Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5153
    • Kuopio

    Originally posted by PNM2 View Post

    Ja uteliaisuudesta: mikä on tämä verkkokauppa?
    Löytyy vaikka Schmiedmann verkkokaupasta, yksittäisen doublekennon hinta noin 6000e verollisena.

    Mielenkiintoista on että kuinka näin akkuja saa edes yksittäisenä tällä hetkellä, jos nyt sattuu vaikka mökki tiellä ajamaan roudan nostamaan kiveen pohjan ja kaikessa huonossa tuurissa selviää vain yhden akkukennon viottumisella. Akkukennoissa nimittäin lisätietona: The following part numbers are blocked from dealer ordering until further notice.
    Last edited by jani; 16-03-2023, 07:45.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • |foder|
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 7045
      • Forssa

      Originally posted by ritariässä View Post
      Tarviiko näistä akkkujen hinnoista vääntää, Saksa on jo nyt torpeedoimassa 2035 polttiskiellon heti alkuun, joten fossiilibileet jatkuu pitkääään
      Ei tarvi kovin älykkö olla kun katsoo tilastoja. Montako myytyä polttisautoa ja kuinka häviävän pieni osa siitä on patteriversioita. Johtuu käytännössä akkujen materiaalien saatavuudesta. En usko millään että tilanne muuttuisi yhtäkkiä radikaaliati ja aivan jokainen myyty auto olisi akkuauto.
      Jos ei saa polttiksia myydä, kyllä tuotantomäärät ajetaan alas ja työntekijöitä joutuu kortistoon huomattava määrä.

      Olkaa huoleti, kyllä polttiksia myydään vielä hyvinkin pitkään. Sillä välin odotetaan kuinka akkujen teknologia toivottavasti kehittyisi johonkin fiksumpaan suuntaan. Tai oikeastaan otettaisiin käyttöön fiksumpia teknologioita.
      Nyt:
      E82 135i -11

      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

      Comment

      • Reeti
        Bimmer Rookie
        • Jun 2021
        • 38
        • suomi

        Ei tarvi kovin älykkö olla kun katsoo tilastoja niin näkee, että jopa suomen kaltaisessa änkyräspedecorollamiesten -maassa on päästy sähköistymisessä jo kolmannekseen uusien autojen myynnissä. Norja paineli muutamassa vuodessa yli 80% osuuteen. Muut tulee pikkuhiljaa perässä.


        Se on ihan hailee myydäänkö 2030 luvulla vielä 5 vai 15 prosenttia polttomoottoriautoja, suuri enemmistö ajaa sähköllä.



        On kyllä vaikea ymmärtää tuota bensalenkkarien ajatusmaailmaa "koska sähkö ei sovi ihan kaikille niin ei se voi tulla ollenkaan". Mikä siinä niin pelottaa? Kannattaa käydä ihan ite ajamassa kokeeksi. voi vaikka silmät vähän aueta ja pelot karista


        Akustosta sen verran että Tesla painelee ymmärtäkseni tällä hetkellä jo alle 100 dollarin hinnassa (akustotasolla) per kilowatti. perus kolmosen tai Yyn akusto kustantaa siis noin 6000-7000usd. Muilla lienee tällä hetkellä vielä tuota vähän kalliimpaa. Vaihtotyössä ja varaosana varmaan tällä hetkellä vielä erittäin pienten volyymien takia valtavat katteet
        Last edited by Reeti; 16-03-2023, 11:49.

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1071
          • Espoo

          Originally posted by Reeti View Post
          Ei tarvi kovin älykkö olla kun katsoo tilastoja niin näkee, että jopa suomen kaltaisessa änkyräspedecorollamiesten -maassa on päästy sähköistymisessä jo kolmannekseen uusien autojen myynnissä. Norja paineli muutamassa vuodessa yli 80% osuuteen. Muut tulee pikkuhiljaa perässä.


          Se on ihan hailee myydäänkö 2030 luvulla vielä 5 vai 15 prosenttia polttomoottoriautoja, suuri enemmistö ajaa sähköllä.



          On kyllä vaikea ymmärtää tuota bensalenkkarien ajatusmaailmaa "koska sähkö ei sovi ihan kaikille niin ei se voi tulla ollenkaan". Mikä siinä niin pelottaa? Kannattaa käydä ihan ite ajamassa kokeeksi. voi vaikka silmät vähän aueta ja pelot karista


          Akustosta sen verran että Tesla painelee ymmärtäkseni tällä hetkellä jo alle 100 dollarin hinnassa (akustotasolla) per kilowatti. perus kolmosen tai Yyn akusto kustantaa siis noin 6000-7000usd. Muilla lienee tällä hetkellä vielä tuota vähän kalliimpaa. Vaihtotyössä varmaan tällä hetkellä vielä erittäin pienten volyymien takia valtavat katteet
          Samoja asioitahan tässä aina jankutetaan ja tosiaan data ja faktat harvoin ovat kovin merkityksellisisä silloin, kun puoli on valittu periaatteen vuoksi.

          Vaihtotyöt ja vara-akut maksavat vielä aika paljon, koska käytännössä ei vielä ole takuun ja merkkiliikkeen ulkopuolista markkinaa isossa kuvassa. Tesla ehkä pieni poikkeus tässä.
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17509
            • Turku

            Originally posted by PNM2 View Post
            Samoja asioitahan tässä aina jankutetaan ja tosiaan data ja faktat harvoin ovat kovin merkityksellisisä silloin, kun puoli on valittu periaatteen vuoksi.

            Vaihtotyöt ja vara-akut maksavat vielä aika paljon, koska käytännössä ei vielä ole takuun ja merkkiliikkeen ulkopuolista markkinaa isossa kuvassa. Tesla ehkä pieni poikkeus tässä.
            Jep, jos ei muuta keksitä, kun äänettömyys ja suorituskyky ovat yleensä hyvä asia: En pysty lataamaan himassa ja ei tule aitoja ääniä !
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5153
              • Kuopio

              Originally posted by Reeti View Post
              Se on ihan hailee myydäänkö 2030 luvulla vielä 5 vai 15 prosenttia polttomoottoriautoja, suuri enemmistö ajaa sähköllä.
              Jos tuo toteutuu Suomessa niin ei oo ruuhkaa maantiellä
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 7045
                • Forssa

                Juurikin näin, sähkönsiniset lasit silmillä ei ol kuin yksi vaihtoehto.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • Reeti
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2021
                  • 38
                  • suomi

                  1) ei siellä maanteillä ole ruuhkaa nytkään. Mitä tuolla liikkuu nyt päivässä autoja teillä? miljoona? meinaatko että 30 luvun aikana ei päästäisi esim vajaaseen miljoonaan sähköautoon?
                  2) Miksi ei olisi kuin yksi vaihtoehto? missä näin on sanottu?
                  Last edited by Reeti; 16-03-2023, 12:45.

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5153
                    • Kuopio

                    Originally posted by Reeti View Post
                    meinaatko että 30 luvun aikana ei päästäisi esim vajaaseen miljoonaan sähköautoon?
                    Ei ole suomalaisilla noin paljoa rahaa

                    Saa aika rajusti i4senkin hinnat tulla että niitä peruspentti ottaa vanhan E90sen tilalle vuonna 2030, mahtaako olla realismia? Tällä hetkellä keskimääräinen auton hinta on noin 15000e, mitä maksaa esim. i4 vuonna 2030?
                    Last edited by jani; 16-03-2023, 15:31.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1071
                      • Espoo

                      Originally posted by jani View Post
                      Ei ole suomalaisilla noin paljoa rahaa

                      Saa aika rajusti i4senkin hinnat tulla että niitä peruspentti ottaa vanhan E90sen tilalle vuonna 2030, mahtaako olla realismia? Tällä hetkellä keskimääräinen auton hinta on noin 15000e, mitä maksaa esim. i4 vuonna 2030?
                      Maksaa suhteessa sen, mitä nyt kahdeksan vuotta vanha Bemari maksaa. 30-luku kestää kuitenkin 10 vuotta eli sama auto on esim vuoden 2035 jälkeen jo about ilmainen.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • 315i
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2014
                        • 241
                        • Arctopolis

                        Niin noh i4 tainnut parina viime kuuna ollut eniten rekisteröity BWM, vaikkakin tuotannossa ollut hieman pullonkauloja. Tuo vaikuttaa ainakin Bemarin osalta sitä, että ne yleistyy hyvää tahtia. Mutta ei se mikään ihme ole jos esim. i4 on 3 tonnii halvempi kun 4 GC ja siinä on noin sata heppaa vähemmän. Mahtaa myynti olla aika vähäistä 4 GC bensaversiolla.

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6709
                          • PK-seutu

                          Originally posted by jani View Post
                          Ei ole suomalaisilla noin paljoa rahaa

                          Saa aika rajusti i4senkin hinnat tulla että niitä peruspentti ottaa vanhan E90sen tilalle vuonna 2030, mahtaako olla realismia? Tällä hetkellä keskimääräinen auton hinta on noin 15000e, mitä maksaa esim. i4 vuonna 2030?
                          Vuonna 2030 E90 on enää muista vain katsastusinssien tilastoissa. Vuonna 2030 vaihtelee sitten jo BTCF-jonnetkin G20 --> sähkis
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6709
                            • PK-seutu

                            Originally posted by 315i View Post
                            i4 on 3 tonnii halvempi kun 4 GC ja siinä on noin sata heppaa vähemmän. Mahtaa myynti olla aika vähäistä 4 GC bensaversiolla.
                            Näin Suomessa. Muualla autoverotuksen osalta sivistyneemmissä maissa saattaa olla tilanne toisinpäin.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5153
                              • Kuopio

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Vuonna 2030 E90 on enää muista vain katsastusinssien tilastoissa. Vuonna 2030 vaihtelee sitten jo BTCF-jonnetkin G20 --> sähkis
                              Ainakin tällä korkeudella Jonnet ajaa max. 5000euron autoilla joten aika edullisia alkaa i4set olla 2030. Eikö tämä ole jo jossain määrin ristiriidassa sen kanssa että sun mielestä i4 hinta ei tipu perinteisellä kaavalla 4vuotta ja - 50%?
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1071
                                • Espoo

                                Originally posted by jani View Post
                                Ainakin tällä korkeudella Jonnet ajaa max. 5000euron autoilla joten aika edullisia alkaa i4set olla 2030. Eikö tämä ole jo jossain määrin ristiriidassa sen kanssa että sun mielestä i4 hinta ei tipu perinteisellä kaavalla 4vuotta ja - 50%?
                                Erikoista, että jos puhutaan tavoitteena 30-luvusta, otetaan väkisin vuosi sen ensimmäinen vuosi eli 2030 verrokiksi. Oikeastaan vuosikymmenen ensimmäinen vuosi on 2031 mutta ei saivarrella sillä sen enempää.

                                Ensimmäiset i4:t ovat vuonna 2036 15-vuotiaita ensimmäisen sukupolven sähköbemareita. Se, laskeeko arvo nyt mahdollisesti hitaammin kuin muissa autoissa, ei tarkoita sitä, ettei arvo laskisi myöhemmin ns normaalisti tekniikan jäädessä vanhaksi, kuten väistämättä käy.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎