BMW X5 E70 yleistä keskustelua II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by KingOnTheRoad View Post
    Itse itselleni vastaten, 25 on bi-xenonissa referenssi omissa umpioissa.
    Mistä tuon luvun bongasit?

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied
    Itse itselleni vastaten, 25 on bi-xenonissa referenssi omissa umpioissa.

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied
    E70 bi-xenon umpioiden referenssiluku?

    Elikkä tietääkö joku, mikä on alkuperäisten e70 vm.-10 bi-xenon umpioiden referenssiluku? En sitä löytänyt ulko-, enkä sisäpuolelta.
    Mielessä olisi 4kpl 80w led lisäpitkiä talveksi laittaa, joissa ref.10 ja toisena vaihtoehtona 35w ledit, joissa ref.12.5.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    oma mielikuva on että jos siellä on liikaa painetta niin se haluaa muodostua ympyräksi se kulutuspinta -> kuluu nimenomaan keskeltä. Liian pieni paine taas saa aikaan sen että kuluu reunoilta - kun keskeltä pääsee kulutuspinta karkuun kun taas reunoilta reunavahvike pitää renkaan kasassa.

    Eli kokeilisin pienempiä paineita.
    Mitä pienemmät paineet sitä enemmin leveä rengas pullistuu keskeltä keskipakovoiman ansiosta. Paineet pitää leveän renkaan paremmin "ryhdissä",eikä päästä sitä pullistumaan.

    Eli liian alhaisilla paineilla vauhti tappaa renkaat nopeutuneessa aikajanassa.

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Takana 315 kumit? Muistatko yhtään mihin arvoihin sinulla säädettiin?
    Pitäisi käydä etsimässä se säätörapotti tuolta kansioista.

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Originally posted by DannyBoy View Post
    vähän aiheen vierestä, mut paljonko ootte laitttanut painetta noihin 315/35/20 gummeihin?? nyt on jo toiset takagummit menossa ja taas kuluu keskeltä, melkein nolliin. PRKL. nyt on jo 3.2 bar. paljonko siellä pitää olla painetta?? että kuluu tasasesti. se o renkaat per kesä

    itse olen ymmärtänyt että liian pienipaine kuluttaa renkaat keskeltä.. siis matalaprofiili rangas..
    Minä olen pitänyt 2,8 baria joka nurkassa ja tasaisesti on kulunut. Nyt jo kolmas kesä menossa samoilla renkailla (continental sport contact 5 4x4), pintaa noin 4-5mm jäljellä. Ja tosiaan nuo 315/35/20 renkaat alla takana.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    oma mielikuva on että jos siellä on liikaa painetta niin se haluaa muodostua ympyräksi se kulutuspinta -> kuluu nimenomaan keskeltä. Liian pieni paine taas saa aikaan sen että kuluu reunoilta - kun keskeltä pääsee kulutuspinta karkuun kun taas reunoilta reunavahvike pitää renkaan kasassa.

    Eli kokeilisin pienempiä paineita.
    Homma meni silloin kekkosen aikoihin näin (ristikudosrenkaat), nyky renkailla (vyörenkaat) juuri päinvastoin. Liian pienet paineet kuluttaa keskeltä. Toki off-roadissa käytetään vielä ristikudosrenkaita, mutta muuten kyllä enemmistö on vyörenkaita. Eli enemmän painetta renkaisiin.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Originally posted by DannyBoy View Post
    vähän aiheen vierestä, mut paljonko ootte laitttanut painetta noihin 315/35/20 gummeihin?? nyt on jo toiset takagummit menossa ja taas kuluu keskeltä, melkein nolliin. PRKL. nyt on jo 3.2 bar. paljonko siellä pitää olla painetta?? että kuluu tasasesti. se o renkaat per kesä

    itse olen ymmärtänyt että liian pienipaine kuluttaa renkaat keskeltä.. siis matalaprofiili rangas..
    oma mielikuva on että jos siellä on liikaa painetta niin se haluaa muodostua ympyräksi se kulutuspinta -> kuluu nimenomaan keskeltä. Liian pieni paine taas saa aikaan sen että kuluu reunoilta - kun keskeltä pääsee kulutuspinta karkuun kun taas reunoilta reunavahvike pitää renkaan kasassa.

    Eli kokeilisin pienempiä paineita.

    Leave a comment:


  • DannyBoy
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Takana 315 kumit? Muistatko yhtään mihin arvoihin sinulla säädettiin?
    vähän aiheen vierestä, mut paljonko ootte laitttanut painetta noihin 315/35/20 gummeihin?? nyt on jo toiset takagummit menossa ja taas kuluu keskeltä, melkein nolliin. PRKL. nyt on jo 3.2 bar. paljonko siellä pitää olla painetta?? että kuluu tasasesti. se o renkaat per kesä

    itse olen ymmärtänyt että liian pienipaine kuluttaa renkaat keskeltä.. siis matalaprofiili rangas..

    Leave a comment:


  • vexu524tdic
    replied
    Narinahelat tarkkaakin tarkempaan syyniin. Läheskään kaikki katsurit tai suuntaajat ei löydä noista välyksiä.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Takana 315 kumit?
    Noille palloille max -1.30 camperia. Vähempikin menisi. Mutta kuten mainittiin,niin ensin pitäisi tietää autossa olevat nykyiset arvot ennen enpää arpomista.
    Last edited by Heguli 31; 11-08-2017, 16:51.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Onko kellään kokemuksia speisereistä ja renkaiden kulumisesta? Nyt on ollu pari vuotta takana 30mm speiserit. Toisaalta ne tuli aikalailla heti kun autokin, joten itsellä ei ole paljoa kokemusta elämästä ilman niitä.

    Ongelma on se, että takana kumit kuluu pahasti sisäreunoilta (ja hakuille). Ekan kesän jälkeen renkaat käytettiin Vianorilla suuntauksessa ja pientä korjattavaa niissä oli (ei pahasti). Syyttivät renkaiden kulumisesta speisereitä. Näkyy kuluvan edelleen takaa sisäkantit hakuille. Mutta eturenkaat taas kuluvat ulkoreunoilta (hakuille nekin). Eturenkaat tosin alkavat ollakin jo aika vanhat ja kuluneet jo muutenkin. Eturenkaissa ei ole speisereitä, mutta tarkoitus on ollut sinnekin laittaa 15mm.

    Toisaalta en itse ymmärrä miten speiseri voisi vaikuttaa renkaan kulumiseen. Kyseessä on H&R:n TUV-hyväksytyt speiserit, että laadusta ei pitäis olla kyse. Toki siinä hivenen enemmän tulee akselille vipuvartta auton massalle, mutta vaikuttaisiko se? Ja eikö se silti ole silloinkin enemmänkin säätökysymys kuin väistämätön tulos?
    Mitkä ne kulmat nyt on? Se, että kaikki arvot väännetään vihreällä ei riitä. Tähän kohti valitettavasti loppuu monelta säätäjältä osaaminen. Tehtaan toleranssit on aika laajat ja niistä pitää valita se omalle rengastukselle optimi.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Originally posted by MarkM View Post
    Ehkä lähtisin niistä alustan kulmien säädöistä liikkeelle. Omassa X5:ssa takana H&R:n 20mm lätyt ja edessä muistaakseni 10 tai 15mm lätyt ja tasaisesti renkaat kuluu edessä ja takana, autossa 20" vanteet.
    Takana 315 kumit? Muistatko yhtään mihin arvoihin sinulla säädettiin?

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Ehkä lähtisin niistä alustan kulmien säädöistä liikkeelle. Omassa X5:ssa takana H&R:n 20mm lätyt ja edessä muistaakseni 10 tai 15mm lätyt ja tasaisesti renkaat kuluu edessä ja takana, autossa 20" vanteet.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Laita ne alustan kulmat ensin optimaaliseksi käyttämällesi rengaskoolle. Ei siis välttämättä ihan täsmällisesti ns."tehtaan arvoihin",vaan passeliksi esim. 20" kumeille. Huomioitavaa myös se,että jotkut rengasmallit vaan tuppaa kulahtaa hampaille pienemmistäkin poikkeamista pyörien kulmissa. Toiset renkaat taas kestää reilusti paremmin isompiakin virheitä.

    Alustan kulmien säädöistä suhteessa renkaiden kokoon löytyy foorumilta reilusti juttua. Kannatta lukaista ennen kuin vie autoa säätöön.

    Tekstistäsi voisi olettaa,että takana on liikaa negatiivista camperia (hyvin yleistä kaikissa Bemareissa) ja edessä on luultavasti hieman liikaa aurausta.
    Last edited by Heguli 31; 11-08-2017, 08:20.

    Leave a comment:

Working...
X