Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 (E53) ostamassa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MPV
    replied
    Originally posted by Certified View Post
    Miltä tällainen diili vaikuttaisi autoista mitään tietämättömälle, mutta edullista möhkälettä etsivälle (vanha ML käynyt myös mielessä) tyypille?
    On myynnissä tälläkin palstalla https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=385540 keväällä pyynti oli vielä korkeampi, ja sen takia + sähköpenkkien ja vetokoukun puute aiheutti omalta listalta tipahtamisen. Nykyisellä hinnalla voisin puutteet jo hyväksyä ja hankkia ne erikseen.

    Ainakin on kohtuulliset kilometrit, joten vaihteiston mekatroniikan kunnostukseen on vielä pitkästi matkaa. Edelliseen teetin sen n.340tkm ajettuna, mutta monet olisivat varmasti ajaneet paljonkin pidempäänkin. Toisaalta sillä sai laatikon toimimaan aivan kuten uutena. Ei se kilometrien määrä silti kerro koko totuutta auton kunnosta. Keväällä kävin katsomassa yhtä, nettiauton kalleimmasta päästä ollutta, joka kuvissa oli ihan ok:n oloinen, ajomääräkin oli vain vähän reilu 200tkm. Huoleton huolenpito oli vain aiheuttanut sen, että kaikki luukut oli ruosteessa, keulan puslat loppu, moottorin lämmön ei ikinä nousseet normaaliin jne. Olisin toki senkin voinut ostaa, kun korjattavissahan sekin olisi ollut, mutta minun ja myyjän näkemykset auton hinnasta poikkesivat liikaa.

    Alustan puslat ja nivelet alkaa pehmenemään ja väljistymään tuossa 250-300tkm paikkeilla, jolloin paras korjaus olisi uusia kaikki kerralla. Osat ei sinällään ole kallita, ja esim keulan kaikki nivelet ja tangot saa laatuosinakin muutamalla satasella ja taas saa ajaa huoletta sen 250tkm. Suosittelen vaihtamaan siis kaikki kerralla. Nykyisellä ajokilla on ajettu nyt 270tkm, ja alustan vaihto on juuri meneillään.

    Olipa se auto sitten tuo linkittämäsi yksilö, tai joku muu, niin auton kuntohan se ratkaisee enemmän, kuin ajokilometrit. Ostajan pitää sitten itse tehdä ratkaisu hinnan ja kunnon perusteella.

    Leave a comment:


  • Certified
    replied
    Miltä tällainen https://www.nettiauto.com/bmw/x5/9715818 diili vaikuttaisi autoista mitään tietämättömälle, mutta edullista möhkälettä etsivälle (vanha ML käynyt myös mielessä) tyypille? Minulla on peukalo keskellä kämmentä mitä autojen rassaamiseen tulee, joten kaiken A ja O olisi tyydyttävä toimintavarmuus ja suhteellisen edullinen ylläpito. Tiedostan toki, ettei tämän laatuisia kaaroja Corollan korjauskustannuksilla ole olemassakaan, mutta en myöskään mitään 20 vuotiaan S-mersun lailla jatkuvasti hajoilevaa ja 10,000 euroa vuodessa syövää rahareikääkään haluaisi.

    Ennalta pahoittelen jos viesti jollakin lailla sekainen. Kirjoitushetkellä pari promillea.

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Puhutaanko nyt pre-facelift M57 tai facelift M57N (EU3), jossa lisävarusteena/retrofittinä DPF, vai facelift M57N (EU4), jossa DPF?
    Facelift M57N... mutta montako versiota niitä sitten on?

    Oli kiikarissa yksi loppuvuodesta 2006 valmistettu, jossa lisävarustekoodi 200, eli DPF. Mistäs sen näkee, onko EU3 vai EU4? Rekisteriotteesta en ainakaan tuota löytänyt.

    Tuossa lunastukseen menneessä (-04) ei DPF:ää ollut, joten ei imusarjan läppiä, eikä egr termostaattia...

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by MPV View Post
    E53 3.0d, jossa lisävarusteena DPF. Oliko niin, että silloin on imusarjakin erilainen ja siellä on ne surullisen kuuluisat läpät? (jos ei jo poistettu). Mitä muuta eroa tavalliseen?
    Puhutaanko nyt pre-facelift M57 tai facelift M57N (EU3), jossa lisävarusteena/retrofittinä DPF, vai facelift M57N (EU4), jossa DPF?

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    E53 3.0d, jossa lisävarusteena DPF. Oliko niin, että silloin on imusarjakin erilainen ja siellä on ne surullisen kuuluisat läpät? (jos ei jo poistettu). Mitä muuta eroa tavalliseen?

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by Esal View Post
    Vaihtoauton kanssa autoa ostamassa, mutta voi päteä vakuutusyhtiöönkin:

    - "Koneen mukaan hyvitys on tämä"
    - "Mutta vuosimalli on tämä"
    - "Mutta sillä on ajettu noi paljon"
    - "Varusteista ei oikein voi mitään lisähyvitystä"
    - "Oletuksena on että kaikki on ehjää ja kunnossa".
    Suurinpiirtein noinhan se meni... Nyt pitäisi vain löytää vähintään yhtä hyvä tilalle, mutta näyttää pahasti siltä, että lunastushinnalla sellaista ei kuitenkaan saa. Ajokilometrit oli kuitenkin aika ratkaiseva tekijä.

    Tiedän että palstalaisilla on hyviä E53:sia. Eikö kukaan luopuisi omastaan - pilkkahintaan?
    Last edited by MPV; 05-03-2019, 09:04. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by MPV View Post
    Saapa nähdä minkälainen vääntö tulee auton lunastushinnasta, kun vuoden sisään tuli laitettua autoon useampi tonni kiinni ihan ennakoivana huoltona. Oli tarkoitus pitää vähän pidempään, eikä myydä pilkkahintaan.

    Vaihtoauton kanssa autoa ostamassa, mutta voi päteä vakuutusyhtiöönkin:

    - "Koneen mukaan hyvitys on tämä"
    - "Mutta vuosimalli on tämä"
    - "Mutta sillä on ajettu noi paljon"
    - "Varusteista ei oikein voi mitään lisähyvitystä"
    - "Oletuksena on että kaikki on ehjää ja kunnossa".

    Itse törmäsin peuraan polkupyörän vauhdilla, osuma tuli vasempaan etukulmaan ja vaikka pintapuolisesti vahingot oli pienet, osia meni vaihtoon käytännössä koko nokkapuoli. Olisi lunastettu mutta otin rahana, ei olisi kannattanut kun automaattilaatikko meni vaihtoon vuoden päästä. Itse räpeltäessä meni aikaa ja osat tuli kalliiksi vaikka purkuosaakin joku.

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by MPV View Post
    Kohta 50tkm diesel faceliftillä rullailtu...
    Loppu ajamiset tällä autolla kokonaan. Eilen illalla vaimo oli menossa kauppaan, kun vastaantuleva Seat oli hyökännyt vastaantulevien (eli omalle) kaistalle ja suoraan X:n keulaan, eli kirjaimellisesti nokkakolari. Vaimo ja poika nousivat kuitenkin autosta ominvoimin pois, mutta toki tarkastuksessa joutuivat sairaalassa käymään.

    Tämä menee aika varmasti lunastukseen, kun airbägit laukesti ja keula on renkaisiin eturenkaisiin asti läjässä. Nyt varmaan pitäisi löytää korvaava auto tilalle ja vaatimuksena tietenkin, että varustus on vähintään sama, kuin vanhassa, eli
    -diesel
    -facelift
    -nahkasport-sisustus, sähkösäädöllä tottakai
    -sport-ratti monitoimisäädöin (liekö noita edes ilman)
    -webasto
    -xenon valot
    -vetokoukku
    -Hyvä kunto ja silmää miellyttävä väriyhdistelmä.

    Äkkivilkaisulla nettiauton tarjonnassa ei sitten kuitenkaan kovin montaa ole, jotka nämä kriteeritä täyttää, vaikka värissä antaisikin anteeksi.

    Saapa nähdä minkälainen vääntö tulee auton lunastushinnasta, kun vuoden sisään tuli laitettua autoon useampi tonni kiinni ihan ennakoivana huoltona. Oli tarkoitus pitää vähän pidempään, eikä myydä pilkkahintaan.
    Last edited by MPV; 26-02-2019, 12:43. Reason: vähön tarkensin

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Kellään alpine merkkistä orkkis vahvaria jouten?
    Edit. Löyty jo
    Last edited by jmp2002; 16-12-2018, 03:16.

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by A^A View Post
    Minkämoisia kulutuksia sulla on ollut? Entä verot? Tietenkään sillä nyt ei suurta merkitystä ole kun tulee se 8-10tkm vuoteen mutta sen verran joutuu puntaroida että olisiko diesel kuitenkin järkevämpi ja miellyttävämpi moottori tähän koppaan jos kulut on suhtkoht lähellä..
    Ei ole tullut kulutuksia laskettua, ajotietokone näyttää taajama-ajossa 12L kulutusta minkä epäilen olevan alakanttiin hieman, todellinen varmaan siellä lähemmäs 15L. Verojakaan en nyt muista, eikös ne näe trafilta. Rahalla noista on selvinnyt.

    Jos ei kiire ole niin kyllä tuolla kolmelitrasella pärjää mutta ei se kyllä mikään raketti ole..

    Leave a comment:


  • A^A
    replied
    Originally posted by Tomba87 View Post
    Ihan nätisti tuo gm aski pelaa ainakin itsellä m54 perässä. n. 300tkm ajettu ja öljyt pari kertaa vaihdettu (lootaan). Oven saumat tuntuu ruostuvan omastakin, muualla en ole havainnut ruostetta.
    Minkämoisia kulutuksia sulla on ollut? Entä verot? Tietenkään sillä nyt ei suurta merkitystä ole kun tulee se 8-10tkm vuoteen mutta sen verran joutuu puntaroida että olisiko diesel kuitenkin järkevämpi ja miellyttävämpi moottori tähän koppaan jos kulut on suhtkoht lähellä..

    Leave a comment:


  • Tomba87
    replied
    Originally posted by A^A View Post
    Bensa koneinen e53 ollut takaraivossa pitkään. Ymmärsinkö oikein että M54 koneisen jatkona näissä on aina GM:n automaattilaatikko? V8 motissa sitten Zf?
    Mielellään kyllä haluaisin M54 koneisen, tuttu kone, helppo korjailla ja huoltaa mutta pilaako tuo gm laatikko muuten aika pommin varman tekniikan? Manuaali tietysti menisi myös mutta aika kiven alla..

    Kulujen puolesta diesel varmaan näissä jo menee aika lähelle bensaa, faceliftin yhteydessä siis vaihtuu diesel koneen perään ZF?

    Ruosteista en ole hirveästi kuullut? Onko minkälaista ongelmaa / ongelmapaikkoja näissä?
    Ihan nätisti tuo gm aski pelaa ainakin itsellä m54 perässä. n. 300tkm ajettu ja öljyt pari kertaa vaihdettu (lootaan). Oven saumat tuntuu ruostuvan omastakin, muualla en ole havainnut ruostetta.

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by MarQu View Post
    Kulutus tuossa 3.0i on aika kova ja jotenkin puhditon peli tolla mosalla. Perustuu toki vain yhteen kokemukseen. 3.0i prefacelift.

    Toisaalta melkeen tonnin verot dieselissä on myös aika kovat, mutta kulutus sitten 7.6l. Tämä siis oman kotteron aamunen lukema. Voi toki heittää, en ole mitään tarkkuus ittausta suorittanut. 3.0dA facelift

    Ruosteet on vähän samanlaiset kuin muissakin saman aikakauden vekottimissa. Ovien alareunojen saumat ruosteessa ja konepelti on herkkä kiveniskuille. Tai siltä se ainakin tuntuu kun katselee tuota munuaisten ympäristöä.

    Silti olen ollut tyytyväinen autoon. Mukava ajella maantiellä, kaupungissa näkee kun istuu korkeammalla, ja pääsee hieman pidemmälle jumiin metsätielle kuin takavetoisella.
    Kohta 50tkm diesel faceliftillä rullailtu, ja tankillisen kulutus pyörii siinä 9 litran kieppeillä tankillisesta laskettuna. Vakiokokoisilla renkailla taisi mennä liki litran vähemmällä, taitaa sen verran nuo ATR:ät lisätä vastusta.

    Sen mitä ite näitä nähnyt, niin nuo ovien ja takaluukun alareunat näyttää olevan ne paikat joista ruoste ensimmäisenä puskee pintaan.

    Silloin kun tuo ostettiin, niin kotona kyllä motkotettiin, että miksi meille ei oltu tämmöstä hankittu aikasemmin. Eli tykättiin kyllä. Itelläkin jäi Jeeppi mettäautona oikeastaan aivan turhaksi, kun tällä pääsee lähes samoihin paikkoihin, paitsi sitten kun lunta alkaa olla se puolisen metriä tai mennään oikeasti pois tieltä, mutta se onkin ihan eri asia sitten.

    Leave a comment:


  • MarQu
    replied
    Originally posted by A^A View Post
    Bensa koneinen e53 ollut takaraivossa pitkään. Ymmärsinkö oikein että M54 koneisen jatkona näissä on aina GM:n automaattilaatikko? V8 motissa sitten Zf?
    Mielellään kyllä haluaisin M54 koneisen, tuttu kone, helppo korjailla ja huoltaa mutta pilaako tuo gm laatikko muuten aika pommin varman tekniikan? Manuaali tietysti menisi myös mutta aika kiven alla..

    Kulujen puolesta diesel varmaan näissä jo menee aika lähelle bensaa, faceliftin yhteydessä siis vaihtuu diesel koneen perään ZF?

    Ruosteista en ole hirveästi kuullut? Onko minkälaista ongelmaa / ongelmapaikkoja näissä?
    Kulutus tuossa 3.0i on aika kova ja jotenkin puhditon peli tolla mosalla. Perustuu toki vain yhteen kokemukseen. 3.0i prefacelift.

    Toisaalta melkeen tonnin verot dieselissä on myös aika kovat, mutta kulutus sitten 7.6l. Tämä siis oman kotteron aamunen lukema. Voi toki heittää, en ole mitään tarkkuus ittausta suorittanut. 3.0dA facelift

    Ruosteet on vähän samanlaiset kuin muissakin saman aikakauden vekottimissa. Ovien alareunojen saumat ruosteessa ja konepelti on herkkä kiveniskuille. Tai siltä se ainakin tuntuu kun katselee tuota munuaisten ympäristöä.

    Silti olen ollut tyytyväinen autoon. Mukava ajella maantiellä, kaupungissa näkee kun istuu korkeammalla, ja pääsee hieman pidemmälle jumiin metsätielle kuin takavetoisella.
    Last edited by MarQu; 04-10-2018, 07:28.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Originally posted by A^A View Post
    Bensa koneinen e53 ollut takaraivossa pitkään. Ymmärsinkö oikein että M54 koneisen jatkona näissä on aina GM:n automaattilaatikko? V8 motissa sitten Zf?
    Mielellään kyllä haluaisin M54 koneisen, tuttu kone, helppo korjailla ja huoltaa mutta pilaako tuo gm laatikko muuten aika pommin varman tekniikan? Manuaali tietysti menisi myös mutta aika kiven alla..

    Kulujen puolesta diesel varmaan näissä jo menee aika lähelle bensaa, faceliftin yhteydessä siis vaihtuu diesel koneen perään ZF?

    Ruosteista en ole hirveästi kuullut? Onko minkälaista ongelmaa / ongelmapaikkoja näissä?
    Mun mielestä pitäisi löytyä myös M54 + Zf mutta vasta myöhemmin kuin dieselinä, jostain 2005 - 2006 malleista. Itsellä oli 2004 FL ja se oli GM lootalla. En saanut tuota yhdistelmää kulkemaan alle 14l/100km, mikä oli aika olennainen syy miksi vaihdoin pois. Samat oven liimasaumat ja takakontin reunat tuossa ainakin alkoi menemään kuin vaikka e39:ssä, muuta en huomannut.
    Last edited by racing02; 04-10-2018, 07:09.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎