BMW X5 E70 yleistä keskustelua II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • repsa
    replied
    Originally posted by KJ View Post
    Voisit hieman valottaa tätä ajatustasi lisää, ja että mitä käytät lähteenä tähän väitteeseen.
    Jos mä nyt oikein ymmärsin sun ajatuksen, niin meinaat että esim. 2013 m57n2 mosallisella voi enää ihan parhaimmassa tapauksessa päästä sen 200tkm ilman jakopään totaalituhoa, koska metalliosia on käytännössä heikennetty?
    No, kysytään vastakysymys alkuun ; kuinka paljon omaat tietoa maailmanlaajuisesta tavaroiden soursaamisesta eri vendoreilta kun määrät ovat 10 000 - 1 000 000 yksikköä vuodessa ja pitää osata hallita tavaravirta ja varaosien saatavuus myös elinkaaren ajan ?

    Lyhyesti taustaa : pienentääkseen riskiä kaikki isot pelaajat käyttää poikkeuksetta useita komponenttitoimittajia samalle komponentille, jos sattuu vaikka meneen sukset ristiin, tehdas palaa yms. Viime vuosina on nähty pariin otteeseen kuinka käy jos kaikki munat on samassa korissa.. linjat seisoo ja se ei suinkaan ole halpaa leikkiä se.

    No, tämä tarkoittaa kuluttajan näkökulmasta sitä että se ei tiedä minkä toimittajan ja mitä erää saa osaa - vaikka esim. vuonna 2012 tilaisi osan nrolla XX1 ja tänä vuonna vastaavan osan nrolla XX1 - voi tämä tuote olla ihan eri maanosassa tehty kevennetyillä spekseillä, vaikka onkin OE osa.

    No, tämän taustan kun ymmärtää, siis oikeasti ymmärtää mitenkä rahaa tuottavat yritykset toimivat näissä, niin voi hahmottaa että se M57N moottorissa ollut ketju on samalla osanrolla kuin M57N2, mutta onkin ihan oikeasti eri tuote metallurgiselta näkökulmaltaan. Saattaa olla ohennettu satkun sivuista, erilaista jäysteenpoistoa prässäyksen jälkeen, erilainen hehkutusprosessi ja huh, ne muut variaatiot. Käy toki asennuspaikkaansa hienosti kuluttajan näkökulmasta.

    Tehtaan osto-osalla on todennäköisesti monta eri nimikettä ; esim tuo XX1 on kuluttajan, mutta tehtaan eri vendoreiden taulukossa sille voi olla CCV1, BMF4 jne. Riippuen toimittajien määristä ja speksistä millä tilattu.


    Ja taisit varmaankin tahallaan ymmärtää väärin. Vihjailen korkeintaan että ajosuoritteella (=auton käyttöikä) on suunnittelupöydällä ollut yhtenä tekijänä. On puhuttu 200/250tkm matkoista riippuen auton valmistajasta ja kohdemarkkinoista ja segmentistä. No tämä yhdistettynä aikaisemmin postaamaani havaintoon öljyistä ja longlifestä tekee melko varmaksi tämän nimellismitoituksen toteutumisen.

    Ei autotehtaiden intresseissä ole tehdä maailman loppuun saakka kestäviä autoja. Ei ne tee rahaa sillä että kerran tekevät auton ja markkinat saturoituu kun poistumaa tapahtuu vain onnettomuuksien kautta.
    Last edited by repsa; 08-09-2017, 19:59.

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Originally posted by KJ View Post
    Voisit hieman valottaa tätä ajatustasi lisää, ja että mitä käytät lähteenä tähän väitteeseen.
    Business is business and moses is moses. Kyllä siellä on pennit tarkkaan laskettu kun paremmat suunnittelutyökalut mahdollistaa "tiukemman" specsaamisen -> muutamista nipistyksistä tulee miljoonien säästöt. Ei se ton kummempaa salatiedettä ole.

    BMW koneiden laskennalliseen elinikään en ota kantaa, mutta varmasti on niukemmin mitoitettu uudempi kone kuin vanhempi.

    Öljystä tossa tulikin hieno graafi. Suosittelen ylihuoltamisen huutajia ihan niinkin tieteelliseen juttuun kuin että valutatte ne 30tkm ajetut 5W-30 kuset ulos sieltä koneesta, ja hierotte sitä nokista vetistä litkua sormenpäitten välissä. E61 aikoinaan ostaessani ajattelin että kyllä se Saksalainen insinööri tietää mitä se tekee ja ajoin yhden öljynvaihtovälin BMW orkkis öljyillä niin kuin he asian olivat ajatelleet. Seuraavan öljynvaihdon yhteydessä taas tuumasin että ehkä niitten insinöörien pitäis vetää vähän vähemmän piriä...

    Hennommin mitoitetut osat (dimensiot ja/tai materiaalin vahvuus) yhdistettynä ei voitelevaan öljyyn, niin ei se nyt kovinkaan kummallista ole ettei niillä peleillä aja kuuhun ja takaisin.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Webaston kaukosäädin pitäisi ohjelmoida. Mikä sulake pitää irroittaa? En ole mistään sulakekartasta tuota löytänyt. Webaston sähköliitintäkään en äkkiseltään löytänyt.

    Toinen ongelma on takajarruvalot. Toiminta on lievästi sanottuna kummallista, esim palamaton polttimo on välillä vasemmalla puolella ja välillä oikealla. Siis ne ylimmät jarruvalot. Olisko tähän mitään vinkkiä?

    Leave a comment:


  • KJ
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    Mitä uudempiin mennään niin sitä suuremmin ongelmat tulee vastaan. Juurisyitä on :

    1) Paremmin mitoitettu mekaniikka, johtuen metallurgian paremmasta tuntemisesta ja suunnittelun mitoittamisen pienentämisestä. Siis periaatteessa saa oikein mitoitetun moottorin, se kestää just sen laskennallisen 200tkm......
    Voisit hieman valottaa tätä ajatustasi lisää, ja että mitä käytät lähteenä tähän väitteeseen.
    Jos mä nyt oikein ymmärsin sun ajatuksen, niin meinaat että esim. 2013 m57n2 mosallisella voi enää ihan parhaimmassa tapauksessa päästä sen 200tkm ilman jakopään totaalituhoa, koska metalliosia on käytännössä heikennetty?

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Mitä uudempiin mennään niin sitä suuremmin ongelmat tulee vastaan. Juurisyitä on :

    1) Paremmin mitoitettu mekaniikka, johtuen metallurgian paremmasta tuntemisesta ja suunnittelun mitoittamisen pienentämisestä. Siis periaatteessa saa oikein mitoitetun moottorin, se kestää just sen laskennallisen 200tkm......

    2) Longlife-huoltojen analysoinnin muutokset DDE/DME/mittaristo-tasolla. Eli ympäristötekijöitä on otettu enemmän huomioon ja osattu laskea pidemmäksi (=juuri maksimi mitä öljy kestää) ö-vaihtovälit adaptiivisesti.



    Huonona tuossa tulee se, että tuo Kurt Orbahn testimenetelmä simuloi hieman normaalia kulumista, tuossa graafissa on käsittääkseni vain polttoainetta (=simuloitu ohivuoto) seassa tilannetta sakkaamassa, eikä niinkään palanutta tavaraa. No, menemättä tarkemmin siihen sisälle, voi graafista havaita että kun viskositeetti lähtee tippumaan, se tekee sen rajusti.

    Eli kun jos nimellisesti öljy kestäisi 30tkm, pitäen 10w-30 luokituksen millä muodostuu vielä hyvä kalvo liukulaakeri/ketju/tms pinnoille, niin saavuttaessa nimellispiste --> alkaa kalvopaksuus tippumaan melko nopeasti. Tuossa graafissa lähtee laskemaan välittömästi nollasta mikä ei ole se oikean elämän tilanne nimellismitoituksessa laakerikuormille. Vaan laakerikuorma mitoitetaan pitkälle ö-vaihtovälille.
    Ajatus on hankala selittää, mutta jos sen ö-vaihtovälin nyt tuosta oikeasti tarkalleen lasketusta vetää esim 300-500km pitkäksi, ei se öljy olekaan voidellut juuri ollenkaan pintoja tuon ylityksen aikana.

    3) öljyissä luokitusten mennessä pidemmälle viskositeettimodifioijien määrää pienennetään. Tällä toimenpiteellä suojataan taas katalysaattoreita, että ei työnnetä sinne huohotuksen mukana öljyä ja siinä mukana meneviä polymeerejä. Ajatus kaunis, mutta sotii hienosti kohdan 2) mitoitusperiaatteita vastaan.

    Leave a comment:


  • JiiPee82
    replied
    Onko nuo jakoketjuongelmat rajaantuneet johonkin tiettyyn vuosimalliin? Mitä nyt noita katsellut niin aina tuppaa olemaan sen 30tkm ajettu huoltovälillä. Eipä se paljon taida auttaa vaikka itse lyhentäisi kun noilla katsomillani autoilla ajettu jo sen 160-220tkm.

    Leave a comment:


  • säkkij
    replied
    M57n2 ainakin alumiinilohko. Tiedä sitten vaikuttaako asiaan

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Jos m57n ja m57n2 on samat jakopään osat, niin miksei m57n ole mennyt samalla tavoin niitä ketjuja? Onhan öljynvaihtoväli pitkä, mutta sama se on ollut jo pitkään aiemmissakin koneissa. Tästä on tietysti hyvä ylihuoltajien perustella tuota tiuhempaa vaihtoväliä.

    Ettei vaan olisi vaikka ketjun tai jonkun muun vikaantumiseen vaikuttavan osan alihankkija tai materiaali vaihtunut?

    Leave a comment:


  • säkkij
    replied

    Toisessa topikissa kissvesala kirjotellut.
    Että ei sekään halpaa ole

    Leave a comment:


  • JiiPee82
    replied
    Mitä noissa maksaa tuo jakoketju vaihtaa ennakoidusti jos se arveluttaa?

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Originally posted by KJ View Post
    Kyllä nämä vehkeet tuppaa olemaan sellaisia, että niiden kanssa on uutena ajettu just tasan huoltosuositusten mukaisesti. Oikeasti väitän, että on melko turhaa pitää käytettyä 10v vanhaa X5:sta etsiessä jonkinlaisena vaatimuksena sitä, että sillä on pitänyt uudesta saakka ajaa puolella huoltonäytön mukaisesta öljynvaihtovälillä... :think En Mä väitä etteikö niitä jokunen voisi ollakin, mutta 95% on ajettu huoltonäytön mukaisilla väleillä.
    Onneksi on joukossa niitä ihmisiä jotka ostavat auton omilla rahoillaan ja ylläpitävät sitä myös sen mukaisesti. Sen sitten itsekin uskaltaa ostaa käytettynä omilla rahoillaan - ja jatkaa ylläpitoa sen mukaisesti. Mutta joo, useimmathan on ostettu jonkun muun rahoilla ja ylläpitokuluilla - jolloin on erittäin suotavaa että taloushallinto ei nikottele isommista käyttökuluista. mm sen takia longlife-huoltovälit onkin olleet liisareissa isoa osaa näyttelevä tekijä.

    Vähän sit riippuu mihinkä kohtaa laitteen elinkaarta sattuu osumaan. Huono säkä yhdistettynä absoluuttiseen välittämämyyteen huoltojen tekemisestä voi joskus sit tulla yllättävän kalliiksi, eikä kyseessä ole vain X5 specifi asia, vaan joka ikisen automerkin joka ikisessä mallissa.
    Näissä vaan se kirpaisee enemmän, kun kymmenen vuotta vanhan auton hinnalla saisi uuden Kiankin pihaan seisomaan.
    Last edited by repsa; 05-09-2017, 17:25.

    Leave a comment:


  • JiiPee82
    replied


    Olis muuten silmää miellyttävä ja varusteet oikeat, mutta autossa ei ole huoltokirjaa.

    Leave a comment:


  • uusauto
    replied
    Jiipee 82 laitoin viestiä boxiisi.

    Leave a comment:


  • KJ
    replied
    Kyllä nämä vehkeet tuppaa olemaan sellaisia, että niiden kanssa on uutena ajettu just tasan huoltosuositusten mukaisesti. Oikeasti väitän, että on melko turhaa pitää käytettyä 10v vanhaa X5:sta etsiessä jonkinlaisena vaatimuksena sitä, että sillä on pitänyt uudesta saakka ajaa puolella huoltonäytön mukaisesta öljynvaihtovälillä... :think En Mä väitä etteikö niitä jokunen voisi ollakin, mutta 95% on ajettu huoltonäytön mukaisilla väleillä.

    Suurinta osaa niistä ketkä on uutena speksanneet n. 100k€ X5:n, niitä ei ole hevonhumppaa kiinnostanut, että missä kunnossa sen auton jakoketju vois 10 vuoden ajon jälkeen olla, ja että kannattaisiko ajaa lyhyemmällä huoltovälillä jotta se olisi EHKÄ paremmassa kunnossa jollain tulevalla omistajalla.

    Onhan niitä jakoketjuongelmaisia tosiaan joitain ollut, ihan tällä foorumilla. Väitän silti, että ne ovat erittäin marginaalinen osa kokonaismäärästä, koska onhan m57n2 mosaa tehty vähän prkleen paljon. Ei voi kuitenkaan puhua lähellekään samanlaisesta ongelmasta kuin esim Bmw:n n47 tai jonkun VW:n 1.4 tsi:n kanssa.

    Ainahan käytetyissä on joitain ongelmia, ja ihan jokaisessa autossa on tyyppivikansa. Jakoketjuongelmaa en kyllä missään tapauksessa määrittelisi m57n2 moottorin tyyppiviaksi...
    Last edited by KJ; 04-09-2017, 22:26.

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Eihän se tosiaan kuluttajan vika ole että valmistajat on kehittäneet longlife öljynvaihtovälinsä, ja niitä sitten noudatetaan ja sitten kiulut kajahtaa. Huolto-ohjelmaa ja kompuutteria vaan ku seuraa, niin noi katiskat kelaa sen 30tkm+ sinne ruutuun ennen kuin nissuttavat että öilit pitäis vaihtaa.

    20tkm kelattu 5W-40 öljykin on jo todella kusta kun sen koneesta pihalle valuttaa, puhumattakaan jostain 5W-30 litkusta jolla on rullattu se 30tkm. Sehän taasen on aikalailla haasteellista varmaan löytää tollasta autoa joka on uudesta asti ajettu maltillisella öljynvaihtovälillä. Muijan katiskassa oli 145tkm kun se tuli ostettua, että saas nähdä kuinka pitkälle tossa kohtaa noin 15tkm öljynvaihtoväleille muutettu huoltosykli kantaa.

    Leave a comment:

Working...
X