Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 F15 yleismallin porinoita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m28_30
    Newbiemmer
    • May 2016
    • 12
    • Finland

    Jokin vinkuu (turbo?)

    Tein kesän mökkimatkailussa seuraavan huomion F15-korisesta X5 30d MY15 laitteesta (kilsoja 110tkm):

    Sekä kylmällä, että lämpimällä koneella (esim kierrosluvulla ~2000rpm) moottorista (turbosta?) kuuluu vaimeaa vihellystä, kun laittaa kick-downia ts. kaasun pohjaan. Vihellyksen taajuus kasvaa niin kauan, kun kaasua pitää pohjassa, ja kaasua höllätessä se jatkuu hetken vaimentuen lopulta.

    Normaaliajossa, kun köristelee taajamassa ei mitään poikkeuksellista kuulu normaaleissa kiihdytyksissä, ainoastaan kunnon kick-downia annettaessa.

    Onko joku törmännyt samaan tai onko aihetta jo pohdittu foorumilla? Pitäisikö huolestua ja kuinka pikaisesti?

    Edellinen turbo-diiseli inisi myös (Toyota 3.0 D4D), mutta sanoivat sen olevan normaalia. Mutta se olikin nelisylinterinen laiskuri ja eihän Toyotat mene edes rikki.. :think

    Comment

    • Fremen
      Bimmer Rookie
      • Sep 2007
      • 127
      • Lappeenranta

      Vinkuminen jatkuu. Ei kuulu mielestäni kuoppiin ajamalla mitään. Jarrutuksessa kun vauhti pysähtyy, niin vinkaisee.






      Tuntuisi tulevan molemmilta puolilta takarenkaiden kohdalta. Takajarrut vaihdettu 2kk sitten ja etujarrut reilu viikko sitten. Etujarrujen vaihdon jälkeen tuli tämä vinkuminen. Auto oli nokka ylhäällä useamman tunnin, jos sillä on mitään vaikutusta.


      Narinahela vai jotain muuta?

      Comment

      • atcc
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2014
        • 373
        • Joensuu

        Nariseeko jos heiluttaa kattokaiteista autoa sivuttain?
        Entäs jos käsijarrulla pysäyttää samalla tavalla kuin videossa?
        F15 X5 M50d -15
        Ex:
        F11 530dA xDrive -11
        E61 530xdA M-sport LCI -07

        Comment

        • Fremen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 127
          • Lappeenranta

          Ei vinkumista jos roikkuu kattokaiteissa ja ravistaa sivusuunnassa.
          Käsijarru on nappulasta. Ei anna laittaa vauhdissa päälle.
          Jarruttaessa en huomannut ääntä. Paitsi kun koko kori pysähtyy.

          Comment

          • atcc
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2014
            • 373
            • Joensuu

            Originally posted by Fremen View Post
            Ei vinkumista jos roikkuu kattokaiteissa ja ravistaa sivusuunnassa.
            Käsijarru on nappulasta. Ei anna laittaa vauhdissa päälle.
            Jarruttaessa en huomannut ääntä. Paitsi kun koko kori pysähtyy.
            Narinahelat yleensä kitisee jo ihan tuosta korin heiluttelusta.

            Käsijarru pitäisi pystyä laittamaan päälle alle 5km/h vauhdista. Ainakin F11 on näin.
            F15 X5 M50d -15
            Ex:
            F11 530dA xDrive -11
            E61 530xdA M-sport LCI -07

            Comment

            • Fremen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2007
              • 127
              • Lappeenranta

              Pitää sitä käsijarruakin koittaa sitten. Levyt oli tosi tiukasti kiinni käsijarrukengissä kun jarruja purin silloin. Olisiko niihin voinut jotain vikaa tulla? :think Kuitenkin reilun kuukauden oli välissä ihan hyvät.

              Comment

              • Fremen
                Bimmer Rookie
                • Sep 2007
                • 127
                • Lappeenranta

                Vinkuu samalla lailla jos pysäyttää käsijarrunapista.

                Comment

                • atcc
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2014
                  • 373
                  • Joensuu

                  Originally posted by Fremen View Post
                  Vinkuu samalla lailla jos pysäyttää käsijarrunapista.
                  Kyllä se sitten vähän viittais johonkin niveleen. Tosin jos ääni ei kuulu montuissa niin mikähän on sellainen paikka mikä liikahtaa vain navan kiertoliikkeessä :think

                  Voisikohan olla tämä, osa nro 6
                  Last edited by atcc; 30-08-2020, 18:22.
                  F15 X5 M50d -15
                  Ex:
                  F11 530dA xDrive -11
                  E61 530xdA M-sport LCI -07

                  Comment

                  • Fremen
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2007
                    • 127
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by atcc View Post
                    Kyllä se sitten vähän viittais johonkin niveleen. Tosin jos ääni ei kuulu montuissa niin mikähän on sellainen paikka mikä liikahtaa vain navan kiertoliikkeessä :think

                    Voisikohan olla tämä, osa nro 6

                    Ton nyt vaihtais helposti itsekin. Pallonivelen vaihto näytti videoissa niin hankalalta että parempi ulkoistaa se homma. Täytyy koittaa vielä nostella autoa pukille ja väännellä.

                    Comment

                    • Fremen
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2007
                      • 127
                      • Lappeenranta

                      Vielä sellainen lisäys, että auto on jo paikoillaan ja kun jarrun nostaa, niin kuuluu pienempi vinkaisu myös.

                      Comment

                      • atcc
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2014
                        • 373
                        • Joensuu

                        Taas on käyty hieman autoja koeponnistamassa ja tällä kertaa dieseleitä.

                        Ensin oli M50d 150tkm ajettu ja todella kattavasti varusteltu. Tämä oli teknisesti ja ajoltaa hyvä paketti. Ainut miinus meluisat 20" RF renkaat, taka renkaat oli jo melkein sakoilla. Vaikka renkaat oli kuluneet oli todella tasaisesti kuluneet joka oli pienoinen yllätys. Ostohaluja tässä yksilössä vähensi merkittävästi sisustan huomattava kuluneisuus (näytti enemmänkin +300tkm ajetulta). Mutta isoin tekijä oli erikoinen sivuääni joka kuului pakittaessa todella voimakkaasti jostain auton etuosasta. Ääni muuttui nopeuden mukaan ja oli todella selkeä ujellus joka kuului ulos sekä sisälle. Onko muilla tällaista "ominaisuutta"?

                        Seuraava oli 30d myös 150tkm ajettu hieman maltillisemmilla varusteilla. Tämä yksilö oli taas erittäin siisti ja hyvin pidetty niin sisältä kuin päältä. Tässä oli sama rengaskoko kuin M50d:ssä mutta lähes uudet Michelinin OE renkaat. Ajoltaan auto oli erikoisen äkkinäinen liikkeissään. Mutta hiljaisempi ja pehmeämpi kyyti kuin M50d (johtunee pitkälti renkaista). Tarkemmin renkaita tutkittua huomasin että eturenkaat oli kulunut todella voimakkaasti ulkokantilta joka viittaisi pyöränkulmiin. Kuitenkin suuntaus oli tehty merkkarilla samalla kun uudet renkaat oli laitettu. Tämä yksilö varmaan olisi muuten lähtenyt matkaan jos olisi ollut adaptiivinen vakkari ja webasto.

                        Yleisenä huomiona ihmettelen ääneen miten monesta F15:sta puuttuu adaptiivinen vakkari. Vaikka autoon olisi muuten ruksittu vaikka minkälaista tingeltangeleia, mutta acc puuttuu.
                        F15 X5 M50d -15
                        Ex:
                        F11 530dA xDrive -11
                        E61 530xdA M-sport LCI -07

                        Comment

                        • TuusBim
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2014
                          • 125
                          • Tuusula

                          Kuten varmaan kuulit tai siis et kuullut niin tuollainen ujellus ei ole normi "ominaisuus", F15 on oikeastaan aika hiljainen kaikissa tilanteissa.

                          Mun mielestä ACC kuului driving assistant plus pakettiin joka taisi tulla innovation tms pakettin mukana eli luulis löytyvän aika monesta. Sen mitä olen itse seurannut niin ainakin noi nettiauton ilmoituksen on monesti ihan huuhaata varusteiden osalta eli kuvista pitää katsoa onko ACC:ta vai ei.

                          ACC:n lisäksi MUST varuste matka-ajoon on adaptiiviset LED:t. Itse ajan syksyisin käytännössä joka perjantai Itä-Suomeen pitkää matkaa pimeällä ja noi valaisee tilanteessa kuin tilanteessa oikein hyvin ja niiden avulla havainnut tähänastiset hirvitilanteet ennalta hyvin eikä night vision ole ehtinyt edes pärähtää. Monesti jopa huvittaa jonossa ajaessa, kun omat valot valaisee sivut 2-3 autoa eteenpäin. Ne kanssa löytyy aika monesta, mutta sama juttu että pitää katsoa kuvista onko niitä vai ei.

                          Omassa on about 135tkm mittarissa ja en koe valkoisen Nappanahka sisustan juuri muuttuneen. Ainoastaan jalkamattojen kiinnitykset hieman irtoilee ja parin ekan vuoden aikana joku Germaani saanut pari jälkeä aikaan.
                          Q7 e-tron TDI -17
                          MB CLA 250e -21
                          E81 116i -09
                          Ex:
                          F60 Countryman S E ALL4 -17
                          F15 X5 30d -14
                          E70 X5 40d M Sport -12
                          F20 120da -13
                          E61 530xd -09
                          F11 520d -12
                          E60 520d -09

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7531
                            • Jyväshyvä

                            Originally posted by TuusBim View Post
                            Mun mielestä ACC kuului driving assistant plus pakettiin joka taisi tulla innovation tms pakettin mukana eli luulis löytyvän aika monesta. Sen mitä olen itse seurannut niin ainakin noi nettiauton ilmoituksen on monesti ihan huuhaata varusteiden osalta eli kuvista pitää katsoa onko ACC:ta vai ei.
                            5AT
                            Driving Assistant Plus - järjestelmä
                            Kaistalta poistumis- ja lähestymisvaroitin, peräänajovaroitin, jalankulkijatunnistus
                            ja aktiivivakionopeussäädin Stop & Go toiminnolla

                            5DF
                            Aktiivivakionopeudensäädin Stop & Go toiminnolla

                            Eli on saanut erikseenkin.

                            Innovaatiopaketti on sisältänyt Adaptiiviset Ledit, HUDin, kaistanvaihtovaroittimen ja nopeusrajoitusnäytön.
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Fremen
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2007
                              • 127
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by atcc View Post
                              Taas on käyty hieman autoja koeponnistamassa ja tällä kertaa dieseleitä.

                              Ensin oli M50d 150tkm ajettu ja todella kattavasti varusteltu. Tämä oli teknisesti ja ajoltaa hyvä paketti. Ainut miinus meluisat 20" RF renkaat, taka renkaat oli jo melkein sakoilla. Vaikka renkaat oli kuluneet oli todella tasaisesti kuluneet joka oli pienoinen yllätys. Ostohaluja tässä yksilössä vähensi merkittävästi sisustan huomattava kuluneisuus (näytti enemmänkin +300tkm ajetulta). Mutta isoin tekijä oli erikoinen sivuääni joka kuului pakittaessa todella voimakkaasti jostain auton etuosasta. Ääni muuttui nopeuden mukaan ja oli todella selkeä ujellus joka kuului ulos sekä sisälle. Onko muilla tällaista "ominaisuutta"?

                              Seuraava oli 30d myös 150tkm ajettu hieman maltillisemmilla varusteilla. Tämä yksilö oli taas erittäin siisti ja hyvin pidetty niin sisältä kuin päältä. Tässä oli sama rengaskoko kuin M50d:ssä mutta lähes uudet Michelinin OE renkaat. Ajoltaan auto oli erikoisen äkkinäinen liikkeissään. Mutta hiljaisempi ja pehmeämpi kyyti kuin M50d (johtunee pitkälti renkaista). Tarkemmin renkaita tutkittua huomasin että eturenkaat oli kulunut todella voimakkaasti ulkokantilta joka viittaisi pyöränkulmiin. Kuitenkin suuntaus oli tehty merkkarilla samalla kun uudet renkaat oli laitettu. Tämä yksilö varmaan olisi muuten lähtenyt matkaan jos olisi ollut adaptiivinen vakkari ja webasto.

                              Yleisenä huomiona ihmettelen ääneen miten monesta F15:sta puuttuu adaptiivinen vakkari. Vaikka autoon olisi muuten ruksittu vaikka minkälaista tingeltangeleia, mutta acc puuttuu.



                              Mun mielestä kuuluu meillä 50dstä kierrosten mukaan pieni ujellus jostain päin. Pienemmillä nopeuksilla etenkin moottorijarruttaen kun vaihteet pienenee. Ei kuulu jos radio on päällä, mutta jos on ihan hiljaista, niin ääni löytyy.

                              Comment

                              • t-o-m-i
                                BTCF Member
                                • Sep 2009
                                • 308
                                • Tornio

                                Mistä kannattaisi lähteä alustan välystä etsimään. Autona F15 30D adaptiivisella M alustalla. Vikana on se, kun ajaa kuoppaan tai hidastetöyssyyn, niin tärähdys tulee koriin ns. kaksi kertaa. Kolinaa ei kuulu, mutta auto tutisee oudosti kuopista ajaessa. Välyksiä on etsitty katsastuskonttorin raskaanpuolen penkissä sekä normaalilla nosturilla. Reaktiotankojan puslat vaihdoin uretaanisiin ilman isompaa parannusta. Voisiko olla perän isot puslat? Etu poikittaiset? Autolla ajettu 160 tkm.
                                Tällähetkellä:
                                - F15 30D M-Sport
                                - F31 316D vaimon säästöpossu
                                - E32 750 ial
                                Ennen:
                                -4xE39, 6xE46, 2xE34, 2xE36, 2xE60, 2xE61, E63, E53, E70,E91,F11

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎