä 19" vanne ja uudet renkaat olisi jäänyt satasen alle kolmen tonnin. Toki kaikki renkaat olisi tuolloin olleet uusia. Eli muutama satanen meni ulkonäön alttarille.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?
https://www.or24.de/en/bmw/i-models/ (täällä ei just nyt ole i7-vanteita näköjään)
ebayssä pyörii välillä vannesettejä n. 1500-3500eur riippuen kunnosta ja koosta
facessa merkkiryhmissä on aika paljon vanteita myynnissä, pääosin USA:ssa mutta esim. pari ranskalaista myy / on myynyt orkkis 21" vanteita renkaineen n. 1400-1600eur.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTalvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.
Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata.Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View Post
Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikkoToki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.
Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Oletko monta kertaa pääsyt lataamaan Suomessa siten että auto rajoittaa maksimin ~200kW? Itse olen pääsyt kokeilemaan vain kertaalleen Mikkelissä.Tässähän käyrä on pitkään nouseva, eli ihan tyhjään akkuun ei aivan parhaita tehoja saa. Muilla DC-latauskerroilla harmillisesti ollut kohteissa joku 150kW maksimilaturi tai kentällä tehojako päällä, eli laturi on rajoittanut niitä. Eipä noita DC-latauskertoja ole tullut kuin joku puolentusinaa tähän mennessä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View Post
Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikkoToki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.
Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.Koko latauksen kesto 7min = 20kWh ~100km. Saksassa autobaanalla oli nopeita latureita, joista tuli mitä auto ottaa. Autobaanalla pidin kyllä huolen että akku on lämmin ilman lämmityksiäkin
Perheemme päättäjä moitti takapenkiltä, että ulkona on puuskittainen tuuli joka kuuluu ikävästi sisälle, 248km/h
Last edited by tiko4tiko; 14-10-2024, 19:12.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Eikös tuosta pääse sillä ettei anna auton tehdä yhtään mitään latausten suhteen? Niinkuin kirjoitat niin itse sen parhaiten tietää. Laittaa napista akunlämmityksen päälle jos sille tarvetta on. Lähtökohtaisesti autojen automatiikat ei ikinä toimi niinkuin oma ajatus niin sama hoitaa itse.
Nuohan on suunniteltu niin että sellainen joka ei osaa ajatella itse yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään - pääsee myös perille tilanteessa kuin tilanteessa. Eli siis kaukana siitä mitä itse haluaa.Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.
Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.
Leave a comment:
-
-
Talvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.
Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata.Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
Last edited by tiko4tiko; 13-10-2024, 19:00.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View PostHurukyytiä ajeletteKävin taas heittämässä n. 1000km viikonlopun ja on kyllä hyvä peli, ei voi muuta sanoa. Kulutus kyllä nousee kun piti sateessa ajaa, heti kun kuivaa niin tuollainen 3-4kWh/100km pienenee kulutus. Range on täysin riittävä ja lataa nopeasti. Esim tuolle reissulle lähdin 100%, pääsin perille reilun 400km päähän ilman välistoppeja, taisi jäädä 19% akkuun. Sitten latailin jonnekin 60-70% välille että pääsi kylillä pyörimään tms, kotimatkalle alkupuolelle yksi stoppi jossa latasin reiluun 80% ja siitä vajaa 400km kotiin ja jäi 9% akkuun.
Ainoa harmitus on että auton navi haluaisi tehdä latausstoppeja ja heittää heti akun lämmityksen päälle, vaikka itse laskemalla pääsee kevyesti perille, kuten tuossakin tuo kotiinpaluu. Navi näytti, että joku 6% tms ois perillä ja haluaa silti ladata 10min verran jossain. MyBMW:ssä voi laittaa jotain asetuksia minimi-SoC:lle laturilla ja määränpäässä kun tekee siinä reitin etukäteen niin silti aina haluaa pakottaa latausta. Ja ajoittaa lataukset liian korkealle SoClle eli ajaisin akkua enemmän tyhjäksi kuin joku 35% tms... Polestarin Androidissa/GoogleMapsissa oli tämä hyvin, eli siihen sai minimit laitettua ja myös tiedon että kotona on laturi niin uskaltaa ajattaa kotiin ihan tyhjällä akulla. Mutta kai tuo on jonkun mieleen hienosti, lueskelin jotain ADAC:n tms sakemannien käyttötestiä i7:sta niin siinä oikein kehuivat auton omaa kykyä reitittää ja suunnitella lataustauot. Itse tykkäisin vähän agressiivisemmasta suunnittelusta ja hyödyntäisi paremmin auton latauskäyrää, varsinkin Suomessa tuo ei ole ongelma kun pikalaturia on tarjolla joka puolella.
Nuohan on suunniteltu niin että sellainen joka ei osaa ajatella itse yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään - pääsee myös perille tilanteessa kuin tilanteessa. Eli siis kaukana siitä mitä itse haluaa.
Leave a comment:
-
-
Hurukyytiä ajeletteKävin taas heittämässä n. 1000km viikonlopun ja on kyllä hyvä peli, ei voi muuta sanoa. Kulutus kyllä nousee kun piti sateessa ajaa, heti kun kuivaa niin tuollainen 3-4kWh/100km pienenee kulutus. Range on täysin riittävä ja lataa nopeasti. Esim tuolle reissulle lähdin 100%, pääsin perille reilun 400km päähän ilman välistoppeja, taisi jäädä 19% akkuun. Sitten latailin jonnekin 60-70% välille että pääsi kylillä pyörimään tms, kotimatkalle alkupuolelle yksi stoppi jossa latasin reiluun 80% ja siitä vajaa 400km kotiin ja jäi 9% akkuun.
Ainoa harmitus on että auton navi haluaisi tehdä latausstoppeja ja heittää heti akun lämmityksen päälle, vaikka itse laskemalla pääsee kevyesti perille, kuten tuossakin tuo kotiinpaluu. Navi näytti, että joku 6% tms ois perillä ja haluaa silti ladata 10min verran jossain. MyBMW:ssä voi laittaa jotain asetuksia minimi-SoC:lle laturilla ja määränpäässä kun tekee siinä reitin etukäteen niin silti aina haluaa pakottaa latausta. Ja ajoittaa lataukset liian korkealle SoClle eli ajaisin akkua enemmän tyhjäksi kuin joku 35% tms... Polestarin Androidissa/GoogleMapsissa oli tämä hyvin, eli siihen sai minimit laitettua ja myös tiedon että kotona on laturi niin uskaltaa ajattaa kotiin ihan tyhjällä akulla. Mutta kai tuo on jonkun mieleen hienosti, lueskelin jotain ADAC:n tms sakemannien käyttötestiä i7:sta niin siinä oikein kehuivat auton omaa kykyä reitittää ja suunnitella lataustauot. Itse tykkäisin vähän agressiivisemmasta suunnittelusta ja hyödyntäisi paremmin auton latauskäyrää, varsinkin Suomessa tuo ei ole ongelma kun pikalaturia on tarjolla joka puolella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Vähällä liikkuu iX, keskinopeus todella korkea, 113km/h, käytännössä ajettava +20km/h todellista ellei jopa vähän enemmänkin kun motoria on vain kolmannes. Ole varovainen että ei tule isoa laskua
Leave a comment:
-
Leave a comment: