Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Lyhensin kuskipuoleista pyyhkijää kolmisen senttiä ja sepä pahensikin asiaa. Alunperin ilmeisesti pidempi pyyhkijä osui apukuskin pyyhkijän kylkeen ja ohjautui oikeaan suuntaan mutta nyt se pääsee tökkäämään sen alakulmaan ja saattaa lähteä toisen sulan väärälle puolelle jolloin kaikki menee pahimmillaan solmuun.

    Olin aiemmin etsinyt välystä kääntelemällä pyyhkijän vartta sen liikesuunnassa eikä välyksiä ihmeemmin tuntunut. Nyt hoksasin liikutella varren suunnassa ja sielläpä oli väljää vaikka kuinka. Tilasin uuden mekanismin ebaysta. Noin 90 eur tarvikkeena kotiin toimitettuna.

    Eka autoni jossa joudun tällaisiin paneutumaan. Tämä E83 on hämmentänyt mieltäni laaduttomuudellaan jo useasti ja taitaa jatkaa hämmentämistään. Toissa viikolla pyyhkijät lopettivat kokonaan toimintansa motarilla vesisateessa ja palasivat henkiin kun auton sammutti ja käynnisti uudestaan..
    ---

    Comment

    • chevy55
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2013
      • 275
      • Vesilahti

      Hemmetti. Olen katsellut pari kuukautta tuota tukkeutumassa olevasta DPF:sta kertovaa DDE valoa kojelaudassa välillä sitä Inpalla ja nyt ISTA-D/Rheingoldilla nollaillen.

      Ajelin tänään melkein 350 kilsaa yrittäen saada pakkopolttoa käynnistymään. Rheingoldilla enabloitiin regenerointi ja laitettiin pyyntö pakkopoltosta päälle. Vikakoodit nollaukseen ja odottelemaan polton alkua. Eipä alkanut vaan heitti DDE valoa aina uudestaan mittaristoon. Koko tuon matkan tarkkailtiin polttotapahtuman alkua ja nollailtiin vikakoodia. Ei auta.

      Lueskelin Rheingoldin ohjeista, että jos vikakoodit 480A ja 481A on aktivoituneina niin polttoa ei enää anneta tehdä pyynnöstä huolimatta..

      Onko tuossa enää vaihtoehtoja kokeilla pakkopolttoa vai onko tuo tyhjennys seuraava steppi? Sitäkään ei ehdi tehdä ennen joulun pohjoisen reissua kun autoa tarvitaan työajoihin sitä ennen. Eli menee uuden vuoden puolelle..

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        Originally posted by chevy55 View Post
        Hemmetti. Olen katsellut pari kuukautta tuota tukkeutumassa olevasta DPF:sta kertovaa DDE valoa kojelaudassa välillä sitä Inpalla ja nyt ISTA-D/Rheingoldilla nollaillen.

        Ajelin tänään melkein 350 kilsaa yrittäen saada pakkopolttoa käynnistymään. Rheingoldilla enabloitiin regenerointi ja laitettiin pyyntö pakkopoltosta päälle. Vikakoodit nollaukseen ja odottelemaan polton alkua. Eipä alkanut vaan heitti DDE valoa aina uudestaan mittaristoon. Koko tuon matkan tarkkailtiin polttotapahtuman alkua ja nollailtiin vikakoodia. Ei auta.

        Lueskelin Rheingoldin ohjeista, että jos vikakoodit 480A ja 481A on aktivoituneina niin polttoa ei enää anneta tehdä pyynnöstä huolimatta..

        Onko tuossa enää vaihtoehtoja kokeilla pakkopolttoa vai onko tuo tyhjennys seuraava steppi? Sitäkään ei ehdi tehdä ennen joulun pohjoisen reissua kun autoa tarvitaan työajoihin sitä ennen. Eli menee uuden vuoden puolelle..
        Yrittäisin vielä jatkuvasti nollata, esim. Tool32 on tähän näppärä (luultavasti löytyy jo koneelta kun siellä on INPA:kin). Paljonko vastapaineet on? Voihan sen pöntön vielä pestä.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Nikke700
          Bimmer Rookie
          • Dec 2011
          • 90
          • finland

          Terve

          Kaverin puolesta kyselisin että pysyyykö 3l diesel askin tilalle laittaa bensa koneisen laatikon?

          Minkä lainen ero niillä bensa/diesel laatikoilla on?

          Auto lastutettu sun muuta et tarvis kestävän laatikon sinne tilalle.
          Last edited by Nikke700; 13-12-2016, 22:39.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            Nyt on vaihdettu uusi pyyhkijämekanismi paikalleen.

            Samalla kun sitä vaihdoin huomasin että raitisilmasuodattimen jälkeen oleva "puhdas puoli" kanavistosta sisälsi paljon havunneulasia, kuraa ja pölyä. Tutkailin miten se on edes mahdollista ja huomasin että tuulilasin alareunaan tuleva peitemuovi johdattaa allaan kaiken scheissen ohi suodattimen siten että p*ska valuu suoraan ilmakanavaan. Siellä on sellainen muutaman millin vahvuinen tiivistyskumi mutta se ei painu kiinni peltiin kuin reunoiltaan. keskelle jää löysä alue.

            Olen joskus aiemmin ihaillutkin suunnittelua kun raitisilmasuodatinta vaihtaessani huomaan sen olevan kahdesta kohdasta aina märkä. Nuo kohdat ovat sellaiset joihin vesi valuu lasilta muovien välistä.
            ---

            Comment

            • chevy55
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 275
              • Vesilahti

              Mistä Tapi hankit mekanismin ja mitä maksoi? Mulla lienee sama rumba edessä. Ärsyttää tuo pyyhkijöiden klonksuna

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                Ebaysta saksasta myyjältä "discount_ms". Hintaa kertyi 87 eur kotiovella. Laadusta en osaa sanoa juuta enkä jaata mutta eipä tuo originaali Boschin valmiste osoittautunut laadun lähettilääksi sekään.
                ---

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6324
                  • P-Pohjanmaa

                  Onko tuollainen x3 3.0 da vm 04-06 ihan susi ?

                  Uskoisin että perus tekniiikka (moottori+laatikko)varmaan ok mutta onko lastentauteja ..joku 200-250 tkm ajettu kiikarissa..
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7518
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by veku View Post
                    Onko tuollainen x3 3.0 da vm 04-06 ihan susi ?

                    Uskoisin että perus tekniiikka (moottori+laatikko)varmaan ok mutta onko lastentauteja ..joku 200-250 tkm ajettu kiikarissa..
                    Ihan toimivia pelejä ne on. Ajelin yhden talven tuollaisella -06 M57N2 koneisella (160 kW) ja hyvin se pelitti ja neliveto toimii jo noissa xDrive versiossa OK...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6324
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Ihan toimivia pelejä ne on. Ajelin yhden talven tuollaisella -06 M57N2 koneisella (160 kW) ja hyvin se pelitti ja neliveto toimii jo noissa xDrive versiossa OK...
                      Tämä mukava kuulla
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Minä olen aivan päinvastaista mieltä. Käytännössä uutena (10 kk ikäinen Jahreswagen 10/2006) perheessä ajettuna nyt 230 tkm ja ajan mieluummin ajoni '00 Golfilla koska se pysyy paremmin nipussa, sen vaihteisto toimii mukavammin ja sen kulutuskin on roimasti pienempi.

                        Vitosbemarin jälkeen tuo X3 on surkuhupaisa esitys. Se on koottukin jostain 90-luvun ja 2000-luvun alun ylijäämäosista elektroniikaltaan. Vähän joka kohdassa löytää vastassaan E46:sen.

                        Auto tuli perheeseen vähän kimurantisti eikä eroon pääseminen ole siksi ihan helppo juttu mutta se seisoo aika paljon kinoksen alla kun matkaa tehdään mieluummin Hiacella ja Golfilla.
                        ---

                        Comment

                        • ceebbari
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2016
                          • 49
                          • Helsinki / Finland

                          Johan on taas vertailukohdat
                          -00 Golffi tai X3 Bmw. Yhteistähän noilla on korkeintaan ovimäärä.
                          Vw:stä en viitsi edes aloittaa, kun siitä ei tulisi loppua. Ja mikä auto paranee elektroniikaltaan seistessään taivasalla käyttämättömänä?
                          X3 taas on nimenomaan vanhaa pommin varmaa tekniikkaa, x-drivea lukuunottamatta (se siis uutta tekniikkaa, mutta toimivaa). Huollettuna todella toimiva peli. Isona autona jatkuvana nelivetona kuluttaa varmasti enemmän kuin pikkuruinen Golffi, varsinkin automaattina.
                          Kuitenkin kokoonsa nähden varsin kohtuu kulutuksinen.
                          Penkkien materiaalit saisi olla parempia ja jousitus "pehmeämpi" sekä ohjaus hieman nopeampi, mutta muuten varsin kelpo auto.
                          Last edited by ceebbari; 22-12-2016, 08:32.
                          X3 E83 M47/T2
                          209hv / 437Nm

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Joo perun osan puheistani. Golf ei ollut hyvä vertailukohta muuten kuin mukavuudeltaan. Muuten Golf hajoilee ihan siinä missä tuo äksäkin.

                            Huollosta tuon X:n suhteen se ei ainakaan jää kiinni. Kaikki on tehty huolto-ohjelman mukaisesti ja niiden lisäksi paljon hukkaan heitettyä ennakkohuoltelua.

                            Esimerkiksi vaihteiston toiminta pienillä vaihteilla tuli ilmi jo silloin 10 kk ikäisenä kun sen hain Suomeen. Ykkösellä/kakkosella kone huutaa pintakaasulla ajaessa miltei 3 k rpm ennen vaihtoa jolloin vaihdosta tulee "piiska". Merkkiliikkeessä on päivitetty ohjelmia, lootan ja jakovaihteiston öljyjä on vaihdeltu mutta ei vaikutusta.


                            Termostaatit ovat oma lukunsa..

                            Ovenlasi tippui oven sisään kun mekanismin muoviosat ovat naurettavan heiveröisiä.

                            Penkinlämmitin poltti penkkiin reiän.

                            Puhallin alkoi vikisemään ensimmäisenä talvena. Merkkarilla uusi sisään ja nt kun asiaa tarkemmin tutkin niin puhaltimen alue on täynnä sontaa kun raitisilmasuodatin ei toimi vaan scheisse kulkee suodattimen kotelon taustan kautta sisään.

                            Märällä kelillä astinlauta ei ole ainoa joka likaa vaatteet, myös takaluun avaamisen jälkeen pitää malttaa pitää taukoa ennen kuin menee kontille, muuten lorisee kuravedet niskaan kolmesta luukun kulmakohdasta.

                            Pyyhkijämekanismi kului väljäksi ja rikkoi pyyhkijöitä.

                            Takakontin suojaverhon kahva jäi käteen.

                            Kesken motariajon pitkät valot sekä hätävilkut syttyivät itsekseen. Mittaristossa vilkkui jos jonkinmoista valoa. Boottaus ja matka jatkui.

                            Panoraamakattoluukun alueelta kuuluu välillä ärsyttävää särinää.

                            Apukuskin ovipaneelista kuuluu ärsyttävää särinää.

                            Navin näyttö menee aina välillä itsekseen perusvalikkoon vaikka sen yrittäisi pitää esim 'board computer'-asetuksissa.

                            Konepellin äänieriste kutistuu eikä pysy nätisti paikallaan (taitaa olla kaikkien bemarien ominaisuus..).

                            Apukuskin peili ei ole lämmennyt miltei uudesta asti.

                            Tuosta unohtui varmaan monta asiaa mutta näin monta tuli mieleen samalta istumalta. Samaan aikaan perheessä on ollut E39:ejä, Golf, laina-autoina monia muita merkkejä ja bemarilta E71. Mikään ei ole ottanut kupoliin kuten tuo E83. En näytä olevan yksin asian kanssa koska muutkin perheenjäsenet ottavat mieluummin jonkin toisen kulkupelin pihasta kuin tuon.
                            Last edited by -Tapi; 14-11-2017, 19:11.
                            ---

                            Comment

                            • chevy55
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2013
                              • 275
                              • Vesilahti

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Termostaatit ovat oma lukunsa..

                              Puhallin alkoi vikisemään ensimmäisenä talvena.

                              Märällä kelillä astinlauta ei ole ainoa joka likaa vaatteet, myös takaluun avaamisen jälkeen pitää malttaa pitää taukoa ennen kuin menee kontille, muuten lorisee kuravedet niskaan kolmesta luukun kulmakohdasta.

                              Pyyhkijämekanismi kului väljäksi ja rikkoi pyyhkijöitä.

                              Apukuskin peili ei ole lämmennyt miltei uudesta asti.
                              Jaan Tapin kanssa nuo yllämainitut ongelmat. Omassani ei tosin ole EGR termostaattia lainkaan joten päätermarin vaihto auttoi lämpöonglmeiin.
                              Astinlautaa arvostaa jos on suksiboksimies kuten minä. Katolle on paljon mukavampi kurkottaa. Housunlahkeiden likaantuminen on hyväksyttävä. Tätä oppii myös varomaan.
                              Takaluukku tosiaan valuttaa nurkista sadevedet pois, tätä pitää osata varoa
                              Pyyhkijänmekanismi on minulla ajettu kohta loppuun, vaihtoon menee piakkoin.
                              Kuskin peili pimeni viime talvena. Korjaukseen.
                              Lisäksi takalasinlämmitin hiljentää radion. Tai siis aiheuttaa häiriöitä. Lienee lanka poikki tms.

                              Hyväksyn edellämainitut käytetyn auton elämään. Noista huolimatta äksä on ollut paras auto, mitä minulla on tähän mennessä ollut. Olen omistanut useita uudempiakin autoja, mutta tämän simppeli karuus ja yleinen toimintavarmuus yhdistettynä erinomaiseen ajettavuuteen on ihastuttanut minua ja ennen kaikkea vaimoa.

                              Voisin ostaa toisenkin samanlaisen, mielellään vieläpä SD:n :-)

                              Comment

                              • chevy55
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2013
                                • 275
                                • Vesilahti

                                Ai niin, yksi juttu unohtui. Hiukkassuodatin on elinikänsä päässä. Eikä lähde pakkopoltto päälle vaikka softalla yrittää aktivoida. Asialle on tehtävä jotain ja pian.

                                Tämänkin hyväksyn, sillä kilsoja on takana jo kohta 290 tonnia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎