Originally posted by KingOnTheRoad
View Post
BMW X5 E70 yleistä keskustelua II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Itse itselleni vastaten, 25 on bi-xenonissa referenssi omissa umpioissa.
Leave a comment:
-
E70 bi-xenon umpioiden referenssiluku?
Elikkä tietääkö joku, mikä on alkuperäisten e70 vm.-10 bi-xenon umpioiden referenssiluku? En sitä löytänyt ulko-, enkä sisäpuolelta.
Mielessä olisi 4kpl 80w led lisäpitkiä talveksi laittaa, joissa ref.10 ja toisena vaihtoehtona 35w ledit, joissa ref.12.5.
Leave a comment:
-
Mitä pienemmät paineet sitä enemmin leveä rengas pullistuu keskeltä keskipakovoiman ansiosta. Paineet pitää leveän renkaan paremmin "ryhdissä",eikä päästä sitä pullistumaan.Originally posted by repsa View Postoma mielikuva on että jos siellä on liikaa painetta niin se haluaa muodostua ympyräksi se kulutuspinta -> kuluu nimenomaan keskeltä. Liian pieni paine taas saa aikaan sen että kuluu reunoilta - kun keskeltä pääsee kulutuspinta karkuun kun taas reunoilta reunavahvike pitää renkaan kasassa.
Eli kokeilisin pienempiä paineita.
Eli liian alhaisilla paineilla vauhti tappaa renkaat nopeutuneessa aikajanassa.
Leave a comment:
-
Minä olen pitänyt 2,8 baria joka nurkassa ja tasaisesti on kulunut. Nyt jo kolmas kesä menossa samoilla renkailla (continental sport contact 5 4x4), pintaa noin 4-5mm jäljellä. Ja tosiaan nuo 315/35/20 renkaat alla takana.Originally posted by DannyBoy View Postvähän aiheen vierestä, mut paljonko ootte laitttanut painetta noihin 315/35/20 gummeihin?? nyt on jo toiset takagummit menossa ja taas kuluu keskeltä, melkein nolliin. PRKL. nyt on jo 3.2 bar. paljonko siellä pitää olla painetta?? että kuluu tasasesti. se o renkaat per kesä

itse olen ymmärtänyt että liian pienipaine kuluttaa renkaat keskeltä.. siis matalaprofiili rangas..
Leave a comment:
-
Homma meni silloin kekkosen aikoihin näin (ristikudosrenkaat), nyky renkailla (vyörenkaat) juuri päinvastoin. Liian pienet paineet kuluttaa keskeltä. Toki off-roadissa käytetään vielä ristikudosrenkaita, mutta muuten kyllä enemmistö on vyörenkaita. Eli enemmän painetta renkaisiin.Originally posted by repsa View Postoma mielikuva on että jos siellä on liikaa painetta niin se haluaa muodostua ympyräksi se kulutuspinta -> kuluu nimenomaan keskeltä. Liian pieni paine taas saa aikaan sen että kuluu reunoilta - kun keskeltä pääsee kulutuspinta karkuun kun taas reunoilta reunavahvike pitää renkaan kasassa.
Eli kokeilisin pienempiä paineita.
Leave a comment:
-
oma mielikuva on että jos siellä on liikaa painetta niin se haluaa muodostua ympyräksi se kulutuspinta -> kuluu nimenomaan keskeltä. Liian pieni paine taas saa aikaan sen että kuluu reunoilta - kun keskeltä pääsee kulutuspinta karkuun kun taas reunoilta reunavahvike pitää renkaan kasassa.Originally posted by DannyBoy View Postvähän aiheen vierestä, mut paljonko ootte laitttanut painetta noihin 315/35/20 gummeihin?? nyt on jo toiset takagummit menossa ja taas kuluu keskeltä, melkein nolliin. PRKL. nyt on jo 3.2 bar. paljonko siellä pitää olla painetta?? että kuluu tasasesti. se o renkaat per kesä

itse olen ymmärtänyt että liian pienipaine kuluttaa renkaat keskeltä.. siis matalaprofiili rangas..
Eli kokeilisin pienempiä paineita.
Leave a comment:
-
vähän aiheen vierestä, mut paljonko ootte laitttanut painetta noihin 315/35/20 gummeihin?? nyt on jo toiset takagummit menossa ja taas kuluu keskeltä, melkein nolliin. PRKL. nyt on jo 3.2 bar. paljonko siellä pitää olla painetta?? että kuluu tasasesti. se o renkaat per kesäOriginally posted by Veeksi View PostTakana 315 kumit? Muistatko yhtään mihin arvoihin sinulla säädettiin?

itse olen ymmärtänyt että liian pienipaine kuluttaa renkaat keskeltä.. siis matalaprofiili rangas..
Leave a comment:
-
Narinahelat tarkkaakin tarkempaan syyniin. Läheskään kaikki katsurit tai suuntaajat ei löydä noista välyksiä.
Leave a comment:
-
Mitkä ne kulmat nyt on? Se, että kaikki arvot väännetään vihreällä ei riitä. Tähän kohti valitettavasti loppuu monelta säätäjältä osaaminen. Tehtaan toleranssit on aika laajat ja niistä pitää valita se omalle rengastukselle optimi.Originally posted by Veeksi View PostOnko kellään kokemuksia speisereistä ja renkaiden kulumisesta? Nyt on ollu pari vuotta takana 30mm speiserit. Toisaalta ne tuli aikalailla heti kun autokin, joten itsellä ei ole paljoa kokemusta elämästä ilman niitä.
Ongelma on se, että takana kumit kuluu pahasti sisäreunoilta (ja hakuille). Ekan kesän jälkeen renkaat käytettiin Vianorilla suuntauksessa ja pientä korjattavaa niissä oli (ei pahasti). Syyttivät renkaiden kulumisesta speisereitä. Näkyy kuluvan edelleen takaa sisäkantit hakuille. Mutta eturenkaat taas kuluvat ulkoreunoilta (hakuille nekin). Eturenkaat tosin alkavat ollakin jo aika vanhat ja kuluneet jo muutenkin. Eturenkaissa ei ole speisereitä, mutta tarkoitus on ollut sinnekin laittaa 15mm.
Toisaalta en itse ymmärrä miten speiseri voisi vaikuttaa renkaan kulumiseen. Kyseessä on H&R:n TUV-hyväksytyt speiserit, että laadusta ei pitäis olla kyse. Toki siinä hivenen enemmän tulee akselille vipuvartta auton massalle, mutta vaikuttaisiko se? Ja eikö se silti ole silloinkin enemmänkin säätökysymys kuin väistämätön tulos?
Leave a comment:
-
Takana 315 kumit? Muistatko yhtään mihin arvoihin sinulla säädettiin?Originally posted by MarkM View PostEhkä lähtisin niistä alustan kulmien säädöistä liikkeelle. Omassa X5:ssa takana H&R:n 20mm lätyt ja edessä muistaakseni 10 tai 15mm lätyt ja tasaisesti renkaat kuluu edessä ja takana, autossa 20" vanteet.
Leave a comment:
-
Ehkä lähtisin niistä alustan kulmien säädöistä liikkeelle. Omassa X5:ssa takana H&R:n 20mm lätyt ja edessä muistaakseni 10 tai 15mm lätyt ja tasaisesti renkaat kuluu edessä ja takana, autossa 20" vanteet.
Leave a comment:
-
Laita ne alustan kulmat ensin optimaaliseksi käyttämällesi rengaskoolle. Ei siis välttämättä ihan täsmällisesti ns."tehtaan arvoihin",vaan passeliksi esim. 20" kumeille. Huomioitavaa myös se,että jotkut rengasmallit vaan tuppaa kulahtaa hampaille pienemmistäkin poikkeamista pyörien kulmissa. Toiset renkaat taas kestää reilusti paremmin isompiakin virheitä.
Alustan kulmien säädöistä suhteessa renkaiden kokoon löytyy foorumilta reilusti juttua. Kannatta lukaista ennen kuin vie autoa säätöön.
Tekstistäsi voisi olettaa,että takana on liikaa negatiivista camperia (hyvin yleistä kaikissa Bemareissa) ja edessä on luultavasti hieman liikaa aurausta.Last edited by Heguli 31; 11-08-2017, 08:20.
Leave a comment:
Leave a comment: