Originally posted by KJ
View Post
Lyhyesti taustaa : pienentääkseen riskiä kaikki isot pelaajat käyttää poikkeuksetta useita komponenttitoimittajia samalle komponentille, jos sattuu vaikka meneen sukset ristiin, tehdas palaa yms. Viime vuosina on nähty pariin otteeseen kuinka käy jos kaikki munat on samassa korissa.. linjat seisoo ja se ei suinkaan ole halpaa leikkiä se.
No, tämä tarkoittaa kuluttajan näkökulmasta sitä että se ei tiedä minkä toimittajan ja mitä erää saa osaa - vaikka esim. vuonna 2012 tilaisi osan nrolla XX1 ja tänä vuonna vastaavan osan nrolla XX1 - voi tämä tuote olla ihan eri maanosassa tehty kevennetyillä spekseillä, vaikka onkin OE osa.
No, tämän taustan kun ymmärtää, siis oikeasti ymmärtää mitenkä rahaa tuottavat yritykset toimivat näissä, niin voi hahmottaa että se M57N moottorissa ollut ketju on samalla osanrolla kuin M57N2, mutta onkin ihan oikeasti eri tuote metallurgiselta näkökulmaltaan. Saattaa olla ohennettu satkun sivuista, erilaista jäysteenpoistoa prässäyksen jälkeen, erilainen hehkutusprosessi ja huh, ne muut variaatiot. Käy toki asennuspaikkaansa hienosti kuluttajan näkökulmasta.
Tehtaan osto-osalla on todennäköisesti monta eri nimikettä ; esim tuo XX1 on kuluttajan, mutta tehtaan eri vendoreiden taulukossa sille voi olla CCV1, BMF4 jne. Riippuen toimittajien määristä ja speksistä millä tilattu.
Ja taisit varmaankin tahallaan ymmärtää väärin. Vihjailen korkeintaan että ajosuoritteella (=auton käyttöikä) on suunnittelupöydällä ollut yhtenä tekijänä. On puhuttu 200/250tkm matkoista riippuen auton valmistajasta ja kohdemarkkinoista ja segmentistä. No tämä yhdistettynä aikaisemmin postaamaani havaintoon öljyistä ja longlifestä tekee melko varmaksi tämän nimellismitoituksen toteutumisen.
Ei autotehtaiden intresseissä ole tehdä maailman loppuun saakka kestäviä autoja. Ei ne tee rahaa sillä että kerran tekevät auton ja markkinat saturoituu kun poistumaa tapahtuu vain onnettomuuksien kautta.

Leave a comment: