BMW X5 E70 yleistä keskustelua III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Manukki
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 57
    • Turku

    Ilmajousilla takana on kyllä kova alusta, ei se kyllä adaptiivisella alustalla ja vietereilläkåän todellakaan mikään pehmeä ole mutta siedettävä ja joskus jopa mukavakin.
    Rengaspaineet vaikuttaa älyttömän paljon, pistä ohjearvoihin eli jotain 2,2-2,4 väliltä etu/taka. Jos ovat vaikka 2,6 nyt niin on takuulla kova.

    Comment

    • 325tds
      BTCF Member
      • Aug 2004
      • 293

      Originally posted by AnttiL View Post
      Itselläni on E70 X5 LCI S220 Self-levelling suspension varusteella. Eli takana pussit ja edessä vieterijouset. Mielestäni alusta on melkoisen pintakova. Kun ajaa hidastetöyssyihin tai muihin pikku kuoppiin niin meno ei tunnu kovin premiumilta johon X5 joissain tapauksissa kategorioidaan. Mutkaisella tiellä ja matka-ajossa alusta oikein kiva tällaiseen möhköön.

      Autossa ei ole adaptiivialustaa tai sporttijousia ainakaan vakiona. Sitähän ei tiedä onko joskus joku vaihtanut jotain muuta mutta kilsojen perusteella luulisin alla olevan alkuperäiset kilkkeet.

      Onko ainoa tie mukavuuspainoitteiseen alustaan valita adaptiivialustainen versio vai onko näille tehtävissä jotain?

      Renkaina kesällä 20" ja talvella 19" eikä niillä ole juurikaan eroa alustan kovuuden tuntemiseen (ei runflatteja).



      Itselläni on adaptiivialusta ja ilmapussit takana ja se ei mielestäni ole pintakova.
      Koeajoin samanlaista rautajousilla olevaa joka mielestäni oli tuohon verrattuna paljon kovempi.
      Olisko siihen autoosi kuitenkin vaihdettu jotkun todella jäykät iskarit:think
      E93 vaimon
      ex
      E70 3.0 SD
      E46x2
      M5 E39
      325tds E36
      M535i E28
      323i E30
      323 E21




      BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10109
        • KVLA

        Originally posted by Manukki View Post
        Ilmajousilla takana on kyllä kova alusta, ei se kyllä adaptiivisella alustalla ja vietereilläkåän todellakaan mikään pehmeä ole mutta siedettävä ja joskus jopa mukavakin.
        Rengaspaineet vaikuttaa älyttömän paljon, pistä ohjearvoihin eli jotain 2,2-2,4 väliltä etu/taka. Jos ovat vaikka 2,6 nyt niin on takuulla kova.
        Ei kai kukaan järkevä ihminen "säädä" jousituksen pintakovuutta liian alhaisilla rengaspaineilla. Etenkin talvirenkailla pitää muutenkin säätää ohjepaineita korkeammaksi.

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1373
          • Lempäälä

          Ja jos haluaa oikeasti mukavaa kyytiä niin 7-sarjalainen ilma-alustalla ja dd:llä alle.

          En tiedä miten tähänkin makuasiaan pitäisi suhtautua, mutta jotenkin tuntuu että maastoautot on tarkoituksella kyllä suunniteltu jäykemmäksi ajaa kuin ministeritason autot, onhan näiden lähtökohtainen tarkoitus aikoinaan ollut muu kuin näyttää isolta prisman parkkipaikalla ja sutia edestä. Ts. hondat ja muut suvit.

          Erona aikaisempaan 7-sarjalaiseen missä nuo yllämainitut herkut oli, niin onhan tämä pintakova, ja itselleni valehtelisin jos väittäisin että ei sen niin pitäisi olla.
          Mutta tosin kyllähän se jousitus sit kantaa kuorman kuin kuorman pohjaamatta vähän paskemmalla alustallakin louhiessa.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • Manukki
            Bimmer Rookie
            • Feb 2009
            • 57
            • Turku

            Ei tässä liian alhaisista paineista ollutkaan kyse vaan mahdollisesti liian korkeiden paineiden tiputtamisesta oikealle tasolle. Paineethan sovitetaan ulkolämpötilan mukaan, jos rannikolla on nollassa koko talven ei varmaan kannata ajaa 4 kk -20 asteen paineilla?
            Kymmenen astetta kylmempään = 0,1 bar lisää painetta

            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Ei kai kukaan järkevä ihminen "säädä" jousituksen pintakovuutta liian alhaisilla rengaspaineilla. Etenkin talvirenkailla pitää muutenkin säätää ohjepaineita korkeammaksi.

            Comment

            • Jamppa81
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2015
              • 445
              • Helsinki

              Dvd-soitin rikki?

              Hola! Tuossa aamulla töihin ajaessa huomasin ettei soitin lue enää karttalevyä. Poltettu levy joka on kyllä ennen toiminut, kokeilin vanhalla orkkislevylläkin, mutta nada. Soitin pyörittää levyä mutta karttaa ei vaan ilmesty ruudulle. Ennen pelasi ihan hienosti. Onkohan mahdollisesti jokin yleinen juttu? Haulla en löytänyt mitään vastaavaa kuitenkaan.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10109
                • KVLA

                Originally posted by Manukki View Post
                Ei tässä liian alhaisista paineista ollutkaan kyse vaan mahdollisesti liian korkeiden paineiden tiputtamisesta oikealle tasolle. Paineethan sovitetaan ulkolämpötilan mukaan, jos rannikolla on nollassa koko talven ei varmaan kannata ajaa 4 kk -20 asteen paineilla?
                Kymmenen astetta kylmempään = 0,1 bar lisää painetta
                Ei kukaan järkevä ihminen ajele X5:lla ilmoittamillasi 2,2-2,4bar paineilla (minkään kokoluokan) talvirenkailla. Eikä varmaan kesärenkaaillakaan. Ei edes RF renkailla. Ja mikäli perse ei kestä maasturin jäykemmän alustan läpilyöntejä,niin RF renkaat on varmasti väärä vaihtoehto. Tavallisten renkaiden rungot ei noilla paineilla tule kestämään renkaan normaalia elinkaarta. Etenkin jos autossa on vähänkin leveämmät renkaat ja ns.tehtaan arvot takapyörien camper kulmissa.

                Comment

                • Manukki
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 57
                  • Turku

                  Mitä suurempi ilmatila sitä pienempi paine, X5:n ohjepaine kevyelle kuormalle on 2,2bar jolla 245/50r20 pysyy ryhdissään ja kuluu tasaisesti. Jollet tätä ymmärrä niin oma on ongelmasi.
                  Viime kesänä X5:lla 275/40 ja 315/35r20 Michelin pilot sport 4:lla 25tkm ajoa. Edessä paineet 2,4 ja takana 2,5, täysin tasaisesti kuluneet ja pintaa jäljellä 5mm.
                  Runflattejä ei ole talvella eikä kesällä alla.

                  Jos alla olisi vaikkapa 5-sarjalainen 295/25r22 renkaalla olisi paineet jossain 3 barin luokkaa, koska vähemmän ilmatilaa.

                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Ei kukaan järkevä ihminen ajele X5:lla ilmoittamillasi 2,2-2,4bar paineilla (minkään kokoluokan) talvirenkailla. Eikä varmaan kesärenkaaillakaan. Ei edes RF renkailla. Ja mikäli perse ei kestä maasturin jäykemmän alustan läpilyöntejä,niin RF renkaat on varmasti väärä vaihtoehto. Tavallisten renkaiden rungot ei noilla paineilla tule kestämään renkaan normaalia elinkaarta. Etenkin jos autossa on vähänkin leveämmät renkaat ja ns.tehtaan arvot takapyörien camper kulmissa.
                  Last edited by Manukki; 08-01-2019, 17:24. Reason: .

                  Comment

                  • samson76
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2018
                    • 114
                    • Liminka

                    Viime aikoina pari kertaa jättänyt käynnistymättä aamulla x5 e70, kun akku tyhjä. Viime yönkin oli ylläpitolatauksessa, mutta ei auttanut. Tässä on ollut purkuvirtaa ongelmaa(pari kertaa käytetty liikkeessäkin ja itsekin tutkinut aika lailla), mutta sen kanssa on pärjännyt, kun pitänyt ylläpitolatauksessa, paitsi tänä aamuna.

                    Kahdella viime kerralla ollut yhteinen tekijä, että rouva ajanut viimeksi ja laittanut käsijarrun päälle yöksi, näissähän se on sähköinen. Sitä mietin että voisiko tuossa sähköisessä käsijarrussa olla joku vika, että se imisi akun tyhjäksi?

                    Lisäyksenä vielä, että laturi, akku, takadvd-soitin, ilma-alustan boxi ja vetokoukun boxi vaihdettu..

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4641
                      • Tampere

                      Originally posted by samson76 View Post
                      Viime aikoina pari kertaa jättänyt käynnistymättä aamulla x5 e70, kun akku tyhjä. Viime yönkin oli ylläpitolatauksessa, mutta ei auttanut. Tässä on ollut purkuvirtaa ongelmaa(pari kertaa käytetty liikkeessäkin ja itsekin tutkinut aika lailla), mutta sen kanssa on pärjännyt, kun pitänyt ylläpitolatauksessa, paitsi tänä aamuna.

                      Kahdella viime kerralla ollut yhteinen tekijä, että rouva ajanut viimeksi ja laittanut käsijarrun päälle yöksi, näissähän se on sähköinen. Sitä mietin että voisiko tuossa sähköisessä käsijarrussa olla joku vika, että se imisi akun tyhjäksi?

                      Lisäyksenä vielä, että laturi, akku, takadvd-soitin, ilma-alustan boxi ja vetokoukun boxi vaihdettu..
                      Pystyykös tuohon tekemään istalla energiadiagnoosia?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        Originally posted by samson76 View Post
                        Viime aikoina pari kertaa jättänyt käynnistymättä aamulla x5 e70, kun akku tyhjä. Viime yönkin oli ylläpitolatauksessa, mutta ei auttanut. Tässä on ollut purkuvirtaa ongelmaa(pari kertaa käytetty liikkeessäkin ja itsekin tutkinut aika lailla), mutta sen kanssa on pärjännyt, kun pitänyt ylläpitolatauksessa, paitsi tänä aamuna.

                        Kahdella viime kerralla ollut yhteinen tekijä, että rouva ajanut viimeksi ja laittanut käsijarrun päälle yöksi, näissähän se on sähköinen. Sitä mietin että voisiko tuossa sähköisessä käsijarrussa olla joku vika, että se imisi akun tyhjäksi?

                        Lisäyksenä vielä, että laturi, akku, takadvd-soitin, ilma-alustan boxi ja vetokoukun boxi vaihdettu..
                        Kässäreistä mennyt johtosarjoja poikki..seuraa johtoa moottorilta, löytynee katkos jos siellä sellainen on. Yleensä menee kyllä signaalipiuha mutta on mennyt plussa piuhaakin.
                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 2003
                          • Tampere

                          Originally posted by fraatti View Post
                          Pystyykös tuohon tekemään istalla energiadiagnoosia?
                          Perus purkuvirtahistorian saa ulos.

                          Comment

                          • samson76
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2018
                            • 114
                            • Liminka

                            Originally posted by samson76 View Post
                            Viime aikoina pari kertaa jättänyt käynnistymättä aamulla x5 e70, kun akku tyhjä. Viime yönkin oli ylläpitolatauksessa, mutta ei auttanut. Tässä on ollut purkuvirtaa ongelmaa(pari kertaa käytetty liikkeessäkin ja itsekin tutkinut aika lailla), mutta sen kanssa on pärjännyt, kun pitänyt ylläpitolatauksessa, paitsi tänä aamuna.

                            Kahdella viime kerralla ollut yhteinen tekijä, että rouva ajanut viimeksi ja laittanut käsijarrun päälle yöksi, näissähän se on sähköinen. Sitä mietin että voisiko tuossa sähköisessä käsijarrussa olla joku vika, että se imisi akun tyhjäksi?

                            Lisäyksenä vielä, että laturi, akku, takadvd-soitin, ilma-alustan boxi ja vetokoukun boxi vaihdettu..
                            Akku oli sökö. Jännite hyvä, mutta ei kestänyt kuormitusta. Takuuseen uusi.

                            Edit. Ei tullut vaan heti mieleen tuommonen vaihtoehto, kun viime keväänä vaihdoin akun..

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10109
                              • KVLA

                              Originally posted by samson76 View Post
                              Akku oli sökö. Jännite hyvä, mutta ei kestänyt kuormitusta.Takuuseen uusi.
                              Minkä merkkinen akku?

                              Comment

                              • samson76
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2018
                                • 114
                                • Liminka

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Minkä merkkinen akku?
                                Powerlinen 95ah 850 cca AGM, kahden vuoden takuu. Tehdään Italiassa niinkuin exide. Tosiaan viime huhtikuussa vaihdettu. Tuolloin ei ollut tarjolla kuin tuon merkkisiä.. ja piti heti saada. Sitä edellinen akku kesti reilu 2 v., bmw orkkis.

                                Asensin ista-d koneelle, mutta en saa yhteyttä autoon. Mullon tuommonen hopean värinen k+dcan piuha. Pitääköhän läppäriin jotain porttiasetuksia tehdä..

                                Comment

                                Working...
                                X