Pari viikkoa i4 alla ja pian alkaa tottumaan ajomukavuuteen ja latauksiin
google ei kuitenkaan auta siinä että kuinka käyttää/käyttäytyä pitkäaikais latauksien kanssa. Esim jos auto parkissa pidemmän ajan paikassa jossa saa piuhaan kiinni (esim. hotelliparkki, lentokentällä tjs), niin ei välttämättä kannattaa heti päästä täyteen vaan joko ajastaa latauksen alkaminen tai käsin käynnistää lataus jonkin aikaa ennen autolle paluuta. Ehkä lähinnä kysymys että kannattaako tätä ohjata auton kautta (bmw-app) vai latausaseman sovelluksesta? Sama toki kotilatausasemalla (ei vielä asennettu) että jos auto seisoo muutama päivää niin voiko sen latauksen käynnistää bmw-appista vai pitääkö olla ns. älylaturi joka pystyy etänä käskyttää ?
BMW i4
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Toki noin voi tehdä jos viivyt hotellissa viikon tai muutaman. Mutta jos päivän-parin sisään lähdet liikkeelle niin turhaa sipistelyä. Täyteen vaan ja matkaan. Tärkeintä on ettei seisota autoa pitkään akku täysin tyhjänä tai ihan täynnä. Lentokentällä en laittais laturiin jos on viikon reissu. Siinä tulisi blokanneeksi muilta laturinkin pitkäksi aikaa kun auto seisoo laturilla vaikkei ladata, joko akku täynnä tai odottaessa latauksen alkua. Paluulennon jälkeen akunlämmtys tulille ja lyhyt stoppi pikalaturille ja kotiin...Originally posted by wuiZ View PostPari viikkoa i4 alla ja pian alkaa tottumaan ajomukavuuteen ja latauksiin
google ei kuitenkaan auta siinä että kuinka käyttää/käyttäytyä pitkäaikais latauksien kanssa. Esim jos auto parkissa pidemmän ajan paikassa jossa saa piuhaan kiinni (esim. hotelliparkki, lentokentällä tjs), niin ei välttämättä kannattaa heti päästä täyteen vaan joko ajastaa latauksen alkaminen tai käsin käynnistää lataus jonkin aikaa ennen autolle paluuta. Ehkä lähinnä kysymys että kannattaako tätä ohjata auton kautta (bmw-app) vai latausaseman sovelluksesta? Sama toki kotilatausasemalla (ei vielä asennettu) että jos auto seisoo muutama päivää niin voiko sen latauksen käynnistää bmw-appista vai pitääkö olla ns. älylaturi joka pystyy etänä käskyttää ?S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Joo, vähän mietityttää pitkän ajan pitää piuhassa kiinni vaikka ei lataus olisi aktiivinen kokoajan.Originally posted by pyroz View Post
Toki noin voi tehdä jos viivyt hotellissa viikon tai muutaman. Mutta jos päivän-parin sisään lähdet liikkeelle niin turhaa sipistelyä. Täyteen vaan ja matkaan. Tärkeintä on ettei seisota autoa pitkään akku täysin tyhjänä tai ihan täynnä. Lentokentällä en laittais laturiin jos on viikon reissu. Siinä tulisi blokanneeksi muilta laturinkin pitkäksi aikaa kun auto seisoo laturilla vaikkei ladata, joko akku täynnä tai odottaessa latauksen alkua. Paluulennon jälkeen akunlämmtys tulille ja lyhyt stoppi pikalaturille ja kotiin...
Navigaattorin kanssa en ole ihan vielä päässyt kaveritasolle asti, vaatinee totuttelemista. Sellaisen huomasin tuossa että kun oli reitti laitettu ja matkalataukset huomioituna auton suunnittelemassa reitissä, niin ilmeisesti se pyrkii optimoimaan latausaikoja. Ekassa stopissa oli aikaa viivytellä pitempää, mutta latausasetuksessa ei pystynyt muuttaa tavoite isommaksi kun mitä navi oli päättänyt. Jouduin keskeyttämään navigoinnin jotta sain asetus isommaksi ja aloittaa navigoinnin uudelleen latauksen jälkeen. Voipi olla että olisi antanut kuitenkin ladata enemmän jos olisi vaan jättänyt kiinni, mutta se ei tullut testatuksi vielä..
Comment
-
Kerran oli itselläkin vahingossa navigointi päällä ja ajoin vielä sille laturille mitä auto ehdotti eikä sitten ladannut enempää. Pitäsi varmaan kuluttaa aikaa jonkun puhelinaplikaation neppailuun jos sen vaikka saisi suostuteltua lataamaan. Hyvin erikoinen toteutus mutta ei ole ainut toiminto tässä autossa minkä osalta auton omistaja ja käyttäjä ei saa päättää mitä tehdään. Ei penkin lämmityskään ole käyttäjän päätös vaan auton. Eihän tuota latausta pysty autosta muutenkaan ajastamaan. Lähtöajan voi ilmoittaa ja auto lataa sitten kun sattuu huvittamaan ja esim. sähkön hinnoista välittämättä.Originally posted by wuiZ View Post
Joo, vähän mietityttää pitkän ajan pitää piuhassa kiinni vaikka ei lataus olisi aktiivinen kokoajan.
Navigaattorin kanssa en ole ihan vielä päässyt kaveritasolle asti, vaatinee totuttelemista. Sellaisen huomasin tuossa että kun oli reitti laitettu ja matkalataukset huomioituna auton suunnittelemassa reitissä, niin ilmeisesti se pyrkii optimoimaan latausaikoja. Ekassa stopissa oli aikaa viivytellä pitempää, mutta latausasetuksessa ei pystynyt muuttaa tavoite isommaksi kun mitä navi oli päättänyt. Jouduin keskeyttämään navigoinnin jotta sain asetus isommaksi ja aloittaa navigoinnin uudelleen latauksen jälkeen. Voipi olla että olisi antanut kuitenkin ladata enemmän jos olisi vaan jättänyt kiinni, mutta se ei tullut testatuksi vielä..
Aplikaatiosta tuli mieleen, näkyykö muilla renkaiden tiedot edelleen aplikaatiossa? Minulta ne hävisi jonkun päivityksen jälkeen. Paineet näkyy kyllä mutta ei orkkisrenkaistakaan enää tiedot mitkä renkaat on alla. No, näen ne kyllä renkaiden kyljestäkin mutta satuin huomaamaan.
Comment
-
Itse en anna auton suunnitella mitään latauksia. Ei se auto tiedä myöskään koska kuski haluaa pitää tauon jne. Itse sen tietää milloin laturille on hyvä mennä. Auton naviin vaan se oikea määränpää ja itse menee lataamaan silloin kun pitää (ja 20min sitä ennen painaa akunlämmityksen päälle). Ja avot. Ei tartte kiukutella tuollaisten asioiden kanssa
S65, S85, H1, N63TU, IB1
👍 1Comment
-
Näin se kannattaa tämän auton kanssa tehdä ja kotona ajastaa laturista. Voisihan se olla toteutettu niinkin että saisi valita ajastetaanko autosta kellon mukaan vai lähtöajan. Tuskin olisi valtava ponnistus koodarille. Matkalla voisi navi kertoa minkä verran vähintään on ladattava mutta lataus kuitenkin jatkuisi asetettuun ylärajaan asti. Näin minä sen tekisin.Originally posted by pyroz View PostItse en anna auton suunnitella mitään latauksia. Ei se auto tiedä myöskään koska kuski haluaa pitää tauon jne. Itse sen tietää milloin laturille on hyvä mennä. Auton naviin vaan se oikea määränpää ja itse menee lataamaan silloin kun pitää (ja 20min sitä ennen painaa akunlämmityksen päälle). Ja avot. Ei tartte kiukutella tuollaisten asioiden kanssa
Comment
-
Onkohan näin iso ero sillä, onko autossa iDrive 8.0 vai 8.5? Omassa on tuo uudempi ja toimii ihan eri tavalla, kuin tässä kerrot. Jos menee navin ohjaamana laturille, se kertoo minimin, jolloin voi lähteä ajamaan eli vaikka 52%. Tässä kohtaa myös puhelimeen tulee ilmoitus, että ajoa voi jatkaa. Kuitenkin jos auton jättää laturille, se lataa aina 100% asti jos ehtii. Tämä kerrotaan selkeästi myös puhelimeen tulevassa ilmoituksessa. Ja näin se siis omassa myös toimii, on testattu monta kertaa.Originally posted by FlyingFinn View PostNäin se kannattaa tämän auton kanssa tehdä ja kotona ajastaa laturista. Voisihan se olla toteutettu niinkin että saisi valita ajastetaanko autosta kellon mukaan vai lähtöajan. Tuskin olisi valtava ponnistus koodarille. Matkalla voisi navi kertoa minkä verran vähintään on ladattava mutta lataus kuitenkin jatkuisi asetettuun ylärajaan asti. Näin minä sen tekisin.
Jos taas asettaa lähtöajan aamuksi klo 9.00 ja latausajaksi 2.00-5.30, se alkaa käytännössä lataamaan tuolloin kahdelta ja lopettaa, kun haluttu lataustaso on saavutettu. Itsellä on 11 kW laturi, joten ehtii hyvin tuossa yön aikana lataamaan. Ikinä ei ole alkanut lataamaan tuon asetetun ajan ulkopuolella. Toki varmaan jos sinne panee mahdottoman pienen aikaikkunan, niin auto preferoi sitten akun lataamisen alkamaan siten, että se on ylipäätään mahdollista saada täyteen. Minusta parempi noin, kuin ladata vaan 10%, kun käyttäjä sattui antamaan vain tunnin aikaa.
Lisäksi penkin lämmitys on valittavissa käsin päälle sillä tasolla kuin haluaa eli kolme pykälää, kuten aina ennenkin ollut Bemarissa. Valikosta saa myös automaatin päälle, samoilla kolmella tasolla. Ratin lämmitys on mallia on/off, mutta senkin voi automatisoida.
Ainoa mikä itseä nyppii auton tekemissä päätöksissä, on pakollinen sammutus, kun poistuu autosta. Ärsyttää, kun hyppää autosta avaamaan vaikka puomia ja auto päättää sammua. Ei vanha polttisbemarikaan sammunut, kun avasin oven, mutta toki se oli muutenkin vanhempaa F30 sukupolvea. En tiedä tekeekö G20 samaa nykyään polttispuolellakin?
Edit. Lisäyksenä, että omassa sovelluksessa näkyy kesärenkaiden tiedot edelleen. Lämpötiloja se ei kerro, mutta koko, paine ja kulumistaso näkyy.Last edited by kobluna; 06-09-2024, 11:46.
Comment
-
-
Miksi pitäisi olla huolto-ohjelmassa? Niiden on arvioitu kestävän vähintään 300 tkm, mutta todennäköisesti vähintään tuplasti. Tässä ei ole sitä "perinteistä" hiiliharjamoottoria, mitä varmaan mietit, vaan slip ring tyyppinen, joka ei siis hankaa likimainkaan samaan tapaan. Hiiliharjat on myös suunniteltu olevan vaihdettavissa ja osat maksaa 50€ (+ työt). Eihän se ole kulu eikä mikään noilla kilsoilla, varsinkaan verrattuna polttomoottorin kuluihin.Originally posted by Rattiukko View PostOnko i4:ssä tosiaan hiiliharjallinen moottori? Siis moottorissa joka renkaita pyörittää? Jos näin on niin hiilten vaihto pitäisi olla huolto-ohjelmassa... kuulostaa uskomattomalta.
Comment
-
Lienee harjat, joiden kautta roottoriin syötetään magnetointivirtaa? En ole BMW:n sähkömoottoreihin perehtynyt.Originally posted by Rattiukko View PostOnko i4:ssä tosiaan hiiliharjallinen moottori? Siis moottorissa joka renkaita pyörittää? Jos näin on niin hiilten vaihto pitäisi olla huolto-ohjelmassa... kuulostaa uskomattomalta.
G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Joku hiiliharjallinen moottori siellä on. Tuleehan se huolto kuitenkin vastaan viimeistään siinä vaiheessa kun vikavalot on taulussa tai auto jättää tielle.
"Brushed electric motors are typically associated with having a shorter lifespan thanks to the internal brushes generating dust and other debris, and causing wear during operation. In the old days, replacing the brushes in a tool or alternator was a part of the scheduled maintenance, but in the world of EVs and the modern automobile, such expensive servicing and downtime is considered unacceptable."
Comment
Comment