Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    Mutta oma kysymys liittyy peilinlämmittimiin ja lämmitettäviin pesusuuttimiin. Eivät siis vaikuta toimivan. Suomiauto, jossa pitäisi tällaiset varusteet olla. No ainakin pesusuuttimien lämmitys näkyy olevan, mutta peileistä ei tietenkään oikein helppo ole asiaa tarkistaa. Pesusuuttimien vastus noin 60 ohmia. Ei vikakoodeja asiaan liittyen. Mikä lämpöanturi kertoo noille palikoille milloin lähteä lämpenemään ? Onko muita vikaideoita ? Sulakkeita katselin ja jostain syystä noita kaikkia noihin lämmityksiin liittyviä sulakkeita ei autossa ollut lainkaan paikoillaan. Laitoin pari sulaketta uusia sinne, mutta mitkä kaikki sulakkeet noihin lämmityksiin vaikuttaa ? Auto ollut uudesta asti ennen minua yhdellä omistajalla ja kysyin asiaa häneltä. Hän ei muistanut että noihin liittyen olisi koskaan tehty mitään remonttia, mutta ei osannut sanoa, että onko ne toimineet, koska oli aina säilyttänyt autoa lämpimässä tallissa
    No niin katselin tuota sukalerasiaa hieman tarkemmin. Tässä linkissä http://www.bimmerfest.com/forums/att...5&d=1377616462 netistä löytämäni englanninkielinen ( ilmeisesti canadan versio) 04-06 mallisten e83 mallinen sulakelista. Tuossahan lukee, että apumiehen peilinlämmitys sulakkeella nro. 25. ja myös niiden pesusuuttimien lämmitys olisi samalla 5A sulakkeella.
    Oman autoni saksankielinen lista väittää myös että tuo apparin peili lämpiää sulakkeella 25, mutta että pesusuuttimet lämpiäisi sulakkeella nro. 52 ( 30A)
    No ne lämpiävät pesusuuttimet autossa on ainakin paikoillaan, peileistä en tiedä. Räjäytyskuvien mukaan on olemassa vain lämpiäviä peilinlaseja.

    Niin viimeksi lisäsin autoon tuon sulakkeen nro. 25, koska katsoin että sitä ei ole. No ei sitä toki tarvitsekaan, koska tarkemmin katsottuna se ylempi napa ( joka on vähän piilossa ylärivin sulakkeilla) puuttuu eli ei tuolle sulakkeelle edes ole sähköjä.
    Onko näitä E83 malleja muka tehty ilman peilinlämmitystä tai noiden suuttimien lämmitystä ? Autossa on jokin cold version varustelistan mukaan. Lämpiävistä peileistä tai suuttimista ei varustelissa erikseen lue muistaakseni mitään.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1016
      • Pikis

      Oletko varma ettei peilit lämpeä yhtään? Emännän ex E83 lämpeni molemmilta puolilta hiukan sieltä täältä sen verran että kosteus häipyi mutta ei se mitään jäätä sulattanut, epäilin että vastus on hiukan irronnut lasista tai jotain semmoista. Niitä ei tullut koskaan vaihdettua mutta muistan että ebayn kautta olisi saanut uudet lasit suht edullisesti.
      Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • ceebbari
        Bimmer Rookie
        • Oct 2016
        • 49
        • Helsinki / Finland

        Mullakin lämpenee vain apparinpuoli kunnolla tai siis niin kuin pitää. Lämpimältä se ei todellakaan tunnu, mutta huurteet pysyy poissa halliin ajaessa. Kuskinpuolella vain hieman yläkulmasta. Tilasin uuden lasin kuskinpuolelle, josko sillä tokenisi. Ja tosiaan automaattisesti "lämpenevät"
        X3 E83 M47/T2
        209hv / 437Nm

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          No tässä aiemmin syksyllä olin havaitsevinani että se peilinlämmitys muka toimisi ehkä silloin tällöin. Esim. oli keli jolloin peilit huurtui. Parin kilometrin jälkeen peileihin ilmestyi kuvio, josta huuru poistui ( ikään kuin vastuksen muoto), mutta sitten huurtui taas heti uudelleen ja taas kesti pitkään että huuru poistui hiljalleen tuon kuvion kohdalta. Mutta nyt kylmemmällä kelillä tuosta lämmityksestä ei kyllä saa mitään selvää enää.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            Ainakin e46 peilit lämpiää mun mielestä aika rajustikin, ei mene montaa minuuttia startista kun ulkona kuuraantuneet peilinlasit on sulat ja höyryää pakkasessa. Aika saman tehoisilta vaikuttaa e53 peilit, paitsi näistä on osa alueesta jo pimeänä ja silloin sulaa vaan osittain mutta selkeärajaisesti toimivalta osaltaan.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              Tutkin lisää asiaa lasinpesusuuttimien osalta. Inpalla katsottuna lämmitys oli -6c pakkasessa päällä ( ainakin niin tulkitsin sen mustan on/ off pallukan), mutta suuttimille ei tule virtaa. Ilman suutinta mittasin jännitteeksi 7,8V ja suutin paikoillaan 0V eli voisi olla johdotkin poikki. No pitää diagnisoida niitä vielä erikseen.

              Peilinlämmityksestä alan olla sitä mieltä, että niitä ei mahdollisesti olekaan autossani, koska esim. tuota apumiehen puolen peilinlämmityksen sulaketta ei ole lainkaan.

              Samalla huomattiin Inpalla, että kiertovesipumppu ei toimi. Voiko tämän korjata vai onko sama ostaa uusi
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • Peasant
                Newbiemmer
                • Feb 2014
                • 19
                • F1nland

                Mullakaan ei liene peilienlämmitystä. Peililasia vääntämällä olen taakse kuikistanut, eikä siihen piuhoja näytä menevän. Sisäreunaan muistaakseni pitäis kytkeytyä. Peililasihan irtoaa ihan vääntämällä, mutta itse en uskaltanut kun pelotti että rotiskon klipsut katkeilee, ja sitten peili on jesarilla kiinni.

                Comment

                • chevy55
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2013
                  • 275
                  • Vesilahti

                  Originally posted by ockelbo4500 View Post
                  Samalla huomattiin Inpalla, että kiertovesipumppu ei toimi. Voiko tämän korjata vai onko sama ostaa uusi
                  Korjasin omastani kiertovesipumpun kun huomasin myös INPAlla, että se ei toiminut. Hiiliä oli vielä hyvin jäljellä, mutta moottorin sisus oli tukkeutunut hiilipölystä tms. Huolellisen puhdistuksen jälkeen kamat kasaan ja pumppu pelaa taas hienosti.

                  Comment

                  • chevy55
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 275
                    • Vesilahti

                    INPA herjailee DPF:n liian suurista vastapaineista ja DDE valo palaa jatkuvasti vikakoodien nollailuista huolimatta. Tai siis syttyy uudestaan jo pienen ajon jälkeen.

                    Eli nokiloukku on hyvää vauhtia menossa tukkoon. Onko mitään tehtävissä? Uutta hiukkassuodatinta ei todellakaan huvittaisi ostaa 10 vuotta vanhaan autoon.

                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      Originally posted by chevy55 View Post
                      INPA herjailee DPF:n liian suurista vastapaineista ja DDE valo palaa jatkuvasti vikakoodien nollailuista huolimatta. Tai siis syttyy uudestaan jo pienen ajon jälkeen.

                      Eli nokiloukku on hyvää vauhtia menossa tukkoon. Onko mitään tehtävissä? Uutta hiukkassuodatinta ei todellakaan huvittaisi ostaa 10 vuotta vanhaan autoon.
                      Polttokriteerit ok?
                      Neste yli 75c ts termarit kunnossa?
                      Sitten vain inpalla pakkopolttokäskyä ja maantiellä vikakoodien nollausta.
                      Onhan noita porukka pessytkin ja tyhjentäneet.
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        Originally posted by chevy55 View Post
                        INPA herjailee DPF:n liian suurista vastapaineista ja DDE valo palaa jatkuvasti vikakoodien nollailuista huolimatta. Tai siis syttyy uudestaan jo pienen ajon jälkeen.

                        Eli nokiloukku on hyvää vauhtia menossa tukkoon. Onko mitään tehtävissä? Uutta hiukkassuodatinta ei todellakaan huvittaisi ostaa 10 vuotta vanhaan autoon.
                        Kuten edellä sanottiin, niin pakkopolttoa käyntiin. Voi vaati koodien jatkuvaa nollailua alkuun, että poltto onnistuu, jos on pahasti tukossa. Polttaa vaikka useamman kerran peräkkäin, niin puhdistuu kunnolla se DPF.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • chevy55
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2013
                          • 275
                          • Vesilahti

                          Originally posted by Nettipepe View Post
                          Polttokriteerit ok?
                          Neste yli 75c ts termarit kunnossa?
                          Sitten vain inpalla pakkopolttokäskyä ja maantiellä vikakoodien nollausta.
                          Onhan noita porukka pessytkin ja tyhjentäneet.
                          Polttokriteerit pitäisi täyttyä. Termsri vaihdettiin viime talvena ja tässä mallissahan ei EGR termaria olekaan.

                          Ajeltiin tänään kaverin kanssa työreissu Tampereelta Helsinkiin ja ajattelin käyttää tilaisduuden hyväkseni. Matkalla moottoritietä tunnin ajan ajelin pykälää pienemmällä, ts. vitosvaihteella n.110km/h ja samalla nollailtiin Inpalla vikakoodia. Aina se vikavalo syttyi uudestaan ja palaa edelleen. Tunnin jälkeen läppäristä hyytyi akku ja homma oli keskeytettävä.

                          Operaation aikana lämmöt pyöri 85-86 asteen hujakoilla eli termarin pitäisi toimia ihan normaalisti.

                          Mistä sen pakkopolttokäskyn saa aktivoitua? Tätä en tiennyt.

                          Comment

                          • chevy55
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2013
                            • 275
                            • Vesilahti

                            Onkos kukaan muuten maalaillut sivupeilin jalkoja itse?
                            Omassa on maali alkanut kuoriutua kuskinpeilin jalasta. Jotain valumetalliahan tuo jalka on.

                            Millä aineella se tulisi pohjustaa ennen malausta?

                            Alkaa rissaamaan tuollainen maalivaurio ja kuntoonhan se on laitettava

                            Comment

                            • ceebbari
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2016
                              • 49
                              • Helsinki / Finland

                              Alumiinille on omat pohjamaalinsa, jotka vedetään puhtaaseen pintaan. Eli se oksidointi kevyesti puhki ensin.
                              X3 E83 M47/T2
                              209hv / 437Nm

                              Comment

                              • ceebbari
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2016
                                • 49
                                • Helsinki / Finland

                                DPF vai ei DPF:ää

                                Onko mahdollista että tuossa -05 mallin 2.0d ei ole DPF:ää ollenkaan. Auto on Suomesta ostettu vientiauto ja EU3 luokitettu. Pakoputki on tavallinen alaspäin käännetty ja siitä saa sormensa mustaksi...
                                X3 E83 M47/T2
                                209hv / 437Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎